ДВНЗ «ОКЕПГРБ» |
БАРНА СПРАВА Електронний посібник |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ОСОБЛИВОСТІ
ОРГАНІЗАЦІЇ І ФУНКЦІОНУВАННЯ БАРІВ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.1. Історія виникнення і розвиток барів. 1.3. Характеристика різних видів барів.
1.1. ІСТОРІЯ ВИНИКНЕННЯ І РОЗВИТОК БАРІВ Бари виникли понад 100 років тому. Однією з перших публікацій про
бари, а також про змішані напої, якими в них торгували, була брошура,
випущена в США у 1882 р. Гарі Джонсоном англійською та німецькою мовами. Саме
цей період можна назвати початком популяризації барів. Перші
бари, що пропонували змішані напої, з’явились у 1882 р. В Європі вони широко
поширились після демонстрації та дегустації їх продукції на Всесвітній
виставці 1889 р. в Парижі. Як і американські бари-салони, у XIX ст. в Україні були дуже
поширені шинки. Шинок – заклад харчування, в якому подавали горілку та інші алкогольні напої, де
обслуговуючим персоналом були шинкарі – продавці напоїв, у тому числі меду та
пива. Шинкаря ще називали
«застоїчний», тобто той, що знаходиться за стійкою. Згодом замість простих дерев’яних полиць за барною стійкою почали
з’являтися високі буфети,
а людину, яка подавала напої, стали називати «буфетник» (від фр. «buffet»). Пізніше з’явилися сучасні красиві стінки
для демонстрації різних напоїв. Нині повернулися до слова «бармен», вкладаючи у нього нове,
ширше уявлення про цю професію. За останнє десятиліття в сфері обслуговування відбулися значні
зміни, які, безперечно, торкнулися і барів: підвищилася якість обслуговування
відвідувачів, стало різноманітнішим меню і ефективнішою праця бармена. Різновидів сучасних барів дуже багато. Сьогодні в бар приходять
не тільки щось випити, замовити закуски, а і відпочити, розважитися,
послухати музичну програму чи подивитися шоу, організувати банкет. Професія «БАРМЕН» Бари розміщують в будівлях на центральних
вулицях і проспектах міста, при готелях, в аеропортах, казино, ресторанах, де
обладнано окреме приміщення для організації роботи бару. Вони мають органічно
вписуватись в загальну групу торгових приміщень, але разом з тим вони
індивідуальні за оснащенням і дизайном. Заклади ресторанного господарства Класифікують бари за наступними критеріями: -
за рівнем обслуговування та номенклатурою надання послуг; -
за призначенням; -
за асортиментом напоїв та виробів; -
за часом роботи. За рівнем обслуговування бари діляться на три
класи: «люкс», «вищий», «перший» (схема 1.2.1.)
Бари «люкс»
відрізняються високим класом архітектурно-художнього оформлення торгових
приміщень та технічного оснащення, вишуканістю інтер’єру, високою якістю обслуговування,
широким асортиментом напоїв, вітчизняних і зарубіжних, багатим вибором
фірмових виробів і страв. Обслуговуючий персонал бару (метрдотелі,
офіціанти, бармени і кухарі) має високу
кваліфікацію. Бари «люкс» оснащуються високоякісним
металевим та фарфоровим посудом, комплектом приладів для різних закусок і
страв. Для обслуговування банкетів та прийомів, які проводяться в барах,
застосовуються фірмовий порцеляновий і кришталевий посуд, вишукані прибори. У
барах «люкс» організовується відпочинок для гостей: можна прослухати музику і
концерти у виконанні артистів і ансамблів, пограти на більярді. В якості
додаткової послуги для гостей організовується прийом замовлень на виклик
таксі. Схема 1.2.1. Бари
«вищого» класу також відрізняються оригінальністю інтер’єру і комфортністю.
Зручні і міцні меблі гармонують з архітектурним оформленням залу. Освітлення
бару робиться не надто яскравим. Світло від світильників спрямовується на
стіни і стелю. У вечірній час у барі організовуються музичні шоу та виступи
музикантів і співаків. Асортимент напоїв
і закусок відрізняється оригінальністю і вишуканістю, зокрема фірмових напоїв
і страв – до 20%. У барах вищого класу використовуються високоякісний посуд і
прибори. Обслуговують гостей фахівці високої кваліфікації – метрдотелі (адміністратори
залу), бармени, офіціанти
і кухарі. Бари «люкс»
і «вищого» класу мають сувеніри, фірмові обкладинки для меню, різноманітні
проспекти, запрошення з емблемою закладу як українською, так і іноземними
мовами. Працівникам
бару «люкс» і «вищого» класу рекомендується видавати фірмовий одяг єдиного
зразка, що поєднується з інтер’єром та концепцією закладу. Співвідношення
місць за різними столами в барах різних категорій
У барах «першого»
класу в інтер’єрі використовують декоративні елементи, що створюють єдність
стилю. На столах з поліефірним покриттям замість скатертин допускається
використовувати індивідуальні лляні серветки. Звучить не «жива» музика, а
використовується стереофонічна радіоапаратура і відеотехніка. Асортимент
напоїв і закусок різноманітний, але нескладного приготування. Обслуговування здійснюють бармени за барною стійкою та офіціанти за столиками. За
призначенням бари поділяються на танцювальні, ігрові, диско-бари, експрес
бари, вар’єте-бари та ін. (схема 1.2.2.). Схема 1.2.2. Відповідно до
асортименту продукції і послуг сучасні бари поділяються на три групи (схема
1.2.3.). У першу
групу входять бари, в асортименті яких основне місце займають
різноманітні алкогольні та безалкогольні коктейлі, змішані напої та
спеціальні закуски до них: аперитив-бар, винний бар, коктейль-бар, пивний бар
(паб), молочний бар, фіто-бар, десертний бар. У другу
групу входять об'єднані бари, в асортименті яких переважають холодні
закуски, другі та солодкі страви, а різноманітні змішані або однорідні
алкогольні та безалкогольні напої є доповненням до них. Це
гриль-бар та снек-бар. У третій
групі знаходяться бари з різними
послугами: диско-бар (night-club
bars), бізнес-клуб-бар, театральний бар, хол-бар тощо. Схема 1.2.3. За
часом роботи бари діляться на ті, що працюють вдень, та які працюють вночі.
Це вар’єте-бари, ігрові бари, танцювальні тощо. 1.3. ХАРАКТЕРИСТИКА
РІЗНИХ ВИДІВ БАРІВ В Україні
останнім часом з’явилися нові форми барів. Виникли різновиди безалкогольних
барів, такі як: кафе-бари, салат-бари, фруктові бари, молочні бари, чайні
бари, десерт-бари, фреш-бари, які завдяки якісному оснащенню, оформленню
інтер’єрів, високому рівню організації музичного обслуговування набули
широкого попиту, особливо серед молоді. Формально
в Україні є дозвіл на організацію таких видів барів (ДСТУ
4281:2004): Для
них встановлений асортиментний мінімум продукції, яка реалізовується,
розроблена номенклатура, режим роботи (табл. 1.3.1.). Нижче дана характеристика найбільш
розповсюджених барів. Аперитив-бар реалізує перш за все коктейлі, що збуджують апетит, різні
алкогольні та безалкогольні напої: вермут, сухе вино, горілку, коньяк з
льодом, віскі, джин, натуральні свіжі соки, мінеральну воду. У зв'язку з тим, що аперитив-бар
призначений для реалізації коктейлів, змішаних і багатьох натуральних напоїв,
що сприяють збудженню апетиту, він не розрахований на тривале перебування в
барі відвідувачів і його доцільно розміщувати в складі ресторану або
комплексу підприємств харчування і використовувати перед початком великих
банкетів, прийомів.
Винний бар призначений для відпочинку
та насолоди винами, тому, крім місць
біля барної стійки, бажано передбачити також столи на 2
або 4 місця. Бар бажано оснастити музикальною апаратурою та розробити
індивідуальний затишний інтер'єр.
В асортимент продукції входять різноманітні
коктейлі всіх груп та особливостей, а також гарячі напої. Таким чином,
асортимент коктейль-бару надає відвідувачам можливість широкого вибору
коктейлів та змішаних напоїв на різній основі та використанням різноманітних
компонентів. Крім того, в коктейль-барах відвідувачі можуть приємно
відпочити, для чого створюються відповідні умови: зручні меблі, приємне
освітлення, музичний супровід відпочинку з використанням телевізійної
апаратури.
Молочний
та десертний бари. Бари цього типу в своїй повсякденній
діяльності створюють умови для швидкого обслуговування споживачів, для чого бажано передбачити
обслуговування як біля барної стійки, так і за
столиком. В У десертному барі готують велику
кількість молочних коктейлів, змішаних напоїв з алкоголем та без нього,
солодких страв – тістечка, торти, муси, самбуки, морозиво, фрукти та ін. У
таких барах доцільний широкий асортимент кондитерських виробів. Частіше за все десертні бари мають
дитячу або родинну спрямованість, де малюки з батьками мають можливість
отримати улюблені ласощі.
Гриль-бар
є для нашої країни новою, але вже популярною формою спеціалізації бару і
вимагає до себе особливої уваги
під час проєктування, обладнання та Гриль-бар, на відміну від інших типів
бару, може мати умови для попередньої підготовки страв, доведених згодом
барменами до готовності на очах відвідувачів. В асортимент продукції
гриль-бару входять страви нескладного приготування, що вимагають в основному
теплової обробки в грилях, на рожні або рашпері. У гриль-барі
можуть бути в реалізації також
коктейлі, вина, соки, прохолоджувальні
напої. Тут доцільно обслуговування не тільки біля барної стійки,
а й за столиками, бажано через офіціантів. У гриль-барі на рівні з швидким
обслуговуванням слід передбачити створення комфортних умов для тривалого
відпочинку відвідувачів.
Снек-бар
або бар-закусочна – це
спеціалізований заклад, розрахований на швидке обслуговування гостей. Його
доцільно розташовувати на пожвавлених магістралях та місцях великого
скупчення людей: поблизу станцій метрополітену, автобусних станцій,
залізничних і річкових вокзалів, аеропортів, готелів, торгових центрів,
великих транспортних розв’язок, у центральній частині міста. Заклад розрахований
на короткочасне перебування
вівдвідувачів, тому основною його
рисою є швидке обслуговування біля стійки і самообслуговування. В
асортименті бару-закусочної – холодні закуски, гарячі страви і солодкі
нескладного приготування кондитерські вироби, соки, пиво, алкогольні напої.
В доповнення до них можуть готуватися і відпускатися коктейлі та змішані
напої. У танцювальних барах і барах з
концертно-розважальною програмою, розрахованою на тривале перебування у них,
необхідно передбачити комфортні умови, забезпечуючи розваги і відпочинок
гостей.
Кальян-бари виникли на Сході як місця
зустрічей, спілкування мешканців. Сьогодні куріння кальяну стало дуже
популярним і в Україні. Багато барів почали пропонувати куріння кальянів,
зазвичай це бари зі східною тематикою.
Таблиця
1.3.1. Асортимент
страв, напоїв та кулінарних виробів, які
реалізуються в барах спеціалізованих (рекомендований)
1. Дати
визначення бару. 2. Історія
виникнення барів. 3. Охарактеризувати класифікацію барів. 4. Назвати категорії
барів залежно від рівня обслуговування та технічного оснащення? 5. Чим
відрізняється пивний бар від винного? 6. Які особливості гриль-бару? 7. Охарактеризувати особливості роботи барів різних типів. 8. Який асортимент продукції характерний для барів? 9. Дати характеристику спеціалізованих барів за асортиментом
продукції. 10. Особливості
функціонування фіто-барів. 1. Новітні технології в барній справі. Характеристика та особливості
організації сучасних барів: бар-інтернет, скай-бар, б’юті-бар, пул-бар, фреш-бар, смузі-бар, прес-бар. 2. Вітамінні бари. Асортимент продукції, рівень
сервісу. 3. Суші-бари. Асортимент продукції, рівень
сервісу. 4. Нові інноваційні формати сучасних закладів
ресторанного господарства. 5.
Застосування інноваційних послуг у ресторанному бізнес. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||