|
ФІЗІОЛОГІЯ РОСЛИН З ОСНОВАМИ МІКРОБІОЛОГІЇ Електронний посібник |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Спостереження явищ фотоморфогенезу.
Визначення зон росту рослин. Порівняльна
характеристика росту зеленої і етилованої
рослин. Вивчення властивостей і регуляторів
росту. Вплив гетероауксину на прискорення
коренеутворення у живців квасолі. Визначення періодичності
росту дерев'янистих і трав'янистих
рослин Мета. Набуття умінь
і навичок у спостереженні
явищ фотоморфогенезу; визначення зон росту рослин; впливу гетероауксину на прискорення
коренеутворення, визначення періодичності
росту дерев'янистих рослин. Завдання 1 Дослідити явища фотоморфогенезу. Об'єкти вивчення. Проростки пшениці (дводенні). Матеріали та обладнання: чашки
Петрі, проростки квасолі та пшениці. Методичні вказівки Вивчають явище фотоморфогенезу,
пророщуючи в темноті в чашках
Петрі, квасолю і пшеницю по дві чашки кожної культури. Одну чашку Петрі з проростками пшениці і
одну з проростками квасолі накривають
темними ящиками. Триденні
проростки пшениці і восьмиденні
квасолі, вирощені на світлі і в темноті, досліджують одночасно з декількох напрямів. Результати досліду заносять
в таблицю.
Зробити висновки. Завдання 2 Визначити зони росту кореня
і стебла методом нанесення
позначок. Об'єкти вивчення. Проросле насіння
гороху, квасолі, кукурудзи,
соняшнику. Матеріали та обладнання: банки або циліндри
вологих камер, пробкові кришки, чашки Петрі, лінійки, тоненькі голки, фільтрувальний папір, туш, тирса, ножиці. Методичні вказівки Тушшю наносять риски через кожний міліметр на корінці гороху, квасолі, кукурудзи, соняшника. На дно скляної банки наливають трохи води (на 2 см). Насіння
разом з полос¬кою фільтрувального
паперу булавкою прикріплюють до пробки і опускають
в банку так, щоб фільтрувальний
папір занурився у воду. Залишають дослід у темній шафі або термостаті
за температури 20 – 25 °С. Через 24 год заміряють відстань між рисками. Результати вимірів записати
в таблицю.
Зробити висновки. Для визначення
зони росту стебла наносять позначки на підсім'ядольне коліно соняшнику через кожні 2 мм. На відстані 2 – 3 см паростки висаджують в тирсу (в чашки Петрі) і ставлять у темне місце за температури
10 – 25 °С. Через добу міліметровою
лінійкою виміряють, наскільки розійшлись окремі позначки на кожному з 10
паростків. Результати
занести в таблицю.
Зробити
висновки. Завдання 3 Дослідити вплив гетероауксину на прискорення коренеутворення в живців квасолі. Об'єкти вивчення. Живці квасолі. Матеріали та обладнання: лезо бритви, кристалізатор, хімічні склянки на 100 мл, лінійки. Методичні вказівки Беруть
10-денні паростки квасолі
довжиною 10 – 13 см, зрізають
біля основи 10 однакових за довжиною, паростки підрізають під водою, 5 паростків (контрольні) занурюють у колбочку з водою, 5 інших (дослідні) – у колбочку з 0,01 % розчином
гетероауксину на 3 години. Потім
виймають з розчину, ополіскують водою і занурюють у воду на глибину 4 – 5 см та залишають на світлі за температури 20 – 25 °С до утворення
корінців. У кінці досліду підрахувати кількість утворених корінців, їх довжину. Результати записати в таблицю.
Зробити висновки. Завдання 4 Визначити періодичність росту пагонів дерев та кущів. Об'єкти вивчення. Пагони бузку, спіреї, клена. Матеріали
та обладнання: лінійки. Методичні вказівки Лінійкою вимірюють довжину міжвузлів пагона дерева
або куща. Результати вимірів записати в таблицю.
За даними таблиці побудувати криву росту міжвузлів та росту пагонів (по осі ординат відкладають довжину міжвузлів і пагона, по осі абсцис – номера міжвузлів, рахуючи від основи пагона). Зробити висновки. Питання для
самоконтролю 1. Чому рослини
ростуть ритмічно? 2. Фізіологічна суть руху рослин. 3. Чи існує
розвиток процесу онтогенетичного формотворення? 4. Етапи онтогенезу. 5. Фітогормони та їх вплив на ріст
і розвиток рослин. 6. Вплив умов навколишнього
середовища на ріст та розвиток рослин. 7. Що таке
фотоперіодизм? Який його вплив на інтродукцію? 8. Види спокою рослин.
Прийоми регулювання спокою. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||