|
|
ОСНОВИ ДИЗАЙНУ ТА ЕСТЕТИЧНОГО ОФОРМЛЕННЯ ЗАКЛАДІВ РОЗМІЩЕННЯ Електронний посібник |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
РОЗДІЛ 1. ДИЗАЙН ПРЕДМЕТІВ ІНТЕР’ЄРУ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Дизайнер зі світла має розробляти інтер'єр нарівні з архітектором і
декоратором. У наш час вже існує міжнародна асоціація дизайнерів зі світла,
що свідчить про зростаючий попит на ці послуги. У дизайні освітлення, за всієї його
раціональності, є певний елемент магії. Світло – настільки сильний і
пластичний «матеріал», що за його допомогою можна «виліпити» будь-який образ
предмета. Стосовно інтер’єру роль світла зросла надзвичайно. Проєктування
дизайну освітлення кімнат – це один з найважливіших моментів роботи дизайнера
під час створення різних образів інтер’єру. Підхід до освітлення кімнат
потребує неабиякої підготовки. Для конкретизації планів необхідно складати
дизайн-проєкти майбутнього зовнішнього вигляду приміщення. Для робіт з
встановлення електроприладів і світильників закладають окремі проєкти. Отже,
дизайн-проєкт освітлення ‒ це документ, який показує на
папері всі місця для облаштування приладів освітлення з урахуванням існуючих
правил техніки безпеки та інших нормативних документів.
Дизайн освітлення вимагає дотримання декількох основних правил, які слід враховувати
у проєкті. Яскраве світло сприяє візуальному розширенню простору. Якщо
кімната має невелику площу, то проєктовані додаткові джерела освітлення
допоможуть створити ілюзію додаткового простору. Світильники в інтер’єрі зі спрямованим догори потоком світла візуально
піднімають стелі. Це особливо актуально для кімнат зі стандартом висоти 2,50
м. Якщо проводять ремонт приміщення, яке хотілося б бачити невеликим і
затишним, наприклад спальні, світильники спрямовують так, щоб була затінена
стеля. Жодне житлове приміщення не виглядатиме затишно, маючи тільки одне
джерело світла. Це актуально як для великих залів, освітлюваних центральними
люстрами, так і для маленьких віталень. Управління кожною групою світильників
має бути автономним. Загальне джерело світла не має бути занадто яскравим. Підвищена
яскравість має бути у світильників місцевого освітлення над робочим столом
або над зоною приготування їжі в кухні. Під час освітлення приміщень використовують природне освітлення, створюване
прямими сонячними променями і розсіяним світлом небосхилу і змінним залежно
від географічної широти, пори року і доби, ступеня хмарності й прозорості
атмосфери; штучне освітлення, створюване електричними джерелами світла, і
комбіноване освітлення, за якого недостатнє за нормами природне освітлення
доповнюють штучним. Конструктивно природне
освітлення підрозділяють на бічне (одно- і двобічне), здійснюване через
світлові прорізи в зовнішніх стінах; верхнє ‒ через світлові прорізи в покрівлі і перекриттях; комбіноване ‒ поєднання верхнього та бічного освітлення. Штучне освітлення за конструктивним виконанням може бути двох видів ‒ загальне та комбіноване. Систему загального освітлення застосовують у
приміщеннях, де по всій площі виконують однотипні роботи в адміністративних,
конторських і складських приміщеннях. Розрізняють загальне рівномірне
освітлення (світловий потік розподіляється рівномірно по всій площі без
урахування розташування робочих місць) і загальне локалізоване освітлення (з
урахуванням розташування робочих місць).
Обмеження яскравості світильників досягається правильним вибором захисного
кута і різних способів екранування світильників. Для світильників,
застосовуваних у номерах, можуть бути прийняті показники захисних кутів,
розроблені Інститутом світлотехніки для побутових освітлювальних приладів. У номері має бути передбачене загальне і місцеве
освітлення. В залежності від типу
світильника і його розміщення в приміщенні можна виділити декілька видів
освітлення: загальне, місцеве (локальне) і декоративне. Загальне освітлення може бути
створене за допомогою направленого світлового потоку або бути розсіяним, яке
пом'якшує різкі переходи від світла до тіні. Таке освітлення візуально
об'єднує окремі функціональні зони приміщення в загальну, цілісну композицію.
Розсіяне загальне освітлення можна створити за допомогою стелі і підвісів з
розсіювачами та відбивачами. Декоративне освітлення надає
будь-якому інтер'єру вишуканість і універсальність. Воно служить для
акцентування прямими променями світла найбільш суттєвих деталей обстановки. Місцеве (локальне) освітлення
створює комфорт, сприяє відпочинку. Використання світильників
різного типу дає можливість зонувати приміщення,
причому автоматизація освітлення дозволяє реалізовувати динамічне
підсвічування або світлові сцени для номерів вищої категорії. Зонування
приміщення тягне за собою освітлення зони передпокою, санвузла та самої
кімнати. Загальне освітлення створює загальну світлову атмосферу в приміщенні.
Воно дозволяє займатися повсякденними справами, але призначене тільки для тих
занять, які не потребують сильного напруження зору. Вибираючи світильники для загального освітлення
номера, потрібно керуватися такими міркуваннями: освітлення приміщення має
бути рівномірним, але без різких контрастів яскравості у межах поля зору.
Рівномірність освітлення визначається відношенням мінімальної освітленості в
будь-якій точці приміщення Емін до середньої освітленості
приміщення Есер. У номері це відношення не має бути менше 1:1,5. У
підсобних приміщеннях номера (передпокої, санвузлі) відношення не має бути
менше 1:2,5. Під час освітлення номера варто
водночас враховувати освітлення коридорів і холів. Різка зміна освітленості
приміщень зв'язана з необхідністю адаптації зору, що викликає почуття
дискомфорту. Різкі перепади освітленості в старих готелях виправдували
економічними перевагами, тому що за двобічного розташування номерів коридор
освітлюється штучним світлом цілодобово, що зв'язано з великою витратою електроенергії. Тому під час освітлення коридорів враховували лише необхідний рівень
освітленості. Вирішити проблему високоякісного освітлення коридорів і
поверхових холів стало можливим за використання більш економічних
люмінесцентних джерел світла, коли перепади освітленості візуально майже
нерозрізнені. Середня освітленість (Есер) холу і коридору має бути
1:2,5 , а середня освітленість коридору і житлового номера ‒ 1:1,5. Місцеве освітлення використовують для роботи за робочим столом, під час
читання в кріслі, лежачи на ліжку, для освітлення дзеркала. В усіх випадках
гарне освітлення можна отримати за правильного вибору світлорозподілу
світильника і місця його встановлення.
Під час освітлення столу світильник має створювати необхідну освітленість
робочої поверхні розміром 365x221 мм. Світлооптична частина світильника має
бути над поверхнею столу на відстані 365- Вибираючи світильник для приліжкового освітлення, варто брати до уваги,
що під час читання в ліжку книга нахилена до горизонтальної площини під кутом
близько 45 °, висота розташування книги над рівнем ліжка ‒ 30 см, а відстань від узголів'я ‒ близько 60
см.
Настільні світильники типу «каганець» малопридатні для готелів, тому що вони
незручні, часто розбиваються, а головне не створюють необхідного напрямку
світла. У двомісних номерах рекомендовано використовувати світильники прямого
світла з чітко обмеженим кутом напрямку світлового потоку, що досягається
оптичним пристроєм у світильнику або абажуром з непросвічуваного матеріалу. Для освітлення туалетного столика і простору перед дзеркалом світильник
має створювати необхідну освітленість на вертикальній площині розміром
300-600 мм на відстані 390-762 мм від дзеркала. Поверхні, що світяться, не
мають відбиватися в ньому, тому для освітлення дзеркала більш придатні
настінні і настільні світильники розсіяного світла. Під час розміщення світильників слід брати до уваги умови природного
освітлення. Світловий потік штучного і природного світла мають бути одного
напрямку. Розташування світильників у номері визначається розміщенням меблів
і місцем виводу шнура для підключення підвісних, настінних і вбудованих
світильників та розеток. Однак часто світильники розміщають у місцях, незручних для користування.
Розміщення світильників у номері необхідно погоджувати з розташуванням
функціональних зон роботи, сну, відпочинку. Отже, для підключення
світильників у житловій кімнаті необхідно мати не менше трьох розеток. Їх
варто розміщати на поперечних стінах, на відстані не більше 1 м від
зовнішньої і внутрішньої стін номера. Різна висота, форма меблів і засоби примикання їх до стіни в деяких
випадках роблять недоступним або незручним підключення світильників до високо
розміщених розеток (80-90 см). Тому розетки доцільніше встановлювати над
плінтусами не вище 15 см від підлоги за висоти ніжок меблів 18-20 см у
легкодоступних місцях. За симетричного планування номерів доцільніше передбачати проводку в
перегородках між суміжними номерами. Для вимикання місцевого освітлення
досить зручні вимикачі зі шнурами, особливо біля ліжок. Вимикачі загального
освітлення номера слід передбачати при вході в нього, а в номерах підвищеної
комфортності також біля спального місця. Важливим показником якісної характеристики джерел світла є кольоровість
освітлення, від якої залежить сприйняття колірного рішення інтер'єра.
Кольоровість освітлення має оцінюватися в сполученні з рівнем освітленості
приміщення. Відомо, що зі зміною освітленості змінюється спектральний склад
світла, відповідно до цього міняється і його вплив на людину. За недостатньої
освітленості, наприклад, створюється враження сутінкового, холодного
освітлення, за занадто яскравого освітлення спотворюється колірне сприйняття. Для створення комфортного освітлення номера як джерела світла потрібно
застосовувати лампи «теплого» білого кольору.
Існує кілька світлових
зон, згідно з якими прийнято освітлювати готельні номери. Кожна світлова
зона має свій кут розміщення. Зазвичай, перша зона освітлення ‒ коридор ‒ освітлений яскраво, найбільш світла
зона розташована над дзеркалом і біля шафи. Освітлення в наступній зоні за
коридором ‒ зоні санвузла ‒ концентрується нагорі, а також за необхідності воно може бути розміщене
по периметру дзеркала. Основна світлова зона розташована в житлових кімнатах. У готельному
номері може бути декілька джерел освітлення ‒ бра і світильники, розташовані на стіні біля ліжка, також в більш
дорогих готелях це можуть бути галогенові лампи. На столі має стояти лампа ‒ вона освітлює другу зону житлової частини готельного номера. Двокімнатні готельні номери трьох-п'ятизіркових готелів облаштовують
декількома джерелами світла, які найбільш часто розташовані в зоні відпочинку
‒ біля дивана або м'якого куточка. Під час освітлення готельних приміщень допускається використання
верхнього, бічного світла, настільних ламп, настільних світильників,
вимикачів з регулятором напруги. Регулювання світла слід передбачити як біля вхідних дверей, так і біля
ліжка. Мінімальний рівень освітлення: для одномісних номерів ‒ 100 Вт або еквівалентна такому рівню ілюмінація; для двомісних номерів ‒ 150 Вт або еквівалентна такому рівню ілюмінація. Велика кількість світла
в приміщенні підсилює відчуття чистоти і свіжості в номері, саме на ці якості
звертають особливу увагу гості готелю. Види та характеристика
світильників Існують різні види та характеристики світильників. Щоб було зручно
порівнювати світильники між собою, необхідно знати про кожен вид, зважати на
типи ламп, оскільки від їх характеристик (розміру, потужності, кольору та
ін.) багато в чому залежить зовнішній вигляд світильника – втім, як і
навпаки. Поділяють світильники на такі види: підвісні, вбудовані, стельові. А
також настільні, люстри, торшери, бра і споти. Розглянемо кожен вид
світильників та їх характеристики окремо.
Також з-поміж підвісних світильників багато дизайнерських варіантів.
Для того щоб рівномірно освітити приміщення краще використовувати світильники
з розсіювачами. Тоді світло більш рівномірно розсіюється по кімнаті і в
приміщенні стає світліше. Крім того, є світильники з вбудованими
світлодіодами. Тобто, крім основного освітлення (лампа посередині), у нього є
додаткові світлодіоди. Їх використовують для декоративного освітлення.
Вбудовані світильники також є в підлозі і стінах.
Як результат під час використання лампочок великої потужності плафон перегрівається.
Перегорають і самі лампочки, і патрони. Якщо не вистачає потужності лампочок
(яскравості світильника), то вирішити це питання допоможуть енергоощадні
лампочки. Іншим різновидом стельових світильників є світильники для ванних
кімнат. Основна особливість цих світильників – захищеність від вологи.
Існують настільні світильники, які виконують декоративні функції.
Найчастіше люстри є основою всього інтер’єру кімнати, тому вибору люстри
приділяють велике значення. Люстри є декоративні та звичайні.
Зверху такого торшера ставлять потужну лампу, спрямовану на стелю, а
стеля розсіює світло по всій кімнаті. Як результат, виходить м’яке розсіяне
світло.
У деяких бра є свої вимикачі. Але переважно цих вимикачів немає, тоді
спеціально для бра треба ставити вимикачі. Бра потрібно встановлювати вище
рівня очей, щоб світло не засліплювало очі, а також для краси.
Їх часто використовують замість люстр, створюючи в кімнаті своєрідний
інтер’єр. За допомогою спотів можна перерозподіляти освітлення. Сучасний ринок пропонує широкий асортимент світильників різних видів і
стилів. Починаючи з класичних підвісних світильників і закінчуючи стриманими
моделями стельових світильників в стилі хай-тек або модерн.Останнім
часом велику популярність мають світильники, що поєднують різноманітні
технологічні та інженерні ноу-хау.Наприклад, люстри
з пультом дистанційного керування, з вбудованими світлодіодними джерелами
світла або виготовлені із сучасних екологічних матеріалів.
Бажано, щоб люстра в кімнаті поєднувалася зі шпалерами і шторами. Якщо це
складно зробити, то краще віддати перевагу нейтральній скляній або
кришталевій люстрі. Вкрай важливо, щоб світильник ідеально вписався в
інтер’єр і стиль, щоб він доповнював його. Тому варто звернути увагу на колір
світильника, матеріал, з якого він виконаний, а також на конструкцію.
Їх вішають у вітальнях, просторих кімнатах, в залі, ідеальні приміщення
для таких люстр – з високими стелями. Деталі люстри можуть бути виготовлені з
кришталю, скла, металу, та інших матеріалів. Для сучасного стилю обирайте
люстри в стилі модерн, вони найчастіше виконані з металу і матового скла. Їх
можна використовувати в інтер’єрах в стилі мінімалізм – на кухні, у вітальні,
спальні, дитячій та в інших приміщеннях, наприклад, коридорі. Для етнічного стилю підходять будь-які світильники з натуральних матеріалів.
Стиль кантрі також вітає використання дерев’яних світильників. У спокійнішому
скандинавському або прованському стилі можна використовувати текстильні
люстри. Стиль хай-тек передбачає урбаністичний мінімалізм і чіткість ліній, тому
для нього підійдуть металеві люстри та вбудовані світильники і споти. Отже, правильно підібрані джерела освітлення зможуть доповнити і
прикрасити інтер’єр, підкреслити стиль приміщення і створити атмосферу
затишку або урочистості. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||