|
|
ТЕХНІЧНИЙ СЕРВІС В АГРОПРОМИСЛОВОМУ КОМПЛЕКСІ Електронний посібник |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. ОРГАНІЗАЦІЯ ТЕХНІЧНОГО
СЕРВІСУ |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.8. Система і
види технічного обслуговування тракторів і сільськогосподарських машин 2.8.1. Розвиток системи ТО сільськогосподарської техніки. Стратегії ТО
машин 2.8.3. Загальні відомості про режим та періодичність ТО машин. Методи
визначення періодичності 2.8.6. Види і періодичність ТО тракторів і сільськогосподарських машин
Підвищення ступеня безперервності
виробничих процесів, упровадження комплексних систем механізації й автоматизації
значно розширюють сферу застосування праці допоміжних працівників. Водночас
підвищується і складність робіт з обслуговування машин, яка зумовлена
конструктивними змінами устаткування, концентрацією технологічних операцій,
застосуванням складних систем управління тощо.
Тому надзвичайно важливого значення в
існуючих умовах сьогодення набуває система та стратегії використання машин, метою
якої є забезпечення стабільно високого виробництва якісної продукції.
Надзвичайного значення щодо підтримання
працездатного стану машин, поза будь-яким сумнівом, набувають стратегії ТО і
ремонту (рис. 2.139).
За всіх переваг та недоліків вони усі
мають право на життя, але вибір прийнятної стратегії чи навіть комбінації їх
елементів (в абсолютній більшості випадків) має бути обґрунтований. У
конкретних умовах господарювання на перший план виступає специфіка використання,
а вже потім нормативно-технічні вимоги, що регламентують експлуатацію
техніки.
Планово-запобіжна система технічного обслуговування
й ремонту, відповідно до ГОСТ 18322-78 ‒ це
сукупність взаємозалежних засобів, документації і виконавців, необхідних для
підтримки й відновлення якості машин, що входять до системи. Система заснована на безперервному
контролі технічного стану машин, профілактичному характері основних заходів і
на жорсткому плануванні цих заходів як за часом виконання, так і за обсягом
робіт.
До планових робіт належать: обкатні,
мийні, очисні, контрольно-діагностичні, регулювальні, змащувальні, а також роботи
з консервації та розконсервації машин (рис. 2.140).
• тривалість та трудомісткість
обслуговування; • вартість ТО (ремонту); • коефіцієнт готовності; • коефіцієнт оперативної готовності; • коефіцієнт технічного використання; • готовність парку машин.
Тому особливо важливим фактором є
своєчасне виконання операцій технічного обслуговування.
Якість
виконання окремих операцій технічних обслуговувань є
другим важливим фактором тривалої роботи машини. Високоякісного виконання
операцій технічних обслуговувань можна досягти шляхом виконання в
технологічній послідовності операцій перевірки стану вузлів, заправки і
змащування машин, під час застосування необхідного технологічного обладнання
та пристроїв для виконання операцій.
Залежно від стратегії ведення ТО
встановлюють і методи визначення періодичності.
Крім того, є вірогідність раптової відмови
декількох різних агрегатів водночас, унаслідок чого необхідність у ремонтних
роботах може перевищити можливості ремонтної служби. Проактивне
ТО –
підхід, спрямований на зниження загального обсягу необхідного ТО і
максимізацію терміну служби устаткування (в ідеалі – створення «вічного»
агрегату, що не вимагає технічного обслуговування) шляхом систематичного
усунення джерел дефектів, що призводять до передчасного виходу устаткування з
ладу. Іншими словами, за наслідками узагальнення дефектів, що часто
трапляються, проводять аналіз і визначення причин їх виникнення та впливу на
міжремонтний інтервал, а потім вживають заходів щодо недопущення виникнення
цих дефектів.
Таким чином, мінімальні трудові і
грошові витрати на підтримання машин у працездатному стані досягаються лише
за певного значення (оптимального) обсягу виконання робіт ТО, що слід
враховувати під час розробки конструкцій тракторів (машин) і всієї структури
технічного обслуговування.
• мотогодинах; • літрах витраченого палива;
Планування
і облік періодичності ТО для сільськогосподарських самохідних машин
пропонується виконувати також у літрах палива, або у фізичній площі обробітку
(га). Визначити періодичність та кількість ТО
і ремонтів за відповідним трактором можна за шкалою періодичності (табл.
2.3). Шкала періодичності справедлива також
і за напрацювання трактора до відповідного ТО і ремонту в кг (л) витраченого
палива, в умовних еталонних гектарах, у мотогодинах. Шкали періодичності
розроблені на більшість вітчизняних тракторів, приклад такої шкали наведено в
табл. 2.3. Таблиця 2.3 Шкала періодичності технічних
обслуговувань і ремонтів тракторів Т‑150К, Т-150 та ДТ-175С (група Б)
Для
кожної марки машин встановлюється індивідуальна система технологічних
операцій, яка передбачає певний перелік операцій за видами ТО. Системи операцій ТО
сільськогосподарської техніки (типова та індивідуальна) охоплюють не
загальний перелік, а групи робіт, що їх виконують через певний період, тобто
передбачається групування робіт за видами. Наприклад: • система операцій ТО тракторів під
час обкатування передбачає перелік робіт, що їх виконують перед обкатуванням,
у процесі обкатування та після обкатування; • система операцій ТО тракторів під
час експлуатації складається з груп операцій: ЩТО, та періодичних
обслуговувань (ТО-1, ТО-2, ТО-3, СТО); • система операцій ТО під час
зберігання розбита на групи операцій з підготовки машин до зберігання,
обслуговування під час зберігання та обслуговування під час підготовки до
експлуатації після зберігання.
Цикл операцій ТО тракторів встановлено
стандартом ГОСТ 20793-2009.
Тривалість циклу залежить від кількості
мотогодин, кілограм (літрів) витраченого палива або умовних гектарів у часі,
які в свою чергу залежать від марки трактора і ступеня завантаженості
його на роботах. Під час складання циклу технічного
обслуговування необхідно враховувати різні фактори: тип виробництва, вигляд і
властивості оброблюваних матеріалів, експлуатаційні умови, кваліфікацію
персоналу, ступінь завантаження обладнання.
Номенклатура кожного виду ТО
згрупована за такими видами робіт: збирально-мийні, контрольно-діагностичні,
кріпильні, мастильні, заправні, регулювальні, електротехнічні й інші роботи,
виконувані, зазвичай, без розбирання агрегатів і зняття з машини окремих
вузлів і механізмів. Якщо під час технічного обслуговування не можна
переконатися в повній справності окремих вузлів, то їх варто знімати з машини
для контролю на спеціальних стендах і приладах.
Періодичність проведення ТО може бути
виражена у мотогодинах, кілограмах спаленого палива або умовних гектарах.
Сьогодні на полях України в
експлуатації є дві групи вітчизняних тракторів: група А ‒ трактори
випуску до 01.02.1982 р. (рис. 2.142) і група
Б – трактори випуску після 01.02.1982 р. (рис. 2.143) періодичність їх
технічного обслуговування і ремонту згідно з вимогами ГОСТ 20793-2009
відрізняється.
Для нескладних сільськогосподарських
машин (плуги, сівалки, культиватори)
правилами встановлено один вид обслуговування – щозмінне ТО. Для складних
самохідних, причіпних і начіпних сільськогосподарських машин правилами
передбачено три види обслуговування: ЩТО, ТО-1 і ТО-2. Щозмінне технічне обслуговування машин
виконують перед початком зміни. Дозволяється окремі роботи проводити під час
зміни і після неї. Щозмінне технічне обслуговування причіпної або начіпної
машини здійснюють водночас із щозмінним технічним обслуговуванням трактора, з
яким вона агрегатується. Планування і облік періодичності ТО
для сільськогосподарських самохідних машин пропонується виконувати також у
літрах палива, або в фізичній площі обробітку (га). Періодичність проведення щозмінного,
ТО становить 8‒10
год роботи трактора, машини. Періодичність ТО комбайнів може вимірюватися
також в одиницях обробітку площі – га. Відхилення фактичної періодичності
(випередження чи запізнення) виконання технічних обслуговувань від
встановленої допускається до 10% для тракторів і до 20% для інших
сільськогосподарських машин. Сезонне
технічне обслуговування (СТО) проводять лише
для тракторів і автомобілів. Цей вид ТО виконують після закінчення сезону, коли
машина готується для роботи в інших кліматичних умовах: до експлуатації в
зимових умовах, або в теплий період року. У разі використання тракторів у
південних кліматичних умовах (у південній зоні) сезонні ТО допускається не
проводити, особливо коли температура повітря часто перевищує +5°С. Технічне обслуговування машин та їх
складових частин, що експлуатуються в особливо важких умовах, може
проводитися з меншою періодичністю, ніж рекомендована заводом-виробником
машини. Види і
періодичність ТО для вітчизняних тракторів (група Б, *група А) представлена в
табл. 2.4, для сільськогосподарських машин
– в табл. 2.5. Таблиця 2.4 Види і періодичність ТО для вітчизняних тракторів
Таблиця 2.5 Види і періодичність ТО
сільськогосподарських машин
* – для посівних і садильних машин, жаток і
підбирачів, машин для захисту рослин і
внесення добрив. ** – для комбайнів, складних
самохідних машин, складних стаціонарних машин для післязбирального обробітку.
Залежно від умов експлуатації
зазначена періодичність капітального ремонту тракторів і комбайнів може
збільшуватися або зменшуватися для тракторів на 10%, комбайнів – на 25% і
автомобілів – на 15%. Періодичність
технічного обслуговування тракторів, комбайнів та інших складних
сільськогосподарських машин зарубіжного виробництва
відрізняється від періодичності ТО вітчизняної техніки як за видами, так і за
напрацюваннями машини. Нижче наведено періодичності технічного обслуговування
тракторів зарубіжного виробництва, які найбільше використовуються на
території України.
Під
час експлуатації тракторів в особливих умовах допускається зменшити періодичність
ТО-1, ТО-2 і ТО-3, а також уводити спеціальні роботи з технічного обслуговування
складових частин, для яких ці умови є важкими.
У разі
використання тракторів на піщаних ґрунтах
(рис. 2.149) необхідно дотримуватися таких вимог:
• паливні, оливні баки і картери
заправляти паливом і оливою закритим способом; • через кожні три зміни оливу в піддоні
повітроочисника замінювати; • під час кожного ТО-1 перевіряти і за
необхідності очищати центральну трубу повітроочисника, якість оливи в
двигуні, натяг гусеничного полотна; • під час ТО-2 промивають пробку
паливного бака.
Експлуатуючи
трактори за температури навколишнього середовища нижче – 30°С
(рис. 2.150), застосовують арктичне паливо А
або ДА згідно з ГОСТ 305-2013 і спеціальні сорти олив, які рекомендують
заводи-виробники (рис. 2.151).
У кінці зміни паливні баки слід
повністю заправляти паливом, конденсат із повітряних балонів пневматичної
системи зливати, систему охолодження двигуна заправляти рідиною, що не
замерзає за низьких температур повітря.
Для
роботи на кам'янистих ґрунтах (рис. 2.152)
потрібно щозміни зовнішнім оглядом перевіряти відсутність пошкоджень ходової
системи і захисних пристроїв трактора, а також кріплення зливних корків
картерів двигуна, заднього і переднього мостів, бортових редукторів, ведучих
коліс. Виявлені несправності мають бути усунені. На рис. 2.153 зображено
характерні несправності після роботи на кам’янистих ґрунтах.
Під
час експлуатації тракторів у високогірних районах слід
змінювати циклову подачу палива і подачу насоса системи живлення двигуна
відповідно до середньої висоти над рівнем моря. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||