НМЦ

ТЕХНІЧНИЙ СЕРВІС

В АГРОПРОМИСЛОВОМУ КОМПЛЕКСІ

Електронний посібник

 

ВФПО

2. ОРГАНІЗАЦІЯ ТЕХНІЧНОГО СЕРВІСУ

 

2.11. Зберігання машин

2.11.1. Мета зберігання машин, засоби та матеріали, які застосовують. Види зберігання: міжзмінне, короткочасне і тривале

2.11.2. Правила зберігання машин відповідно до державних стандартів

2.11.3. Способи зберігання: закритий, відкритий і комбінований

2.11.4. Підготовка машин до зберігання

2.11.5. Технічне обслуговування машин під час зберігання

2.11.6. Особливості зберігання складаних одиниць і окремих деталей у закритих приміщеннях

2.11.7. Система контролю зберігання

2.11.8. Документація із ставлення машин на зберігання і зняття із зберігання

 

 

2.11.1. Мета зберігання машин, засоби та матеріали, які застосовують. Види зберігання: міжзмінне, короткочасне і тривале

 

 

image008-topaz-enhance

Зберігання це система заходів, спрямованих на усунення впливу факторів, що знижують експлуатаційні показники техніки у неробочий період.

 

Зберігання сільськогосподарської техніки на машинному дворі (рис. 2.182, 2.183) має бути організоване відповідно до ГОСТ 7751-2009.

image015-topaz-enhance

Рис. 2.182

Відповідно до ГОСТ 7751-2009 «Техніка, що використовується в сільському господарстві. Правила зберігання» на машинному дворі має бути здійснений комплекс робіт, пов'язаних із забезпеченням зберігання сільськогосподарської техніки. Крім того, на машинному дворі виконують роботи з виготовлення пристроїв для поліпшення зберігання техніки, приймання, збирання, обкатки і регулювання нових машин, дефектування та розбирання списаної техніки, оскільки у сільському господарстві більшість машин упродовж року працює періодично і відносно короткий строк. Наприклад, плуги упродовж року перебувають у роботі приблизно 20% часу, сівалки – 68%, комбайни – 810%, саджалки – 34%. Отже, значний період машини перебувають на зберіганні.

image008-topaz-enhance

Рис. 2.183

До того ж у цей час спрацювання може бути навіть більшим, ніж у процесі роботи, оскільки під дією вологи, зміни температури, сонячних променів, вітру та навантаження металеві деталі, не захищені від дощу і снігу, іржавіють, гумові шланги гідросистеми, насіннєпроводи, гумові колеса, клиноподібні паси та інші деталі з гумо-тканинних матеріалів втрачають свою еластичність, розтріскуються і передчасно виходять з ладу. Великогабаритні деталі (рами, платформи, підбирачі, спиці машин, мости тощо) виходять з ладу під впливом постійно діючих навантажень, особливо під час зберігання машин на нерівних майданчиках.

 

 

 

g1

Зберігання сільськогосподарської техніки в зимовий період

Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=TKtpkOK_Zvw

 

Стандартом встановлено такі види зберігання сільськогосподарської техніки (рис. 2.184):

 

Рис. 2.184. Види зберігання сільськогосподарської техніки

 

Новый рисунок

Машини на міжзмінне та короткочасне зберігання доставляють відразу після закінчення робіт, а на тривале не пізніше 10 днів з моменту закінчення робіт. Машини, що працюють з пестицидами та мінеральними добривами, необхідно ставити на зберігання відразу після закінчення робіт.

 

 

2.11.2. Правила зберігання машин відповідно до державних стандартів

 

 

image008-topaz-enhanceПравила міжзмінного зберігання. Техніка зберігається на майданчиках і місцях міжзмінного зберігання (рис. 2.185) або безпосередньо на місці виконання робіт. Машини за такого зберігання встановлюють комплектно без знімання з них складових безпосередньо по закінченні робіт.

 

Для встановлення машини на міжзмінне зберігання слід виконати такі операції:

• очистити машину від бруду, підтікання технічних рідин, рослинних решток тощо;

• вимити продути стисненим повітрям;

image024-topaz-enhance

Рис. 2.185

• закрити щільно накривками або корками всі отвори, через які можуть потрапити атмосферні опади всередину складових машини;

• очистити та обдути стисненим повітрям прилади системи електрообладнання, клеми покрити захисним мастилом;

• законсервувати непофарбовані поверхні двигуна, штоки гідроциліндрів, гвинтові та нарізні поверхні деталей, шліцьові з'єднання.

 

image031

Правила короткочасного зберігання. За короткочасного зберігання виконують роботи, вказані за міжзмінного зберігання та додатково такі операції:

• встановити машину на підставки в положення, яке забезпечує розвантаження коліс (рис. 2.186) (між шинами та опорною поверхнею має бути просвіт 8‒10 см);

• у разі зберігання машини за низьких температур або більше одного місяця слід зняти акумуляторні батареї.

 

Новый рисунок

Саму техніку встановлюють на зберігання без знімання з неї складаних одиниць і деталей. Щомісяця варто перевіряти стан машин, що зберігаються. Виявлені під час перевірок відхилення від правил зберігання слід оперативно усувати.

 

 

 

g1

Підготовка трактора Fendt до короткочасного зберігання

Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=wYnuFiEQxJA

 

Правила довгострокового зберігання. У разі встановлення техніки на довгострокове зберігання слід виконати роботи, передбачені під час встановлення на короткочасне зберігання.

image028-topaz-enhance

Рис. 2.186

Водночас машину варто поставити на майданчик для зберігання (під накриття або в закрите приміщення) та додатково виконати такі роботи:

• перевірити комплектність і технічний стан машини;

• провести консервацію відкритих гвинтових та шліцьових з'єднань, пружин, штоків гідроциліндрів, валів, шківів пасових передавачів, шин коліс тощо;

• відновити пошкоджене фарбування поверхонь та знизити тиск у шинах до 70% робочого;

image032-topaz-enhance

Рис. 2.187

• за довгострокового зберігання в закритому приміщенні (рис. 2.186) вузли, що вказані вище, допускається не знімати за умови їх консервації та герметизації;

• у разі встановлення машин на відкритих майданчиках (рис. 2.187) слід зняти та підготувати до зберігання в приміщенні прилади електрообладнання, урухомлювальні паси, ланцюги, карданні вали. Водночас до демонтованих вузлів та агрегатів прикріплюють жетон з господарським номером машини;

 

Новый рисунок

Під час зберігання необхідно перевіряти правильність встановлення машини на зберігання, комплектність складових, що зберігаються окремо, та машини загалом, стан антикорозійного покриття, надійність герметизації, тиск повітря в шинах. Виявлені недоліки слід оперативно усувати.

 

 

 

g1

Підготовка жаток зернозбиральних комбайнів

до довгострокового зберігання

Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=HPRhG36CSGQ

 

 

2.11.3. Способи зберігання: закритий, відкритий і комбінований

 

 

image008-topaz-enhanceРозрізняють три основні способи зберігання сільськогосподарської техніки в неробочий період: закритий, відкритий і комбінований. Вибір способу зберігання залежить від тривалості зберігання, кліматичних умов, матеріальних можливостей господарства та конструктивних особливостей машин.

Закритий спосіб (рис. 2.188) найбільш надійний і найкраще захищає машини від дії атмосферних опадів. Цей спосіб використовують під час зберігання складних машин.

 

image033-topaz-enhance

Рис. 2.188. Закритий спосіб зберігання сільськогосподарської техніки

 

Відкритий спосіб (рис. 2.189) передбачає зберігання машин на відкритих майданчиках з твердим покриттям із зняттям з машин вузлів або деталей, які можуть піддатися руйнуванню (для складних сільськогосподарських машин: сівалок, жаток, обприскувачів, комбайнів, тракторів тощо) або без знімання з них будь-яких вузлів і деталей (для нескладних машин: плугів, борін, культиваторів, котків, лущильників тощо). До цих вузлів і деталей належать полотна транспортерів, клинові паси, втулково-роликові ланцюги тощо. Допускається зберігання машин на відкритих майданчиках за обов'язкового виконання робіт з консервації, герметизації та демонтажу частин і деталей, що потребують зберігання на складі.

 

image042-topaz-enhance

Рис. 2.189. Відкритий спосіб зберігання сільськогосподарської техніки

 

 

 

g1

Підготовка сівалки до зберігання

Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=foLeygEXux4

 

Комбінований спосіб (рис. 2.190) передбачає зберігання машин під навісами або на спеціально обладнаних з твердим покриттям майданчиках, але з машин обов'язково знімають і здають на складське зберігання вузли і деталі, які можуть піддатися руйнуванню.

 

image036-topaz-enhance

Рис. 2.190. Комбінований спосіб зберігання сільськогосподарської техніки

 

Місця зберігання машин мають бути захищені від снігових заносів з боку панівних вітрів лісонасадженнями. Майданчики для зберігання мають бути у незатоплюваних місцях і мати по периметру водовідвідні канали. Поверхня майданчиків має бути рівною, з нахилом 23 для збігання води, мати тверде суцільне або у вигляді окремих смуг (асфальтове, бетонне) покриття, що може витримувати навантаження машин під час транспортування і зберігання.

Машини мають зберігатися на визначених місцях за групами, видами і марками з дотриманням відстаней між ними не менше (рис. 2.191): на відкритих майданчиках між машинами в ряду – 0,7 м, між рядами машин – 6 м; у закритих приміщеннях та під навісами між машинами в ряду і від машин до стін приміщення – 0,7 м; між рядами – 1,0 м.

 

image045-topaz-enhance

Рис. 2.191. Схема розміщення сільськогосподарських машин

на майданчику для зберігання

 

Новый рисунок

Перед встановленням машин на тривале зберігання перевіряють їх технічний стан з використанням засобів технічної діагностики.

 

 

2.11.4. Підготовка машин до зберігання

 

 

image008-topaz-enhanceДо короткочасного зберігання (рис. 2.192) машини необхідно готувати безпосередньо після завершення робіт, а до тривалого – не пізніше 10 днів з часу закінчення робіт.

image049-topaz-enhance

Рис. 2.192

На короткочасне зберігання машини встановлюють комплектно, без зняття з них агрегатів, вузлів і деталей.

Під час підготовки машин до зберігання необхідно їх ретельно очистити від бруду, пилу, технологічних решток, добрив, отрутохімікатів, а також підтікання нафтопродуктів.

Очищення машин – дуже важлива операція як під час проведення ТО, так і підготовки до зберігання.

 

 

 

g1

Підготовка техніки до зберігання

Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=GPq3NVit4VY

 

У разі ставлення на тривале зберігання наприклад, трактора, здійснюють консервацію внутрішніх поверхонь двигуна, паливної апаратури, вузлів силового передавача, ходової системи та начіпного пристрою. У дизельну і трансмісійну оливу додають 10%, а в дизельне паливо – 3% антикорозійної присадки АКОР-1. Застосування присадки не потребує розконсервації вузлів і агрегатів трактора, який може працювати з оливами та паливом, що мають присадки.

Водночас з внутрішньою консервацією трактора готують до зберігання повітроочисник. Для цього його знімають, очищають, промивають, складають і встановлюють на місце.

Після того, як у всіх порожнинах трактора робочі оливи буде замінено на робочо-консерваційні, а промиті й підготовлені фільтри встановлено на місце, трактор пускають і дають попрацювати упродовж 510 хв. У цей час його уважно оглядають, прослуховують, виявляють і усувають дрібні несправності (підтікання води, палива, оливи, недостатня затяжка кріплень тощо). Потім трактор доставляють на місце зберігання і зупиняють двигун.

Колісні трактори встановлюють на спеціальні підставки із зазором між шиною і опорною поверхнею 810 см, а гусеничні – на підкладки. Тиск у шинах коліс знижують до 7080% від нормального.

 

 

 

g1

Підготовка зернозбирального комбайна до зберігання

Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=oLAIRsn-kLo

 

image050-topaz-enhance

image062-topaz-enhance

а

б

Рис. 2.193. Постановка зернозбиральних комбайнів на тривале зберігання:

а неправильне встановлення; б правильне встановлення

 

З трактора знімають паси вентилятора, генератора і компресора. Робочі поверхні шківів очищають і фарбують. Після висихання фарби на шківах паси встановлюють на місце без натягу (за закритого зберігання).

 

image031

У разі відкритого зберігання з двигуна знімають і здають на склад:

• генератор;

• стартер;

• акумуляторні батареї;

• карбюратор (у випадку встановленого пускового двигуна);

• урухомлювальні паси.

 

Шини і гумові шланги гідросистеми покривають світлозахисною сумішшю. Трубу повітроочисника, вихлопну трубу і отвори, що утворилися після зняття окремих вузлів, закривають заглушками.

Нефарбовані поверхні металевих деталей насухо витирають і покривають запобіжним мастилом ПВК (за винятком гусениць, які рекомендується покривати бітумом). На щиток приладів наносять захисне мастило, закривають отвір вентилятора кабіни і щільно зачиняють двері. Скло кабіни обклеюють папером.

 

image070-topaz-enhance

Рис. 2.194. Кукурудзозбиральний комбайн КСКУ-6

«Херсонець-200» на зберіганні

 

У господарствах з достатньою кількістю складських приміщень шини разом з колесом знімають і зберігають на складі у вертикальному положенні.

 

 

2.11.5. Технічне обслуговування машин під час зберігання

 

 

Технічне обслуговування проводять під час підготовки до зберігання, під час зберігання та зняття із зберігання.

 

image008-topaz-enhance

ТО машин під час підготовки до тривалого зберігання охоплює:

• очищення і миття машин;

• доставку їх на пункт консервації або пункт ТО;

• визначення технічного стану машин і заповнення акта встановлення машин на зберігання, журналу обліку встановлення машин на зберігання і приймання їх в експлуатацію або інвентарної картки машини;

• знімання з машин частин, які потребують зберігання на спеціально обладнаних складах;

• герметизацію отворів, щілин, порожнин від потрапляння вологи та пилу;

• консервацію машин, складових частин (або відновлення пошкодженого лакофарбового покриття).

 

Проводячи ТО машин під час зберігання перевіряють:

• правильність встановлення машин на підставках або підкладках (стійкість, відсутність перекосів, вигинів);

• комплектність (з урахуванням знятих складових частин машин, які зберігаються на складі);

• тиск повітря у шинах;

• надійність герметизації (стан заглушок та щільність їх прилягання);

• стан антикорозійного покриття (суцільність, цілісність, відсутність дії корозії) і захисних пристроїв (цілісність і міцність кріплення чохлів, ящиків і щитків, накривок).

Виявлені дефекти усувають.

ТО машин під час знімання із зберігання охоплює:

• знімання машин з підставок (підкладок);

• очищення і за необхідності розконсервацію машин, складових частин;

• знімання пристроїв герметизації;

• встановлення на машини знятих складових частин, інструменту і пристроїв;

• перевірку роботи та регулювання складових частин і машини загалом;

• очищення, розконсервацію і здачу на склад підставок, заглушок, чохлів тощо.

 

 

2.11.6. Особливості зберігання складаних одиниць і окремих деталей у закритих приміщеннях

 

 

image008-topaz-enhanceПід час зберігання машин у закритих приміщеннях акумуляторні батареї дозволяється не знімати за умови обов'язкової їх консервації та герметизації. Прилади електрообладнання очищають, обдувають стиснутим повітрям.

Клеми покривають шаром захисної оливи, акумулятори, що були в експлуатації, слід зберігати в неопалювальному, вентильованому приміщенні, де за потреби здійснюють їх тренувальний цикл (рис. 2.195).

Акумуляторні батареї в період зберігання необхідно щомісяця перевіряти на густину електроліту і за необхідності проводити підзарядку.

 

image073-topaz-enhance

Рис. 2.195. Зберігання акумуляторних батарей

 

Втулково-роликові ланцюги (рис. 2.196) очищають, промивають у спеціальній рідині, підігрітій до температури 8090°С, моторній оливі або консерваційному мастилі – НГ-204У, упродовж 20 хв висушують і згортають у рулон.

 

image075-topaz-enhance

image080-topaz-enhance

image082-topaz-enhance

Рис. 2.196. Зберігання втулково-роликових ланцюгів

 

Паси промивають теплою мильною водою, сушать, припудрюють тальком і зв'язують в комплекти, на які кріплять жетони (рис. 2.197).

 

image089-topaz-enhance

Рис. 2.197. Зберігання пасів

 

Пневматичні шини допускається зберігати на відкритих майданчиках у розвантаженому стані на машинах (рис. 2.198). Поверхні шин мають бути вкриті восковою сумішшю ЗВВД-13 або сумішшю алюмінієвої пудри з олійним лаком у співвідношенні 1:4. Тиск у шинах за відкритого і закритого зберігання знижують до 70% нормального.

 

image083-topaz-enhance

image085-topaz-enhance

Рис. 2.198. Зберігання пневматичних шин

 

Зовнішні поверхні гнучких шлангів гідросистем очищають від оливи, висушують і припудрюють тальком. Робочу рідину з шлангів зливають, отвори закривають корками-заглушками. Допускається зберігання гнучких шлангів гідросистем на машині. Водночас поверхні їх додатково покривають світлозахисною сумішшю або обертають парафінованим папером.

 

image097-topaz-enhance

image099-topaz-enhance

Рис. 2.199. Зберігання гнучких шлангів гідросистеми

 

Троси, мідний дріт очищають від бруду, покривають захисним мастилом і згортають у мотки.

 

Новый рисунок

Всі отвори, щілини, порожнини, оглядові пристрої, заливні горловини баків і редукторів, заслінки карбюраторів і вентиляторів, отвори сапунів, вихлопні труби двигунів, через які можуть потрапити атмосферні опади у внутрішні порожнини машин, щільно закривають накривками, корками тощо.

 

Для забезпечення вільного випускання води з системи охолодження і конденсату відкривають зливні пристрої. Капоти і двері кабіни закривають і опломбовують.

image105-topaz-enhance

Рис. 2.200

Металеві не пофарбовані поверхні робочих органів машини (різальні апарати, ножі, сошники, шнеки), деталі та механізми передач, складових частин, штоки гідроциліндрів, шліцьові з'єднання, карданні передавачі, гвинтові та нарізні поверхні деталей і складаних одиниць, а також механічно оброблені поверхні підлягають консервації. Пошкоджені пофарбовані місця на дерев'яних і металевих деталях та збірних одиницях (за винятком ремонтного фонду) відновлюють нанесенням на поверхні лакофарбового або іншого захисного покриття (рис. 2.200). За тривалого зберігання паливну апаратуру (насоси, форсунки, баки) консервують заповненням внутрішніх порожнин паливом з додаванням антикорозійної присадки.

Пружини для регулювання натягу транспортерів, пасових або ланцюгових передавачів (рис. 2.201) та інших механізмів розвантажують і покривають захисним мастилом або фарбують.

Для начіпних і напівначіпних машин використовують спеціальні підставки, які забезпечують стійкість під час зберігання та зручність у разі навішування на трактор. Між шинами і опорною поверхнею залишають зазор 80100 мм.

image107-topaz-enhance

Рис. 2.201

Зірочки ланцюгових передавачів, ланцюгових транспортерів, карданні передавачі, гвинтові та нарізні поверхні регулювальних механізмів, поверхні робочих органів та передавачі як відкриті, так і захищені кожухами та щитками, покривають консерваційними матеріалами. Роликові, втулково-роликові та урухомлювальні гачкові ланцюги мають бути підготовленими до зберігання відповідно до вимог і встановлені на машини без натягу.

 

 

2.11.7. Система контролю зберігання

 

 

image008-topaz-enhanceКонтроль технічного стану машин, що знаходяться на зберіганні, інженерна служба здійснює зовнішнім оглядом, а також під час випробування машин. Випробування машин проводять з метою визначення технічного стану двигунів, основних агрегатів, систем і механізмів, перевірки якості та ефективності робіт, виконаних під час ставлення техніки на зберігання, виконання та усунення відмов, пошкоджень та інших дефектів.

 

Новый рисунок

Випробування машин можна здійснювати шляхом запуску двигуна на місці зберігання або контрольним пробігом. Тривалість роботи двигуна на місці зберігання не має перевищувати 30 хвилин влітку і однієї години взимку. За утримання машин без палива живлення двигуна проводиться із додаткових місткостей (каністр, бачків тощо). Випробування машин контрольним пробігом проводять на відстань 25 км для автомобілів та 15 км для гусеничних машин.

 

Технічний стан машини під час випробування перевіряють з використанням контрольно-вимірювальних приладів та переносних діагностичних засобів.

Огляд і випробування машини тривалого зберігання інженерна служба здійснює відповідно до графіка, який розробляють у господарстві.

Стан машин слід перевіряти в період зберігання не рідше ніж:

• в закритих приміщеннях не менше одного разу на два місяці;

• на відкритих майданчиках і під навісом – щомісяця;

• після сильних вітрів, дощів і снігових заметів перевірку і усунення виявлених недоліків слід проводити терміново.

Після проведення перевірок технічного стану машин, що знаходяться на зберіганні, в спеціальному журналі перевірок технічного стану машин під час зберігання роблять відповідні записи.

 

 

2.11.8. Документація із ставлення машин на зберігання і зняття із зберігання

 

 

image008-topaz-enhanceПід час ставлення машин на тривале зберігання заповнюють акт встановлення машин на зберігання, в якому вказують характеристику основних складаних одиниць і деталей, стан і комплектність машини. Акт підписують механізатор, який здає машину, і особа, що приймає його.

Для простих машин допускається робити записи у спеціальному журналі обліку постановки машин на зберігання та приймання їх в експлуатацію або інвентарній картці із зазначенням технічного стану та комплектності.

Після проведення перевірок технічного стану машин, що знаходяться на зберіганні, в спеціальному журналі перевірок технічного стану машин під час зберігання роблять відповідні записи.

Знімання складних машин з тривалого зберігання оформляють актом введення машин в експлуатацію.

 

 

 

Попередня тема

На початок

Наступна тема