|
|
ТЕХНІЧНИЙ СЕРВІС В АГРОПРОМИСЛОВОМУ КОМПЛЕКСІ Електронний посібник |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. ОРГАНІЗАЦІЯ ТЕХНІЧНОГО
СЕРВІСУ |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.10. Технічне
обслуговування машин у початковий період використання 2.10.1. Теоретичні основи обкатування машин. Визначення обкатування і
припрацювання 2.10.4. Обкатування комбайнів, самохідних і складних причіпних
сільськогосподарських машин 2.10.5. Обкатування автомобілів. Режими обкатування. ТО в процесі та після
обкатування
Нову або відремонтовану
машину не можна відразу вводити в експлуатацію з повним навантаженням. Це
пояснюється тим, що тертьові поверхні деталей спряжень у початковий період
відзначаються підвищеною шорсткістю.
Тому у разі стикання нерівностей поверхонь виникають підвищені питомі навантаження,
які спричинюють посилене спрацювання тертьових поверхонь. Для
припрацювання деталей машину обкатують, тобто навантажують поступово, за
певним режимом. Тобто, мета
обкатування – підвищення довговічності машини та її складових частин.
Загальна
вимога до обкатування (рис. 2.163) – одержання
кращих тертьових поверхонь за найменшого спрацювання деталей і за найменших
затрат часу й енергії. Строк роботи будь-якого з'єднання за однакової
інтенсивності спрацювання і граничної величини зазору залежить від початкової
його величини: що менший початковий зазор після обкатування, то більший строк
роботи машини за нормальної експлуатації. Отже, що менша кількість металу
стирається з деталі під час обкатування, то більший строк її роботи. Разом з
тим, строк служби деталі то більший, що менша інтенсивність спрацювання. Він
також залежить від якості поверхні, яка утворюється під час припрацювання,
від затрат часу та енергії на обкатування.
Водночас обкатування – це складний технологічний процес, за якого потрібно
додержуватися необхідних режимів для різних груп з'єднань деталей.
Припрацювання
деталей – це
результат обкатування, який супроводжується формуванням оптимальної для
експлуатації мікро- і макрогеометрії спряжених поверхонь, фізико-механічних
та фізико-хімічних властивостей металу деталей. Припрацьована поверхня
характеризується рівномірною (гладенькою) мікрогеометрією, бо гребінці
(виступи) під час тертя деформуються, округлюються, спрацьовуються. Це
призводить до зменшення тертя, більш рівномірного розподілення навантаження
по спряжених поверхнях і, отже, до зменшення інтенсивності спрацювання. Такі
процеси створюють добрі умови для подальшої нормальної експлуатації агрегату.
Необхідність обкатування в
господарстві пояснюється тим, що на заводі чи в ремонтній майстерні її
проводять не повністю. Після
обкатування й огляду (рис. 2.164)
усувають виявлені несправності, складають приймальний акт, роблять позначку в
паспортах двигуна і трактора про їх прийняття в експлуатацію. Обкатування
з'єднань, що працюють з малими зазорами та великими швидкостями,
температурними і силовими навантаженнями, треба робити довго, старанно,
слідкуючи за температурними змінами, а головне дотримуючись умов достатнього
і надійного змащування вузлів, відведення тепла і змивання продуктів
спрацювання. Обкатування
двигунів внутрішнього згоряння, що пройшли
капітальний ремонт, здійснюють у два етапи. На першому етапі двигун
обкатується на холодну, тобто, на стенді за допомогою електричного двигуна.
На другому – відбувається гаряче обкатування на малих обертах холостого ходу.
Деталі
ходової частини і трансмісії (рис. 2.166), внаслідок
невеликих швидкостей, менш вимогливі до режимів обкатування. Тривалість її
тісно пов'язана зі зміною інтенсивності спрацювання деталей, а тому є
функцією закону зміни інтенсивності спрацювання. Невеликі навантаження і добре
змащування сприяє високоякісному припрацюванню деталей, зменшенню їх
спрацювання і підвищенню довговічності в процесі експлуатації. Обкатування
машин здійснюється поступово з наростаючим навантаженням.
Обкатування
двигуна починають на малій частоті обертання
колінчастого валу двигуна і поступово збільшують її до номінальної.
Пускають двигун відповідно до правил, наведених у заводських інструкціях з
експлуатації. Під час обкатування двигун прослуховують на всіх режимах роботи
(рис. 2.167), перевіряють покази приладів. У разі відхилення від норми
встановлюють причину несправності й усувають її, а під час складання акта на
обкатування роблять про це відповідний запис. Продовжують обкатування лише
після ліквідації виявлених несправностей.
Обкатування
гідравлічної начіпної системи (рис. 2.168)
триває 25‒30
хв. Перед запуском двигуна включають механізм урухомлення гідронасоса, до
того ж рукоятка має вільно переводитися з одного крайнього положення в друге.
Вмикати і вимикати гідронасос за працюючого двигуна заборонено. Далі
перевіряють надійність фіксації золотників розподільника в
положеннях «Підйом», «Нейтральне», «Опускання», «Плаваюче». В усіх положеннях
важелі мають надійно утримуватися фіксаторами золотників. Після перевірки
важелі керування встановлюють у нейтральне положення, а поршень основного силового циліндра – в
крайнє нижнє. Переконавшись у чіткій і безвідмовній роботі начіпного
механізму та ліквідувавши виявлені неполадки, можна починати обкатування
трактора на холостому ходу.
Обкатування
трактора на холостому ходу (рис. 2.169)
проводять на всіх передачах, починаючи з першої, з вмиканням збільшувача
обертаючого моменту, передавачів заднього ходу. Водночас роблять плавні
повороти на передавачах транспортного ряду і круті на передавачах робочого
ряду. Під час обкатування стежать за роботою усіх складаних одиниць та
агрегатів, за показами контрольних приладів і перевіряють чіткість
перемикання передавачів, роботу муфти зчеплення, гальм, ведучих мостів,
ходової частини тощо. Муфта зчеплення і
коробка передач мають вмикатися плавно, без різкого шуму і стуків.
Допускається рівномірний шум шестерень. Олива, в агрегатах трансмісії під час
роботи не має нагріватися більш як до 90 °С. Тривалість обкатування на
холостому ходу 5‒12
год.
Трактори
під навантаженням обкатують упродовж 45‒60
годин. Навантаження на гаку розраховують за питомим опором
сільськогосподарських машин (рис. 2.170). Детальний порядок і режим обкатування
тракторів наведено у заводських інструкціях. Правилами обкатування
передбачені швидкісний і навантажувальний режими, яких необхідно чітко
дотримуватися.
У період обкатування проводять
щозмінне технічне обслуговування. За появи незвичайних шумів або перегрівання
будь-якого агрегату обкатування припиняють, виявляють і усувають несправності
та їх причини. Тривалість
обкатування встановлюється інструкцією
заводу-виробника або ремонтного підприємства. За її відсутності приймається
така тривалість для тракторів: • які пройшли капітальний або поточний
ремонти із капітальним ремонтом двигуна – 30‒100 мотогодин; • які пройшли капітальний або поточний
ремонти без заміни двигуна – 15‒50 мотогодин.
Тривалість обкатування можна скоротити
і при цьому поліпшити якість припрацювання, одним із таких способів (рис.
2.171):
• огляд та очищення трактора від пилу
і бруду; • очищення від консерваційної оливи; • огляд та підготовка до роботи
акумуляторних батарей;
• перевірка рівня оливи в картерах та
дозаправка їх за необхідності; • змащування окремих вузлів і
агрегатів згідно з таблицею мащення; • перевірка і, за необхідності,
підтяжка нарізних та інших з'єднань; • перевірка і регулювання натягу пасів
(урухомника вентилятора, генератора, компресора), механізмів керування,
натягу гусениць, тиску повітря в шинах коліс; • заправка охолодною рідиною і паливом
систем охолодження і живлення двигуна; • прослуховування двигуна; • перевірка показань контрольних
приладів і їх відповідності встановленим нормам.
• очищення трактора від пилу та бруду; • перевірка зовнішнім оглядом на
відсутність підтікання палива, олив, охолодної рідини і усунення їх за
потреби;
• перевірка рівня оливи в піддоні картера
двигуна, охолодної рідини в радіаторі і, за необхідності, дозаправка їх до
заданого рівня; • перевірка працездатності дизеля,
рульового керування, гідравлічної начіпної системи, гальм, системи освітлення
і сигналізації, склоочисників; • додаткова перевірка натягу пасів
урухомника вентилятора, генератора, компресора тощо.
• оглядають (візуально) і очищають
трактор від бруду; • перевіряють і за необхідності регулюють
натяг пасів урухомників вентилятора, генератора, компресора (за наявності),
тиск повітря в шинах, зазори між клапанами і коромислами двигуна, муфту
зчеплення, механізми керування трактором і гальма; • виконують технічне обслуговування
повітроочисника;
• перевіряють і, за потреби, поновлюють
герметичність повітроочисника, підтягують зовнішні кріплення складових частин
(зокрема кріплення головки блока двигуна); • перевіряють батареї акумуляторів,
очищають їх поверхні, клеми, наконечники проводів, вентиляційні отвори в
корках, доливають дистильовану воду; • зливають осад з фільтрів грубого
очищення палива, оливу, що зібралася в гальмівних відсіках заднього моста і
збільшувача крутного моменту, конденсат у повітряних балонах; • очищають відцентровий оливоочисник; • змазують складові частини трактора
відповідно до таблиці і карти мащення; • замінюють оливу в двигуні і його
складових частинах, у силовому передавачі (за відсутності фільтра для
очищення оливи); • оглядають і прослуховують у роботі
складові частини трактора; • промивають систему мащення двигуна
за непрацюючого двигуна. Зернозбиральні
комбайни обкатують перед експлуатацією на холостому
ходу і під навантаженням упродовж 34 год, самохідні комбайни – на стаціонарі
і в русі. Режими обкатування комбайнів наведено в табл. 2.8. Двигун
обкатують на холостому ходу за малих, середніх і нормальних обертів
колінчастого валу. На стаціонарі обкатування всіх комбайнів ведуть за малих
обертів з поступовим збільшенням їх до нормальних.
Зернозбиральний комбайн (рис. 2.175) перед
обкатуванням перевіряють, підтягують кріплення, ланцюги, паси, регулюють
муфти, потім змащують вальниці кочення і ковзання. За опущених підбарабань і
відкритих нижніх накривок елеваторів установлюють у робоче положення
вивантажувальний пристрій. Повертають ломиком вал барабана молотарки і
переконуються, чи не заїдають барабан, планки мотовила, спіралі шнека тощо. Таблиця 2.8 Режими обкатування комбайнів
Після
обкатування двигуна обкатують молотарку (рис.
2.176) і встановлюють зазор між підбарабанням і барабаном. На ходу комбайна
контролюють роботу гідравлічної системи під час підйому й опускання мотовила
і жатки, роботу варіатора швидкості, перевіряють і за потреби регулюють
різальний апарат, натяг пружин механізму врівноваження і шпренгелів мотовила.
Причіпні
комбайни (рис. 2.177) обкатують спочатку без навантаження на малій частоті обертання ВВП і
поступово доводять її до нормальної (робочої), стежачи весь час за роботою
механізмів. Періодично відмикають ВВП, зупиняють трактор і перевіряють
нагрівання вальниць, підтягують послаблені паси і ланцюги, перевіряють
кріплення. Після обкатування комбайна без
навантаження і усунення виявлених несправностей розпочинають обкатування в
полі під навантаженням. Для цього вибирають рівну, чисту від бур'янів ділянку
поля. Починають обкатування під час збирання врожаю на менших швидкостях руху
трактора і номінальній частоті обертання ВВП. Протягом перших двох годин
обкатування періодично через певний час зупиняють агрегат і перевіряють
нагрівання вузлів тертя, натяг урухомлювальних ланцюгів, пасів і
транспортерів, кріплення складових частин і деталей. Додатково змащують
вальниці шарнірів карданного передавача, гонка, урухомника різального
апарата, транспортерів тощо.
Обкатування
сільськогосподарських машин. На ґрунтообробних
машинах (рис. 2.178) (плуги, лущильники, борони, культиватори
тощо) після підтягування і змащування всіх кріплень виконують необхідні
регулювання. Потім обкатують машини на першій і другій передачах на
рівній зораній ділянці. Під час обкатування перевіряють роботу механізмів і
усувають виявлені несправності.
Перед обкатуванням сівалок
(рис. 2.179) контролюють надійність їхніх кріплень, справність висівних
апаратів, насіннє- і тукопроводів, насінних ящиків, сошників і передавальних
механізмів, змащують усі точки змащування. Рядкові сівалки обкатують упродовж
2 год за руху трактора на першій і другій передачах; квадратно-гніздові
сівалки і картоплесаджалки – по пів години на першій і другій передачах.
Водночас перевіряють стан підйомного механізму, сошників, роботу висівного
апарата і механізму передачі.
• розконсервовують комбайн і його
складові частини; • перед обкатуванням нового або
відремонтованого самохідного комбайна проводять його технічне обслуговування;
• перевіряють і за необхідності
підтягують кріпильні з'єднання агрегатів і вузлів; • заправляють систему охолодження
водою, баки ‒
паливом; • перевіряють рівень оливи в заправних
місткостях і за необхідності доливають; • змащують спряження деталей і вузлів;
• перевіряють і за необхідності
регулюють тиск у шинах коліс, натяг урухомлювальних пасів, ланцюгів і
транспортерів, зазори між деталями робочих органів машин тощо.
• через кожні 20 хвилин вимикають
робочі органи, глушать двигун і перевіряють нагрівання вальниць, відсутність
підтікання оливи, палива і води, стан пасових, ланцюгових передавачів і
транспортерів, кріплення вузлів; • у процесі обкатування самохідних
комбайнів і машин перевіряють і за необхідності регулюють натяг пасів,
ланцюгів, транспортерів і елеваторів, зазори в механізмах; • змащують складові частини (частіше,
ніж під час використання), перевіряють їх стан, роботу гідросистем, гальм,
рульового керування, зупиняють агрегат і перевіряють нагрівання вузлів тертя,
натяг урухомлювальних ланцюгів, пасів і транспортерів, кріплення складових
частин і деталей; • додатково змащують вальниці шарнірів
карданного передавача, урухомника різального апарата, транспортерів тощо; • у процесі обкатування комбайн
повністю регулюють і готують до повного навантаження в експлуатаційних
умовах.
• перевіряють і за необхідності підтягують
кріпильні з'єднання агрегатів і вузлів; • перевіряють рівень оливи в заправних
місткостях і за необхідності доливають; • змащують спряження деталей і вузлів;
• перевіряють і за необхідності
регулюють тиск у шинах коліс, натяг урухомлювальних пасів, ланцюгів і
транспортерів, зазори між деталями робочих органів машин тощо; • замінюють оливу в двигуні і його
складових частинах, у силовому передавачі; • промивають систему мащення двигуна
за непрацюючого двигуна. Перш
ніж розпочати експлуатаційне обкатування нового автомобіля, рекомендується
перевірити затяжку болтових з'єднань і наявність
оливи в усіх агрегатах. Особливу увагу слід звернути на кріплення головки блока циліндрів.
Необхідно також довести тиск в шинах коліс до рекомендованих значень. Режим обкатування нової і відремонтованої
техніки встановлюють для кожної марки автомобілів відповідно до вимог
заводу-виробника або ремонтного підприємства. Якщо їх немає приймають таку
тривалість:
• для нових автомобілів (крім тягачів,
обкатування яких проводиться лише за інструкціями заводів), а також
автомобілів, які пройшли ПР, КР, із
заміною двигуна або його капітальним ремонтом – 1000 км; • для автомобілів, які пройшли ПР, КР
без заміни двигуна або без його капітального ремонту – 500 км.
У якісно відремонтованого автомобіля
техніко-економічні показники мають відповідати нормативним, водночас двигун
має працювати в нормальному температурному режимі без шумів і стуків та добре
відчувати зміну режимів навантаження. Складані одиниці шасі та трансмісії
мають надійно вмикатися в роботу, перемикатися і вимикатися повільно, без
ривків. Підтікання оливи, охолодної, гідравлічної і гальмівної рідин не
допускається.
У період обкатування перевіряють дію
приладів (рис. 2.181), стан рульового
керування, роботу двигуна, гальм, агрегатів і механізмів автомобіля в русі.
Особливо ретельно проводять обслуговування автомобіля (змащують, підтягують
кріплення, перевіряють тиск повітря в шинах тощо). Не допускається
перегрівання коробки передач, головного передавача, маточин коліс і
механізмів гальм.
Після
обкатування автомобілі можна експлуатувати з повним навантаженням. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||