НМЦ

ТЕХНІЧНИЙ СЕРВІС

В АГРОПРОМИСЛОВОМУ КОМПЛЕКСІ

Електронний посібник

 

ВФПО

2. ОРГАНІЗАЦІЯ ТЕХНІЧНОГО СЕРВІСУ

 

2.10. Технічне обслуговування машин у початковий період використання

2.10.1. Теоретичні основи обкатування машин. Визначення обкатування і припрацювання

2.10.2. Поняття про режим обкатування, підбір мастильних матеріалів і встановлення ступеня припрацювання

2.10.3. Технологічний процес обкатування тракторів. Режими обкатування. ТО трактора в процесі обкатування і після закінчення. Тривалість обкатування тракторів

2.10.4. Обкатування комбайнів, самохідних і складних причіпних сільськогосподарських машин

2.10.5. Обкатування автомобілів. Режими обкатування. ТО в процесі та після обкатування

 

 

2.10.1. Теоретичні основи обкатування машин. Визначення обкатування і припрацювання

 

 

image008-topaz-enhanceНову або відремонтовану машину не можна відразу вводити в експлуатацію з повним навантаженням. Це пояснюється тим, що тертьові поверхні деталей спряжень у початковий період відзначаються підвищеною шорсткістю. Тому у разі стикання нерівностей поверхонь виникають підвищені питомі навантаження, які спричинюють посилене спрацювання тертьових поверхонь.

Для припрацювання деталей машину обкатують, тобто навантажують поступово, за певним режимом. Тобто, мета обкатування – підвищення довговічності машини та її складових частин.

image007-topaz-enhance

Рис. 2.163

Загальна вимога до обкатування (рис. 2.163) – одержання кращих тертьових поверхонь за найменшого спрацювання деталей і за найменших затрат часу й енергії. Строк роботи будь-якого з'єднання за однакової інтенсивності спрацювання і граничної величини зазору залежить від початкової його величини: що менший початковий зазор після обкатування, то більший строк роботи машини за нормальної експлуатації. Отже, що менша кількість металу стирається з деталі під час обкатування, то більший строк її роботи. Разом з тим, строк служби деталі то більший, що менша інтенсивність спрацювання. Він також залежить від якості поверхні, яка утворюється під час припрацювання, від затрат часу та енергії на обкатування.

 

 

 

g1

Обкатування трактора Case 255 після ремонту

Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=jKWH_8kFT1U

 

Водночас обкатування – це складний технологічний процес, за якого потрібно додержуватися необхідних режимів для різних груп з'єднань деталей.

 

Новый рисунок

За деяких властивостей матеріалів тертьових поверхонь і шару оливи між ними, результати обкатування переважно залежать від трьох факторів: питомого тиску, відносної швидкості переміщення поверхонь і тривалості обкатування. Найстаранніше обкатування слід проводити для з'єднань деталей двигуна: поршень – кільце – гільза, клапан – гніздо клапана; шийка колінчастого вала – гонково і корінна вальниці.

 

Припрацювання деталей – це результат обкатування, який супроводжується формуванням оптимальної для експлуатації мікро- і макрогеометрії спряжених поверхонь, фізико-механічних та фізико-хімічних властивостей металу деталей. Припрацьована поверхня характеризується рівномірною (гладенькою) мікрогеометрією, бо гребінці (виступи) під час тертя деформуються, округлюються, спрацьовуються. Це призводить до зменшення тертя, більш рівномірного розподілення навантаження по спряжених поверхнях і, отже, до зменшення інтенсивності спрацювання. Такі процеси створюють добрі умови для подальшої нормальної експлуатації агрегату.

image020-topaz-enhance-faceai

Рис. 2.164

Необхідність обкатування в господарстві пояснюється тим, що на заводі чи в ремонтній майстерні її проводять не повністю.

Після обкатування й огляду (рис. 2.164) усувають виявлені несправності, складають приймальний акт, роблять позначку в паспортах двигуна і трактора про їх прийняття в експлуатацію.

 

 

image008-topaz-enhanceОбкатування з'єднань, що працюють з малими зазорами та великими швидкостями, температурними і силовими навантаженнями, треба робити довго, старанно, слідкуючи за температурними змінами, а головне дотримуючись умов достатнього і надійного змащування вузлів, відведення тепла і змивання продуктів спрацювання.

Обкатування двигунів внутрішнього згоряння, що пройшли капітальний ремонт, здійснюють у два етапи. На першому етапі двигун обкатується на холодну, тобто, на стенді за допомогою електричного двигуна. На другому – відбувається гаряче обкатування на малих обертах холостого ходу.

 

image022-topaz-enhance

Рис. 2.165. Обкатування двигуна внутрішнього згорання на стенді

 

 

 

g1

Стенд для обкатування і випробування двигуна

внутрішнього згорання

Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=3bYHWvFdsag

 

image023-topaz-enhance

Рис. 2.166

Деталі ходової частини і трансмісії (рис. 2.166), внаслідок невеликих швидкостей, менш вимогливі до режимів обкатування. Тривалість її тісно пов'язана зі зміною інтенсивності спрацювання деталей, а тому є функцією закону зміни інтенсивності спрацювання.

Невеликі навантаження і добре змащування сприяє високоякісному припрацюванню деталей, зменшенню їх спрацювання і підвищенню довговічності в процесі експлуатації. Обкатування машин здійснюється поступово з наростаючим навантаженням.

 

 

 

image005-topaz-enhance

Обкатування тракторів охоплює: обкатування двигуна на холостому ходу, обкатування гідравлічної начіпної системи, обкатування трактора на холостому ходу і під навантаженням. Загальна тривалість обкатування (залежно від марки трактора) – 45‒65 год.

 

 

Рис. 2.167

Обкатування двигуна починають на малій частоті обертання колінчастого валу двигуна і поступово збільшують її до номінальної. Пускають двигун відповідно до правил, наведених у заводських інструкціях з експлуатації. Під час обкатування двигун прослуховують на всіх режимах роботи (рис. 2.167), перевіряють покази приладів. У разі відхилення від норми встановлюють причину несправності й усувають її, а під час складання акта на обкатування роблять про це відповідний запис. Продовжують обкатування лише після ліквідації виявлених несправностей.

image039-topaz-enhance

Рис. 2.168

Обкатування гідравлічної начіпної системи (рис. 2.168) триває 2530 хв. Перед запуском двигуна включають механізм урухомлення гідронасоса, до того ж рукоятка має вільно переводитися з одного крайнього положення в друге. Вмикати і вимикати гідронасос за працюючого двигуна заборонено. Далі перевіряють надійність фіксації золотників розподільника в положеннях «Підйом», «Нейтральне», «Опускання», «Плаваюче». В усіх положеннях важелі мають надійно утримуватися фіксаторами золотників. Після перевірки важелі керування встановлюють у нейтральне положення, а поршень основного силового циліндра в крайнє нижнє. Переконавшись у чіткій і безвідмовній роботі начіпного механізму та ліквідувавши виявлені неполадки, можна починати обкатування трактора на холостому ходу.

image046-topaz-enhance

Рис. 2.169

Обкатування трактора на холостому ходу (рис. 2.169) проводять на всіх передачах, починаючи з першої, з вмиканням збільшувача обертаючого моменту, передавачів заднього ходу. Водночас роблять плавні повороти на передавачах транспортного ряду і круті на передавачах робочого ряду. Під час обкатування стежать за роботою усіх складаних одиниць та агрегатів, за показами контрольних приладів і перевіряють чіткість перемикання передавачів, роботу муфти зчеплення, гальм, ведучих мостів, ходової частини тощо. Муфта зчеплення і коробка передач мають вмикатися плавно, без різкого шуму і стуків. Допускається рівномірний шум шестерень. Олива, в агрегатах трансмісії під час роботи не має нагріватися більш як до 90 °С. Тривалість обкатування на холостому ходу 512 год.

 

 

 

g1

Обкатування мінітрактора ДТЗ-5244 без навантаження

Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=Qujco6yeGjo

 

image042-topaz-enhance

Рис. 2.170

Трактори під навантаженням обкатують упродовж 4560 годин. Навантаження на гаку розраховують за питомим опором сільськогосподарських машин (рис. 2.170).

Детальний порядок і режим обкатування тракторів наведено у заводських інструкціях. Правилами обкатування передбачені швидкісний і навантажувальний режими, яких необхідно чітко дотримуватися.

 

Новый рисунок

Порушення швидкісного режиму може призвести до перегрівання деталей і пошкодження вальниць. Під час обкатування слід забезпечувати достатнє мащення і часту заміну оливи, яка зумовлюється потребою видалення металевих частинок.

 

 

 

g1

Обкатування трактора John Deere 6125M

під навантаженням

Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=H94ihFVd5BU

 

У період обкатування проводять щозмінне технічне обслуговування. За появи незвичайних шумів або перегрівання будь-якого агрегату обкатування припиняють, виявляють і усувають несправності та їх причини.

Тривалість обкатування встановлюється інструкцією заводу-виробника або ремонтного підприємства. За її відсутності приймається така тривалість для тракторів:

• які пройшли капітальний або поточний ремонти із капітальним ремонтом двигуна – 30100 мотогодин;

• які пройшли капітальний або поточний ремонти без заміни двигуна – 1550 мотогодин.

 

Новый рисунок

Навантаження на машину під час обкатування має бути не більше 75% від максимального.

 

Тривалість обкатування можна скоротити і при цьому поліпшити якість припрацювання, одним із таких способів (рис. 2.171):

 

Рис. 2.171. Способи скорочення тривалості обкатування

 

Новый рисунок

Навантаження і швидкість під час обкатування мають збільшуватися поступово. Підвищення їх у початковий період обкатування вище оптимального значення призводить до інтенсифікації процесу зношування. Присадки значно скорочують час припрацювання деталей. Проте додавати присадки в оливу можна тільки в невеликих кількостях, оскільки значне збільшення в'язкості оливи призводить до зростання сили тертя і збільшення зносу.

 

Технічне обслуговування під час підготовки тракторів до обкатування:

• огляд та очищення трактора від пилу і бруду;

• очищення від консерваційної оливи;

• огляд та підготовка до роботи акумуляторних батарей;

Рис. 2.172

• перевірка рівня оливи в картерах та дозаправка їх за необхідності;

• змащування окремих вузлів і агрегатів згідно з таблицею мащення;

• перевірка і, за необхідності, підтяжка нарізних та інших з'єднань;

• перевірка і регулювання натягу пасів (урухомника вентилятора, генератора, компресора), механізмів керування, натягу гусениць, тиску повітря в шинах коліс;

• заправка охолодною рідиною і паливом систем охолодження і живлення двигуна;

• прослуховування двигуна;

• перевірка показань контрольних приладів і їх відповідності встановленим нормам.

 

Технічне обслуговування тракторів під час обкатування (рис. 2.173):

• очищення трактора від пилу та бруду;

• перевірка зовнішнім оглядом на відсутність підтікання палива, олив, охолодної рідини і усунення їх за потреби;

image055-topaz-enhance

Рис. 2.173

• перевірка рівня оливи в піддоні картера двигуна, охолодної рідини в радіаторі і, за необхідності, дозаправка їх до заданого рівня;

• перевірка працездатності дизеля, рульового керування, гідравлічної начіпної системи, гальм, системи освітлення і сигналізації, склоочисників;

• додаткова перевірка натягу пасів урухомника вентилятора, генератора, компресора тощо.

 

 

 

g1

Обкатування мототрактора Kentavr

Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=HMrxx8cbWB4

 

Технічне обслуговування після закінчення обкатування (рис. 2.174):

• оглядають (візуально) і очищають трактор від бруду;

• перевіряють і за необхідності регулюють натяг пасів урухомників вентилятора, генератора, компресора (за наявності), тиск повітря в шинах, зазори між клапанами і коромислами двигуна, муфту зчеплення, механізми керування трактором і гальма;

• виконують технічне обслуговування повітроочисника;

image056-topaz-enhance

Рис. 2.174

• перевіряють і, за потреби, поновлюють герметичність повітроочисника, підтягують зовнішні кріплення складових частин (зокрема кріплення головки блока двигуна);

• перевіряють батареї акумуляторів, очищають їх поверхні, клеми, наконечники проводів, вентиляційні отвори в корках, доливають дистильовану воду;

• зливають осад з фільтрів грубого очищення палива, оливу, що зібралася в гальмівних відсіках заднього моста і збільшувача крутного моменту, конденсат у повітряних балонах;

• очищають відцентровий оливоочисник;

• змазують складові частини трактора відповідно до таблиці і карти мащення;

• замінюють оливу в двигуні і його складових частинах, у силовому передавачі (за відсутності фільтра для очищення оливи);

• оглядають і прослуховують у роботі складові частини трактора;

• промивають систему мащення двигуна за непрацюючого двигуна.

 

 

image008-topaz-enhanceЗернозбиральні комбайни обкатують перед експлуатацією на холостому ходу і під навантаженням упродовж 34 год, самохідні комбайни – на стаціонарі і в русі. Режими обкатування комбайнів наведено в табл. 2.8.

Двигун обкатують на холостому ходу за малих, середніх і нормальних обертів колінчастого валу. На стаціонарі обкатування всіх комбайнів ведуть за малих обертів з поступовим збільшенням їх до нормальних.

image061-topaz-enhance

Рис. 2.175

Зернозбиральний комбайн (рис. 2.175) перед обкатуванням перевіряють, підтягують кріплення, ланцюги, паси, регулюють муфти, потім змащують вальниці кочення і ковзання. За опущених підбарабань і відкритих нижніх накривок елеваторів установлюють у робоче положення вивантажувальний пристрій. Повертають ломиком вал барабана молотарки і переконуються, чи не заїдають барабан, планки мотовила, спіралі шнека тощо.

 

Таблиця 2.8

Режими обкатування комбайнів

 

Тип комбайна

На холостому ходу

З навантаженням

Разом, год

на стаціонарі

під час руху

тривалість обкатування, год

періодичність перевірки технічного стану вузлів, хв

передача

тривалість обкатування, год

передача

тривалість обкатування, год

Зернозбиральний

3,0

20

ІІ-ІІІ

1,0

І

30,0

34,0

Кукурудзозбиральний

2,0

10

-

-

І

8,0

10,0

Силосозбиральний

0,5

10

-

-

І

2,0

2,5

Бурякозбиральний

0,5

10

-

-

ІІ

5,0

5,5

Картоплезбиральний

0,5

10

-

-

І

2,0

2,5

 

 

 

g1

Обкатування зернозбирального комбайна Case 2388

Джерело: https://youtube.com/shorts/vmWvGNymvJ0?feature=share

 

image067-topaz-enhance

Рис. 2.176

Після обкатування двигуна обкатують молотарку (рис. 2.176) і встановлюють зазор між підбарабанням і барабаном. На ходу комбайна контролюють роботу гідравлічної системи під час підйому й опускання мотовила і жатки, роботу варіатора швидкості, перевіряють і за потреби регулюють різальний апарат, натяг пружин механізму врівноваження і шпренгелів мотовила.

image072-topaz-enhance

Рис. 2.177

Причіпні комбайни (рис. 2.177) обкатують спочатку без навантаження на малій частоті обертання ВВП і поступово доводять її до нормальної (робочої), стежачи весь час за роботою механізмів. Періодично відмикають ВВП, зупиняють трактор і перевіряють нагрівання вальниць, підтягують послаблені паси і ланцюги, перевіряють кріплення.

Після обкатування комбайна без навантаження і усунення виявлених несправностей розпочинають обкатування в полі під навантаженням. Для цього вибирають рівну, чисту від бур'янів ділянку поля. Починають обкатування під час збирання врожаю на менших швидкостях руху трактора і номінальній частоті обертання ВВП. Протягом перших двох годин обкатування періодично через певний час зупиняють агрегат і перевіряють нагрівання вузлів тертя, натяг урухомлювальних ланцюгів, пасів і транспортерів, кріплення складових частин і деталей. Додатково змащують вальниці шарнірів карданного передавача, гонка, урухомника різального апарата, транспортерів тощо.

image053-topaz-enhance-faceai-2

Рис. 2.178

Обкатування сільськогосподарських машин. На ґрунтообробних машинах (рис. 2.178) (плуги, лущильники, борони, культиватори тощо) після підтягування і змащування всіх кріплень виконують необхідні регулювання. Потім обкатують машини на першій і другій передачах на рівній зораній ділянці. Під час обкатування перевіряють роботу механізмів і усувають виявлені несправності.

image073-topaz-enhance

Рис. 2.179

Перед обкатуванням сівалок (рис. 2.179) контролюють надійність їхніх кріплень, справність висівних апаратів, насіннє- і тукопроводів, насінних ящиків, сошників і передавальних механізмів, змащують усі точки змащування. Рядкові сівалки обкатують упродовж 2 год за руху трактора на першій і другій передачах; квадратно-гніздові сівалки і картоплесаджалки – по пів години на першій і другій передачах. Водночас перевіряють стан підйомного механізму, сошників, роботу висівного апарата і механізму передачі.

 

 

 

g1

Обкатування сівалки Crucianelli Pionera 2717

після капітального ремонту

Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=RfEc5yGx6aQ

 

 

g1

Обкатування плуга Lemken Diamant 11

Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=jcON078aeZM

 

Технічне обслуговування під час підготовки до обкатування комбайнів, самохідних і складних причіпних сільськогосподарських машин:

• розконсервовують комбайн і його складові частини;

• перед обкатуванням нового або відремонтованого самохідного комбайна проводять його технічне обслуговування;

• перевіряють і за необхідності підтягують кріпильні з'єднання агрегатів і вузлів;

• заправляють систему охолодження водою, баки паливом;

• перевіряють рівень оливи в заправних місткостях і за необхідності доливають;

• змащують спряження деталей і вузлів;

• перевіряють і за необхідності регулюють тиск у шинах коліс, натяг урухомлювальних пасів, ланцюгів і транспортерів, зазори між деталями робочих органів машин тощо.

Технічне обслуговування під час обкатування комбайнів, самохідних і складних причіпних сільськогосподарських машин:

• через кожні 20 хвилин вимикають робочі органи, глушать двигун і перевіряють нагрівання вальниць, відсутність підтікання оливи, палива і води, стан пасових, ланцюгових передавачів і транспортерів, кріплення вузлів;

• у процесі обкатування самохідних комбайнів і машин перевіряють і за необхідності регулюють натяг пасів, ланцюгів, транспортерів і елеваторів, зазори в механізмах;

• змащують складові частини (частіше, ніж під час використання), перевіряють їх стан, роботу гідросистем, гальм, рульового керування, зупиняють агрегат і перевіряють нагрівання вузлів тертя, натяг урухомлювальних ланцюгів, пасів і транспортерів, кріплення складових частин і деталей;

• додатково змащують вальниці шарнірів карданного передавача, урухомника різального апарата, транспортерів тощо;

• у процесі обкатування комбайн повністю регулюють і готують до повного навантаження в експлуатаційних умовах.

Технічне обслуговування після закінчення обкатування комбайнів, самохідних і складних причіпних сільськогосподарських машин:

• перевіряють і за необхідності підтягують кріпильні з'єднання агрегатів і вузлів;

• перевіряють рівень оливи в заправних місткостях і за необхідності доливають;

• змащують спряження деталей і вузлів;

• перевіряють і за необхідності регулюють тиск у шинах коліс, натяг урухомлювальних пасів, ланцюгів і транспортерів, зазори між деталями робочих органів машин тощо;

• замінюють оливу в двигуні і його складових частинах, у силовому передавачі;

• промивають систему мащення двигуна за непрацюючого двигуна.

 

 

image008-topaz-enhanceПерш ніж розпочати експлуатаційне обкатування нового автомобіля, рекомендується перевірити затяжку болтових з'єднань і наявність оливи в усіх агрегатах. Особливу увагу слід звернути на кріплення головки блока циліндрів. Необхідно також довести тиск в шинах коліс до рекомендованих значень.

Режим обкатування нової і відремонтованої техніки встановлюють для кожної марки автомобілів відповідно до вимог заводу-виробника або ремонтного підприємства. Якщо їх немає приймають таку тривалість:

image080-topaz-enhance

Рис. 2.180

• для нових автомобілів (крім тягачів, обкатування яких проводиться лише за інструкціями заводів), а також автомобілів, які пройшли ПР, КР, із заміною двигуна або його капітальним ремонтом – 1000 км;

• для автомобілів, які пройшли ПР, КР без заміни двигуна або без його капітального ремонту – 500 км.

 

Новый рисунок

Автомобілі (рис. 2.180) випробовують пробігом під навантаженням 75% номінальної вантажопідйомності на дорогах з твердим покриттям, на відстані 30 км із швидкістю 35‒ 40 км/год. Під час випробування контролюють гальмівний шлях, котрий не має перевищувати 7‒8 м. Гальмування має бути плавним без ривків (всі колеса мають зупинятися попарно одночасно).

 

У якісно відремонтованого автомобіля техніко-економічні показники мають відповідати нормативним, водночас двигун має працювати в нормальному температурному режимі без шумів і стуків та добре відчувати зміну режимів навантаження. Складані одиниці шасі та трансмісії мають надійно вмикатися в роботу, перемикатися і вимикатися повільно, без ривків. Підтікання оливи, охолодної, гідравлічної і гальмівної рідин не допускається.

image080-topaz-enhance-faceai

Рис. 2.181

У період обкатування перевіряють дію приладів (рис. 2.181), стан рульового керування, роботу двигуна, гальм, агрегатів і механізмів автомобіля в русі. Особливо ретельно проводять обслуговування автомобіля (змащують, підтягують кріплення, перевіряють тиск повітря в шинах тощо). Не допускається перегрівання коробки передач, головного передавача, маточин коліс і механізмів гальм.

 

image031

Після закінчення обкатування автомобіля необхідно виконати такі основні операції:

• замінити оливу в двигуні і залежно від конструкції замінити або промити оливний фільтр. Заводи-виробники рекомендують здійснювати першу заміну оливи в двигуні після пробігу автомобілів 1000‒2000 км;

• підтягнути кріплення головок блока циліндрів, впускного і випускного колекторів, сошки рульового керування, маточини шківа вентилятора, фланців карданного передавача;

• перевірити і за необхідності відрегулювати зазори в клапанному механізмі;

• відрегулювати натяг урухомлювальних пасів;

• перевірити затяжку стяжних болтів пальців і кріплення вушок передніх ресор, хомутів кріплення передніх і задніх ресор, а також гайок кріплення коліс;

• за необхідності відрегулювати величину вільного ходу педалей зчеплення і гальм.

 


Після обкатування автомобілі можна експлуатувати з повним навантаженням.

 

 

 

Попередня тема

На початок

Наступна тема