НМЦ

ЕКОНОМІКА, ОРГАНІЗАЦІЯ І ПЛАНУВАННЯ ВИРОБНИЦТВА

Електронний посібник

 

ВФПО

3. ПЛАНУВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ ХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ

 

 

 

 

 

с3

Виробнича програмаце розгорнуте за видами і сортами завдання підприємства щодо виробництва та реалізації продукції встановленої якості за певний період (рік, квартал, місяць)

 

 

 

Виробнича програма визначає необхідний обсяг виробництва продукції в розрахунковому періоді, який номенклатурою, асортиментом і якістю  відповідає вимогам плану продажу. Вона зумовлює завдання щодо введення в дію нових виробничих потужностей, потребу в матеріально-сировинних ресурсах, чисельності персоналу, транспорті тощо.

Виробнича програма є вихідною базою для розробки інших розділів плану підприємства: для розрахунку потрібної кількості сировини за видами, обладнання та часу його роботи, чисельності працівників, витрат на виробництво тощо.

 

Виробничу програму розробляють за такими напрямами:

image031

планування виробництва продукції в натуральних показниках;

планування номенклатури, асортименту, якості продукції і підвищення її сортності;

планування виробництва продукції в вартісному виразі (товарної та реалізованої продукції).

 

 

 

 

 

 

Основним завданням виробничої програми є максимальне задоволення потреб споживачів у високоякісній продукції, яка випускається підприємствами під час найкращого використання їх ресурсів та отримання максимального прибутку (рис. 3.10)

 

 

Виробнича програма складається з двох розділів:

• план виробництва продукції в натуральному (умовно-натуральному) виразі;

• план виробництва у вартісному виразі.

Для обґрунтованого і правильного формування виробничої програми підприємства в бізнес-плані необхідно представити таку інформацію:

• характеристика пропонованої продукції;

• оцінка можливих ринків збуту та конкурентів;

• стратегія маркетингу.

 

Рис. 3.10. Характеристика завдань виробничої програми

 

Ключовими пунктами виробничої програми є:обсяг виробництва, склад виробництва, розподіл ресурсів, терміни виробництва та якість (рис. 3.11).

 

Рис. 3.11. Перелік ключових пунктів виробничої програми


 

arrow_direction_spin_down_md_nwm_v2

Під час планування виробничої програми необхідно використовувати такі матеріали:

1. Перспективний план виробництва продукції і послуг.

2. Прогноз потреби у продукції підприємства, який складається на підставі  досліджень змін ринкових елементів у часі, тобто: попиту, пропозиції, ціни, кількості конкурентів тощо.

3. Державний контракт, державне замовлення на продукцію підприємства (за їх наявності).

4. Результати вивчення поточного попиту на продукцію.

5. Договори на виробництво та поставку продукції, які укладаються в результаті вільного продажу виробів на гуртових ярмарках.

6. Заходи щодо спеціалізації і кооперування виробництва.

7. Заходи щодо збільшення  виробничих потужностей підприємства.

8. Дані про залишки нереалізованої продукції у попередньому періоді.

 

Підставою для визначення обсягу поставок конкретної продукції є портфель замовлень і господарські договори.

 

 

3.2.2. Планування натуральних та вартісних показників виробничої програми

 

 

 

 

image005-topaz-enhance

Планування виробничої програми в натуральному виразі передбачає:

- визначення номенклатури й асортименту продукції , яка випускається;

- розрахунок потреби в продукції, обсягу виробництва за календарними періодами року;

- обґрунтування планованих обсягів виготовлення продукції виробничою потужністю, матеріальними і трудовими ресурсами.

 

 

В основу планування виробничої програми покладено систему показників обсягу виробництва, до якої входять натуральні та вартісні показники.

Натуральними показниками виробничої програми є обсяг продукції в натуральних одиницях за номенклатурою і асортиментом.

 

 

Номенклатура продукції – це перелік найменувань виробів, завдання з випуску яких передбачається планом виробництва продукції (наприклад, пиво, безалкогольні напої , квас).

Асортимент – це сукупність різновидів продукції кожного найменування (наприклад, пиво «Жигулівське», «Оболонь» тощо).

 

 

Вимірниками обсягу продукції в натуральному вираженні є конкретні фізичні одиниці – штуки, тонни, метри, декалітри тощо. У практиці планування та обліку обсягу продукції в окремих випадках використовують умовно-натуральні (умовні банки консервів).

Обсяг продукції у вартісному вираженні на більшості підприємств різних галузей визначається показниками товарної, валової, чистої продукції.

Товарна продукція – загальна вартість усіх видів готової продукції, напівфабрикатів, робіт і послуг виробничого характеру, що призначені для продажу або реалізації різним споживачам.

Валова продукція окрім елементів, які входять до складу товарної продукції, включає також зміну залишків незавершеного виробництва, вартість сировини і матеріалів замовника.

Чиста продукція – товарна продукція мінус матеріальні витрати і суми амортизаційних відрахувань, тобто вартість так званої праці. За своїм економічним змістом показник чистої продукції відображає заново створену на підприємстві вартість і завдяки цьому характеризує результати використання виключно власного трудового потенціалу.

На підприємстві визначають і контролюють планові (очікувані) та фактичні обсяги реалізованої продукції.

Плановий (очікуваний) показник реалізованої продукції визначають, виходячи з обсягу товарної продукції, передбаченою виробничою програмою на відповідний рік з урахуванням змін, залишків не реалізованих на початок і кінець розрахункового періоду, фактичний – після оплати вартості одержаної споживачем (замовнику) продукції і надходження відповідних грошових сум на банківський рахунок постачальника.

Значення натуральних показників виробничої програми в умовах ринку зростає, оскільки саме вони дають можливість оцінити ступінь задоволення потреб споживачів у певних товарах із урахуванням якісної характеристики товарів.

 

 

3.2.3. Виробнича потужність підприємства, галузеві особливості її визначення

 

 

 

Основні засоби підприємства створюються і вводяться в дію з метою формування його певної виробничої потужності.

 

 

image005-topaz-enhance

Виробнича потужність – максимально можливий річний обсяг випуску продукції заздалегідь визначених номенклатури, асортименту та якості за умови найповнішого використання устаткування і виробничих площ, застосування прогресивної технології та організації виробництва.

 

 

Для визначення виробничої потужності використовують натуральні одиниці виміру.

 

Рис. 3.12. Класифікація виробничої потужності підприємства

 

Види виробничої потужності (рис. 3.12):

• проєктна – оптимальна, яка визначається у процесі проєктування реконструкції діючого або будівництва нового підприємства;

• поточна (фактично досягнута) – визначається періодично у зв'язку зі зміною умов виробництва (номенклатури та структури трудомісткості виготовлюваної продукції) або перевищенням проєктних показників. Водночас обчислюють середньорічну потужність;

• резервна – повинна формуватись і постійно існувати у певних галузях народного господарства: електроенергетиці і газовій промисловості – для покриття так званих пікових навантажень у електро- та газових мережах.

 

Чинники формування виробничої потужності (фактори):

image031

кількість обладнання;

його технічна норма продуктивності;

номенклатура та асортимент;

режим роботи устаткування.

 

 

 

 

 

Розрахунок нормальної потужності: практичні поради ...

Загальна методика розрахунку виробничої потужності:

виробничу потужність підприємства визначають за всією номенклатурою виготовлюваної профільної продукції;

виробнича потужність установлюється, виходячи з потужності провідних цехів (дільниць, ліній, агрегатів) основного виробництва, з урахуванням заходів щодо ліквідації вузьких місць;

у розрахунки виробничої потужності включається: усе діюче і недіюче внаслідок несправності, ремонту та модернізації устаткування виробничих цехів; устаткування, що знаходиться на складі і має бути введено в експлуатацію в основних цехах протягом розрахункового періоду;

виробнича потужність має обчислюватись за технічними або проєктними (не завищеними) нормами продуктивності устаткування;

для розрахунку виробничої потужності слід приймати максимально можливий річний фонд часу (кількість годин) роботи устаткування.

 

У загальному вигляді виробнича потужність провідного цеху, дільниці або групи однакового технологічного устаткування з виготовлення однорідної продукції може бути визначена за однією з формул:

 

 

     або      ,   (3.1)

де:

Ni потужність і-го виробничого підрозділу;

ai – продуктивність устаткування у відповідних одиницях виміру і-ої продукції за годину;

Tp– річний фонд часу роботи устаткування;

m – середньорічна кількість устаткування;

tі – трудомісткість виготовлення одиниці продукції в годинах.

 

 

 

 

Під час планування виробництва і визначення використання виробничої потужності необхідно розраховувати середньорічну виробничу потужність:

 

 

 ,   (3.2.)

де:

Nп.р. – потужність на початку року;

Nн – потужність, яка вводиться;

Nл – потужність, яка ліквідується;

Тн, Тл – кількість місяців відповідно з моменту вводу або ліквідації і до кінця року.

 

 

 

 

Показники використання виробничої потужності:

image031

• коефіцієнт використання;

• коефіцієнт екстенсивного використання;

• коефіцієнт інтенсивного використання (інтенсивного навантаження);


• коефіцієнт інтегрального використання.

 

 

 

 

 

Коефіцієнт використання виробничої потужності визначається відношенням річного обсягу продукції до середньорічної виробничої потужності.

 

 

  ,   (3.3)

де:

Q – обсяг виробництва;

М – потужність підприємства.

 

 

 

 

Ступінь приближення коефіцієнта до 1 показує, наскільки ефективно використовується виробнича потужність.

Коефіцієнт екстенсивного використання – (у використаному часі ефективного навантаження) – це відношення планового (фактичного) часу роботи обладнання до часу, який приймається під час розрахунку потужності.

 

 

 ,   (3.4)

де:

Тфакт – тривалість роботи обладнання фактична, год;

Тнорм – тривалість роботи обладнання за нормою (за планом), год.

 

 

 

 

Коефіцієнт інтенсивного використання (інтенсивного навантаження) – це відношення планового (фактичного) випуску продукції за одиницю часу.

 

 

 ,   (3.5)

де:

Ффакт – фактична продуктивність обладнання, нат.од.;

Фнорм – потужність обладнання за нормою, нат.од.

 

 

 

 

Коефіцієнт інтегрального використання розраховується за формулою:

 

 

  ,   (3.6)

де:

Кек – коефіцієнт екстенсивного використання обладнання (виробничої потужності);

Кін – коефіцієнт інтенсивного використання обладнання (виробничої потужності).

 

 

 

 

https://lh7-us.googleusercontent.com/nQWUrM6INGNZD7AIX9iM_jfWPe2JLFb4G2ETThry7arWlI9ksNkTPQlGhfq4z5UxFnKyfSNPJhdeQ_wfInNA355bPQIMhfcu7fFdyfuA0SYRVliujOR4RY_AbNhxUq9LURTfenk4IhEX35zeHQq9XA

Задача. Виробнича потужність підприємства 8,0 млн дал. пива в рік. У звітному році обсяг виробництва пива склав 7200 тис дал. У плановому році намічено збільшити обсяг виробництва на 10%.

Визначити коефіцієнт використання виробничої потужності у звітному і плановому році. Порівняйте і проаналізуйте результати.

Розв’язання

Визначимо коефіцієнт використання виробничої потужності у звітному періоді:

.

Визначимо обсяг виробництва у плановому періоді:

Q1 =7200  1,1 = 7920 тис дал.

Визначимо коефіцієнт використання виробничої потужності в плановому періоді:

Отже, використання виробничої потужності передбачено збільшити з 90% до 99%, тобто на 9%.

Чинники формування виробничої потужності (фактори) кількість обладнання; його технічна норма продуктивності; номенклатура та асортимент; режим роботи устаткування.

 

 

Що таке виробнича потужність підприємства?

Шляхи поліпшення використання виробничої потужності:

• ліквідація невідповідності між потужностями окремих дільниць;

• дотримання графіків введення технологічного процесу;

• підвищення якості ремонтних робіт;

поліпшення організації постачання необхідної сировини, матеріалів, тари;

чітка організація збуту;

розширення ринку збуту продажі (чітка робота маркетингових служб).

 

 

 

Попередня тема

На початок

Наступна тема