|

|
Виробнича програма – це розгорнуте за видами і сортами завдання
підприємства щодо виробництва та реалізації продукції встановленої якості
за певний період (рік, квартал, місяць)
|
|
|
|
|
|
Виробнича програма визначає необхідний обсяг
виробництва продукції в розрахунковому періоді, який номенклатурою,
асортиментом і якістю відповідає
вимогам плану продажу. Вона зумовлює завдання щодо введення в дію нових
виробничих потужностей, потребу в матеріально-сировинних ресурсах,
чисельності персоналу, транспорті тощо.
Виробнича програма є вихідною базою для розробки інших
розділів плану підприємства: для розрахунку потрібної кількості сировини за
видами, обладнання та часу його роботи, чисельності працівників, витрат на
виробництво тощо.
Виробничу
програму розробляють за такими напрямами:
|

|
• планування виробництва продукції в натуральних
показниках;
• планування номенклатури, асортименту, якості продукції і підвищення її сортності;
• планування виробництва продукції в вартісному виразі
(товарної та реалізованої продукції).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

|
Основним завданням виробничої програми є
максимальне задоволення потреб споживачів у високоякісній продукції, яка
випускається підприємствами під час найкращого використання їх ресурсів та
отримання максимального прибутку (рис. 3.10)
|
|
|
Виробнича програма складається
з двох розділів:
• план виробництва продукції в натуральному
(умовно-натуральному) виразі;
• план виробництва у вартісному виразі.
Для обґрунтованого і правильного формування виробничої
програми підприємства в бізнес-плані необхідно представити таку інформацію:
• характеристика пропонованої продукції;
• оцінка можливих ринків збуту та конкурентів;
• стратегія маркетингу.
|

|
Рис. 3.10. Характеристика завдань виробничої програми
|
Ключовими пунктами виробничої програми є:обсяг виробництва,
склад виробництва, розподіл ресурсів, терміни виробництва та якість (рис.
3.11).
|

|
Рис. 3.11. Перелік ключових пунктів виробничої програми
|

|
Під час планування виробничої
програми необхідно використовувати такі матеріали:
|
1. Перспективний план виробництва продукції і послуг.
|
2. Прогноз потреби у продукції підприємства, який
складається на підставі досліджень змін
ринкових елементів у часі, тобто: попиту, пропозиції, ціни, кількості
конкурентів тощо.
|
3. Державний контракт, державне
замовлення на продукцію підприємства (за їх наявності).
|
4. Результати вивчення поточного попиту на продукцію.
|
5. Договори на виробництво та поставку продукції, які
укладаються в результаті вільного продажу виробів на гуртових ярмарках.
|
6. Заходи щодо спеціалізації і кооперування виробництва.
|
7. Заходи щодо збільшення
виробничих потужностей підприємства.
|
8. Дані про залишки нереалізованої продукції у
попередньому періоді.
|
Підставою для визначення обсягу поставок конкретної продукції
є портфель замовлень і господарські договори.
|
3.2.2.
Планування натуральних та
вартісних показників виробничої програми
|
|
|
|
|

|
Планування виробничої програми в натуральному виразі
передбачає:
- визначення номенклатури й асортименту продукції , яка
випускається;
- розрахунок потреби в продукції, обсягу виробництва за
календарними періодами року;
- обґрунтування планованих обсягів виготовлення
продукції виробничою потужністю, матеріальними і трудовими ресурсами.
|
|
В основу планування виробничої програми покладено систему
показників обсягу виробництва, до якої входять натуральні та вартісні
показники.
Натуральними показниками виробничої програми є обсяг
продукції в натуральних одиницях за номенклатурою і асортиментом.
|
|

|
Номенклатура продукції – це перелік найменувань
виробів, завдання з випуску яких передбачається планом виробництва
продукції (наприклад, пиво, безалкогольні напої , квас).
Асортимент – це сукупність різновидів
продукції кожного найменування (наприклад, пиво «Жигулівське», «Оболонь»
тощо).
|
|
|
Вимірниками обсягу продукції в натуральному вираженні є конкретні фізичні одиниці – штуки, тонни,
метри, декалітри тощо. У практиці планування та обліку обсягу продукції в
окремих випадках використовують умовно-натуральні (умовні банки консервів).
Обсяг продукції у вартісному вираженні на більшості підприємств різних галузей
визначається показниками товарної,
валової, чистої продукції.
Товарна
продукція – загальна вартість усіх видів
готової продукції, напівфабрикатів, робіт і послуг виробничого характеру, що
призначені для продажу або реалізації різним споживачам.
Валова продукція окрім елементів, які входять
до складу товарної продукції, включає також зміну залишків незавершеного
виробництва, вартість сировини і матеріалів замовника.
Чиста продукція – товарна продукція мінус
матеріальні витрати і суми амортизаційних відрахувань, тобто вартість так
званої праці. За своїм економічним змістом показник чистої продукції
відображає заново створену на підприємстві вартість і завдяки цьому
характеризує результати використання виключно власного трудового потенціалу.
На підприємстві визначають і контролюють планові
(очікувані) та фактичні обсяги реалізованої продукції.
Плановий (очікуваний)
показник реалізованої продукції визначають, виходячи з обсягу товарної продукції,
передбаченою виробничою програмою на відповідний рік з урахуванням змін,
залишків не реалізованих на початок і кінець розрахункового періоду, фактичний – після оплати
вартості одержаної споживачем (замовнику) продукції і надходження відповідних
грошових сум на банківський рахунок постачальника.
Значення натуральних показників виробничої програми в
умовах ринку зростає, оскільки саме вони дають можливість оцінити ступінь
задоволення потреб споживачів у певних товарах із урахуванням якісної
характеристики товарів.
|
3.2.3.
Виробнича потужність підприємства,
галузеві особливості її визначення
|
|
|
|
Основні засоби підприємства створюються і вводяться в дію з
метою формування його певної виробничої потужності.
|

|
Виробнича потужність – максимально можливий річний
обсяг випуску продукції заздалегідь визначених номенклатури, асортименту та
якості за умови найповнішого використання устаткування і виробничих площ,
застосування прогресивної технології та організації виробництва.
|
|
Для визначення виробничої потужності використовують
натуральні одиниці виміру.
|

|
Рис. 3.12. Класифікація виробничої потужності
підприємства
|
Види виробничої потужності (рис. 3.12):
•
проєктна – оптимальна, яка визначається у процесі проєктування
реконструкції діючого або будівництва нового підприємства;
•
поточна (фактично досягнута) – визначається періодично у зв'язку зі
зміною умов виробництва (номенклатури та структури трудомісткості
виготовлюваної продукції) або перевищенням проєктних показників. Водночас
обчислюють середньорічну потужність;
•
резервна – повинна формуватись і постійно існувати у певних галузях
народного господарства: електроенергетиці і газовій промисловості – для
покриття так званих пікових навантажень у електро- та газових мережах.

|
Загальна методика розрахунку
виробничої потужності:
|
• виробничу потужність
підприємства визначають за всією номенклатурою виготовлюваної профільної
продукції;
• виробнича потужність
установлюється, виходячи з потужності провідних цехів (дільниць, ліній,
агрегатів) основного виробництва, з урахуванням заходів щодо ліквідації вузьких місць;
• у розрахунки виробничої
потужності включається: усе діюче і недіюче внаслідок несправності, ремонту
та модернізації устаткування виробничих цехів; устаткування, що знаходиться
на складі і має бути введено в експлуатацію в основних цехах протягом
розрахункового періоду;
• виробнича потужність має
обчислюватись за технічними або проєктними (не завищеними) нормами продуктивності
устаткування;
• для розрахунку виробничої
потужності слід приймати максимально можливий річний фонд часу (кількість годин)
роботи устаткування.
|
У загальному вигляді виробнича потужність провідного цеху, дільниці
або групи однакового технологічного устаткування з виготовлення однорідної
продукції може бути визначена за однією з формул:
|
або , (3.1)
де:
Ni
– потужність і-го
виробничого підрозділу;
ai
– продуктивність устаткування у відповідних одиницях виміру і-ої продукції
за годину;
Tp–– річний фонд часу роботи
устаткування;
m –
середньорічна кількість устаткування;
tі
– трудомісткість виготовлення одиниці продукції в годинах.
|
|
|
|
Під час планування виробництва і визначення використання
виробничої потужності необхідно розраховувати середньорічну виробничу
потужність:
|
,
(3.2.)
де:
Nп.р. –
потужність на початку року;
Nн
– потужність, яка вводиться;
Nл
– потужність, яка ліквідується;
Тн,
Тл – кількість місяців відповідно з моменту вводу або ліквідації
і до кінця року.
|
|
|
|
Показники використання виробничої потужності:
|

|
• коефіцієнт використання;
• коефіцієнт екстенсивного використання;
• коефіцієнт інтенсивного використання (інтенсивного
навантаження);
• коефіцієнт інтегрального
використання.
|
|
|
|
|
|
|
|
Коефіцієнт використання виробничої потужності – визначається відношенням
річного обсягу продукції до середньорічної виробничої потужності.
|
, (3.3)
де:
Q – обсяг виробництва;
М – потужність підприємства.
|
|
|
|
Ступінь приближення коефіцієнта до 1 показує, наскільки
ефективно використовується виробнича потужність.
Коефіцієнт екстенсивного використання – (у використаному часі
ефективного навантаження) – це відношення планового (фактичного) часу роботи
обладнання до часу, який приймається під час розрахунку потужності.
|
,
(3.4)
де:
Тфакт – тривалість роботи обладнання фактична,
год;
Тнорм
– тривалість роботи обладнання за нормою (за планом), год.
|
|
|
|
Коефіцієнт інтенсивного використання (інтенсивного
навантаження) – це відношення планового (фактичного) випуску продукції за
одиницю часу.
|
,
(3.5)
де:
Ффакт – фактична продуктивність обладнання,
нат.од.;
Фнорм – потужність обладнання за нормою,
нат.од.
|
|
|
|
Коефіцієнт інтегрального використання розраховується за
формулою:
|
,
(3.6)
де:
Кек – коефіцієнт екстенсивного використання
обладнання (виробничої потужності);
Кін – коефіцієнт інтенсивного використання
обладнання (виробничої потужності).
|
|
|
|
|

|
Задача. Виробнича потужність підприємства 8,0 млн дал. пива в рік.
У звітному році обсяг виробництва пива склав 7200 тис дал. У плановому році
намічено збільшити обсяг виробництва на 10%.
Визначити коефіцієнт
використання виробничої потужності у звітному і плановому році. Порівняйте
і проаналізуйте результати.
|
Розв’язання
Визначимо коефіцієнт
використання виробничої потужності у звітному періоді:
.
Визначимо обсяг виробництва у
плановому періоді:
Q1 =7200 1,1 = 7920 тис дал.
Визначимо коефіцієнт використання
виробничої потужності в плановому періоді:

Отже, використання виробничої
потужності передбачено збільшити з 90% до 99%, тобто на 9%.
Чинники формування виробничої потужності (фактори)
кількість обладнання; його технічна норма продуктивності; номенклатура та
асортимент; режим роботи устаткування.
|
|

|
Шляхи поліпшення використання
виробничої потужності:
|
• ліквідація
невідповідності між потужностями окремих дільниць;
|
• дотримання
графіків введення технологічного процесу;
|
• підвищення
якості ремонтних робіт;
|
• поліпшення організації постачання
необхідної сировини, матеріалів, тари;
|
• чітка організація збуту;
|
• розширення ринку збуту продажі
(чітка робота маркетингових служб).
|
|