НМЦ

ЕКОНОМІКА, ОРГАНІЗАЦІЯ І ПЛАНУВАННЯ ВИРОБНИЦТВА

Електронний посібник

 

ВФПО

3. ПЛАНУВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ ХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ

 

 

 

 

Метою діяльності будь-якого підприємства є випуск продукції або надання послуг певної кількості, якості, номенклатури, що мають збут на ринку за оптимального рівня витрат.

Будь-яка форма діяльності, а тим більше – господарська, у якій взаємодіють багато факторів, об’єктів і суб’єктів, вимагає наявності реального, обґрунтованого, прив’язаного до календаря плану дій.

Процес розробки планів – це і є планування.

 

 

image005-topaz-enhance

Планування – це процес установлення цілей підприємства на перспективу та вибір найефективніших способів їх досягнення й ресурсного забезпечення.

 

 

Мета планування – ліквідувати негативний вплив на підприємство змін середовища, у якому воно функціонує.

Прогнози і плани тісно пов’язані між собою – на підставі прогнозів з урахуванням ситуації, що змінилась, на базі уточнених вихідних даних розробляють плани, які і є керівництвом до дії.

 

 

Як скласти бізнес-план: корисні поради | Fractus

 

 

 

с3

Планце розрахунковий, оснований на серйозній інформаційній базі, докладно розроблений документ у межах розглянутого періоду планування, в якому подані й обґрунтовані напрями розвитку об’єкта планування, його основні кількісні техніко-економічні характеристики, ресурсні параметри, передбачувані економічні результати

 

 

 

 

Значення планування будь-якої діяльності, а тим більше – виробничої, в умовах ринку не тільки не зменшується, але й зростає. Це пов’язано з високою індивідуальною відповідальністю підприємця за результати своєї діяльності в умовах конкурентної боротьби та ризиків.

 

 

arrow_direction_spin_down_md_nwm_v2

Основними завданнями, що вирішуються в процесі планування є:

виявлення напрямів розвитку споживчого попиту на продукцію, яка випускається підприємством;

збільшення обсягу продажів продукції підприємства;

забезпечення стійкого збалансованого зростання виробництва в цілому по підприємству і його структурним підрозділам;

збільшення прибутку і рентабельності виробництва і продукції;

зниження витрат на основі кращого використання виробничих ресурсів підприємства: праці, матеріалів і капіталу;

підвищення конкурентоспроможності продукції за рахунок поліпшення її якості, освоєння нових виробів і зниження цін;

орієнтація всіх структурних підрозділів підприємства на досягнення високих кінцевих результатів.

 

 

image005-topaz-enhance

Методи планування це засоби, за допомогою яких можна реалізувати принципи планування.

 

 

Найчастіше використовуються такі методи планування (рис. 3.1).

 

Рис. 3.1. Класифікація методів планування

 

Ресурсний метод планування застосовується за монопольного становища підприємства або за слабкої конкуренції. Завдання того чи іншого плану визначаються залежно від наявних ресурсів підприємства, виходячи з його можливостей.

Цільовий метод планування використовується за умови посилення конкуренції на ринку та ґрунтується на попиті на продукцію (послуги). Підприємство самостійно визначає цілі своєї діяльності на основі потреб ринку й відповідно до цього формує свої плани.

Екстраполяційний метод планування проміжні та кінцеві значення планових показників визначаються на основі їх динаміки в минулому з припущенням того, що досягнуті темпи та пропорції буде збережено в майбутньому.

Інтерполяційний метод – підприємство спочатку визначає мету для досягнення в майбутньому, а потім, виходячи з неї, − горизонти планового періоду та проміжні планові показники.

Дослідно-статистичний метод планування передбачає використання фактичних статистичних даних (середніх величин) за попередні роки для встановлення планових показників.

Чинниковий метод планування планові показники визначаються на підставі розрахунків впливу чинників, які зумовлюють зміну цих показників.

Нормативний метод планування – планові показники розраховуються на підставі прогресивних норм використання ресурсів з урахуванням їх зміни внаслідок запровадження організаційно-технічних заходів у плановому періоді.

Балансовий метод планування дає можливість узгодити потреби підприємства з необхідними ресурсами, для цього розробляються спеціальні таблиці – баланси, в одній частині яких відображаються напрями витрачання ресурсів відповідно до виробничих потреб, а в іншій – джерела надходження цих ресурсів. Баланси складаються для матеріальних, трудових і фінансових ресурсів.

Матричний метод передбачає побудову моделей взаємозв’язків між виробничими підрозділами та плановими показниками.

 

Планові розрахунки основані на певних основних принципах, серед яких найважливіші:

image031

принцип оптимальності використання ресурсів;

обґрунтованість і ясність цілей;

комплексний характер планів.

 

 

 

 

 

Рис. 3.2. Характеристика принципів планування

 

 

3.1.2. Система планів підприємства

 

 

 

 

Усі ці плани мають бути пов’язані та скоординовані між собою, оскільки виконання оперативних планових завдань призводить до виконання поточних, а виконання поточних планів – до реалізації перспективних планів розвитку підприємства.

На рис. 3.3, 3.4 і 3.5 зображені  види планів за різними класифікаційними ознаками та взаємозв’язок між ними.

 

Рис. 3.3. Класифікація планів за тривалістю планового періоду

 

Рис. 3.4. Класифікація планів за об’єктами планування

 

Рис. 3.5. Класифікація планів за змістом планових рішень

 

Усі розглянуті види планування передбачають існування певних особливостей, порядку складання планів, наявність певної системи показників.

 

 

3.1.3. Бізнес-планування

 

 

 

 

image005-topaz-enhance

Бізнес-планце опис стратегії та планів розвитку підприємства, яке вже існує або тільки починає свою діяльність. У ньому детально розглядається продукт або послуга, потенційний ринок, ймовірні конкуренти, фінансові очікування та плани залучення інвестицій. Це своєрідна дорожня карта, яка допомагає компанії визначити, яким чином вона планує досягти поставлених цілей.

 

 

Перш за все бізнес-план необхідний власникам бізнесу, оскільки дає комплексне уявлення про роботу компанії та її перспективи, а також інвесторам для оцінки того, чи варто в цей бізнес вкладати кошти, та працівникам для розуміння поставлених завдань та відповідальності.

 

Як скласти бізнес-план? - K.FUND

Рис. 3.6. Питання бізнес-плану

 

Основною метою створення бізнес-плану є визначення життєздатності та стійкості підприємства, його економічної доцільності та потенціалу розвитку шляхом виявлення його сильних та слабких сторін. Цей документ допомагає не тільки мінімізувати потенційні ризики, але й стати важливим інструментом для масштабування бізнесу, залучення інвестицій і грантового фінансування, банківського кредитування, партнерів та клієнтів, оскільки демонструє потенціал компанії й шляхи досягнення успіху.

 

Рис. 3.7. Основні функції бізнес-плану

 

Типи бізнес-планів заведено розрізняти за різними класифікаційними ознаками, які й утворюють видову класифікацію цього виду документа (рис. 3.8).

 

image019

image050 (1)

Проте найчастіше можна зустріти таку вибірку видів бізнес планів:

1. Комерційно-виробничий. Розробляється з метою обґрунтування шляхів та способів реалізації стратегії розвитку підприємства. Орієнтиром у документі є мінімізація витрат, визначення ключових показників, за якими має бути досягнуто поставлені цілі, а також акцентування уваги на потребі у залучених коштах та додаткових ресурсах.

2. Інвестиційний. Документ обґрунтовує доцільність будівництва нового обʼєкта чи інтеграції інноваційної технології у чинний виробничий процес з точки зору потреби у додаткових інвестиціях. Такий план виконується за стандартами кредитора. Він має обов’язково містити дані про вкладення власних коштів у проєкт, необхідні обсяги та умови фінансування, потенціал зростання виторгу, рентабельності, графік повернення позикових коштів.

3. Структурного підрозділу. Створюється для пріоритизації виділення коштів з обороту компанії на конкретні відділки.

4. Фінансового оздоровлення. Документ презентує цілі та розкриває порядок проведення санаційних робіт на підприємстві з боргами. В такому плані докладно оцінюється кризовий стан підприємства, обґрунтовуються ключові параметри, що потребують негайного оздоровлення.

5. Реорганізації. План описує доцільність розподілу підприємства або його злиття з іншою компанією.

6. Диверсифікації. Вони створюються здебільшого для керівництва компанії, яке прагне розвивати та масштабувати свій бізнес. Документ описує сумісність чинних та нових бізнес-сфер, що планується розвивати.

 

Якщо бізнес-план розробляється для компанії з історією, то зазвичай до нього прикладають фінансову звітність за 2–3 попередні завершені періоди, розрахунки прогнозного балансу починають з фактичних даних на останню звітну дату і відбивають накопичені результати діяльності у фінансовому потоці.

 

Рис. 3.8. Класифікація бізнес-планів

 

Процес планування бізнесу допомагає визначити стратегію та курс розвитку компанії. Добре структурований бізнес-план дозволяє ґрунтовно проаналізувати бізнес, залучити фінансування та скоротити потенційні ризики.

 

image019

image050 (1)

Структура бізнес-плану включає такі елементи:

1. Резюме проєкту. У цій частині необхідно описати продукт (і в цілому, сферу діяльності) і ситуацію на ринку, перерахувати конкурентні переваги та ризики, стисло представити організаційну структуру та розподіл фінансів (інвестиційних та власних). Також можна визначити рентабельність та очікувані показники за обсягом та якістю роботи. Тобто тут має бути викладено загалом ваш бізнес план і бажано, щоб він був максимально привабливим. Хоча резюме і стоїть на початку цього плану, складати його потрібно в останню чергу, коли всі інші розділи будуть готові.

2. Маркетингову кампанію. Тут потрібно скласти докладну стратегію просування. До неї входять: визначення цільової аудиторії, і навіть методів і вартості залучення клієнтів, аналіз ринку й конкуренції, виявлення каналів продажу, позначення етапів і термінів завоювання ринку. Важливо написати орієнтовний план вашого продажу – це допоможе виявити можливі обсяги виторгу та доходів.

3. План виробництва товарів та послуг. Цей пункт описує організацію виробництва та особливості інфраструктури, виробничі ресурси, площі та обладнання. У ньому розписують процес виробництва та методи контролю якості. Крім того, тут потрібно подати розрахунок вкладень та амортизації. Виробничий план дає можливість зрозуміти, з якою динамікою вдасться збільшити виробництво та як краще вибудувати логістику.

4. Організацію робочого процесу. Розділ присвячений організаційній структурі підприємства. Тут ви пишете покрокове керівництво для всіх співробітників із зазначенням завдань та термінів виконання, а також розподіляєте повноваження та відповідальність для кожного. Вибудовуєте систему контролю та розписуєте очікувані результати від роботи.

5. Опис товару/послуги. Це потрібно для того, щоб чітко розуміти, який товар/послугу ви випускаєте та орієнтовно уявити, як виглядають ваші потенційні клієнти, створити картину цільової аудиторії. Перед цим важливо проаналізувати ринок, щоб точно знати, що ви поставлятимете унікальний товар/послугу або ж вигідно виділятиметеся серед конкурентів. Тут необхідно точно позначити: чим же ви будете краще за інших і чому клієнт захоче вибрати саме вас? Очевидно, що успіх у бізнесі має на увазі вашу конкурентоспроможність. У цій частині плану виділіть вашу унікальну торгову пропозицію (УТП) – яскраву відмінність від інших компаній або інших продуктів, за якою клієнт зможе безпомилково відрізнити вас і сказати: «Оце так!»

6. Фінансовий план. У цьому розділі структури бізнес плану має бути представлений кошторис з детальними розрахунками собівартості продукту чи послуги, а також прибутків або збитків. Це таке докладне планування бюджету підприємства. Крім того, у ньому потрібно оцінити витрати: одноразові – на приміщення та обладнання, періодичні – на зарплату, оренду та інші платежі, сировину тощо. Тут же вказується період інвестування (приблизний), точка беззбитковості та точка окупності. Усі дані для фінансового плану беруться із фінансової моделі, порядок побудови якої ми розглянули у цій статті раніше.

7. Перспективи розвитку та прогноз ризиків. Прогнозування результатів – важлива частина бізнес плану і його структури. Виходячи з попередніх пунктів та фінансових показників, потрібно дати оцінку вашому бізнесу. Сюди входить і прогноз руху фінансів та прогноз ризиків. Об’єктивний погляд на те, яким буде проєкт насправді – допоможе виправити недоліки. Ще важливо заздалегідь підготувати та написати способи мінімізації ризиків.

 

Під час складання та оформлення бізнес-планів керуються давно усталеними загальноприйнятими стандартами (рис. 3.9).

 

Рис. 3.9. Стандарти бізнес-планування

 

 

Важливо, щоб бізнес-план був логічно побудований та містив достатньо інформації для того, щоб зацікавити та переконати сторони в успіху бізнесу.

 

 

Загальний обсяг бізнес-плану зазвичай коливається від 20 до 50 сторінок, він має бути достатньо детальним, щоб передати всю необхідну інформацію, але водночас його слід не перевантажувати надмірним фактажем.

Бізнес-план має бути конкретним, реалістичним і основаним на підтверджених даних. Під час  подання бізнес-плану важливо використовувати привабливу та лаконічну презентацію, щоб привернути увагу інвесторів та партнерів.

 

 

Бізнес-план – це не лише документ, що описує бізнес-ідею, але й стратегічний інструмент, який допомагає підприємствам зрозуміти свої цілі, напрями діяльності та шляхи досягнення успіху. Він визначає, які кроки потрібно зробити на різних етапах розвитку бізнесу.

 

 

Важливість такого планування полягає в тому, що воно допомагає підприємствам підготуватися до можливих викликів та ризиків, забезпечуючи їм відповідні стратегії управління та адаптації. Крім того, завдяки бізнес-плану можна залучити інвесторів, партнерів та фінансову підтримку, демонструючи потенційну прибутковість та стабільність бізнесу. Варто також пам'ятати про потребу в постійному оновленні та перегляді бізнес-плану, щоб він залишався актуальним та відповідав змінам ринкових умов та стратегічним пріоритетам компанії.

 

 

g1

Бізнес-план підприємця

 

vopros.gif

Запитання для самоконтролю

1. У чому полягає сутність планування діяльності підприємства?

2. Які основні завдання виконує планування?

3. Які методи використовуються в плановій діяльності підприємств? Розкрийте їхній зміст.

4. Дайте характеристику основним принципам планування.

5. Назвіть основні види планування та розкрийте їхній зміст.

6. У чому полягає суть та яка мета бізнес-планування?

7. Які є види бізнес-планів? Охарактеризуйте їх.

8. Опишіть складові бізнес-плану.

9. У чому полягає важливість бізнес-плану?

 

 

Попередня тема

На початок

Наступна тема