|
|
ЕКОНОМІКА, ОРГАНІЗАЦІЯ І ПЛАНУВАННЯ ВИРОБНИЦТВА Електронний посібник |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. ОРГАНІЗАЦІЯ ВИРОБНИЦТВА НА ПІДПРИЄМСТВАХХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Успішне господарювання
в ринкових умовах неможливе без збалансованого розвитку як основного
виробництва, так і
інфраструктури підприємства.
До виробничої інфраструктури належать підрозділи,
які не беруть безпосередньо участь у створенні продукції, але своєю діяльністю створюють умови, необхідні
для роботи основних виробничих цехів (рис. 2.37).
Інструментальне
господарство
організовується для забезпечення виробничого процесу високоякісним
технологічним оснащенням (інструментом і пристосуванням). Ремонтне
господарство посідає
особливе місце в усій системі виробництва, оскільки від технічного стану
устаткування та інших елементів основних засобів залежить успішна робота
всього підприємства. Енергетичне
господарство
забезпечує підприємство всіма необхідними видами енергії і енергоносіїв,
здійснює монтаж, експлуатацію і ремонт енергетичного обладнання у виробничих
цехах і інших підрозділах підприємства. Транспортне
господарство,
здійснюючи переміщення вантажів, вчасно
забезпечує виробництво необхідними матеріалами і сировиною, заготовками та ін. Для
обліку, надійного і якісного зберігання сировини,
матеріалів, технологічного оснащення, готової продукції організовуються складські господарства. Структура
і організація роботи даних підрозділів залежить від типу виробництва, методу
організації робіт і специфіки технологічного процесу.
Вони
здійснюють технічне обслуговування та ремонт засобів праці, монтаж і введення в дію нового
устаткування, виготовлення запасних частин і нестандартного обладнання,
модернізацію діючих машин та устаткування. Виконанню
ремонтних робіт передує технічна, матеріальна й організаційна підготовка.
Технічне
обслуговування полягає в систематичному спостереженні за
обладнанням і усуненні дрібних несправностей. Така операція здійснюється
безпосередньо основними робітниками або разом із черговим ремонтним
персоналом. Виконується в основному щодня. Включає обхід і перевірку
правильності роботи обладнання, як правило, без його зупинки. Профілактичні
планові заходи проводяться
планово слюсарями-ремонтниками. Як і періодичність усіх планових ремонтних
операцій, строки їхнього виконання встановлюються залежно від фізичних
властивостей, термінів служби елементів обладнання, тобто, коли вони
спрацьовуються і вимагають заміни або відновлення колишніх властивостей.
Ремонт устаткування – комплекс операцій для відновлення справності або
працездатності устаткування шляхом заміни чи відновлення зношених і
пошкоджених деталей та вузлів.
Позаплановий (аварійний) ремонт – це ремонт, що пов’язаний з відмовами та аваріями
устаткування. У період
проведення капітального ремонту часто здійснюється модернізація
устаткування. Модернізація устаткування – комплекс робіт з поліпшення
експлуатаційних характеристик діючого устаткування заміною окремих складових
частин досконалішими згідно з сучасними вимогами і нормами. Витрати на всі види ремонтів відносяться до експлуатаційних
витрат підприємства та включаються до складу цехових витрат виробництва (або витрат із утримання і
експлуатації устаткування), а на модернізацію устаткування – за рахунок амортизаційних відрахувань або інвестиційних коштів. Ремонтний цикл – це період
часу роботи між двома капітальними ремонтами для діючого обладнання або
період від введення в дію до першого капітального ремонту для нового
обладнання. Цей час визначається на основі фізичних характеристик і
умов роботи засобів праці. Міжремонтний
період характеризує час роботи обладнання між двома послідовними плановими
ремонтами. Міжоглядовий
період визначає тривалість функціонування устаткування між двома поточними
обслуговуваннями або поточним обслуговуванням і поточним ремонтом. Структура
ремонтного циклу – це кількість, склад і порядок чергування ремонтних і обслуговуючих
операцій у період між двома капітальними ремонтами.
Тривалість
ремонтного циклу (в місяцях) і його структура установлена в харчовій
промисловості за видами обладнання. Для визначення
величини трудомісткості й матеріалоємності ремонтів використовується, так звана, одиниця ремонтної складності, яка залежить від конструктивних та технологічних
особливостей, встановлює, на скільки трудомісткість
даної моделі обладнання та устаткування перевищує трудомісткість ремонтної
одиниці.
Річний
план ремонтів складається відділом головного механіка (ВГМ)
підприємства за участі інженерів-механіків відповідних цехів, узгоджується з начальником
з виробництва та затверджується головним інженером заводу (підприємства). Контроль
за дотриманням виконання план-графіків ремонтних робіт устаткування
покладається на відділ головного механіка.
Відділом головного механіка підприємства за участі планово-економічного відділу розробляється план роботи
ремонтно-механічного цеху включає такі розділи: виробничу програму,
чисельність персоналу та заробітну плату, собівартість ремонтних робіт. Виробнича
програма складається в
номенклатурному виразі та трудомісткості. Вона передбачає проведення міжремонтного
обслуговування, періодичних планових ремонтів і модернізації.
Інструмент – це усі види технологічної оснастки: різальний,
вимірювальний, допоміжний та інші види інструменту, а також штампи,
пресформи, моделі та інші пристрої.
Керує
інструментальним господарством головний технолог підприємства, якому підпорядковані
інструментальний відділ (бюро), інструментальний цех і центральний
інструментальний склад. Цехові інструментально-роздавальні комори підпорядковуються
начальнику відповідного цеху.
Електрична енергія витрачається на виробничі потреби і для освітлення
приміщень. Стиснуте
повітря застосовується
для обдування деталей після
миття, для пневматичних затискачів та ін. Вода витрачається для виробничих і побутових потреб. Вода
на виробничі потреби використовується для приготування охолоджувальної
рідини, промивання деталей тощо. Пара на виробничі потреби застосовується для підігрівання
охолоджувальних сумішей, води у мийних машинах.
Електричну
енергію, гарячу воду підприємства отримують від
місцевих енергосистем і теплоцентралей, або виробляють самостійно, а природний газ – від мережі територіального
газопостачання. Окремі види енергії (наприклад, стиснуте повітря) через
великі втрати в магістралях не доцільно передавати на великі відстані, тому
на підприємствах розміщують компресорні станції недалеко від місць споживання
стиснутого повітря.
Керівництво
енергетичним господарством на крупних підприємствах здійснює відділ
головного енергетика, а на малих – головний механік. Для чергового
обслуговування енергетичного обладнання в цехах (підрозділах) підприємства
працюють чергові електромонтери (електрики), які систематично
проводять перевірки, зовнішні огляди встановленого устаткування.
Процес виготовлення продукції на підприємстві
супроводжується переміщенням певної кількості різноманітних вантажів
(сировини, матеріалів, палива, відходів виробництва, готової продукції), що
потребує значних витрат на транспортне обслуговування виробництва, чітка
організація якого забезпечує поєднання всіх елементів виробничого процесу.
Раціональна організація перевезень будується на
основі вивчення вантажообігу і вантажопотоків у масштабі підприємства і його окремих цехів і складів. Вантажний потік – кількість вантажів (у тоннах,
кубічних метрах, штуках), що переміщуються за одиницю часу (годину, добу,
місяць, квартал, рік) у заданому напрямі між окремими
вантажно-розвантажувальними пунктами або через певний
пункт. Вантажообіг – загальна кількість вантажів, що переміщуються
за одиницю часу (доба, місяць, квартал, рік), іншими словами, – це сума
окремих вантажопотоків. Потребу в транспортних засобах визначають на основі
середньодобового вантажообігу з урахуванням його можливої нерівномірності. Таблиця 2.2 Класифікація транспортних засобів
Організація перевезень здійснюється за напрямами вантажопотоків за стабільними
графіками і маршрутами. Перевезення вантажів мають разовий (за окремим замовленням) або постійний маршрутний (за твердим розкладом) характер.
Є такі основні схеми маршрутів перевезення
вантажів – маятникова, кільцева та
радіальна.
Маятникова
система (рис. 2.49) передбачає зв'язок між двома пунктами. Водночас можливі такі
варіанти повернення транспорту: порожняком – односторонній (рис. 2.49, а) і віяловий (рис. 2.49, в) маятники; з вантажем – двосторонній маятник (рис. 2.49, б).
Кільцева
схема (рис. 2.50) передбачає послідовну доставку вантажів із одного
пункту в інший з наступним поверненням транспорту в початковий пункт. Водночас можливі такі
варіанти: зростаючий вантажопотік (рис. 2.50, а) і згасаючий вантажопотік (рис. 2.50, б).
Радіальний маршрут – це комбінування різних
маятникових маршрутів (рис. 2.51). Рейс – це процес руху транспортного
засобу від початкового пункту до кінця даного маршруту.
Умовою безперервного перебігу
виробничих процесів на підприємствах є створення певних запасів сировини,
матеріалів, палива, комплектувальних виробів, а також міжцехових і
внутрішньоцехових запасів напівфабрикатів власного виготовлення.
Структура складського господарства підприємства формується під
впливом низки чинників, головними з яких є: номенклатура матеріалів, що
споживаються; тип, рівень спеціалізації та обсяги виробництва. Досвід господарювання підтверджує доцільність створення трьох
видів складів на підприємствах: матеріальні, виробничі, збутові.
Організація
складського господарства
передбачає приймання, розміщення, зберігання, підготовку до виробничого
використання, видачу та облік руху матеріальних ресурсів.
Склади розміщують так, щоб забезпечити мінімальний шлях переміщення матеріалів та виробів.
Тарне
господарство є
самостійним підрозділом допоміжного виробництва. Воно дещо
пов’язане зі складським господарством, зокрема, зі збутовим складом. Потреба
тарного господарства зумовлена тим, що продукція реалізовується переважно у
певному пакуванні.
Особливістю використання тари та пакування є маркування із
зазначенням виду вантажу, його кількості, вимог до перевезення,
відправника вантажу й отримувача, спеціальних
вимог для зберігання тощо. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||