|
|
ЕКОНОМІКА, ОРГАНІЗАЦІЯ І ПЛАНУВАННЯ ВИРОБНИЦТВА Електронний посібник |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. ЕКОНОМІКА ПІДПРИЄМСТВ
ХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Воно
вибирає із проміжного та загального зовнішнього середовища основні фактори
виробництва і, перетворюючи їх на продукцію (товари, послуги, інформацію) та
відходи, передає знов у зовнішнє середовище. Умовою життєздатності системи є
корисний (вигідний) обмін між «входом» і «виходом».
Управління,
яке (в широкому розумінні) є діяльністю, спрямованою на координацію роботи
інших людей (трудових колективів), також є складною системою. Диференціація
та координація управлінської праці, формування рівнів управління здійснюються
за допомогою вертикального поділу праці. Управління підприємством є особливим видом діяльності,
спрямованої на ефективне функціонування суб’єктів господарювання.
Підприємства різняться між собою за розмірами,
сферами діяльності, технологічними процесами тощо.
До функцій управління належать:
планування, організація, мотивація, контроль (рис. 1.27).
Незадовільне
планування чи недосконала організація, так само як і слабка мотивація праці
або поганий контроль, негативно впливають на результати діяльності фірми в
цілому.
Практична
реалізація функцій управління здійснюється за допомогою системи методів
управління.
Економічні методи управління мають два аспекти реалізації
(рис. 1.28).
Рівень сучасного виробництва, зростання загальноосвітнього
і професійно-кваліфікаційного рівня працівників зумовлюють суттєві зміни в
системі ціннісних орієнтацій та структурі мотивації трудової діяльності
людей. Традиційні форми матеріального заохочення поступово втрачають свій
пріоритетний стимулюючий вплив. Усе більшого значення набувають такі чинники,
як змістовність і творчий характер праці, можливості для прояву ініціативи,
суспільне визнання, моральне заохочення тощо. Тому розуміння закономірностей
соціальної психології та індивідуальної психіки працівника є необхідною
умовою ефективного управління виробництвом чи будь-яким іншим видом
діяльності. Практична реалізація
соціально-психологічних методів управління здійснюється за допомогою різноманітних засобів соціального
орієнтування та регулювання, групової динаміки, розв'язання конфліктних
ситуацій, гуманізації праці тощо.
Організаційні методи
управління поділяють на
регламентні й розпорядчі (рис.1.29).
Професійно вміле застосування економічних,
соціально-психологічних та організаційних методів управління здебільшого
забезпечує достатньо ефективне господарювання.
Підприємство може складатися з виробничих структурних
підрозділів (виробництв, цехів, відділень, дільниць, бригад, бюро,
лабораторій тощо), а також функціональних структурних підрозділів апарату
управління (управлінь, відділів, бюро, служб тощо). Функції,
права та обов'язки структурних підрозділів підприємства визначаються
положеннями про них, які затверджуються в порядку, визначеному статутом
підприємства або іншими установчими документами. Підприємство
самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність
працівників і штатний розпис. Організаційна структура підприємства, яке є резидентом Дія
Сіті, визначається ним самостійно з урахуванням положень Закону України «Про стимулювання розвитку
цифрової економіки в Україні». Підприємство має право створювати філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи, погоджуючи
питання про розміщення таких підрозділів підприємства з відповідними органами
місцевого самоврядування в установленому законодавством порядку. Такі відокремлені підрозділи не мають статусу
юридичної особи і діють на основі положення про них, затвердженого
підприємством. Підприємства можуть відкривати рахунки в установах банків
через свої відокремлені підрозділи відповідно до закону.
Структура має тісні зв’язки з її елементами: ланками
управління на кожному рівні, цілями, функціями, процесом управління,
чисельним та професійно-кваліфікаційним складом працівників, ступенем
централізації й децентралізації функцій управління, інформаційними зв’язками.
У межах організаційної структури відбувається рух потоків
інформації і прийняття управлінських рішень, у чому беруть участь менеджери
всіх рівнів, категорій і професійної спеціалізації.
Організаційні структури
формуються відповідно до вимог довготривалого забезпечення
конкурентоспроможності та економічної ефективності підприємства для
забезпечення координації й контролю діяльності підрозділів фірми та її
співробітників. Таблиця 1.2 Основні вимоги під час розробки організаційної
структури
Алгоритм формування організаційної структури підприємства
відображено на рис. 1.32.
Для визначення норми керованості можуть використовуватися
як дослідно-статистичні методи
(порівняння зі штатною кількістю персоналу аналогічного підрозділу, який
виконує аналогічні обсяги робіт), так і розрахунково-аналітичні,
які враховують такі чинники, як характер робіт, обсяг інформації, витрати
часу, кількість взаємозв'язків тощо. Звичайно, розрахункова кількість
підлеглих, що припадає на одного керівника, не є догмою. Вона може
відрізнятися навіть у межах однієї фірми. Для визначення оптимальної кількості підлеглих необхідно
враховувати чинники.
З урахуванням наведених чинників розроблено такі
рекомендації: • норма керованості для менеджера вищого рівня становить
6–8 осіб; • для менеджера середньої ланки – 10 осіб; • для нижчого рівня – 25 виконавців. Водночас слід усвідомлювати, що конкретна господарська ситуація
може перешкоджати дотриманню перелічених норм. У цьому разі доцільно вводити
посаду заступника. Досвід показує, що коли з об'єктивних причин навантаження
керівника в 1,5 разу перевищує рекомендовану норму, то ефективність його
праці підвищиться з уведенням посади заступника й переданням йому частини
повноважень і відповідальності.
Між лінійними керівниками та посадовими особами апарату
управління виникають певні організаційні відносини. Сукупність лінійних та
апаратних органів управління і відносини між ними утворюють систему управління фірмою.
В організаційній структурі управління кожний її елемент
(виробничий або управлінський підрозділ) має певне місце та відповідні
зв'язки з іншими елементами. Зв'язки
названих елементів системи управління поділяються на лінійні, функціональні та міжфункціональні (рис. 1.35).
Характер
зв'язків визначає відповідний тип організаційної структури управління
суб'єктом господарювання. Залежно від масштабів діяльності, виробничо-технологічних
особливостей, стратегічних і поточних завдань діяльності підприємства
застосовують різні типи організаційних структур управління.
За такої організаційної структури управління кожний
підлеглий має лише одного керівника, який і виконує всі адміністративні та
спеціальні функції у відповідному структурному підрозділі. Перевагами організаційної
структури управління
лінійного типу є: чіткість взаємовідносин, однозначність команд,
оперативність підготовки та реалізації управлінських рішень, надійний
контроль. Але керівник водночас має бути висококваліфікованим універсалом,
здатним вирішувати будь-які стратегічні й поточні питання діяльності
підпорядкованих йому підрозділів (ланок).
Відтак кожний виробничий підрозділ одержує розпорядження
одночасно від кількох керівників функціональних відділів. Така організаційна структура управління забезпечує
компетентне керівництво стосовно кожної управлінської функції. Проте цей тип
оргструктури має певні недоліки:
можлива суперечливість розпоряджень, труднощі координації діяльності
управлінських служб, гальмування оперативності роботи органів управління.
Вона дає змогу організувати управління за лінійною схемою
(директор – начальник цеху – майстер), а функціональні відділи апарату
управління підприємства лише допомагають лінійним керівникам вирішувати
управлінські завдання. Водночас лінійних керівників не підпорядковано
керівникам функціональних відділів апарату управління. Така структура управління завдяки своїй ієрархічності
забезпечує швидку реалізацію управлінських рішень, сприяє спеціалізації і
підвищенню ефективності роботи функціональних служб, уможливлює необхідний
маневр ресурсами. Вона є
найдоцільнішою за масового виробництва зі сталим асортиментом продукції та
незначними еволюційними змінами технології її виготовлення. Проте за умов
частих технологічних змін, оновлення номенклатури продукції використання цієї
оргструктури уповільнює терміни підготовки і прийняття управлінських рішень,
не забезпечує належної злагодженості в роботі функціональних відділів
(підрозділів).
За її
застосування відбуваються процеси децентралізації оперативних функцій
управління, здійснюваних виробничими структурними ланками, і централізації
загальнокорпоративних (стратегічні рішення, маркетингові дослідження,
фінансова діяльність тощо) функцій, які зосереджуються у вищих ланках
адміністрації інтегрованих підприємницьких структур. Отже, за
дивізіональної структури кожний виробничий підрозділ корпорації (концерну)
має власну достатньо розгалужену структуру управління, яка забезпечує
автономне його функціонування. Лише стратегічні функції управління
централізовано на корпоративному рівні. За дивізіональної структури
управління групування видів діяльності суб’єкта господарювання здійснюється
із застосуванням принципу поділу праці за цілями. Це означає, що навколо
певного виробництва формується автономна організаційна спільність. Водночас
можливими є три способи групування виробничих підрозділів: 1. Продуктовий (виготовлення певного продукту). 2. За групами споживачів (задоволення потреб певної групи
споживачів). 3. За місцем знаходження (розміщення в певному геграфічному
регіону). Перевагами дивізіональної організаційної структури
управління є: гнучке реагування на зміни в зовнішньому середовищі, швидке
прийняття управлінських рішень та поліпшення їхньої якості. Але водночас вона
потребує збільшення чисельності апарату управління і витрат на його
утримання.
Проєктні групи утворюються зі фахівців постійних
функціональних відділів і лише тимчасово підпорядковуються керівнику проєкту.
Після завершення робіт над проєктом вони повертаються до своїх функціональних
підрозділів. Керівник проєкту виконує роль лінійного керівника щодо
фахівців проєктної групи. Одночасно він є функціональним керівником щодо
виробничих підрозділів, які забезпечують реалізацію проєкту. Головна особливість матричних організаційних
структур – це їхня винятково висока гнучкість та орієнтація на
нововведення. Проте матричні структури управління мають і певні недоліки:
збільшення чисельності управлінського персоналу, зростання кількості
інформаційних зв'язків між працівниками підрозділів, можливі конфліктні
ситуації між ними. Використання матричної організаційної структури управління
є виправданим на підприємствах, що об’єднують велику кількість виробництв із
коротким життєвим циклом продукції.
Структура управління акціонерним товариством може
бути однорівневою або дворівневою (рис. 1.44). Вона визначається статутом акціонерного товариства. Однорівнева або дворівнева
структура управління за
аналогією застосовуються й до товариств з обмеженою та додатковою
відповідальністю.
Компетенції та правомочність загальних зборів акціонерів
відображено на рис. 1.45.
Виконавчий орган акціонерного товариства, який також має бути обов'язково створений,
здійснює керівництво поточною діяльністю товариства. У статуті
має бути вказано: найменування виконавчого органу (правління або дирекція),
його склад, порядок обрання, компетенція, повноваження голови виконавчого
органу. До
компетенції виконавчого органу належить вирішення всіх питань діяльності
товариства, крім тих, які відповідно до статуту товариства належать до
компетенції загальних зборів акціонерів і наглядової ради. Наглядова рада акціонерного товариства – це
орган, який представляє інтереси акціонерів у перерві між загальними зборами
акціонерів і контролює діяльність виконавчого органу. Формування цього органу
в акціонерних товариствах із кількістю акціонерів менше ніж 50 осіб не
обов'язкове. Наглядова рада формується з акціонерів товариства. У статуті
акціонерного товариства необхідно вказати порядок обрання наглядової ради, її
компетенцію і порядок прийняття рішення. Ревізійна комісія акціонерного товариства здійснює контроль за фінансово-господарською діяльністю
акціонерного товариства.
Органами товариств з обмеженою та додатковою
відповідальністю є
загальні збори учасників, наглядова рада (у разі утворення) та виконавчий
орган. У товариств
з обмеженою та додатковою відповідальністю застосовуються однорівнева або дворівнева структура управління за аналогією до акціонерного товариства (рис.
1.50). Вищим органом товариств з обмеженою і додатковою
відповідальністю є збори учасників. За законом збори учасників наділяються майже тими самими
повноваженнями, що й загальні збори акціонерів. Збори учасників обирають голову
товариства.
Збори
учасників вважаються повноважними, якщо на них присутні учасники, які володіють у сукупності понад 60% голосів. Учасники мають кількість голосів,
пропорційну до розміру їх часток у статутному капіталі. Учасники
товариства, що володіють у сукупності понад 20% голосів, мають право вимагати скликання позачергових
зборів учасників у будь-який час і з будь-якого приводу щодо діяльності
товариства. Якщо протягом 25 днів голова товариства не виконав зазначеної
вимоги, вони мають право самостійно скликати збори учасників. Серед
питань, рішення з яких вимагають понад 50% загальної кількості голосів учасників товариства є
такі: установлення розміру, форми і порядку внесення учасниками додаткових
вкладів; вирішення питання про придбання товариством частки учасника та
виключення учасника з товариства. З решти питань рішення приймається простою
більшістю голосів. Виконавчий орган у цих товариств може бути як
колегіальний (дирекція), так і складатися з однієї особи – директора. Все, про що йшлося вище щодо органів управління
акціонерного товариства, має бути в установчих документах товариств як з
обмеженою, так і додатковою відповідальністю.
Тому в
засновницькому договорі повного товариства має бути прописаний порядок ведення
загальних справ відповідно до норм цього Закону. Засновницьким договором
можуть бути передбачені випадки, коли рішення приймається більшістю голосів
учасників.
Якщо в
командитному товаристві є тільки один учасник із повною відповідальністю, то
він управляє товариством особисто. Вкладники
не мають права брати участь в управлінні діяльністю командитного товариства
та заперечувати проти дій повних учасників щодо управління діяльністю
товариства.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||