|
|
ЕКОНОМІКА, ОРГАНІЗАЦІЯ І ПЛАНУВАННЯ ВИРОБНИЦТВА Електронний посібник |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. ЕКОНОМІКА ПІДПРИЄМСТВ
ХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
В умовах ринкових відносин підприємство
є основною ланкою економіки.
На ньому використовується високотехнологічна та високопродуктивна
техніка й технології, сконцентровані кваліфіковані кадри, здійснюється
ефективна організація, планування, управління виробництвом та збутом
продукції. Саме на рівні підприємства виготовляється продукція, надаються послуги, виконуються роботи для задоволення суспільних та особистих
потреб, створюються робочі місця, розкриваються здібності, творчий
потенціал людини, працівника.
За змістом
навчальна дисципліна поділяється на розділи: 1. Економіка підприємств харчової промисловості 2. Організація виробництва на підприємствах харчової
промисловості 3. Планування діяльності підприємств харчової
промисловості. Зміст електронного посібника в логічній послідовності відображає структуру курсу навчальної дисципліни. Кожна тема містить перелік питань для
теоретичної підготовки, виділені ключові терміни і поняття, виклад змісту
теоретичних питань, питання для самоконтролю. Харчова
промисловість – пріоритетна й стратегічно
важлива галузь економіки України, що впливає на рівень продовольчої безпеки держави,
соціальну стабільність, економічне зростання. Соціально-економічні
перетворення, що відбуваються в економіці країни та суспільстві загалом,
потребують усвідомлення широким колом фахівців різних напрямів теоретичних
основ функціонування підприємств та особливостей їх практичної діяльності в
сучасних умовах господарювання. Крім того, у сфері малого бізнесу, часто постає проблема
поєднання «в одній особі» функцій економіста, бухгалтера, фінансиста,
маркетолога, менеджера тощо. Тому навчальна дисципліна «Економіка,
організація і планування виробництва» має важливе значення для професійної
підготовки фахівців харчової промисловості в ринкових умовах. Вона є
обов’язковою освітньою компонентою освітньо-професійної програми, що формує
спеціальні компетентності фахового
молодшого бакалавра з
галузевого машинобудування.
До галузей харчової
промисловості належать м’ясна, молочна, цукрова, борошномельно-круп’яна,
кондитерська, виноробна, тютюнова, олійна, крохмале-патокова тощо.
Процес
виробництва матеріальних благ, а також надання послуг, виконання робіт має бути певним чином організованим
у просторі і часі. Така організація
відбувається шляхом створення підприємств. Задовольняти ринкові потреби в
продукції (роботах, послугах) можуть також суб’єкти підприємницької діяльності – фізичні особи-підприємці. На
практиці часто використовують два схожих поняття – підприємство і фірма. Однак, поняття «фірма», як правило, означає загальну назву господарюючого
суб’єкта виробничого, торговельного,
побутового та іншого профілю. Також фірма може об’єднувати комерційні,
виробничі, сервісні підрозділи, філіали, дочірні підприємства, які
функціонують під однією назвою і є юридичними особами. Тобто, фірма може бути
багатопрофільною організацією.
Підприємства можуть створюватись
як для здійснення підприємництва, так і для некомерційної господарської
діяльності. Отже, підприємство може і не бути суб’єктом підприємницької
діяльності. Підприємство, якщо законом не встановлено інше, діє на
основі статуту або модельного статуту. Підприємства незалежно від форми
власності, організаційно-правової форми, а також установчих документів, на
основі яких вони створені та діють, мають рівні права та обов'язки.
Як господарюючий суб'єкт з правами юридичної особи
підприємство починає діяти від дня його державної реєстрації.
Місія підприємства, як правило, виражається у вигляді
окремих тверджень, які є своєрідним кодексом підприємства та визначають його
економічну, соціальну та управлінську «філософію», економічні критерії
прибутковості, виробничої діяльності та якості товарів та імідж підприємства.
Підприємство має отримувати прибуток, але забезпечити досягнення
такої цілі можна лише через виготовлення необхідної споживачам продукції
відповідного призначення, профілю і асортименту за допомогою наявних у нього
ресурсів. Цивілізовані ринкові відносини вимагають розумного поєднання обох
цілей. На основі місії
формулюються стратегічні й тактичні цілі підприємства.
Стратегічні
цілі визначають поведінку
підприємства на перспективу. Для їх досягнення розробляється програма
перспективних заходів, яка втілюється у відповідній стратегії підприємства. Стратегія –
це комплексна програма дій (заходів), яка забезпечує здійснення місії підприємства
і досягнення множинних цілей. Тактичні цілі підпорядковані
стратегічним і реалізація їх є засобом досягнення цілей на перспективу. Наприклад, Приватне підприємство
«Білоцерківська агропромислова група», що виробляє молочні продукти, обрало своєю місією:
«Забезпечувати
людей високоякісними продуктами харчування. Ми хочемо, щоб кожен щодня отримував радість від смачної та
корисної їжі. Наші принципи: порядність, чесність, відповідальність» та сформувало стратегічну
ціль: «Створити сучасний комплекс з виробництва високоякісних, економічно
чистих продуктів харчування».
Діяльність підприємства для
досягнення цілей здійснюється за такими основними напрямами: вивчення ринку,
інноваційна, виробнича, комерційна діяльність, післяпродажний сервіс,
економічна, соціальна діяльність (рис. 1.6).
Підприємства
в Україні як суб’єкти господарювання утворюються, реєструються та здійснюють свою діяльність у
встановленому законодавством порядку.
До законодавчих
актів належать нормативні акти Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України. До підзаконних нормативних актів – укази та розпорядження
Президента України, постанови та розпорядження Кабінету Міністрів, нормативні
акти міністерств, відомств (накази, інструкції, положення), нормативні акти
місцевих рад народних депутатів та місцевих адміністрацій.
Він встановлює відповідно до Конституції України правові
основи господарської діяльності суб’єктів господарювання різних форм
власності та покликаний забезпечити розвиток підприємництва, зростання
ділової активності і підвищення ефективності суспільного виробництва, його
соціальну спрямованість.
Установчими документами суб'єкта
господарювання є рішення про його
утворення або засновницький
договір, а у випадках, передбачених законом, статут (положення) суб'єкта господарювання. В
установчих документах мають бути зазначені найменування суб'єкта господарювання, мета
і предмет господарської діяльності, склад і компетенція його органів
управління, порядок прийняття ними рішень, порядок формування майна,
розподілу прибутків та збитків, умови його реорганізації та ліквідації, якщо
інше не передбачено законом.
Статут
затверджується власником (власниками) майна, а для державних підприємств – власником майна за участю трудового колективу. Статут підприємства підлягає
реєстрації в органах державної реєстрації і є головним документом для
підприємств з індивідуальною формою власності, найчастіше приватних
підприємств у сфері малого бізнесу.
У разі створення підприємства з колективною формою
організації і ведення бізнесу (найчастіше різного роду товариства, об’єднання
підприємств) окрім статуту необхідним є ще й засновницький договір.
Такий договір
за своєю суттю є письмовою домовленістю про спільну господарську діяльність з утворенням самостійної
юридичної особи. Головний зміст
засновницького договору –
об’єднання майна, капіталів та зусиль кількох людей
для ведення спільної господарської діяльності з метою одержання прибутку. Засновницький
договір набирає сили з моменту його підписання всіма засновниками підприємства та оформляється простим
протоколом їх загальних зборів.
Така
угода укладається на міжгалузевому рівні та спрямована на вдосконалення колективно-договірного регулювання
соціально-трудових відносин,
розвиток соціального партнерства, реалізацію прав і гарантій як працівників, так і роботодавців.
Колективний
договір підлягає реєстрації місцевими органами державної виконавчої влади.
Договір набирає чинності з дня його підписання представниками сторін або з
дня, зазначеного в ньому. Після закінчення строку чинності колективний
договір продовжує діяти до того часу, поки сторони не укладуть новий або не
переглянуть чинний, якщо інше не передбачено договором. У разі реорганізації підприємства колективний договір
зберігає чинність протягом строку, на який його укладено, або може бути
переглянутий за згодою сторін. У разі ліквідації підприємства колективний
договір діє протягом усього строку проведення ліквідації.
Для забезпечення
ефективного господарювання та кваліфікованого
управління усі підприємства класифікують за певними ознаками: мета та
характер діяльності; форма власності; національна
належністю капіталу; спосіб утворення (заснування)
та формування статутного капіталу; кількість працюючих та дохід від будь-якої
діяльності за рік, галузево-функціональним видом діяльності тощо (табл.
1.1). Таблиця 1.1 Класифікація підприємств
За метою та
характером діяльності
підприємства поділяються на: комерційні
й некомерційні (рис.
1.11).
Залежно від форм власності, передбачених законом, в Україні
можуть діяти підприємства таких видів: приватні, підприємства колективної власності, комунальні, державні,
підприємства, засновані на змішаній формі власності, спільні комунальні
підприємства, інші види підприємств, передбачені законом (рис. 1.12).
За ознакою національної
належності капіталу розрізняють такі підприємства: національне, з іноземними інвестиціями, іноземне (рис. 1.13).
Залежно від способу утворення
(заснування) та формування статутного капіталу в Україні діють підприємства
унітарні та корпоративні (рис. 1.14).
Акціонери відповідають за зобов'язаннями товариства тільки
в межах належних їм акцій. Загальна
номінальна вартість випущених акцій становить статутний (складений) капітал акціонерного товариства,
який не може бути менше суми, еквівалентної 1250 мінімальним заробітним
платам, виходячи із ставки мінімальної заробітної плати, діючої на момент
створення акціонерного товариства.
За галузево-функціональним
видом діяльності розрізняють підприємства: промислові, сільськогосподарські, будівельні, транспортні,
торговельні, виробничо-торговельні, фінансово-кредитні, страхові, лізингові,
туристичні тощо. Для координації діяльності,
захисту загальних комерційних інтересів та підвищення ефективності функціонування
підприємства можуть на добровільних засадах об'єднувати свою виробничу,
наукову, комерційну та інші види діяльності, якщо це не суперечить
антимонопольному законодавству України.
Об'єднанням підприємств – господарська
організація, утворена у складі двох або більше підприємств для координації їх
виробничої, наукової та іншої діяльності для вирішення спільних економічних
та соціальних завдань. В об'єднання підприємств можуть входити підприємства,
утворені за законодавством інших держав, а підприємства України можуть
входити в об'єднання підприємств, утворені на території інших держав.
Об'єднання підприємств утворюються на невизначений строк або як тимчасові
об'єднання. Об'єднання підприємств є юридичною особою. Залежно від порядку
заснування об'єднання підприємств можуть утворюватися види об'єднань підприємств: • господарські об'єднання; • державні чи комунальні господарські об'єднання.
Господарське об'єднання – об'єднання підприємств, утворене за ініціативою підприємств, незалежно
від їх виду, які на добровільних засадах об'єднали свою господарську
діяльність. Державне (комунальне)
господарське об'єднання – об'єднання
підприємств, утворене державними (комунальними) підприємствами за рішенням
Кабінету Міністрів України або, у визначених законом випадках, рішенням
міністерств (інших органів, до сфери управління яких входять підприємства, що
утворюють об'єднання), або рішенням компетентних органів місцевого
самоврядування. Господарські об'єднання
утворюються у таких організаційно-правових формах: асоціації, корпорації,
консорціуми, концерни, картелі, синдикати, трести, холдинги,
промислово-фінансові групи й інші об'єднання підприємств, передбачені
законом.
Розрізняють
поняття виробничої, загальної структури
підприємства та організаційної структури управління ним. Діяльність
будь-якого підприємства пов’язана з певними виробничими процесами. Ці процеси відбуваються у підрозділах,
які формують виробничу структуру
підприємства. Виробнича структура підприємства –
це
сукупність, кількісний склад і взаємозв’язки його виробничих підрозділів, які
прямо або опосередковано беруть участь у виробничому процесі. Сучасне виробництво харчових
продуктів – складний технологічний процес, який складається із
різнорідних взаємопов’язаних часткових процесів, що протікають у різних
цехах, на різних дільницях та виробничих місцях. За участю у виробничому
процесі розрізняють: · основне виробництво; · допоміжне виробництво; · обслуговуюче виробництво; · побічне (супутнє) виробництво; · непромислові обслуговуючі
господарства.
Основним
виробництвом також називають частину підприємства,
де безпосередньо здійснюються процеси виготовлення продукції, що є характерною для
даного підприємства. Так, наприклад, на підприємствах олійно-жирової
промисловості до основного виробництва належать підрозділи, що здійснюють
виробництво цільових продуктів, а саме: всіх видів олій (соняшникова,
ріпакова, соєва, лляна тощо), маргарину, кондитерських, кондитерських та
кулінарних жирів, майонезу за видами, гірчиці, гірчичного порошку, кетчупів
та іншої продукції, що виробляється на олійно-жирових підприємствах.
У м’ясній промисловості до основного виробництва
відноситься предзабійне утримання худоби, забій худоби і розбирання туш,
переробка продуктів забою худоби (жирів, кишок, шкур, субпродуктів);
ковбасне, консервне, котлетне, пельменне та інші виробництва, що пов’язані з
переробкою м’яса (виробництво технічної продукції, медичних препаратів тощо). У молочній промисловості в основне виробництво включають:
приймання, очищення, зберігання молока, його теплову обробку, розлив молока в
пакети, виробництво кисломолочних продуктів, кисломолочного сиру, сиркових
виробів, масла, сира, сухого і згущеного молока, казеїну, молочного цукру тощо.
Допоміжне виробництво підприємств призначене для забезпечення
основного виробництва різними видами енергії, тарою, для виконання робіт з
ремонту основних засобів, забезпечення інструментом, запасними частинами для
ремонту обладнання. На підприємства харчової промисловості до допоміжних
виробництво належать: енергетичні цехи (дільниці); паросилове господарство
(дільниці); компресорні цехи (дільниці); ремонтні цехи (дільниці); тарний цех
(дільниці).
До побічних (супутніх) виробництв можна віднести
виробництво сухого жому, лимонної та молочної кислот на цукрових заводах,
виробництво винної кислоти на заводах первинного виноробства, виробництво
молочного цукру, альбуміну, казеїну на молокопереробних
підприємствах, виробництво виробів з
кісток, ріг, крові на м’ясокомбінатах, панірувальних сухарів на
хлібокомбінатах.
До непромислових господарств належать
житлово-комунальне господарство, підприємства культурно-побутового
обслуговування й соціальної сфери тощо, структурні підрозділи, які не беруть
участь у виробництві товарної продукції. Їхня діяльність спрямована на
обслуговування співробітників промислового підприємства
Основною метою діяльності промислових підприємств є
здійснення процесів виробництва продукції. Для ефективного здійснення
виробничого процесу на підприємствах створюється виробнича структура. Виробнича
структура підприємства – це сукупність основних, допоміжних, обслуговуючих
підрозділів організації, що забезпечують випуск продукції; сукупність
взаємопов’язаних підрозлідів підприємства, що об’єднані за певними
принципами.
Складовими елементами виробничих
підрозділів є: • робочі місця; • дільниці; • цехи.
Цех – це адміністративно відокремлена
частина підприємства, в якій виконується комплекс робіт відповідно до
внутрішньозаводської спеціалізації, здійснюється певна частина виробничого
процесу або випускається готова продукція. На великих підприємствах
цех є основною структурною одиницею, але в господарському відношенні
самостійність його обмежена (цех не має права вступати в
договірні, розрахункові відносини з іншими
підприємствами, організаціями, у нього не може
бути свого розрахункового рахунку в банку).
За
характером своєї діяльності цехи поділяються на основні, допоміжні, обслуговуючі, побічні, експериментальні (дослідні).
Види виробничої структури: цехова, безцехова, корпусна або заводська, комбінатська.
За формою спеціалізації основних цехів розрізняють такі типи виробничої
структури: предметна, технологічна, змішана (предметно-технологічна) (рис. 1.26).
Виробничими
підрозділами структура підприємства на обмежується. Тому розрізняють загальну структуру підприємства.
Загальна структура підприємства
включає, крім виробничих підрозділів, непромислові обслуговуючі господарства
соціально-культурного призначення, призначені для забезпечення працівників
належними умовами праці та відпочину, а також підрозділи апарату управління.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||