НМЦ

ОСНОВИ ДИЗАЙНУ ТА ЕСТЕТИЧНОГО

ОФОРМЛЕННЯ ЗАКЛАДІВ РОЗМІЩЕННЯ

Електронний посібник

 

ВФПО

РОЗДІЛ 2. ТЕХНІКИ ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВОГО МИСТЕЦТВА В ДИЗАЙНІ ГОТЕЛІВ

 

 

 

2.8. Вітражі: традиційні, «Тіффані», із прозорих кольорових плівок та вітражі, комбіновані з іншими матеріалами декоративного мистецтва. Пластичне рішення композиції тематичного вітражу

 

 

 

Вітраж як вид декоративного мистецтва

Термін «вітраж» походить від французького слова vitre (віконне скло). Вітраж являє собою призначену для заповнення віконного отвору декоративну орнаментальну або тематичну композицію, виконану зі шматків різнокольорового скла, часто розписаного фарбами, які закріплюють на склі випалюванням.

Вітражі – це далеко не просто віконне скло, а самостійний різновид ужиткового мистецтва, спрямований на прикрашення інтер'єру та екстер'єру різних споруд. Один із, напевно, найбільш старих вітражів було знайдено у церкві Святого Павла в Великій Британії. Цей вітраж датовано приблизно 687 роком н.е. Варто зауважити, що вітраж – це спадщина далеко не тільки європейців. Дуже довгий час вікна склили слюдою і різними каменями. Саме ж скло вперше з'явилося у древніх єгиптян і було практично непрозорим.

В епоху Ренесансу вітражі вже більше були схожі на цілі пейзажні картини. Тут були люди і тварини, рослини і річки. Майстри намагалися максимально реалістично передати малюнок у своїх вітражах. У слов'янський світ класичний вітраж потрапив набагато пізніше і використовувався переважно в церквах, рідше в будинках вельмож і купців.

 

Вітраж Тіффані

Луїс Комфорт Тіффані (18 лютого 1848, Нью-Йорк 17 січня 1933 Нью-Йорк) американський художник і дизайнер, представник модерну.

7502130@2x

tiffani_bowl-576x1024

7502127@2x

 

Міжнародне визнання Тіффані принесли його вишукані вироби зі скла: вітражі, абажури, біжутерія. Твори Луїса Комфорта Тіффані прикрашають храми і приватні будинки. Найбільшу в світі колекцію його ювелірних і скляних виробів розміщено в музеї Метрополітен у Нью-Йорку.

 

Тіфані

Винайдений ним спосіб з'єднання невеликих шматочків скла за допомогою мідної фольги, а також нові види створених ним стекол зробили революцію в художньому склоробстві.

https://www.youtube.com/watch?v=hrEBlhid5uI

 

Техніка Тіффані стала найпоширенішою в усьому світі для створення вітражів.

Кар'єру художника Тіффані почав як живописець. А коли домігся визнання на цій ниві, він став займатися склом. Вироблене в останній третині XIX століття, скло не відповідало його вимогам, саме тому перші результати діяльності у вітражному мистецтві Тіффані не задовольнили. Досліди зі склом різних виробників не мали успіху. За підтримки своєї родини він придбав одну зі скляних фабрик. Експериментуючи  над склом, за короткий період часу він домігся очікуваних результатів і почав збирати вітражі вже зі скла власного виробництва. Приблизно в 1900 році Луїс Тіффані став одним з найвідоміших виробників скла в світі. На його складах було до 200 тонн скла з 5 тисячами різних відтінків.

Все скло було класифіковане  і розкладене  за  спеціальною  системою. Ефект його скла полягає в тому, що воно не стільки пропускає світло, скільки його переломлює. Тіффані – це, перш за все, колір. Як живописець на палітрі, так і він у процесі виробництва скла змішував різні тони і створював свої картини. Він надзвичайно ретельно підбирав кольори і, якщо необхідного тону не було в одній пластині скла, Тіффані складав три або чотири шматки скла один на одного, доки не отримував бажаного тону.

Багато його робіт мають особливу привабливу силу, хоча сучасному глядачеві вони можуть здаватися занадто яскравими і перевантаженими. Коли намагаються пояснити цей ефект, мимоволі порівнюють твори з мальовничими картинами. Творчість Тіффані завжди перебувала між реалістичною манерою зображення і стилізованою, близькою до середньовічних вітражів. Без розпису поверхні скла він створював вітражі, які можуть зрівнятися тільки з картинами.

 

Техніка Тіффані

Протягом багатьох століть для з'єднання стекол між собою використовували свинцеві прути. Тіффані вважав такий спосіб дуже грубим і знайшов свій спосіб кріплення скла у вигляді мідних смужок, вирізаних з металевого листа. Їх приклеювали до скла бджолиним воском і спаювали між собою за допомогою олова. Отже стало можливо з'єднувати дрібні шматочки скла і створювати складні об'ємні форми. Спочатку він застосовував техніку мідної фольги для створення лампових абажурів, і тільки пізніше ‒ для вітражів.

 

Спочатку він застосовував техніку мідної фольги для створення лампових абажурів, і тільки пізніше для вітражів.

Сьогодні цей спосіб один з найпопулярніших у вітражному мистецтві. Однак не треба плутати стиль Тіффані та його метод з'єднання скла. Сучасні вітражі Тіффані це картина з вітражного скла, елементи якої обклеєні мідними смужками і спаяними між собою оловом.

Іноді техніку Тіффані помилково ототожнюють зі стилем Тіффані. Під Тіффані-стилем мають на увазі яскраві лампи класичних форм з переважаючими натуралістичними мотивами і строкаті вітражі насичених кольорів, що зображують природні мотиви і пейзажі.

 

 

2.8.1. Техніка виготовлення вітражів

 

 

 

image019

image050 (1)

За призначенням можна виділити такі види вітражів:

- віконні вітражі;

- стельові вітражі;

- підлогові вітражі (у цьому випадку їх покривають додатковим шаром скла);

- вітражі в дверях, фасадах меблів;

- вітражні перегородки;

- застосування вітражних технологій в сувенірній продукції, світильниках;

- застосування вітражів у зовнішній рекламі.

 

Піскоструминний вітраж

Піскоструминний вітраж – вид вітража, що являє собою групу стекол (фільонок), виконаних в одному технічному прийомі, що належить до піскоструминної обробки, об'єднаних загальною композиційною і смисловою ідеєю, а також розташуванням в секціях рам.

 

Плюси: піскоструминна обробка скла у вигляді малюнка виглядає оригінально, ефектно, додає краси та індивідуальності кожному інтер'єру.

Мінуси: роботи слід проводити в окремому приміщенні або на відкритому повітрі. Під час роботи слід подбати про захист очей і відкритих ділянок тіла, оскільки рикошети піщинок можуть поранити очі і встромитися в шкіру.

 

Мозаїчний вітраж

Мозаїчний вітраж ‒ збирається з кольорових стекол і має вигляд геометричного або рослинного орнаменту або килимового візерунка. Мозаїчний вітраж – наборний вітраж, зазвичай, орнаментальний, що має геометричну будову; може нагадувати мозаїку з приблизно однаковим за розміром модулем смальти.

 

Мозаїчний набір використовували як фон, але можна застосовувати і самостійно, суцільним килимом перекриваючи простір вікон. Як модулі за мозаїчного набору нерідко використовують відлиті у форму фігурні деталі складного рельєфу, кабошони, шліфовані вставки.

Плюси: мозаїчний вітраж своїм тематичним змістом служить цілям церковної і політичної пропаганди; пом'якшує своїми яскравими фарбами суворий морок готичних храмів.

Мінуси: складність очищення від забруднень і трудомісткість під час виготовлення.

 

Набірний вітраж

Набірний вітраж ‒ найпростіший вид вітража, зазвичай, без розпису, який створюють на набірному столі зі шматочків відразу вирізаних або заздалегідь нарізаних стекол.

 

Плюси: створення міцної та жорсткої конструкції будь-якого розміру; можливість індивідуалізувати інтер'єр; краса і благородство чітких ліній, що базуються на геометричній пропорції.

Мінуси: вага всієї конструкції вітража досить велика, тому його не скрізь можна використовувати; жорсткий металевий профіль виключає можливість створення деталізованого малюнка; неможливо створити вітраж будь-якої іншої  форми, крім пласкої.

 

Писаний вітраж

Писаний вітраж – вітраж, в якому всі (або майже всі) стекла розписані, незалежно від того, на цілісному склі написана картина або вона зібрана в оправу з розписних фрагментів. Можливі незначні вкраплення фацетних, гранованих, пресованих стекол.

 

Плюси: неповторність малюнка вітража; особлива виразність; естетика ручної роботи; можливість комбінувати з іншими техніками виготовлення вітражів; швидкі терміни виготовлення; відносно невисокі ціни; можливість художнього оформлення скла будь-яких форм і розмірів.

Мінуси: недостатня довговічність; не рекомендовано використовувати в приміщеннях з підвищеною вологістю; має як лицьовий, так і зворотний бік.

 

Травлений вітраж

Травлений вітраж – вітраж, що є групою стекол (фільонок), виконаних в одному технічному прийомі, що належить до техніки травлення, об'єднаних загальною композиційною і смисловою ідеєю, а також розташуванням в секціях рам.

 

Плюси: захисні трафарети дають можливість отримувати малюнок будь-якої складності і необхідної глибини. Виходить об'ємний малюнок, навіть відчутний рельєф на склі.

Мінуси: використання плавикової кислоти для травлення вимагає використання захисних засобів та наявність приміщення, що добре провітрюється.

 

Свинцeво-паєчний вітраж

Свинцeво-паєчний вітраж – класична техніка вітража, що з'явилася в середні століття і послужила основою для всіх інших технік. Це вітраж, зібраний зі шматочків стекол у свинцеву оправу, запаяну в стиках. Стекла можуть бути кольоровими і розписаними фарбою з легкоплавкого скла і оксидів металів, яка далі обпалюється в спеціально влаштованих печах. Фарба міцно вплавляється в скляну основу, становлячи з нею єдине ціле.

 

Плюси: вітраж класика буде ідеально доповнювати класичний стиль інтер'єру, в якому немає зайвих деталей, характеризується правильністю форм, простотою і пропорційністю.

Мінуси: класичний вітраж, з причини його технічних особливостей, можна використовувати не скрізь. Наприклад, не рекомендовано використовувати його  як вставки в двері, оскільки часті відчинення/зачинення призведуть до розхитування елементів, а отже, і до поломки вітража.

 

Фацетний вітраж

Фацетний вітраж – вітраж, виконаний із стекол із знятою по периметру скла фаскою (фацетом) або об'ємних, шліфованих і полірованих стекол, що мають огранку. Щоб отримати широку фаску (це підсилює ефект від заломлень світла) потрібне більш товсте скло, що збільшує вагу вітража. Тому готові фацетовані деталі збирають в міцнішу (латунну або мідну) оправу. Золотистий відтінок мідної або латунної оправи надає речам дорогоцінного вигляду, будучи видимим не тільки на просвіт, а й у відбитому світлі, що особливо важливо для меблевих вітражів.

 

Плюси: подібний вітраж краще розміщувати в міжкімнатних дверях, дверцях меблів, оскільки така оправа в змозі витримати навантаження відчинення/зачинення, а свинець в цьому випадку провисає.

Мінуси: як оправу для фацетного вітража використовують мідну або латунну структуру, що пояснює його дорожнечу.

 

Комбінований вітраж

Комбінований вітраж – вітраж, що поєднує декілька прийомів, наприклад: розписний медальйон і техніку мозаїчного набору, фацетне скління як фон. За старих часів такі комбінації досягалися шляхом підгонки вже готових, часто куплених вітражів під ширший віконний проріз, коли частини, яких бракувало, просто доставляли, надаючи цьому склінню вигляду орнаменту.

 

Комбінований вітраж сьогодні дуже популярний: він дозволяє досягти багатства фактур, оптичних ефектів, декоративної насиченості під час створення абстрактних композицій, вирішення складних образних завдань, створення атмосфери, побудованої на контрастах.

Плюси: як результат протистояння між матеріалом і майстром виходить ексклюзивний комбінований вітраж, який може бути виготовлений тільки в одиничному екземплярі.

Мінуси: виготовлення комбінованих вітражів – це дуже складний процес, оскільки необхідно долати складнощі за суміщення різних за властивостями матеріалів в єдиному виробі.

 

 

Технологією ф'юзинг досягається незвичайний декоративний ефект вітражного скла, яке чудово вписується в сучасний інтер'єр. Використовуючи цю технологію, можна заповнювати великі отвори будь-якої форми і практично будь-якого обсягу.

Цю процедуру можна здійснювати декількома способами, але найбільш поширений з них – це формування. Тобто для того щоб надати вже сплавленому склу форму чаші, використовують молдинг (форму). Існують й інші методи, що ґрунтуються на принципі технології ф'юзинг: комбіноване прочісування, за якого використовують інструмент для деформації форми скла, поки воно гаряче; вогневе полірування, за якого використовують піч для нагрівання скла, щоб як результат додати йому гладкості і блиску.

Залежно від завдання застосовуються 2-3 шари різних стекол. Майбутній вітраж поміщають у спеціальну піч з високою температурою нагрівання 750-850˚С, де все це спікається в єдине ціле. При цьому вітражу можна надати різну товщину, форму і фактуру: об'ємну або ледь опуклу, з потрісканими шарами чи ні, чіткими плямами або змішаними. За бажання вітражу можна додати певний рельєф (молірування).

Плюси: методом ф'юзингу можна створювати окремі штучні вироби, наприклад вази, блюда, абажури, циферблати для годинника. Ф'юзингові вітражі виглядають сучасно і естетично, заслужено популярні в дизайні інтер'єру.

Мінуси: внутрішній бік такого вітража виглядає менш витончено, ніж лицьовий. Тому їх небажано встановлювати у внутрішніх дверях або перегородках. Трохи менша довговічність порівняно з класичним вітражем.

 

Плівковий вітраж

Похожее изображение

Плівковий вітраж є одним із сучасних способів створення вітражів, виготовлення якого засноване на тонуванні скла спеціальними плівками, з подальшим закріпленням їх олов'яною або свинцевою облямівкою по контуру.

 

Основна перевага плівкового вітража полягає в тому, що у разі виготовленні вітража за цією технологією використовують листове скло. Крім того вітраж, виготовлений з цілісного скла, виходить досить легким та ідеально рівним. Тому плівковий вітраж – це найоптимальніше рішення для прикрашання склопакетів, міжкімнатних дверей, підвісних стель і корпусних меблів.

Якщо ж говорити про плівкові вітражі більш конкретно, то необхідно зазначити, що це свого роду аплікація. Тільки замість звичного для всіх нас кольорового паперу використовують лавсанову плівку. Тому віднести плівковий вітраж до вітражів як таких не можна. Це швидше, псевдовітраж.

Плюси: використання цілісного листового скла – це не тільки зручно, але й безпечно в експлуатації.

Мінуси: не має стійкості до атмосферних явищ.

 

Заливний вітраж

Заливний вітраж – це одна з найпопулярніших технік, за допомогою якої можна імітувати вітраж Тіффані. Виготовлення заливних вітражів в сучасному виконанні здійснюють за допомогою двох технологій: повністю ручна робота і частково автоматизована.

 

Заливний вітраж, техніка якого істотно відрізняється від розпису, передбачає початкове нанесення полімерного контуру, який імітує протяжку техніки Тіффані, на скло з подальшим заливанням рисунка.

Плюси: заливні вітражі довговічні, міцні, невибагливі, ефектні і красиві.

Мінуси: дорожнеча високоякісних полімерних і акрилових покриттів.

 

Вітражі в техніці Тіффані (вітражі Тіффані)

Відповідно до цієї технології виготовлення вітража з листів кольорового скла за заздалегідь підготовленою схемою вирізають фрагменти потрібної форми і розміру. Кожне з цих скелець обробляють по периметру на шліфувальному верстаті – вони мають бути ретельно підігнані одне до одного.

 

Після цього кожне скельце обертають по всьому периметру торця стрічкою мідної фольги, ширина якої дещо більше ширини скла. Краї стрічки загинають на площину і спаюють оловом з двох боків у місцях загинів. Товщина ліній пайки може бути різною. На завершення вітраж, як і в класичній технології, покривають патиною для надання йому красивого мідного кольору. Витонченість ліній пайки, вигадлива деталізація і візуальний ефект забезпечили цій технології створення вітражів широку популярність.

Плюси: чудово підходить для малюнка з тонкою деталізацією або ж коли потрібно створити складні об'ємні форми. Легкість догляду.

Мінуси: висока ціна і обмежена кількість кольорів стекла.

 

 

 

 

2.8.2. Вітражний розпис

 

 

 

Розпис скляних поверхонь дозволяє створювати унікальні вироби, здатні прикрасити інтер’єр житлового приміщення та офісу. Широкий вибір матеріалів і трафаретів в спеціалізованих магазинах дає можливість робити це як професійним, так і художникам-початківцям.

Вітражні фарби являють собою декоративний матеріал, стійкий до стирання, що не боїться води і сонячних променів. Вітражні фарби дозволяють декорувати дзеркальні поверхні, скляні вази, посуд, фоторамки тощо.

 

arrow_direction_spin_down_md_nwm_v2

Вітражні фарби мають власну технологію нанесення. Для початку потрібно придбати:

- набір вітражних фарб;

- контури для малювання на скляній поверхні;

- готові трафарети, які за бажання можна зробити самостійно;

- етиловий спирт;

- пензлі;

- ватні палички;

- зубочистки або голку.

 

Перед тим, як малювати вітражними фарбами, слід вибрати візерунок. Можна взяти наявні  у вільному доступі шаблони і трафарети для копіювання. Далі всі роботи проводять поетапно і в певній послідовності.

Перед тим, як пофарбувати скло, його знежирюють спиртом. Якщо є талант і навички художника, то маркером наносять візерунок. В іншому випадку можна закріпити його на звороті виробу або перенести на лицьовий бік з трафарету через копірку.

Вітражні фарби наносять крапельним способом, а потім розподіляють пензлем від центра до периферії рівномірним товстим шаром. Похибки потрібно відразу виправляти ватними паличками, не даючи покриттю засохнути.

 

 

 

g1

«Вітражі Тетяни Грицай»

Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=vHPDQmluepw

 

 

Попередня тема

На початок

Наступна тема