|
|
ОСНОВИ ДИЗАЙНУ ТА ЕСТЕТИЧНОГО ОФОРМЛЕННЯ ЗАКЛАДІВ РОЗМІЩЕННЯ Електронний посібник |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
РОЗДІЛ 2. ТЕХНІКИ ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВОГО МИСТЕЦТВА В ДИЗАЙНІ ГОТЕЛІВ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Декупаж ‒ (від фр. decouper
вирізати з паперу) ‒ декоративна техніка по
тканині, склу, дереву та інших поверхнях, що полягає у вирізуванні візерунків
із різних матеріалів та наклеюванні їх на поверхню предметів з подальшим
покриттям отриманої композиції лаком для збереження, довговічності та
особливого візуального ефекту. За допомогою декупажу можна декорувати практично будь-які поверхні,
однак, якщо працювати з поверхнями, які не вбирають в себе ґрунти і фарбу
(метал, скло, глазурована кераміка, фарфор, пластик), то потрібно
використовувати спеціальні ґрунти, інакше ґрунт або фарба не триматимуться. Нині виділяють такі види декупажу.
Сутність техніки прямого декупажу полягає в приклеюванні або
імплантації зображення на заздалегідь підготовлену поверхню. Поверхня для
роботи підходить практично будь-яка. Це може бути дерево, заготовки з ДСП і
МДФ, фанера, пластик, скло, тканина, шкіра, щільний картон. Головне,
правильно підготувати поверхню. Дерево перед початком роботи
необхідно обробити і заґрунтувати, скло, пластик і шкіряні вироби (обкладинка
для документів, блокнот, сумка) ‒ знежирити спиртом, тканину ‒ випрати і пропрасувати праскою. Для прикраси підходить будь-яке
зображення ‒ мотив красивої серветки, декупажні
картки або роздруківка картинки, зроблена на лазерному принтері або
фотопапері.
Особливості декорування серветками Техніка декупажу зі серветок
ідеальна для початківців. Тут існує кілька способів приклеювання
(імплантації). Приклеювання мотиву серветки за допомогою клею для декупажу або клею ПВА, розведеного водою у співвідношенні 1:1. Прикладіть мотив до поверхні і
плоскою кистю починайте приклеювати серветку, розгладжуючи клей від центра до
країв. М'яко розгладжуючи мотив, розправляйте складочки і бульбашки повітря.
Не тисніть занадто сильно, щоб не пошкодити серветку. Приклеювання за допомогою файлу дозволяє без особливих зусиль розташувати зображення акуратно, практично
без складок. Викладіть мотив серветки (верхній шар) на файл малюнком від
себе. За допомогою пульверизатора гарненько змочіть серветку водою, так, щоб
вона майже плавала в ній. Розправте нерівності, складки, бульбашки. Зверху
прикладіть інший файл і шматочком спонжа добре розгладьте серветку,
позбавляючись від надлишків води. Обережно зніміть верхній файл і прикладіть
файл з серветкою до поверхні. Ще раз розгладьте серветку шматочком спонжа.
Зніміть файл так, щоб серветка залишилася на поверхні. Промажте клеєм. Дайте
висохнути. «Гарячий» спосіб ідеальний у разі приклеювання серветки на рівну, гладку поверхню (кришка
дерев'яної шкатулки, дошка), яка не боїться високих температур. Для роботи
знадобиться клей ПВА, папір для запікання, праска. На підготовлену поверхню нанесіть два шари клею, давши кожному шару добре
просохнути. Розмістіть мотив на поверхні, зверху покладіть папір для запікання. Гарячою праскою пропрасовуйте поверхню. Зніміть папір для запікання, дайте заготовці охолонути, зафіксуйте
серветку лаком.
Малюнок опиняється під склом, що дозволяє використовувати посуд,
задекорований в цій техніці, за призначенням. Якщо дотримуватися нескладних
правил догляду, такий посуд служитиме довго і радуватиме око.
Працювати можна з акриловими фарбами і сповільнювачем висихання фарб
(дозволяє робити м'яке тушування, не дає фарбі надто швидко висихати,
дозволяє ретельно опрацювати фон, зробити плавні півтони, тіні і переходи), і
з пастеллю. Важливо пам'ятати, що художнє доопрацювання найкраще робити за денного
освітлення і враховувати те, що акрилові фарби після висихання стають трохи
темнішими.
Освоїти навички художнього підмалювання в техніці декорування декупаж
буде легше, якщо потренуватися це робити на аркушах звичайного паперу.
Для створення робіт в цій техніці можна використовувати серветки, рисовий
папір, старі газети і ноти, кольорові картинки з глянцевих журналів,
спеціальний папір для декопатчу, який можна придбати в магазинах для
творчості. Цей стиль декупажу підходить для початківців, оскільки досить простий у
виконанні і не вимагає особливої підготовленості та наявності досвіду.
Розміри шматочків паперу залежать від величини роботи, їх можна приклеюватися
злегка внакладку, утворюючи вільний і вигадливий орнамент. Папір для декопатчу має низку переваг порівняно з іншими матеріалами. Він
тонкий і еластичний, не розтягується, не утворює складок. Вибір кольорів
величезний, кольори яскраві і насичені. Використовуючи картинки з глянцевих журналів, можна створити ефект
старого каменю. Для цього потрібно наклеєні і добре просушені фрагменти
картинок протерти ацетоном. Частина барвистого шару змиється, надавши
поверхні, що її декорують, вигляду потрісканого мармуру. Декопатч можна застосовувати як для створення фону, так і як самостійний
декоративний ефект. Матеріалами для декупажу як заготовки можуть бути
будь-які предмети, особливо ефектно виглядають фігурки з пап'є-маше, які
можна задекорувати на будь-який смак і бажання. Перед роботою варто заґрунтувати
поверхню художнім ґрунтом або білою фарбою, а закінчену роботу захистити
декількома шарами акрилового лаку.
З моделюючої пасти виліпити тулуб, пір'я хвоста. Приклейте до картинки і
добре розрівняйте, пом'якшуючи переходи (пензлем або пальцем, змоченим
водою). Моделююча паста не має доходити до межі малюнка на 1-2 мм. З іншого
мотиву виріжте елемент, який потрібно наклеїти зверху на створений об’єм.
Зіставте малюнки, ретельно проклейте. Просушіть. За необхідності зробіть
невеликий підмальовок.
Але не намагайтеся зробити відразу товстий шар, нехай він буде заввишки
2-3 мм, нерівності розгладжуйте пальцями, змоченими водою. Не чекаючи висихання шпаклівки, відразу починайте приклеювання мотиву. За допомогою шпаклівки можна створювати імітації цегельної кладки,
стовбура дерева, дерев'яних дощок. Практично все це може прикрасити і вигідно
підкреслити ваш твір.
Зображення стане більш реалістичним і здаватиметься, що героїня ось-ось
зійде з поверхні декоративного панно, тарілки або іншого предмета. Також можна створити ефекти моря, старого дерева, штор, іншого
драпірування залежно від поставленого
завдання. Тканину необхідно добре просочити клеєм ПВА. Викладіть тканину на
ділянку, що декорується, надайте бажану форму і об'єм. Добре просушіть.
Акриловими фарбами фарбуйте елемент потрібним кольором, додайте додаткові
ефекти ‒ патину, блискітки, кришталеву пасту. Захистіть декількома шарами акрилового лаку.
Перший примірник ‒ основний, з інших копій
потрібно вирізати фрагменти, які і створюватимуть об’єм. Вирізані фрагменти
приклеюють один на одного шар за шаром за допомогою силіконового клею,
домагаючись потрібного об’єму. Об'ємний декупаж надає виробу скульптурності,
але важливо не перестаратися з об'ємом, щоб композиція загалом виглядала
гармонійно і добре сприймалася візуально.
Обраний фрагмент зображення наклеюють на термопластик і добре просушують.
Далі зображення необхідно вирізати і, притримуючи щипцями, нагріти над
свічкою протягом декількох секунд. Розігріваючись, плівка стає еластичною і піддатливою. У цей момент
зображення моделюється спеціальними інструментами ‒ бульками. Поклавши фрагмент, що його обробляють, на латексний килимок, слід надати
йому бажаного об’єму і вигинів, дати застигнути. Декоративні елементи, виконані в цій техніці, виглядають розкішно і
реалістично. Якщо за основу використовувати серветку (верхній шар) або рисову
декупажну карту ‒ створюється повітряний,
напівпрозорий об’єм. Під час роботи з щільними декупажними картами або
роздруківками створюється «фарфоровий» ефект, оскільки щільний папір не
пропускає світло.
Для цього можна зробити трафарет, розклавши мереживо чи шиття так, як
вважаємо за потрібне, на картоні. Обводимо їх, вирізаємо та переносимо на
виріб, також обвівши олівцем. Робимо контур акриловою фарбою або одразу
пастою з тюбика. Як тільки вона висохне, заповнюємо простір білим акрилом,
розводячи його водою відразу на поверхні, як звичайну гуаш і домагаючись
напівпрозорого рівного покриття. Складки промальовуємо після повного
висихання першого шару через кілька годин, а деталі додаємо білим контуром, ставлячи
декоративні крапки.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||