Крок 1. Визначення практичних труднощів у педагогічній діяльності
Крок 2. Опрацювання науково-методичної, психолого-педагогічної літератури
Крок 3. З’ясування актуальних педагогічних проблем
Крок 4. Формулювання педагогічних проблем
Крок 5. Визначення
учасників педагогічного експерименту
Крок 6. З’ясування рівня дослідно-експериментальної роботи
Крок 7. Формулювання теми дослідно-експериментальної роботи
Крок 8. Визначення об’єкта і предмета, цілей та завдань
Крок 9.
Обґрунтування задуму та гіпотези
Крок 10. Створення програми
дослідно-експериментальної роботи
Крок 11. Розроблення
інструментарію та носіїв нововведення
Крок 12. Визначення
критеріїв успішності та фактори ризику дослідно-експериментальної роботи
Крок 13. З’ясування
проблем проектування дослідно-експериментальної роботи в загально- освітньому навчальному закладі
РЕЗЮМЕ до розділу 2
Опорний конспект № 2
Програма – 1) план діяльності,
робіт; 2) виклад основних положень і мети діяльності громадської
організації; 3) стислий виклад змісту навчального предмета; 4) упорядкована
послідовність дії для комп’ютерів, яка реалізовує алгоритм вирішення
певного завдання.
|
Нині перехід від
традиційної організації навчально-виховного процесу до інноваційної
відбувається дуже повільно. Таке явище зумовила недостатня поінформованість
педагогів щодо проведення дослідно-експериментальної роботи в ЗНЗ. Розкрити
сутність діяльності методиста, заступника директора школи з організації
дослідно-експериментальної роботи на етапі розроблення програми роботи
дасть змогу покроковий алгоритм.
|
Крок 1. Визначення практичних труднощів у педагогічній
діяльності
Педагогам важливо
з’ясувати труднощі, що виникають у процесі їхньої професійної діяльності, на
розв’язання яких вони спрямують дослідно-експериментальну роботу. Аналізування
нормативних документів і практики, діагностування навчальних досягнень учнів
із предмета й типових труднощів педагогів із реалізації складових
дидактичного процесу (цільового, мотиваційного, змістового,
технологічного, результативного), вивчення новітньої науково-методичної літератури
дають змогу сформулювати низку труднощів, що існують нині у практиці
загальноосвітніх навчальних закладів:
методичні –
|
методичний супровід
вивчення окремого предмета, ураховуючи профільність навчання;
|
педагогічні –
|
вивчення загальних
проблем виховання, розвитку особистості школяра в навчально-виховному
процесі, організації та управління науково-методичною роботою в
загальноосвітніх навчальних закладах;
|
соціально-педагогічні
–
|
вивчення способів
діагностики, індивідуального підходу, особистісного розвитку школярів;
|
освітньо-валеологічні
–
|
збереження здоров’я,
становлення культури здоров’я і здорового способу життя молодого покоління;
|
педагогічної
культурології –
|
освоєння учнями
культури, проблем її збереження, трансляції, культуротворчості в освіті.
|
Крок 2. Опрацювання науково-методичної,
психолого-педагогічної літератури
Опрацювання
науково-методичної, психолого-педагогічної літератури сприяє відновленню і
поповненню знань педагогів з різних аспектів педагогічної діяльності (рис. 1).
Рис. 1. Джерела збору
науково-педагогічної інформації
Крок 3. З’ясування актуальних педагогічних проблем
Проблема –
знання про незнання, питання (комплекс питань), що виникло в процесі
пізнання і вимагає відповіді; в науці – суперечлива ситуація , що виступає
у вигляді суперечливих позицій при поясненні яких-небудь явищ, об’єктів,
процесів, вимагає адекватної теорії.
Проблемна ситуація – брак
чого-небудь, що перешкоджає нормальному функціонуванню системи і потребує задоволення
в цьому (незадоволена потреба).
Парадигми, що
визначають ставлення людей до проблем:
· небезпеки – під проблемою мають на увазі катастрофу;
· страуса – проблема призводить до шоку і людина
ховається від неї;
· баласту – викидається не тільки спеціальний баласт, а й
потрібні аспекти;
· смирення – розуміння проблеми як покарання за гріхи,
помилки;
· боротьби
з проблемою – постійна боротьба людини
з проблемою;
·
вирішення проблеми – рідкісна парадигма,
але успішна, що передбачає діяльність і технології.
|
Актуальними педагогічними
проблемами для загальноосвітніх навчальних закладів нині є те, що:
· не
здійснюється спеціальна робота з прогнозування цілей освіти (гуманітарної,
природничої тощо) у загальноосвітньому навчальному закладі на найближчу
перспективу;
· не
існує методик діагностування навчальних досягнень учнів з навчальних
предметів;
· педагоги
не вміють визначити домінуючий стиль навчання в класі;
· переважають
традиційні підходи до навчання (зокрема, суб’єктно-об’єктний);
· педагоги
не володіють сучасними здоров’язбережувальними та новими інформаційними
технологіями навчання, а також технологіями, що ґрунтуються на розвитку
пізнавального інтересу, самостійності в учінні;
· не
існує методів діагностування педагогічних труднощів, яких зазнають педагоги
під час викладання предметів;
· не
існує диференційованої роботи з педагогічними працівниками на практиці;
· педагоги
не забезпечуються навчально-методичною і психолого-педагогічною літературою
в достатній мірі;
· не
проводиться спеціальна робота з мотивування педагогів на визначення власних
перспективних цілей.
|
Після з’ясування актуальних педагогічних проблем необхідно їх
сформулювати.
Крок 4. Формулювання педагогічних проблем
Усі педагогічні проблеми поділяють
на:
·
локальні – стосуються проблем викладання окремого
предмета, окремого класу чи ЗНЗ;
·
регіональні –
охоплюють стан розвитку освіти в регіоні;
·
національні –
мають загальнонаціональні масштаби і частково впливають на національну
безпеку держави.
Проблеми класифікують на:
· недозрілі – проявляться в майбутньому;
· актуальні – мають характер дозрілих;
· гострі – потребують негайного розв’язання.
Тенденції в
соціумі, що впливають на педагогічний експеримент, класифікують на:
· деструктивно-деградаційні – негативні процеси у суспільстві та в розвитку
освіти;
· трансформаційні – фіксують трансформації в освіті;
· інноваційні – пов’язані з різними аспектами нововведень в
освіті (табл. 3).
|
Найвідповідальнішим
етапом проведення педагогічного експерименту є формулювання педагогічної
проблеми, над розв’язанням якої працюють педагоги. Від правильного
формулювання педагогічної проблеми залежатиме перебіг роботи. З цією метою
потрібно провести ґрунтовну підготовчу роботу, яка передбачає такі дії:
· переконатися в наявності
проблеми (з’ясувати достовірність показників, що фіксують проблему;
наявність конкретних фактів, підтверджених документально, наприклад,
аналізування контрольних зрізів, моніторингового дослідження тощо);
· виокремити найважливіші
факти, що відображають суть педагогічної проблеми;
· визначити складові
проблемної ситуації, які є інформативними під час розгляду проблеми
(наприклад, результати моніторингового дослідження якості викладання
конкретного предмета);
· виокремити у проблемній
ситуації основні та допоміжні компоненти для з’ясування основного напряму
дослідницького аналізу;
· проаналізувати розв’язання
аналогічних проблем, які виникають у подібних ситуаціях, в інших навчальних
закладах (опрацювати психолого-педагогічну та методичну літературу,
проконсультуватися з фахівцями) тощо;
· визначити важливість
проблеми — наявність чи відсутність затрат часу або фінансів, відповідність
критеріям досягнення результатів у
навчальній, спортивній, творчо-дослідницькій сферах (залежно від типу і
спрямованості освітнього закладу або напряму, що вивчають), а також
відповідність допоміжним критеріям (здоров’я; психологічного комфорту;
соціальної адаптації);
· з’ясувати
тимчасові межі педагогічної проблеми, періодичність її проявів і
прогресування;
·
сформулювати
педагогічну проблему.
|
Таблиця 3
Орієнтовна класифікація педагогічних проблем
Масштаб
|
Гострота
|
Тип тенденції
|
Швидкість розвитку
|
Локальний
Діагностування навчальних досягнень учнів профільної
школи з конкретного предмета
|
Недозріла
Використання електронних підручників у
викладанні конкретного предмета
|
Деструктивно-деградаційна Цінності суспільства та освіти: взаємодія та вплив
|
Повільна
Формування громадянської свідомості учнів ЗНЗ
|
Регіональний
Моніторинг якості математичної освіти в
регіоні
|
Актуальна
Методичне забезпечення профільного навчання
|
Транформа-ційна
Сучасні цінності та проблеми виховання
школярів
|
Активна
Технології навчання предмета
|
Національний
Впровадження нових стандартів освіти
|
Гостра
Рівень вихованості учнів
|
Інноваційна
Соціальний простір школи
|
Суперактивна
Діагностування здоров’я учнів
|
Крок 5. Визначення
учасників педагогічного експерименту
Експеримент – метод
наукового пізнання, доведення гіпотетичного перетворення об’єкта в
контрольованих і керованих умовах та фіксація отриманих фактів,
співвідношення їх з гіпотезою.
|
Успішність педагогічного експерименту залежить і від
якісно-кількісного складу його учасників. Зокрема, готовність педагога до експериментальної роботи можна
визначити за допомогою різних вправ на розвиток креативності (додаток Б).
Щодо кількісного складу, то камерний
експеримент має невеликий обсяг і
статистичну вибірку, що дає змогу перевірити ідеї та моделі
навчально-виховного процесу. Його проводять у кількох класах.
Натомість масовий експеримент охоплює більше учнів. Метою масового
експерименту є одержання даних з достовірністю 0,95% (95), тому бажано, щоб
одні й ті самі контрольні завдання виконали не менше як 384 учні. Так, якщо
контрольна робота має чотири варіанти, то для досягнення достовірності
0,95% її мають виконати 1536 учнів.
|
Масовий
експеримент бажано проводити, коли слід визначити рівень засвоєння знань, сформованості
умінь і навичок. Однак якщо у межах роботи проводять експеримент, пов’язаний
з психологічними закономірностями засвоєння окремих понять, то перевіркою
можна охопити лише кількадесят учнів.
Крок 6. З’ясування рівня
дослідно-експериментальної роботи
Рівень дослідно-експериментальної роботи можна
визначити за значущістю його результатів для розвитку освіти й за рівнем
офіційного замовлення на проведення дослідно-експериментальної роботи.
|
·
Залежно від
педагогічної проблеми, експеримент може відбуватися на кількох рівнях.
Наприклад, актуальну нині педагогічну проблему допрофільної підготовки і
профільної освіти можна дослідити на таких рівнях:
· державний, обласний –
управління впровадженням допрофільної підготовки та профільної освіти на
рівні суб’єкта держави;
· обласний, міський –
розроблення й апробація моделі взаємодії освітніх установ, що організовують
допрофільну підготовку учнів;
· міський, районний –
розроблення системи оцінювання навчальних досягнень учнів із допрофільної
підготовки;
·
шкільний – розроблення індивідуального навчального
плану освітньої установи, учня з реалізації допрофільної підготовки;
розроблення моделі, змісту, форм, методів навчання, програм курсів за
вибором для допрофільної підготовки учнів.
|
Отже, від педагогічної проблеми
залежить рівень дослідно-експериментальної роботи, на якому її
досліджуватимуть.
Крок 7. Формулювання теми дослідно-експериментальної
роботи
Визначення педагогічної проблеми,
учасників і рівня педагогічного експерименту дає змогу уточнити тему
дослідно-експериментальної роботи. Важливо конкретизувати її, чітко
окресливши сферу роботи та умови, розмежувавши з подібними та суміжними
темами.
|
Під час вибору теми дослідно-експериментальної роботи необхідно
враховувати такі вимоги:
·
актуальність;
·
важливість для теорії
та практики;
·
перспективність;
· проблемність;
·
відповідність
сучасним концепціям розвитку суспільства та людини;
·
досвід і зацікавленість
дослідника.
Формулюючи тему дослідно-експериментальної роботи, варто
дотримуватися таких правил.
|
Правило 1
Назва теми має відповідати результату, на який спрямовано роботу.
Саме назва теми містить запитання, розв’язання якого засвідчать результати дослідно-експериментальної
роботи.
Правило 2
Назва теми має починатися з ключового слова. Точну назву роботи
дає змогу сформулювати правильно дібране ключове слово, яке засвідчує, про що
йдеться в науковій праці.
Правило 3
Кількість слів у назві має сприяти
адекватному сприйманню інформації (5–9 слів).
Правило 4
У формулюванні теми слід уникати слів, які описують процес, а не результат. Наприклад: «до
обґрунтування», «обґрунтування», «проблема», «удосконалення» тощо.
Правило 5
Не варто
вдаватися до тривіального формулювання на зразок «Педагогічне
спілкування учителя з учнями як фактор їхнього морального виховання»,
«Вивчення українського фольклору як фактор патріотичного виховання дітей»,
«Організація навчально-виховної роботи як засіб розвитку особистості підлітків»
тощо. Адже зрозуміло, що спілкування чи вивчення фольклору є фактором
виховання, а навчальний процес — засобом розвитку особистості підлітків.
Педагогічною проблемою на
державному рівні є функціонування малокомплектної школи. Тему науково-дослідної
діяльності можна сформулювати так:
· проектування навчального плану
малокомплектної школи з урахуванням регіонального компонента змісту освіти;
· інтеграція навчальних предметів
у малокомплектній міській школі;
· розроблення методики проведення
занять у різновікових групах;
· моделювання технології навчання
в малих різновікових групах;
· розроблення методики проведення
занять у групах із малою наповнюваністю.
Урахувавши вимоги і правила,
можна точно сформулювати тему дослідно-експериментальної роботи.
Крок 8. Визначення об’єкта і предмета, цілей та завдань
Після формулювання теми
роботи необхідно визначити і конкретизувати його об’єкт та предмет. Відтак чітко прописати основні цілі та завдання
дослідно-експериментальної роботи.
Таку роботу має супроводжувати
фіксування фактів і теоретичних положень, які даватимуть змогу краще
розкрити і реалізувати на практиці виконання намічених цілей та поставлених
завдань.
|
Об’єкт – поняття, яке слугує для
позначення речі або предмета, що протистоїть суб’єкту в пізнавальній і
практичній діяльності.
Предмет – категорія, що позначає
певну цілісність, виділену зі світу суб’єктів у процесі «людської»
діяльності та пізнання. Поняття «предмет» часто вживають у менш строгому
значенні, ототожнюють з поняттям об’єкта чи речі. У загально
гносеологічному плані зіставлення предмета та об’єкта є відносними. Основна
структурна відмінність предмета від об’єкта полягає в тому, що в предмет
входять лише головні, найістотніші (з дослідження) властивості й ознаки.
Мета – ідеальне передбачення
результату діяльності, що виступає її регулятором.
Завдання наукове
– завдання дослідження, яке необхідно виконати за допомогою встановлення
невідомих раніше закономірності, властивості або явища.
|
Крок 9. Обґрунтування
задуму та гіпотези
Важливим кроком є формулювання задуму та гіпотези, оскільки задум
– інструментована ідея, а гіпотеза – передбачення про способи
виконання поставлених завдань і можливі результати.
Ідея – активне залучення школярів
до процесу здоров’язбереження і здоров’явідтворення — ідея стимулювання
самоздоров’я.
Задум – залучення учнів до різних
напрямів реалізації проекту «Школа здоров’я» за безпосереднього виконання
кожним з них індивідуальної програми формування здоров’я.
Гіпотеза – перевантаження школярів можна
подолати або суттєво знизити
Існують такі варіанти реалізації ідеї та задуму:
· зменшити
обсяг обов’язкового навчального матеріалу за рахунок інтеграції навчальних
предметів;
· використати
ефективні сучасні освітні технології;
· суттєво
підвищити інтерес до навчання за рахунок ігрових методик у молодших класах і
профільного навчання в старших класах;
· визначити
провідний варіант, водночас послуговуючись і іншими
Після розкриття задуму та формулювання гіпотези
дослідно-експериментальної роботи можна переходити до створення її програми.
Крок 10. Створення програми
дослідно-експериментальної роботи
Програма дослідно-експериментальної роботи є
науковим документом, що дає змогу реалізувати на практиці кілька важливих
функцій (табл. 4).
Таблиця 4
Функції програми дослідно-експериментальної роботи
Назва функції
|
Характеристика
|
Методологічна
|
Описує підходи,
принципи, теорії, які використовують у роботі
|
Методична
|
Конкретизує та обґрунтовує
методи роботи, алгоритм надання допомоги з проблеми
|
Гносеологічна
|
Знижує рівень
невизначеності у розумінні об’єкта дослідно-експериментальної роботи після
розроблення програми
|
Моделювальна
|
Моделює дослідно-експериментальну
роботу, її основні етапи
|
Програмувальна
|
Оптимізує й
упорядковує діяльність дослідника
|
Нормативна
|
Забезпечує вимоги і
науковість дослідно-експериментальної роботи
|
Організаційна
|
Передбачає розподіл
обов’язків між учасниками експериментальної діяльності
|
Евристична
|
Забезпечує пошук та
отримання нового знання, проникнення і розкриття суті об’єкта, перехід від
помилки до істини
|
Майбутню діяльність дослідників визначає саме програма, адже вона
орієнтована на одержання результатів, яких ще не існує. Під час розроблення
програми необхідно враховувати: реалістичність (можна оцінити лише щодо
прогнозованих результатів, ситуацій у майбутньому, а не відповідно до
сучасних норм); залучення розробника до реалізації програми (додаток В).
Крок 11. Розроблення інструментарію та носіїв
нововведення
Анкетування – один
із способів письмового опитування значної кількості респондентів відповідно
до анкети або опитувальника.
Тест –
стандартизоване, часто обмежене в часі випробування, призначене для
визначення кількісних та якісних
характеристик індивідуальних особливостей.
Опитування –
метод отримання знання за допомогою словесного повідомлення індивіда.
Валідність –
комплексна характеристика інструменту дослідження, що включає відомості про
сферу досліджуваних явищ і репрезентативність досліджуваного щодо цієї
сфери інструменту.
|
Ефективну підготовку до проведення дослідно-експериментальної роботи
забезпечить добирання необхідного інструментарію. Таким інструментарієм є анкети, тести, опитувальники, які
мають стати теорією в дії, адже їх застосують, щоб знову отримати нові
знання та інформацію. Тому дібраний інструментарій повинен мати високу
надійність, валідність, а також стандартизовані правила їх використання на
практиці.
Тому педагогічні працівники мають розробити власні програми,
посібники, міні-підручники, спрямовані на реалізацію мети
дослідно-експериментальної роботи.
|
Крок 12. Визначення
критеріїв успішності та фактори ризику дослідно-експериментальної роботи
Для уникнення можливих перешкод під час проведення
дослідно-експериментальної роботи необхідно наперед передбачити несподівані фактори, з’ясувати фактори ризику та визначити критерії, що забезпечать успішний
перебіг роботи (табл. 5).
|
Необхідно
пам’ятати, що виконувана робота має бути привабливою для педагогів,
стимулювати їх. Тривалість дослідно-експериментальної роботи повинна бути
оптимальною, не змінюватися за змістом. Бажано врахувати максимум факторів,
щоб робота завершилася успіхом.
|
Таблиця 5
Критерії оцінки динаміки і результатів педагогічного експерименту
Назва критерію
|
Сутність критерію
|
Оцінки якості
проектів і програм
|
·
актуальність;
·
наукова обґрунтованість;
·
новизна;
·
практична спрямованість;
·
ресурсне забезпечення
|
Успішності протікання
перетворень
|
·
нормативно-правове та ресурсне забезпечення;
·
ступінь мотиваційної готовності;
·
ефективність заходів;
·
психологічна комфортність учасників;
·
динаміка просування до запланованих результатів
|
Досягнення
(результативності) основної
діяльності: навчальної, спортивної, творчо-дослідницької (залежно від типу
і спрямованості освітнього закладу або напряму, що вивчається)
|
·
включає
«підкритерії»:
·
рівня розвитку;
·
вихованості;
·
здоров’я;
·
психологічного комфорту;
·
соціальної адаптації або готовності жити у відкритому суспільстві
|
Крок 13. З’ясування проблем проектування
дослідно-експериментальної роботи в загальноосвітньому навчальному закладі
Необхідно з’ясувати проблеми, які виникають у процесі проектування
дослідно-експериментальної роботи:
· відсутність ініціативного
колективу (група як тимчасове явище, а не реальні учасники);
· неможливість залучення до
роботи над програмою експерименту незацікавлених педагогів;
· неознайомленість або
фрагментарна ознайомленість авторів проекту із ситуацією в загальноосвітньому
навчальному закладі, регіоні, країні з визначеної теми;
· необізнаність із теоретичною
базою роботи педагогів;
· за можливої небезпеки
негативного перебігу експерименту чи втрати актуальності теми для освітньої
установи з’ясування іншої проблеми та переключення на іншу тему;
· невміння педагогів трактувати
негативний результат експерименту як позитивний, адже він застерігає інших
педагогів від неправильного шляху.
З’ясувавши проблеми, що можуть виникати під час
дослідно-експериментальної роботи, педагоги матимуть змогу уникнути їх у
процесі експерименту.
Дослідно-експериментальна робота сприяє підвищенню престижу наукових
знань, розвитку дослідницьких умінь і навичок, творчих здібностей,
пізнавальної активності, ознайомленню з методами і прийомами наукового
пошуку, професійному зростанню педагогів.
Після складання програми дослідно-експериментальної роботи оформлюють
заявку на проведення експерименту, вимоги до якої подано в додатку Г. При
розробленні програми та заявки враховують взаємозв’язок колективної та
індивідуальної роботи над дослідно-експериментальною проблемою (за планом
роботи методичної ради ЗНЗ), приклад якого подано в додатку Д.
РЕЗЮМЕ до розділу 2
Для проведення
дослідно-експериментальної роботи розробляється узагальнена модель, що дає
змогу бачити основні етапи такої роботи, процедури, можливі результати.
Побудова такої моделі – це програмування дослідження, а сама модель – програма дослідно-експериментальної роботи,
що містить короткий теоретико-методологічний та організаційно-методичний опис
дослідно-експериментальної роботи.
Педагогічна проблема – це конкретна потреба, що виступає як суперечлива позиція при поясненні освітніх, виховних,
управлінських явищ, об’єктів, процесів та вимагає адекватної педагогічної
теорії.
Формулювання педагогічної проблеми – це евристичний рух від аналізу та
вивчення педагогічних фактів до визначення складових проблемної
ситуації, аналізування розв’язання аналогічних проблем, які виникають у
подібних ситуаціях (в інших навчальних закладах), резюмування важливості проблеми, з’ясування її тимчасових меж та періодичності проявів і прогресування.
Збирання
емпіричних фактів передбачає нагромадження необхідного матеріалу для того,
щоб застосувати певний метод дослідження і слугувати цілісним процесом
збирання інформації, потрібного для виконання педагогічного завдання.
Існують три джерела збирання матеріалу для
педагогічного дослідження: 1) літературні, документальні (зокрема
інтернет-ресурси); 2) педагогічна практика; 3) інтелект дослідника.
Педагогічна проблема оформляється в темі дослідно-експериментальної роботи, назва якої має відповідати певним правилам (відповідність назви
та результату; ключове слово має бути на початку назви; кількість слів у
назві має сприяти адекватному сприйманню інформації (5–9 слів); у
формулюванні теми слід уникати слів, які описують процес, а не результат; не
вдаватися до тривіального формулювання).
Об’єкт педагогічного дослідження віддзеркалює
частину реальності, яка виступає носієм якості.
Предмет – категорія, що позначає
певну цілісність, виділену зі світу суб’єктів у процесі «людської» діяльності
та пізнання.
Мета педагогічного дослідження – вирішення
проблеми за допомогою отримання істини. Декомпозиція цієї мети на конкретні
складові дає змогу сформулювати основні завдання
дослідження, вирішення яких забезпечує досягнення мети.
Гіпотеза – це науково обґрунтоване
припущення, що слугує для пояснення якого-небудь факту, явища, які на основі
існуючого знання не можуть бути з’ясовані. Педагогічна наука розвивається за
допомогою перевірки гіпотез фактами.
Вагомим у дослідно-експериментальній роботі є відбір методів дослідження:
· спостереження як метод
збирання первинної інформації про педагогічний об’єкт;
· опитування – метод отримання
знання за допомогою словесного повідомлення індивіда;
· тест – стандартизоване, часто
обмежене в часі випробування, призначене для встановлення кількісних та якісних характеристик
індивідуальних особливостей тощо.
· Критеріями оцінки
динаміки і результатів педагогічного
експерименту є:
· якість
проектів і програм;
· успішність
протікання перетворень;
· результативність основної діяльності
(навчальної, спортивної, творчо-дослідницької).
У процесі розроблення програми дослідно-експериментальної роботи вагомим
є акцентування уваги на проблемах,
що виникають під
час проектування дослідно-експериментальної
роботи, зокрема: відсутності ініціативного колективу; неможливості залучення до роботи над
програмою експерименту незацікавлених педагогів; необізнаності авторів
проекту із особливостями ЗНЗ, регіону чи теоретичною базою роботи педагогів;
невміння педагогів трактувати негативний результат експерименту як
позитивний.
Опорний конспект № 2
Орієнтовний алгоритм організації
дослідно-експериментальної
роботи в ЗНЗ на етапі розроблення програми дослідження
Крок 1
|
Визначення практичних
труднощів у педагогічній діяльності
|
Крок 2
|
Опрацювання науково-методичної,
психолого-педагогічної літератури
|
Крок 3
|
З’ясування
актуальних педагогічних проблем
|
Крок 4
|
Формулювання педагогічних проблем
|
Крок 5
|
Визначення учасників
педагогічного експерименту
|
Крок 6
|
З’ясування рівня дослідно-експериментальної роботи
|
Крок 7
|
Формулювання теми дослідно-експериментальної роботи
|
Правило 1.
Назва = результату
|
Правило 2.
Ключове слово стоїть на початку
|
Правило 3.
Кількість слів у назві -(7±2)
|
Правило 4.
Уникайте слів: до обґрунтування, проблема, удосконалення
|
Правило 5.
Уникайте тривіального формулювання
|
Крок 8
|
Визначення об’єкта
і предмета, цілей та завдань
|
Крок 9
|
Обґрунтування задуму та
гіпотези
|
Крок 10
|
Створення програми дослідно-експериментальної роботи
|
Крок 11
|
Розроблення інструментарію
та носіїв нововведення
|
Крок 12
|
Визначення критеріїв
успішності та фактори ризику дослідно-експериментальної роботи
|
Крок 13
|
З’ясування проблем проектування
дослідно-експериментальної роботи в загальноосвітньому навчальному закладі
|
|