УМО НАПН України Агроосвіта |
ТЕХНОЛОГІЯ ОРГАНІЗАЦІЇ
ДОСЛІДНО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ РОБОТИ В ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОМУ НАВЧАЛЬНОМУ
ЗАКЛАДІ: КРОК ЗА КРОКОМ Електронний довідник |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Додаток Б. Вправи на розвиток
креативності педагогів 4. Додаток Г. Оформлення заявки на
проведення експерименту 7. Додаток Є. Орієнтовний план вивчення системи роботи вчителя-експериментатора 8. Додаток Ж. Зразок структури та змісту
наукового звіту про результати дослідження Реєстраційний паспорт
навчальних закладів, що ведуть дослідно-експериментальну роботу на
всеукраїнському рівні
3. Повна назва навчального
закладу
4. Коли і ким надано статус, дата і номер наказу МОН України: 5. Тема дослідно-експериментальної роботи: 6. Основна мета та головні завдання експерименту: 7. Напрями експериментальної роботи (підкреслити): розробка, апробація нового змісту навчання та
виховання (навчальні плани, предмети, навчальні та виховні програми,
апробація підручників, посібників тощо); розробка, апробація інноваційних
технологій: форм, методів, прийомів навчально-виховної діяльності; розробка,
апробація нових технологій управління навчальними закладами, нового змісту
управлінських функцій; інше (вказати): 8.
9. Очікувані результати: 10. Терміни початку і закінчення експерименту: початок____; кінець_____ 11. Організації, що забезпечують наукове керівництво експериментом:
12. Наукові керівники:
13. Відповідальний виконавець дослідно-експериментальної роботи:
14. Основні публікації, де висвітлено результати експерименту:
15. Висвітлення роботи на науково-методичних конференціях, науково-практичних
семінарах тощо:
16. Розгляд роботи на вченій раді Інституту або колегії МОН України
17. Розгляд роботи на Колегії обласного управління освіти і науки, Вченій
(науково-методичній) раді обласних інститутів післядипломної педагогічної
освіти
Координатор по ОІППО (дані) Ректор (директор) ОІППО Додаток Б Вправи на розвиток креативності педагогів Елліс Торренс сформулював вимоги до прийомів розвитку
креативності: «1) вони мають допомагати переходити із звичайних станів у
незвичні, принаймні на короткий час; 2) вони повинні мати можливості
збуджувати взаємодію інтелектуальних, вольових та емоційних функцій; 3) вони
мають забезпечувати реалістичне зіткнення з проблемою, занурювати в неї, емоційно захоплювати; 4) вони мають забезпечити зіткнення
протилежних понять, ідей, образів». Вправа 1. Оцінювання частоти виявлення в індивідуальному
мисленні помилкових стереотипів 1. Оцініть у бланку № 1 за 5-бальною шкалою
частоту виявлення в індивідуальному мисленні помилкових стереотипів: 1 – не виявляється; 2 – виявляється, але дуже рідко; 3 – інколи виявляється; 4 – часто виявляється; 5 –
постійно виявляється. Бланк № 1.
Перелік імовірнісних помилкових стереотипів
2. Підрахуйте
кількість балів і визначте коефіцієнт стереотипності: 15–35 – низький
коефіцієнт стереотипності мислення; 36–55 – середній; 56–75 – високий. 3. Випишіть назви тих
стереотипів, що виникають у Вашому мисленні найчастіше (оцінка – 4; 5). Саме
цих стереотипів насамперед бажано позбутися. Розпочніть із виконання вправи
на розпізнавання помилкових стереотипів. Визначте, які стереотипи сховані в наведених нижче
судженнях. Результати занотуйте в бланку № 2. Бланк № 2. Розпізнавання помилкових стереотипів
4. За
наведеними рекомендаціями нейтралізації помилкового стереотипу раціоналізуйте
свої стереотипи. Рекомендації з нейтралізації помилкових стереотипів: • намагайтеся уникати таких тверджень: «все»,
«завжди», «нічого», «ніколи»; • виражайте свою оцінку людей, ситуацій, подій
у відсотках; • схвалюючи рішення, обов’язково перевірте, чи
не впливають на ці рішення Ваші стереотипи. 5.
Раціоналізуйте наведені нижче помилкові стереотипи.
Вправа 2. Продай технологію винаходу Перший етап: ознайомтеся із запитаннями
та прикладами, які ілюструють існуючі винаходи. Запропонуйте власний приклад
винаходу. Другий етап: винайдіть і продайте власну
технологію винаходу (бажано в освітній сфері).
Вправа 3. Оповідання із заголовків (автор вправи – Е. Де Боно) Інструкція: Візьміть одну
газету, перегляньте заголовки. Використовуйте лише один випуск. Ваше завдання – скласти якомога більше заголовків для написання
одного оповідання, яке має смисл. Якщо Ви використовуєте придумані слова, то
Ваше оповідання не зовсім вдалося. Зверніть увагу: чим більше заголовків, тим
більше оповідання. Ви досягли більшого успіху! Вирізавши заголовки, Ви
зможете скласти із них різні комбінації. У вас можуть бути різні оповідання.
Ви можете виконати це завдання по-іншому: взяти картинки (фотографію) із
газети й підібрати до неї заголовок. Це може бути будь-який, окрім «рідного»
(того, який, справді, відповідає картинці).
Спробуйте отримати жартівливі комбінації. Вправа 4. Композиція із предметів
(автор вправи – О. І. Копитін) Інструкція: Складіть композицію на вільну тему із предметів, які знаходяться на
Вашому столі, в сумці, в кишенях, на Вас. Після цього, приготуйте коментарі
до цієї композиції. Композиція може бути представлена загадкою. Вправа 5. Кліпмейкери (автор вправи – Н. В. Володіна-Панченко) Інструкція: Прослухайте
музичний кліп із закритими очами. Під час звучання музики асоціюйте і
запам’ятовуйте свої асоціації. «Намалюйте» створений кліп словами. Приклад оформлення програми
дослідно-експериментальної роботи. Програма дослідно-експериментальної роботи
«Школа як простір соціального партнерства» на 2012–2016 роки Загальні положення програми 1.1. Об’єкт дослідження – процес створення школи як
простору соціального партнерства. 1.2. Предмет дослідження – умови та засоби розвитку
соціально-психологічної компетентності школярів у процесі формування школи як
простору соціального партнерства. 1.3. Мета програми: розробити систему формування
гармонійно розвиненої, соціально компетентної особистості школяра, здатного
оптимально інтегруватися в суспільство, конструктивно
управляти конфліктами, адаптуватися в нових соціально-економічних умовах
шляхом взаємодії у просторі соціального партнерства. 1.4. Основна ідея: для успішного здійснення
соціалізації, формування соціальної компетентності школярів зробити школу не
тільки інструментом пізнання, формою сумісного проживання подій, й
майданчиком соціального партнерства, джерелом позитивного соціального
досвіду. 1.5. Задум: перетворити школу на майданчик соціального
партнерства. Для цього необхідно налагодити систему внутрішньошкільних
партнерських взаємин різного рівня і характеру в педагогічному колективі,
всередині учнівського колективу, у різновікових групах, у системі педагог –
вихованець, а також установити постійні партнерські взаємини із зовнішніми
агентами: батьками, представниками закладів культури, спорту, соціальних об’єднань,
фірм тощо. 1.6. Гіпотеза дослідження: якщо школу перетворити на
простір соціального партнерства, то можна сформувати гармонійно розвинену
особистість, яка вільно орієнтується у постійно змінних соціально-економічних
умовах, здатна оптимально самореалізуватися та
інтегруватися у суспільстві, максимально підтримувати своє здоров’я,
розуміючи його як базову загальнолюдську цінність. Для цього необхідно: • розширити соціальні практики учнів у школі та поза
школою, включати шкільне посередництво (медіаторство); • сформувати навички гармонійної взаємодії з партнерами
(педагогами, батьками, зовнішніми агентами); • забезпечити запуск та інтенсивне функціонування
механізмів ідентифікації, рефлексії, інтеріоризації і персоналізації у
навчально-виховній діяльності; • виробити партнерські навички: розвиток ініціативи та
відповідальності, взаємодії, конструктивного управління конфліктами у
власному житті, кар’єрі, сім’ї, суспільстві. 1.7. Законодавчо-нормативне забезпечення програми: • Конвенція про права дитини
від 20.11.1989, ратифікована Постановою Верховної Ради УРСР від
27.02.1991№ 789-XII; • Конституція України; • закони України «Про
загальну середню освіту» від 13.05.1999 № 651-XIV, «Про охорону
дитинства» від 26.04.2001 № 2402-III; • Національна доктрина розвитку
освіти в Україні, затверджена Указом Президента України від 17.04.2002
№ 347/2002; • нормативно-правові акти
прямої дії, зокрема: Положення про інноваційну педагогічну діяльність
Міністерства освіти і науки України, затверджене наказом Міністерства освіти
і науки України від 07.11.2000 № 522; Положення про експериментальний
загальноосвітній навчальний заклад, затверджене наказом Міністерства освіти і
науки України від 20.02.2002 № 114; • висновки комісії з питань інноваційної діяльності та
дослідно-експериментальної роботи загальноосвітніх навчальних закладів
Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки, молоді
та спорту України від 26.09.2011 (протокол № 21). 1.8. Фактори ризику. 1. Зосередженість уваги на позашкільній роботі та
часткове ігнорування вимог освітніх стандартів. Профілактика: введення в навчальний процес ситуацій
партнерства, колективної миследіяльності,
навчальної взаємодопомоги; розроблення комплексних критеріїв діяльності як
окремих учнів, так і класних колективів, педагогів та інших спеціалістів у
навчальній та позашкільній діяльності. 2. Відсутність у педагогів школи уміння відслідковувати
та формувати психологічні механізми розвитку особистості учнів, необхідні для
продуктивної взаємодії і самооцінки. Профілактика: розроблення шкільними психологами
рекомендацій із актуалізації та використання механізмів ідентифікації,
рефлексії, персоналізації; широке використання діалогу, аналізу ситуацій,
стимулювання самоаналізу школярів, підвищення психологічної компетентності. 3.Вузькопрагматичні установки на освіту у частини
батьків. Профілактика: підвищення психолого-педагогічної
компетентності батьків завдяки індивідуальним консультаціям, батьківським
всеобучем та іншим формам. Етапи реалізації програми
Оформлення
заявки на проведення експерименту Заявка на проведення експерименту має містити: • інформацію про її автора
(авторів), за потреби – про наукового керівника експерименту (адреси, телефони,
місце роботи, посади, кваліфікаційні категорії, педагогічне та вчене звання,
науковий ступінь); • формулювання теми
дослідно-експериментальної роботи; • опис очікуваних результатів
експерименту, пропонованої освітньої інновації; • визначення мети і завдань,
гіпотези дослідно-експериментальної роботи; • перелік ЗНЗ, на базі яких
пропонується провести експеримент; • визначення термінів
проведення експерименту; • пропозиції щодо змісту і
термінів здійснення контролю за ходом
експерименту; • опис наявного і необхідного
забезпечення експерименту (організаційного, науково-методичного, кадрового,
матеріально-технічного, фінансового), його кошторис. До заяви додаються: • підтвердження згоди на проведення
експерименту ЗНЗ, органу управління освітою, засновників, яким цей заклад
безпосередньо підпорядкований, управління освіти і науки обласних чи міських
держадміністрацій (копії листів до органів управління освітою або до НАПН
України, що розглядає заявку); • експериментальні навчальні
плани, програми, книги (їх рукописи), за якими пропонується здійснювати
навчально-виховний процес; •інші експериментальні
матеріали. Приклад взаємозв’язку колективної та індивідуальної
роботи над дослідно-експериментальною проблемою (за планом роботи методичної
ради ЗНЗ)
Рекомендації до розроблення
вчителями-експериментаторами індивідуального плану роботи (за
дослідно-експериментальною темою ЗНЗ) Формулювання теми. Тема дослідження – це рух від досягнутого наукою, від традиційного,
старого до нового. Правила формулювання теми дослідження Правило 1. Актуальність
(злободенність, гострота, назріла потреба в розв’язанні). Правило 2. Значущість для
теорії та практики (спроможність застосовуватися для розв’язання достатньо
важливих наукових і практичних проблем). Правило 3. Перспективність
(актуальність і значущість для майбутнього). Правило 4. Проблемність
(неочевидність рішень, необхідність пошуку в теорії, подолання труднощів на
практиці). Правило 5. Відповідність
сучасним концепціям розвитку суспільства і людини (гуманно особистісна чи
соціально особистісна орієнтація). Правило 6. Досвід і
зацікавленість дослідника (усвідомленість, практична корисність). Правило 7. Відображення в
темі об’єкта, предмета та мети дослідження. Обґрунтування актуальності теми. Актуальність вказує на необхідність і своєчасність
вивчення та розв’язання проблеми для подальшого розвитку теорії і практики
навчання чи виховання, характеризує суперечності, які виникають між
соціальними потребами (попитом на наукові ідеї та рекомендації) і наявними
засобами їх задоволення, які можуть дати педагогічна наука та практика. Правила обґрунтування актуальності теми Правило 1. З’ясування
змістових зв’язків теми з
дослідно-експериментальною темою роботи школи. Правило 2. Визначення
основних суперечностей чи невідповідностей між
досягнутим рівнем педагогічного знання та проблемами розвитку теорії і
практики. Правило 3. Актуалізація теми
через наведення доказів на користь реальності проблеми, необхідності її
постановки і важливості її вирішення. Правило 4. Аналіз стану
дослідження теми. Визначення об’єкта і предмета дослідження. Об’єкт – це пошук відповіді на запитання: що
розглядається? Предмет – визначає аспект розгляду, дає уявлення про спосіб
розгляду об’єкта дослідження, про те, які нові відношення, властивості,
аспекти і функції об’єкта розкриваються. В об’єкті, яким є розумовий розвиток
учнів у процесі навчанні, може виділятися такий предмет: дослідницький та евристичний методи навчання як засіб
розумового розвитку учнів (або: дидактична (чи методична) система вправ для
розумового розвитку учнів). Правила визначення об’єкта і предмета Правило 1. Об’єктом
виступає те, що досліджується: педагогічний простір, галузь (педагогічний або
учнівський колективи, система виховної роботи у школі (класі),
навчально-виховний процес, викладання будь-якого предмета, профорієнтації
школярів тощо). Правило 2. Предметом є те,
що в цьому об’єкті має наукове пояснення
(мета освіти чи виховання, прогнозування, зміст, форми, методи
організації й проведення педагогічного процесу, характеристики діяльності учнів
і вчителя, суперечності в навчально-виховному процесі, шляхи їх подолання,
характер педагогічних вимог, впливів, педагогічні умови, особливості,
тенденції розвитку навчально-виховних явищ і процесів, різні види
педагогічних ситуацій). Формулювання мети дослідження. Мета дослідження орієнтована на отримання істинного знання. При
визначенні мети дослідження
необхідно керуватися такими правилами. Правило 1. З’ясувати, який
результат має бути. Правило 2. Вибрати відповідні
дієслова (з’ясувати,
виявити, провести, сформулювати, визначити, створити, побудувати тощо) і очікуваний продукт (що саме: модель, діагностичні методики,
вправи, завдання тощо). Правило
3. Мета формулюється за допомогою
однозначних термінів. Правило
4. Формулювання
має бути чітким, не перевантаженим зайвими
словами. Завдання дослідження. Завдання – конкретні цільові настанови, завдяки яким вирішення проблеми
розчленовується на окремі пізнавальні дії.
Наприклад, якщо мета – підвищення рівня знань, умінь і навичок учнів,
що займаються за новою або зміненою програмою, то завдання можуть бути такі: 1. Здійснити експериментальну перевірку нової
(зміненої) програми з метою визначення нововведень (змінення логіки курсу;
включення чи виключення деяких понять, фактів, законів, закономірностей,
теоретичного матеріалу і пов’язаних з ним спеціальних знань, а також
світоглядних ідей). 2. Підготувати засоби
перевірки навчальних досягнень учнів (тексти письмових контрольних робіт,
завдань для усного опитування, практичних робіт). 3. Скласти необхідні схеми
для опрацювання й аналізу результатів перевірки навчальних досягнень учнів за
новою (зміненою) програмою. 4. Узагальнити результати
експериментальної перевірки нової (зміненої) програми. 5. Розробити рекомендації з удосконалення програми. Методи і конкретні методики дослідження. Метод – правильний шлях, засіб досягнення мети,
вирішення дослідницького завдання. Тобто метод можна розглядати як певний
систематизований комплекс прийомів, процедур, які застосовують для досягнення
мети і завдань дослідження, план, яким керуються при організації
дослідно-експериментальної роботи та її окремих етапів. Методика – сукупність
процедур методу, підпорядкованих виконанню певного завдання. Тобто методика –
сам метод (або складова частина), що деталізується до рівня операцій.
Наприклад, методика тестування знань учнів як частина методу тестів. Для
доцільного вибору методів дослідження необхідно знати існуючі в науці методи.
При обґрунтуванні методів та методики дослідження варто керуватися правилами. Правило 1. У педагогічних
дослідженнях використовують систему загальнонаукових методів дослідження. Правило 2. У фундаментальних
педагогічних дослідженнях застосовуються
переважно теоретичні методи і експеримент. Прикладні педагогічні
дослідження і розробки потребують емпіричних методів. Правило 3. Дослідницькі
методики мають забезпечувати належну репрезентативність і валідність масиву
первинної інформації для досягнення належної вірогідності сформульованих
висновків. Етапи експериментального дослідження. У структурі експерименту виділяють три етапи, кожен із
яких включає відповідний комплекс операцій: • підготовчий етап – об’єднує в собі розроблення
програми та складання індивідуального плану роботи; • реалізаційний етап – практична діяльність вчителя з
реалізації програми експерименту; • аналізу й узагальнення результатів – перетворення
експериментального педагогічного факту, отриманого на попередньому етапі, на
факт педагогічної науки. Експериментальна база. У дослідженні може брати участь уся школа, в іншому випадку – окремі
класи, групи дітей. Визначаються експериментальні та контрольні об’єкти для
порівняння. Форма узагальнення результатів експерименту. Такими формами можуть бути: письмовий звіт, текст
доповіді, методичні рекомендації,
стаття у журналі, брошура, дисертація. Головним в узагальнених результатах є
обґрунтування нових результатів дослідження, а саме: • з'ясовано й описано нові
педагогічні факти; • розкрито зміст нових
понять, що відображають раніше невивчені явища; • виявлено нові істотні
ознаки відомих наукових понять; • з'ясовано нові
закономірності, причинно-наслідкові зв'язки; • виявлено (розроблено,
обґрунтовано) нові способи діяльності (педагогічної, управлінської,
дослідницької тощо); • обґрунтовано концепцію, що
становить теоретичну основу для розв'язання важливого практичного завдання; • обґрунтовано теорію, що дає
змогу пояснити сутність і спрогнозувати розвиток складних процесів у сфері
освіти (виховання). Орієнтовний план вивчення
системи роботи вчителя-експериментатора
Зразок структури
та змісту наукового звіту про результати дослідження Вступ. У ньому характеризуються умови, в яких проходило дослідження;
стан досліджуваного питання
в теорії та практиці; обґрунтовуються актуальність вибраної теми, визначається науковий апарат дослідження (об'єкт і предмет дослідження;
мета і завдання;
гіпотеза дослідження; методи дослідження) (обсяг розділу – 1 с.). Розділ 1.
Зміст цього розділу має теоретичний характер і
відображає результати виконаної роботи з вивчення й аналізу літератури за обраною
проблемою, а також показує
ставлення експериментаторів
до позицій різних учених і практиків, які висвітлювали проблему. Закінчується розділ загальним висновком ) (обсяг розділу – 1 с.). Розділ 2.
Зміст цього розділу найчастіше ґрунтується на результатах перевірки висунутої гіпотези експериментально-дослідної роботи. Головна увага має
бути зосереджена на описі
етапів, суті, ходу й
методик констатувального й контрольного експериментів, на доказі (або спростуванні) висунутої гіпотези, на вирішенні поставлених завдань, на досягненні окресленої мети експериментального
дослідження. Розділ закінчується висновком про виконану
експериментально-дослідну роботу) (обсяг розділу – 1–2 с.). Висновки завершують текст наукового звіту про результати
дослідження, складається
на основі змісту розділів. Звичайно, увага акцентується на
головному, короткому викладі ходу й результатів експериментально-дослідної
роботи з посиланнями на таблиці, рисунки. Вказуються публікації з досліджуваної
теми, де обговорювалися отримані
результати. Закінчується висновок позначенням «Перспективи розроблення обраної теми», а також «Рекомендаціями вчителям (або іншим працівникам
освіти)» (обсяг
розділу – 3–5 с.). Список літератури.
Він характеризує рівень обізнаності дослідника в історичному й сучасному стані питання. До списку літератури включаються друковані видання (книги, брошури, статті тощо). Він складається
згідно з ухваленим державним стандартом ДСТУ ГОСТ 7.1.:2006
та ДСТУ 3582-97. Додатки
– важлива складова частина наукового звіту
про результати дослідження.
Їх не можна розглядати тільки як ілюстрації до виконаного дослідження, оскільки вони мають прямий і глибокий зв'язок із текстом роботи. До додатку включається допоміжний матеріал звіту: проміжні математичні розрахунки; таблиці допоміжних цифрових даних; описи засобів, що використовувалися
під час проведення експерименту, вимірювань, випробувань; приклади інструкцій, анкет, тестів, контрольних робіт, рекомендації, розроблені й застосовані в дослідницькій роботі; таблиці, графіки, ілюстрації. Це можуть бути також робочі програми дослідження, анкети, роботи учнів, дидактичний матеріал тощо. Усі матеріали додатку нумеруються, підписуються. Якщо великий обсяг додатку, то матеріали доцільно зброшурувати в окрему папку |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||