УМО НАПН України Агроосвіта |
ТЕХНОЛОГІЯ ОРГАНІЗАЦІЇ
ДОСЛІДНО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ РОБОТИ В ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОМУ НАВЧАЛЬНОМУ
ЗАКЛАДІ: КРОК ЗА КРОКОМ Електронний довідник |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
РОЗДІЛ 1. ПОТЕНЦІАЛ ДОСЛІДНО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНИХ ПРАКТИК
У ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.1 Визначення доцільності здійснення
дослідно-експериментальної роботи
1.2 Перспективний педагогічний досвід,
дослідно-пошукова та дослідно-експериментальна
робота 1.3.Ознаки педагогічного експерименту 1.4. Види нових результатів педагогічного дослідження 1.5. Нормативно-правова база управління дослідно-експериментальною
роботою 1.6. Порядок
організації та проведення дослідно-експериментальної роботи Прикметною ознакою розвитку традиційної освітньої
теорії і практики є звернення до інновацій. Традиційне – інноваційне – два
полюси освіти. Методологічно ця дихотомія пов’язана з функціями цього
інституту в суспільстві: з одного боку, забезпечення гомеостазу,
стабільності, рівноваги в соціумі, а з іншого – поступальності, еволюційності
шляхом народження нових педагогічних ідей. Однак із позиції системного
аналізу протидія «традиційне – інноваційне» в освіті знімається, бо вихідним
принципом функціонування й розвитку цієї системи є положення про наявність
суперечності (конфлікту або гармонійної взаємодії) між адаптивними формами й
інноваційними, між динамічними елементами. Суперечність може розв’язуватися
на практиці як шляхом побудови нової освітньої парадигми (особистісно
орієнтованої, розвивальної тощо), так і появою нових експериментальних
моделей змісту або процесу навчання. З часом інноваційні освітні елементи
перероджуються в адаптивну активність. Це стає можливим, коли створені цією
активністю освітні норми й цінності стають нормами й цінностями певної
культури. Тобто принципово нове поступово переходить у ранг еталона, стає
стереотипом. Для збереження освітньої системи необхідним стає постійний вияв
активності, інноваційності в окремих її елементах.
Елімінувати, тобто усунути або виключити гальмівні механізми в розвитку
елементів освіти можна шляхом створення креативного середовища, ядром якого є
дослідно-експериментальна діяльність учасників освітнього процесу. Перш ніж
розпочати процес упровадження дослідно-експериментальної роботи, методист і
заступник директора мають з’ясувати передумови організації такої роботи у ЗНЗ
й ознайомити з ними педагогічних працівників. 1.1. Визначення доцільності здійснення дослідно-експериментальної роботи
·
перспективність, змістовність навчально-виховних
цілей і завдань, перетворення практично-орієнтованих
цілей на пошуково-творчі; ·
науково обґрунтоване аналізування,
прогнозування та моделювання
дослідно-експериментальної роботи; ·
«перетворення»
заступника директора на ідейного й наукового лідера; ·
переорієнтація методичної роботи
на науково-методичну й науково-дослідну; ·
перетворення методичних об’єднань
і секцій на творчі групи, кафедри та лабораторії; ·
виникнення системи точної і різнобічної діагностики; ·
переорієнтація педагогічної діяльності
на педагогічно-дослідну; ·
зміцнення ціннісно-орієнтовної єдності
колективу, згуртування його навколо лідера.
1.2. Перспективний педагогічний
досвід, дослідно-пошукова
та дослідно-експериментальна робота Важливо правильно визначити, чим різняться поняття
«перспективний педагогічний досвід», «дослідно-експериментальна робота» і
«дослідно-пошукова робота». Унаслідок спільного обговорення з педагогічними
працівниками школи з’ясовують сутність цих понять та їх критерії.
Існують різні критерії
перспективного педагогічного досвіду (табл. 1). Таблиця 1 Критерії перспективного педагогічного досвіду
1.3.Ознаки
педагогічного експерименту Для усвідомлення
кожним педагогом суті дослідно-експериментальної роботи необхідно обов’язково
визначити поняття «педагогічний експеримент» і з’ясувати його ознаки.
З’ясувавши характерні ознаки педагогічного
експерименту, необхідно ознайомитися із видами нових результатів
дослідно-експериментальної роботи. 1.4. Види нових результатів педагогічного дослідження
Вагомим в управлінні
дослідно-експериментальною роботою є вивчення нормативно-правової бази. 1.5. Нормативно-правова база управління дослідно-експериментальною роботою Методист, заступники
директора зобов’язані детально вивчити нормативно-правову базу, яка регулює
дослідно-експериментальну роботу педагогів. Нормативно-правова база має
кілька рівнів:
1.6. Порядок організації та проведення дослідно-експериментальної роботи Створити чіткий план творчого пошуку неможливо. Подаємо характеристику етапів
дослідно-експериментальної роботи, її основних завдань і результатів з урахуванням
особливостей об’єкта та предмета конкретного педагогічного пошуку, специфіки
загальноосвітнього навчального закладу, його можливостей (табл. 2). Таблиця 2 Порядок організації та
проведення дослідно-експериментальної роботи у ЗНЗ
Після визначення доцільності здійснення
дослідно-експериментальної роботи, з’ясування різниці між педагогічним
досвідом, дослідно-експериментальною роботою і дослідно-пошуковою роботою, виявлення
ознак педагогічного експерименту, вивчення нормативно-правової бази
управління дослідно-експериментальною роботою, визначення етапів, основних
завдань та очікуваних результатів здійснення такої роботи можна розпочинати
розроблення її програми. Тематика глибокої
укоріненості інновації в освітню систему визначає напрям більшості сучасних
педагогічних досліджень, починаючи з історичних дискурсів та завершуючи
педагогічною інноватикою як окремим предметом
наукового дослідження. І в студійованих
історичних розвідках, і в царині методологічного дискурсу з проблем
педагогічної інноватики, на тлі якої сформується
дивна для методологічної поліфонії спільність у поглядах на
дослідно-експериментальну роботу в ЗНЗ: й історики педагогічної науки, й
дидактики та методисти першорядне соціальне
призначення педагогічного експерименту вбачають у збереженні здоров’я суб’єктів навчально-виховного процесу, створенні
найкращих способів педагогічної,
управлінської, дослідницької інтеграції суб’єктів освітнього процесу в
сучасну культуру. Особливим наголосом у визначенні потенціалу дослідно-експериментальних практик у ЗНЗ є
акцент на якісних змінах освітньої системи, як-то: · перетворення
практично-орієнтованих цілей на пошуково-творчі; · науково обґрунтоване
аналізування, прогнозування та моделювання; · заступник директора стає
ідейним і науковим лідером; · методична робота набуває
характеристик науково-методичної й науково-дослідної; · методичні об’єднання і секції
перетворюються на творчі групи, кафедри та лабораторії; · створюється сприятливий
соціально-психологічний клімат, зміцнюється ціннісно-орієнтовна
єдність колективу, який гуртується навколо лідера. Емпірична база експериментальної роботи ґрунтується на перспективному педагогічному досвіді (особистісних
якостях педагога,
сформованих у практичній діяльності та збагачених науковими підходами,
ідеями, почерпнутими з науково-методичної літератури і досвіду колег), однак
не зводиться лише до цього досвіду. Для поглибленого та цілісного
структурування дослідно-експериментальної роботи в ЗНЗ вагомим є трактування
поняття «дослідно-пошукова робота».
Останнє не тотожне досліджуваному, бо передбачає лише упровадження свідомих змін у
навчально-виховний процес або в організацію систем освітньої діяльності.
Натомість дослідно-експериментальна
робота ставить за мету з’ясувати провідні
чинники ефективних змін освітньої системи, вимірювання сили впливу кожного
чинника на результат та їх внутрішню кореляцію. Наукове пізнання
освітньої системи – це процес, який можна подати як: емпіричний факт – науковий факт – спостереження – реальний
експеримент – модельний експеримент – уявний експеримент – фіксація
результатів емпіричного рівня досліджень – емпіричне узагальнення –
використання наявного теоретичного знання – образ – формулювання гіпотези –
перевірка її експериментом – формулювання нових понять – введення термінів і
знаків – визначення їх значення – виведення закону – створення теорії –
перевірка її на практиці – ухвалення у разі потреб додаткових гіпотез. Порядок
організації та проведення дослідно-експериментальної роботи – це рух за цим
маршрутом. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||