УМО НАПН України

Агроосвіта

ТЕХНОЛОГІЯ ОРГАНІЗАЦІЇ ДОСЛІДНО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ

 РОБОТИ В ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ: КРОК ЗА КРОКОМ

Електронний довідник

Головна

Зміст

Додатки

Укладачі

 

ПЕРЕДМОВА

 

У процесі дослідно-експериментальної роботи педагога виникають складні педагогічні ситуації, які, як правило, ситуативні, слабко прогнозовані, мають віддалені у часі наслідки. Однак не існує точних критеріїв для визначення успішності цієї роботи. Опитування педагогічних працівників констатувало, що у 74% із 450 респондентів виникали труднощі під час проектування та проведення дослідно-експериментальної роботи. Зокрема, труднощів, пов’язаних із практичними вміннями розроблення проекту, зазнали 60% опитаних; із добором ефективних методів дослідно-експериментальної роботи – 48%; із визначенням проблем для дослідно-експериментальної роботи – 36%; із представленням результатів – 39%.

Зазначені вище обставини зумовлюють певні вимоги до професійної діяльності методичних працівників щодо організації дослідно-експериментальної роботи в загальноосвітньому навчальному закладі (далі – ЗНЗ). Так, методичні працівники, крім дослідницьких умінь та навичок, мають забезпечити науково-методичний супровід дослідно-експериментальної роботи в ЗНЗ, ефективно використовувати дослідницькі ресурси цього закладу для науково-методичної роботи в регіоні. Від методистів вимагається високий рівень розвитку абстрактно-теоретичного мислення, інтуїції, наявність професійних якостей, підґрунтям яких є вміння оперувати науково-педагогічними категоріями. Методичним працівникам потрібно не лише знати загальні положення дидактики в управлінні дослідно-експериментальною роботою, а й уміти організовувати на практиці таку науково-методичну діяльність. Перераховані обставини формують особливі вимоги до підготовки педагогічних працівників до експериментально-пошукової діяльності в системі післядипломної освіти.

Запропоновані методичні рекомендації мають прикладний аспект. Масив дидактичного матеріалу супроводжується опорними схемами, поданими до кожного розділу. Методичному працівнику, заступнику директора школи з навчально-виховної, виховної, методичної, науково-методичної роботи (далі – заступник директора) необхідно оволодіти професійною майстерністю практичного втілення педагогічних задумів, які виводять ті чи ті ідеї на полігон дослідно-експериментальної роботи в умовах нової освітньої практики. Слід зауважити, що це потребує активної роботи думки, тому педагогічні працівники не знайдуть у розроблених матеріалах готових рецептів «на всі випадки життя», але тут досить багато матеріалу для роздумів. Не всі численні питання, що стосуються дослідно-експериментальної роботи в ЗНЗ, регіоні, розглянуто в методичних рекомендаціях достатньо ґрунтовно. Пояснюється це намаганням зосередитися на тому, що є головним, актуальним, а також зрозумілою обмеженістю обсягу рекомендацій.

Авторка вдячна всім, хто допоміг побачити світ цим методичним рекомендаціям. Користь, яку, можливо, вони принесуть, буде також і їхньою заслугою.

 

На початок

Наступна тема