УМО НАПН України Агроосвіта |
ТЕХНОЛОГІЯ ОРГАНІЗАЦІЇ
ДОСЛІДНО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ РОБОТИ В ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОМУ НАВЧАЛЬНОМУ
ЗАКЛАДІ: КРОК ЗА КРОКОМ Електронний довідник |
||
|
|||
У процесі дослідно-експериментальної
роботи педагога виникають
складні педагогічні ситуації, які, як правило, ситуативні, слабко прогнозовані, мають віддалені у часі наслідки. Однак не існує точних критеріїв для визначення успішності цієї роботи. Опитування педагогічних працівників констатувало, що у 74% із 450 респондентів виникали труднощі під час проектування та проведення дослідно-експериментальної
роботи. Зокрема, труднощів, пов’язаних із практичними вміннями розроблення проекту, зазнали 60% опитаних; із добором ефективних методів дослідно-експериментальної
роботи – 48%; із визначенням проблем для дослідно-експериментальної
роботи – 36%; із представленням результатів –
39%. Зазначені вище обставини зумовлюють певні вимоги до професійної діяльності методичних працівників щодо організації дослідно-експериментальної
роботи в загальноосвітньому
навчальному закладі (далі – ЗНЗ). Так, методичні працівники, крім дослідницьких умінь та навичок, мають забезпечити науково-методичний супровід дослідно-експериментальної
роботи в ЗНЗ, ефективно використовувати дослідницькі ресурси цього закладу для науково-методичної роботи в регіоні. Від методистів вимагається високий рівень розвитку абстрактно-теоретичного мислення,
інтуїції, наявність професійних якостей, підґрунтям яких є вміння оперувати науково-педагогічними категоріями.
Методичним працівникам потрібно не лише знати загальні положення дидактики в управлінні дослідно-експериментальною
роботою, а й уміти організовувати на практиці таку науково-методичну діяльність. Перераховані обставини формують особливі вимоги до підготовки педагогічних працівників до експериментально-пошукової
діяльності в системі післядипломної освіти. Запропоновані методичні рекомендації мають прикладний аспект. Масив дидактичного матеріалу супроводжується опорними
схемами, поданими до кожного розділу.
Методичному працівнику, заступнику директора школи з навчально-виховної, виховної, методичної, науково-методичної роботи (далі – заступник директора) необхідно
оволодіти професійною майстерністю практичного втілення
педагогічних задумів, які виводять ті чи ті
ідеї на полігон дослідно-експериментальної роботи
в умовах нової освітньої практики. Слід зауважити, що це потребує активної
роботи думки, тому педагогічні
працівники не знайдуть у розроблених матеріалах готових рецептів «на всі випадки життя»,
але тут досить багато матеріалу для роздумів. Не всі численні питання, що стосуються
дослідно-експериментальної роботи
в ЗНЗ, регіоні, розглянуто
в методичних рекомендаціях
достатньо ґрунтовно. Пояснюється це намаганням зосередитися на
тому, що є головним, актуальним, а також зрозумілою обмеженістю обсягу рекомендацій. Авторка вдячна всім, хто допоміг побачити
світ цим методичним рекомендаціям. Користь, яку, можливо, вони принесуть, буде також і їхньою заслугою. |
|||