|
ПРОФЕСІЯ – ВИКЛАДАЧ: ПРАКТИКУМ ІЗ ДИДАКТИКИ ВИЩОЇ ШКОЛИ Навчально-методичний посібник |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ЗАНЯТТЯ 10. ЯК ДІАГНОСТУВАТИ НАВЧАЛЬНІ ДОСЯГНЕННЯ СТУДЕНТІВ? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Діяльнісно-рефлексивний етап Продовжте речення: a) Моніторинг – b) Оцінка – c) Якість освіти - Тематичний Етап У дидактиці вищої школи сформульовано
загальні правила до системи оцінювання, зокрема: −
аналіз й оцінка знань,
умінь та навичок учнів – шлях забезпечення зворотного зв’язку у процесі
навчання; −
уникайте насаджування
своїх суб’єктивних думок, керуйтеся чіткими критеріями; −
домагайтеся
систематичності в аналізі й оцінці знань, умінь і навичок студентів; −
створюйте ситуацію
значущості процесу перевірки й оцінку навчальної діяльності студентів; −
з повагою ставтеся до
праці студентів у процесі навчання; −
не витрачайте часу на
з’ясування в студентів: «Що було задано додому?»; −
створюйте позитивний
емоційний настрій студентів під час опитування; −
перевіряючи виконання
студентів домашнього завдання, зосереджуйте увагу на результативності цієї
роботи стосовно рівня оволодіння новими знаннями, уміннями і навичками; −
чітко формулюйте
запитання, яке спонукало б студентів до активних мисленнєвих дій, витримуйте
паузу, яка дасть можливість всім студентам зібратися з думками; лише після
цього запрошуйте конкретного студента для відповіді; −
уважно слухайте
відповідь студента, схвальним словом, жестом і мімікою стимулюйте його
мисленнєву активність; −
не перебивайте
монологічну відповідь студента; робіть аналіз після закінчення відповіді; −
враховуйте
індивідуальні особливості студентів (темперамент, мовні дефекти та ін.); −
залучайте студентів до
перевірки рівня засвоєння знань шляхом перевірки письмових робіт; −
дозволяйте студентові
коротко відповідати, не піднімаючись з місця; −
аналізуйте якість
відповіді студентів, а не його особистість; −
після завершення
студентом відповіді робіть її короткий аналіз, аргументовано й об’єктивно
оцінюйте, подавайте конкретну інформацію; −
починайте від
позитивної інформації, з характеристики досягнень, а не недоліків, вказуйте
на те, що и студент мусить змінити; −
залишайте за студентами
можливість повторно опрацювати навчальний матеріал, виконати навчальне
завдання відповідно до їх індивідуальних розумових здібностей; −
під час відповідей
студент може користуватися опорними схемами, іншими наочними посібниками; −
забезпечуйте оптимальні
умови для всебічної перевірки знань, умінь і навичок за допомогою
різноманітних методів; −
оволодівайте технікою
кредитно-модульного оцінювання навчальних досягнень студентів. Діагностування
навчальних досягнень студентів під час формування навчальних курсів
передбачає визначення критеріїв їх оцінювання у вигляді рівнів засвоєння: 1)
упізнання об’єктів; 2)
репродуктивні дії, що виконуються напам’ять, без будь-якої підказки; 3)
продуктивна дія, що виконується для деякої множини об’єктів, що подібні до
вже вивчених (конструюється суб’єктивно нова орієнтирна основа діяльності); 4)
продуктивна дія, результатом якої є самостійне конструювання об’єктивно нової
орієнтирної основи діяльності. Основні помилки при
оцінюванні: а) стереотипи у
сприйманні студентів (“двієчник”, “відмінник”); б) регламентування часу у
відповіді або кількості допоміжних запитань; в) суб’єктивізм і відсутність чітких
критеріїв; в) невміння викладачем визначити ту межу, за якою починається
якість, що вимагає дії іншого критерію (іншої оцінки). Нерідко за
нормативність береться індивідуальна установка викладача: надмірна
вимогливість або лібералізм; г) часто у викладача, який ще недостатньо
засвоїв професійну роль, спрацьовує “рефлекс солідарності” – він знаходиться
на боці студентів; д) орієнтування не на реальний результат конкретних
студентів, а на порівняння із конкретною персоною-еталоном. Оцінювання виконує такі функції:
класифікаційна (виражена за допомогою умовного символу, служить розрізненню,
а також упорядкуванню студентів відносно окресленої шкали); діагностична
(спостереження за досягненнями студентів та визначення їхніх індивідуальних
потреб). Відмінності між цими функціями подано в табл. 10.1. Таблиця 10.1 Можливості застосування класифікаційної та
діагностичної функцій оцінювання
Сучасна
педагогіка все частіше наголошує на оцінюванні допоміжному і підсумковому
(табл. 10.2). Таблиця 10.2 Порівняння особливостей проміжного та
підсумкового оцінювання
Таким
чином, оцінювання є: − процесом
нагромадження інформації; − інтегральною
частиною процесу навчання; − підтримкою навчальних досягнень студентів і мотивацією
їх навчання. Оцінювання пов’язане із: − плануванням
процесу навчання; −
навчальним процесом
безпосередньо; −
способами нагромадження
інформації; −
способом повідомлення
інформації; −
оцінкою праці викладача. У процесі розроблення критеріїв оцінювання навчальних досягнень
студентів за кредитно-модульною системою необхідно враховувати особливості
теоретичного і практичного навчання. У дидактиці вищої школи пропонуються
критерії оцінювання теоретичних знань, практичних умінь і навичок студентів,
в основу яких за даною системою
покладена стобальна шкала (табл. 10.3). Таблиця 10.3 Критерії
оцінювання теоретичних знань, практичних умінь і навичок студентів
Діяльнісний етап Вправа 1. Розроблення системи оцінювання. Розробіть із навчальної дисципліни, що викладаєте, систему
оцінювання теоретичних знань,
практичних умінь і навичок студентів, використавши для діагностики ефективні
прийоми і способи формування критичного мислення особистості, зокрема: −
вивчення понять студентами: критичність і
самокритичність їхнього розуму, критика і самокритика, набуття цього досвіду
в процесі навчання; −
навчальний критичний аналіз і професійна оцінка в управлінні,
виробництві, культурі, освіті тощо на рівні регіону, країни, у зарубіжних
країнах, в світі; −
з’ясування помилок при розв’язанні задач і проблем (у
виборі раціональних способів розв’язання) шляхом організації дискусії,
диспутів; −
рецензування власних та авторських рефератів, курсових,
дипломних робіт (критичний аналіз тексту); −
обговорення наукових і публіцистичних статей, оглядів у
мережі Інтернет, порівняльний аналіз теорій на прикладі майбутньої професії; −
підготовка есе, аналітичних оглядів, рефератів
аналітичної спрямованості з подальшим пошуком своїх і чужих алогізмів,
помилкових суджень; −
формування умінь і навичок шляхом тренінгів із
доведення, спростування гіпотез (представлених у минулому науки, а також при
розв’язанні проблем сучасності); −
спеціальне навчання процедурам доведення і спростування
на матеріалі навчальної дисципліни. Рефлексивний етап Діаграма Ішікави. За допомогою Стратегії «Fishbone» (Рибна
кістка) або діаграма Каору Ішікава розберіть проблему діагностування навчальних досягнень студентів. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||