СТАЛЕ
ТВАРИННИЦТВО ТА БЛАГОПОЛУЧЧЯ ТВАРИН SULAWE SUSTAINABLE
LIVESTOCK PRODUCTION AND ANIMAL WELFARE МОДУЛЬ
2 БЛАГОПОЛУЧЧЯ ТВАРИН/MODULE 2 ANIMAL WELFARE Електронний
посібник/The electronic manual |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. БЛАГОПОЛУЧЧЯ
ТВАРИН ПРИ ТРАНСПОРТУВАННІ ТА ТОРГІВЛІ ЖИВИМИ ТВАРИНАМИ |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ВСТУП Згідно з результатами останнього Звіту про благополуччя
сільськогосподарських тварин у світі, кількість країн, що дбають про
благополуччя сільськогосподарських тварин зростає. Близько 35 % підприємств у
країнах Європи дотримуються стандартів благополуччя тварин. Найбільший
показник демонструє Великобританія (61% підприємств). У Північній Америці
середній показник – 28 %. Єврокомісія закликає держави-члени ЄС відновити
зусилля на всіх рівнях з метою забезпечення дотримання правил захисту тварин
під час транспортування на великі відстані в умовах літньої спеки. Безумовно,
дотримання умов благополуччя тварин вимагає застосування додаткових
фінансових ресурсів, проте водночас воно також створює додаткову додану
вартість, адже серед споживачів дедалі частіше спостерігається запит на
продукцію, виготовлену в господарствах, що відповідально ставляться до
збереження довкілля та благополуччя тварин. Комісія ЄС сьогодні
запропонувала найбільшу реформу правил щодо благополуччя тварин під час транспортування
за останні 20 років. Комісія також вперше пропонує нові правила ЄС щодо
добробуту та відстеження собак і котів, які розводяться, утримуються та
продаються як тварини-компаньйони з економічною метою. Пакет включає перегляд поточних правил ЄС для тварин у транспорті, який буде покращувати благополуччя. 1.6 мільярда
тварин щороку транспортуються до ЄС та з ЄС. Існуючі правила ЄС щодо
транспортування тварин розроблялися 20 років тому. Вони більше не
відображають поточні реалії, сьогоднішня пропозиція зосереджена на ключових
сферах, життєво важливих для забезпечення благополуччя тварин під час
транспортування. Велика Британія пішла ще дальше – 24 травня 2024-го року
офіційно заборонила експорт живих тварин, ставши першою європейською країною,
яка прийняла таке рішення. Це стало можливим завдяки ухваленню Закону про
благополуччя тварин (експорт живої худоби). Цей крок став можливим лише після
виходу країни з Європейського Союзу і має на меті зупинити страждання тварин
від стресу, виснаження та травм під час довгих і непотрібних експортних
подорожей. Експорт живих тварин в інших конкретних випадках, наприклад, для
розведення та участі в змаганнях, все ще буде дозволений за умови, що
транспортування відбувається згідно з правовими вимогами, які захищають їх
благополуччя. В сучасних умовах ведення тваринництва щорічно перевозиться
різними видами транспорту велика кількість тварин. Від того, як це буде
організовано, як будуть додержані різні вимоги, залежатиме їх ментальне та
фізичне здоров’я і продуктивність. Встановлено, що при транспортуванні тварин
можливі значні втрати продуктивності, а то й загибель тварин. Транспортують тварин автотранспортом, залізницею,
водними шляхами, літаками і просто гоном.
Під
час наземного транспортування власники, менеджери відповідальні за здоров'я
тварин, вирішення чи вони є придатними до перевезення, дотримання вимог
благополуччя під час транспортування навіть, якщо ця робота була зроблена
підлеглими; вирішення питань пов'язаних із видачею ветеринарних, та інших
сертифікатів; надання хоча б одного супроводжуючого що буде доглядати тварин
протягом транспортування, який має кваліфікацію, досвід і/чи пройшов навчання
і який вміє працювати з різними видами тварин і вповноважений швидко
реагувати в разі нагальної потреби; відповідальні за потрібне обладнання і
ветеринарне обслуговування, яке надається тваринам і для транспортування.
Бізнес агенти чи агенти по торгівлі поділяють відповідальність із власниками
тварин та власниками ринків, менеджерами по обслуговуванню, на початку і в
кінці подорожі. Вони мають переконатися в доступних можливостях для
завантаження, розвантаження, транспортування і догляду за тваринами і
можливості реагувати в разі виникнення надзвичайних ситуацій. Супроводжуючі
тварин є відповідальними за гуманне поводження і догляд тварин, особливо, під
час завантаження і розвантаження, а також повинні вести записи
транспортування У випадку відсутності окремого супроводжуючого, водій є
доглядачем тварин. Транспортні компанії і власники вантажівок відповідальні
за планування перевезення так, щоб забезпечити догляд тварин включаючи вибір
відповідної вантажівки, надання добре навченого персоналу для завантаження і
догляду за тваринами, вдосконалення і зберігання можливих планів для
надзвичайних ситуацій, планування наперед мінімізації стресу у тварин
протягом транспортування, вироблення плану перевезення, який включає план
завантаження, тривалість перевезення і розташування місць для відпочинку
тварин. Водії відповідальні за завантаження тільки тих тварин, які придатні
до транспортування, правильне завантаження тварин у вантажівку та їх огляд
протягом подорожі, відповідне реагування на проблеми, які можуть виникнути
протягом транспортування. Менеджери
(на місцях де тварини утримувалися на початку та в кінці перевезення і на
пунктах відпочинку) є відповідальними за надання відповідного обладнання для
завантаження, розвантаження та обережного поводження з тваринами; надання
води і годівлі поки тварини в дорозі чи ще не забиті; надання компетентних
супроводжуючих для завантаження, розвантаження, переведення і догляду за
тваринами таким чином, щоб тварини відчували мінімальний стрес та не
допускати травмування; мінімізація ризику розповсюдження захворювань; надання
можливостей для вирішення і обладнання на випадок невідкладних ситуацій,
включаючи гуманний забій якщо це необхідно; надання можливостей для миття і
дезинфекції вантажівок після розвантаження; переконатися, що є можливості
відповідного часу відпочинку і мінімальних простоїв протягом зупинок. Компетентні
офіційні представники влади, такі як державні департаменти, можуть вимагати
мінімальні стандарти щодо благополуччя тварин включаючи перевірку тварин,
сертифікацію і збереження транспортних нотаток; дозволи на приміщення,
обладнання, причепи та вантажівки для транспортування тварин; моніторинг і оцінку ефективності стандартів
стану здоров'я і благополуччя тварин, включаючи використання ветеринарних препаратів,
тощо.
Усі
люди відповідальні за догляд і утримання тварин, включаючи лікарів
ветеринарної медицини, повинні бути компетентними у такому: вони повинні
отримати рівень майстерності шляхом здобуття досвіду або через навчання; вони
повинні мати чинний сертифікат, який підтверджує їх компетентність від
незалежної організації, яка діє в інтересах уряду чи влади відповідальних за
нагляд за транспортуванням тварин.
Оцінка
компетенції супроводжуючих тварин повинна включати мінімальні знання і вміння
щоб використати їх для планування подорожі, включаючи надання достатнього простору,
годівлі, у забезпеченні водою та вентиляцією; відповідальності за тварин,
включаючи завантаження і розвантаження; як отримати консультацію та допомогу
щодо поведінки тварин і ознак захворювань; як визначити погане благополуччя
тварин такий як стрес, біль, втома; як запобігти і боротися із поганим
благополуччям тварин; загальних профілактичних процедур, включаючи чищення,
водіння способів огляду тварин; управління ситуаціями які можуть зустрічатися
протягом транспортування, такі як погані погодні умови та поведінка під час
невідкладних ситуацій; догляду і поводження з тваринами включаючи годівлю,
напування і огляд певного виду тварин що будуть транспортуватися; ведення
нотаток і інших записів транспортування
Компетентне
планування є важливим фактором, який впливає на благополуччя тварин протягом
транспортування. Перед тим як розпочнеться транспортування, плани повинні
бути розробленими для підготовки тварин, вибору методу транспортування, потрібної
документації, типу і тривалості подорожі, надання достатнього місця тваринам,
відпочинку, напуванню і годівлі на початку, під час, і в кінці подорожі і
протягом зупинок для відпочинку, огляду тварин під час транспортування,
контроль захворювань, дій на випадок невідкладних ситуацій. Наприклад є
завдання, які треба вирішувати для підготовки тварин до транспортування, це
питання часу, який потрібен тваринам для пристосування до нового раціону чи
методу годівлі/напування, також тварини повинні бути призвичаєні до
поводження з ними людиною (включаючи методи прив'язування) до
транспортування, для того щоби зменшити їх страх і зробити легшим поводження
з ними, а препарати (такі як транквілізатори) не повинні вживатися протягом
транспортування, лише в разі необхідності це повинно проводитися тільки
лікарем ветеринарної медицини чи іншою особою, яка проінструктована лікарем.
Максимальна тривалість транспортування буде залежати від
можливостей тварин пристосуватися до стресу під час транспортування (транспортування
є набагато більшим стрес-фактором для дуже молодих тварин, старих, лактуючих
чи вагітних тварин), попереднього досвіду тварин стосовно транспортування,
втоми тварин, потреби у воді і їжі, будь-якого підвищення імовірності
виникнення травм і хвороб, потреби у вільному просторі, погодних умов.
Перед
транспортуванням, кількість тварин в кожній секції транспортного засобу і на цілому
транспортному засобі, потрібно погодити. Потрібна площа залежить від того, чи
потрібно тваринам лягти (напр.: свині, верблюди і свійська птиця), або для
стояння (напр.: коні). Тварини які нормально
лягають, часто стоятимуть, коли вони завантажені перший раз або коли
транспортний засіб рухається з великою кількістю поперечних рухів або
раптовим гальмуванням. Тварини повинні бути цілком здатні лягти в нормальному
стані, у зручній позиції. При стоянні, вони повинні мати достатньо простору,
щоб балансувати належним чином. Має бути достатньо
простору над головою, щоби в природній позиції тварини торкалися головою
стелі або верхньої палуби транспортного засобу. Обчислення згідно нормам
посадки дозволеної для кожної тварини, повинно проводитися згідно стандартів.
Планування повинне включати відповідне напування і годівлю протягом
транспортування, зокрема зупинки для відпочинку. Годівля повинна бути
відповідною віку, стану тварин, температури, і т.п. Тварини повинні
відпочивати у відповідні проміжки часу протягом поїздки. Вид
транспорту і види тварин, що перевозяться, будуть впливати на частоту зупинок
для відпочинку чи розвантаження тварин. Тварин
потрібно помістити так, щоб була можливість постійно бачити кожну
індивідуальну тварину протягом перевезення, щоб гарантувати їх безпеку і
хороший добробут. Якщо тварини знаходяться в клітках або на мульти-рівневих
транспортних засобах, які не дозволяють вільний доступ для огляду, наприклад,
де дах ряду дуже низький (напр.: менш ніж 1.3м), тварини не можуть відповідно
інспектуватися і серйозне пошкодження або хвороба може бути не виявленим. В
даному випадку, дозволяються не тривалі перевезення. Транспортування тварин є
одним із визначальних факторів поширення інфекційних захворювань, тому перевезення
повинне бути сплановане зважаючи на це. Перемішування тварин з різних місць в
один вантаж повинне бути мінімізованим. Потрібно уникати контакту між
тваринами на пунктах відпочинку з різних місць. Якщо можливо, тваринам
потрібно зробити щеплення проти хвороб, до яких вони, ймовірно, сприйнятливі.
Лікування здійснюється тільки лікарем вет.медицини або людиною, яка була
інструктована ним. План дій у випадку критичних ситуацій повинен бути готовий
наперед. Екстремальні погодні умови є небезпечними, тому транспортні засоби
потрібно проектувати для мінімізації цих ризиків. Спеціальні застереження
стосуються до тварин, які не пристосовані умов спеки і холоду. При
екстремальній спеці або холоді, тварин не потрібно перевозити взагалі.
Транспортування вночі, можливо, іноді надає можливість уникнути спеки. Не
дозволяється завантаження тварин поки усі формальності не будуть виконані.
Документація повинна включати: подорожній план
транспортування, дата, час, і місце завантаження і розвантаження, ветеринарне
свідоцтво, коли потрібно, компетентність водіїв і погоничів, ідентифікація
тварин що перевозяться, щоб можна було повернути назад індивідуальних тварин
до того місця, де вони розпочали транспортування, деталі періоду відпочинку і
доступ до їжі і води до поїздки, оцінка щільності посадки для кожної частини
транспортного засобу, а також щоденник поїздки – це щоденні нотатки інспекцій
і важливих подій, ветеринарні записи, що включають захворювання і загибель,
погода і температура, зупинки для відпочинку, час подорожі і відстань,
годівля, напування і кількість її споживання, надане лікування і механічні
проблеми транспортного засобу.
Перед
транспортуванням, тварини повинні відпочити, якщо їх благополуччя було
погане. Тварин, що є хворими або травмованими оглядає ветлікар. Їжу і воду
потрібно надати перед транспортуванням, якщо перевезення триватиме довше, ніж
нормальний період часу між годівлею/поїнням. Тваринам
потрібний час, щоб пристосувати до нового раціону або методу забезпечення
їжею чи водою. Перед тим, як здійснювати кожне транспортування, транспортні
засоби і контейнери потрібно повністю чистити. Якщо очищення необхідне
протягом перевезення, це потрібно зробити так, щоб не піддавати стресу
тварин. Тварин вирощених разом потрібно
перевозити разом, оскільки тварини мають сильні соціальні зв'язки. Де
тварини, можуть проявити агресивність, їх не потрібно змішувати разом. Молодих
і маленьких тварин потрібно відокремити від старших або більших тварини (хоча
матері і їх потомство повинні бути перевезено разом). Тварини з рогами не
повинні бути змішаними із безрогими тваринами. Тварин різних різновидів не
потрібно змішувати, окрім випадків коли відомо, що вони сумісні. У
місці збору тварин треба запобігти втечі тварин; утримувати слід їх
захищеними від травмування, хижаків і хвороб; захистити від погодних впливів;
дозволити відпочинок, напування і годівлю; утримувати їх потрібно у
соціальних групах. Кожна
тварина повинна бути оглянута ветлікарем або доглядачем тварин, щоб оцінити
їх придатність до транспортування. Якщо тварини є
непридатними до транспортування їх заборонено завантажувати на транспортний засіб,
за винятком транспорту де вони отримують ветеринарну допомогу. Гуманне
відношення повинне забезпечуватися власником чи агентом і вони повинні дбати
про будь-яку тварину яку визнали не придатною до транспортування.
Тварини
«з ризиком»
вимагають спеціальних умов (наприклад
в проектуванні засобів і транспорту і тривалості поїздки) і додаткову увагу протягом
транспортування. До
таких тварин відносять великі або ожирівші тварини; дуже молоді або старі
тварини; легко збудливі або агресивні тварини; тварини, які мають мало
контактів з людьми; тварини, схильні до хвороб опорнорухового апарату; самки
у пізні терміни вагітності, при високій лактації, самки із виводком; тварини
які перед транспортуванням були помічені як схильні до дії стрес-факторів.
Завантаження
з погляду благополуччя тварин
є найбільш проблемним,
тому методи, які використовуються, мають ретельно
плануватися. Завантаження повинне контролюватися досвідченими вантажниками
тварин. Тварин потрібно завантажувати спокійно без непотрібного шуму,
переслідування або сили. Не дозволяється організовувати завантаження
ненавченим помічникам або погоничам. Колектор, проходи і настили для
вантаження потрібно проектувати і конструювати так, щоб прийняти до уваги
потреби і можливості тварин.
Тварини,
які мають мало або не мають місця для руху не повинні піддаватися фізичній
силі або дії погоничів та інших допоміжних засобів, які змушують їх рухатися.
Корисні і дозволені допоміжні засоби включають панелі, помітки, пластмасові
палки, батоги (довга паличка з коротким шкіряним ременем), пластмасові
ємкості і металеві тріщалки; вони повинні використовуватися до певної міри,
щоб заохочувати достатній і прямий рух тварин але без фізичного контакту з
ними. Болючі процедури (побої, скручування хвоста, використання носового
кільця, тиск на очі, вуха або зовнішні геніталії), або використання
невідповідних погоничів чи інших допоміжних знарядь (включаючи палиці з
гострими кінцями, довгу металеву трубу, дріт для огорожі або міцні шкіряні
пояси) не можна використовувати для переміщення тварин. Використання
погоничів-електрошокерів повинно бути обмеженим тільки до самого необхідного,
щоб допомогти руху тварини. Таке використання повинне бути обмеженим такими погоничами
які мають батарейне живлення, і стимулювати потрібно задні частини тіла
дорослих свиней і рогатої худоби і заборонено застосовувати до
чутливих
областей як
наприклад очі, рот, вуха, аногенітальна область або живіт. Такі засоби не
можна використовувати на інших тваринах. Кидання тварини, або їх підйом або
переміщення їх за допомогою хвоста, голови, рогів, вух, кінцівок, шерсті,
волосся або пір'я, не повинні бути дозволені. Ручний підйом маленьких тварин
дозволений.
Водії
і супроводжуючі повинні негайно перевірити перед відправкою чи тварини були
належним чином завантажені. Кожен вантаж повинен бути перевірений знову на початку
і періодично під час перевезення. Повинні бути зроблені відповідні
корегування. Керування транспортним засобом, має бути плавним без крутих
поворотів або різких зупинок. Протягом транспортування тварини повинні бути
захищеними від шкідливої дії спеки та холоду. Ефективна вентиляція повинна
запобігти утворенню шкідливих газів. Щоб запобігти хворобам, ковзанню тварин,
забрудненню і щоб зберігати транспорт у чистоті, потрібно своєчасно прибирати
сечу і екскременти. Методи очищення повинні обиратися відповідно до
екологічного і ветеринарного законодавства. Якщо водій чи супроводжуючий
виявили хворих, травмованих або мертвих тварин, він повинен діяти згідно
плану екстрених випадків. Хворі або травмовані тварини повинні бути поміщені
окремо від інших тварин і з ними потрібно поводитися гуманно. Коли необхідна
евтаназія водій або супроводжуючий повинні гарантувати що це проводиться без
спричинення тварині додаткових страждань і призводить до моментальної смерті.
Потрібно звернутися до лікаря ветеринарної медицини щоб пересвідчитися що
евтаназія робиться компетентно. Щоб запобігти захворюванням, контакти між
тваринами які транспортуються, їх виділеннями і іншими с/г тваринами повинні
бути мінімізовані.
Методи
утилізації мертвих тварин повинні запобігати розповсюдженню захворювань і
підпадають під дію ветеринарного і екологічного законодавства. Всі тварини, що
перевозяться повинні мати доступ до їжі і води, якщо тривалість перевезення
вимагає цього, чи вид тварин вимагає їжі або води. Там повинно бути достатньо
простору для всіх тварин щоб вони мали доступ до годівниць і поїлок. Тваринам
повинен бути наданий відпочинок через регулярні інтервали часу протягом
перевезення, а також надані корм і вода, на транспортному засобі або, якщо
необхідно, вивантаживши тварин за допомогою відповідних засобів. Ці засоби
повинні бути пристосованими до потреб специфічних видів тварин і повинні
надавати доступ всіх тварин до їжі і води. Тварини, які перевозяться
автотранспортом повинні бути оглянутими після того, як транспортування
почалося і кожного разу коли водій зупиняється для відпочинку (з максимальним
інтервалом – 5 годин). Також тварин потрібно оглянути негайно перед від’їздом
після зупинок для годівлі і заправки. Тварини, що перевозяться залізничним
транспортом, потрібно оглядати кожної планової зупинки, приблизно через п'ять
годин після останнього огляду. Транспортер повинен контролювати вагони у яких
перевозяться тварини і мінімізувати затримки. Під час зупинок тварини повинні
бути правильно доглянуті, мати відповідну їжу і воду а також оглянуті чи їх
стан є задовільним. Вивантаження і догляд після транспортування В кінці
перевезення важливо відзначити що тварини будуть стомлені. Розвантаження
повинне контролюватися супроводжуючим тваринником із знанням і досвідом
поведінки і фізичних особливостей різних видів тварин, які мають бути
вивантажені. Тварин потрібно вивантажити, якнайшвидше після прибуття.
Розвантаження
потрібно робити спокійно, без непотрібного шуму, роздратування чи
примушування.
Будь-яка
тварина, яка захворіла, травмована або не в стані рухатися протягом
транспортування повинна бути відповідно доглянута або гуманно убита. Коли
необхідно, потрібно отримати ветеринарну консультацію щодо догляду та
лікування таких тварин.
Супроводжуючий, протягом перевезення повинен гарантувати, що
відповідальність за благополуччя
хворих, травмованих або тварин які не можуть рухатися, бере на себе відповідальна
персона на місці, де тварини були розвантажені. Для гуманного розвантаження
тварин, які не можуть пересуватися, травмовані або хворі, потрібні спеціальні
засоби і устаткування. Ці тварини повинні бути вивантажені таким чином, щоб
спричиняти як найменшу кількість страждань. Для хворих або травмованих тварин
потрібні окремі бокси. Їжа і вода повинна бути доступна для кожної хворої або
травмованої тварини. Транспортні
засоби і контейнери, які використовуються для транспортування тварин потрібно
чистити перед кожним повторним використанням. Це фізичне видалення гною і
підстилки що включає: зішкрібання, миття і чищення з водою і миючим засобом.
Це повинно бути завершеним дезинфекцією, коли це стосується передачі
захворювань. Гній, сміття, підстилку і мертвих тварин потрібно знищувати
таким чином, щоб запобігти можливій можливості передачі хвороб згідно
ветеринарного і екологічного законодавства. Пункти,
де утримуються чи розвантажуються тварини, повинні мати місця для прибирання
і дезинфекції транспортних засобів. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||