|
ФІЗІОЛОГІЯ РОСЛИН З ОСНОВАМИ МІКРОБІОЛОГІЇ Електронний посібник |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Спостереження за виділенням тепла проростаючого насіння, визначення дихального коефіцієнта проростаючого насіння. Визначення інтенсивності дихання за виділенням вуглекислого газу Мета. Набуття умінь
і навичок у спостереженні за виділенням тепла; визначенні дихального коефіцієнта проростаючого насіння, визначенні інтенсивності дихання за виділенням вуглекислого газу. Завдання 1 Спостереження за виділенням тепла проростаючого насіння Об'єкти вивчення. Насіння пшениці. Матеріали та обладнання: посудина
Дюара або звичайний термос від 0,2 до 0,5 л;
термометр з ціною поділки 0,1 °С; насіння для аналізу. Методичні вказівки У посудину Дюара насипають
сухе насіння стільки щоб кулька термометра занурилась повністю. Потім доливають води (маса її має
дорівнювати половині маси насіння). Вставляють термометр на 0,1 °С, закривають
корком з отвором для
термометра і спостерігають за його
показниками кожні 0,5 години. Дані досліду занести в таблицю.
Зробити висновки. Завдання 2 Визначити дихальний коефіцієнт
(ДК) у різних груп сільськогосподарських культур. Об'єкти вивчення. Проросле насіння
пшениці, гороху, соняшнику тощо. Матеріали та обладнання: штативи, гумові
корки, з встановленими в них зігнутими
під прямим кутом тонкими градуйованими
трубками, ножиці, пінцети,
міліметровий папір, фільтрувальний папір, 20 %-й розчин КОН. Методичні вказівки У біологічну
пробірку до половини насипають проросле насіння, щільно закривають пробкою з газовідвідною трубкою з поділками або прикріпленою смужкою міліметрового паперу. У трубку вносять невелику
краплю зафарбованого розчину. Гумовим кільцем відмітити
меніск краплі, коли вона почне рухатись. Через 5 хв відмічають різницю відстані, яку пройшла крапля. Це відповідає різниці поглиненого кисню і виділеного вуглекислого газу (А). Потім обережно відкривають пробірку над пророслим насінням, кладуть кільце фільтрувального паперу, змоченого розчином їдкого калію. Пробірку знову закривають і повторюють дослід. Другий показник (В) – це об'єм
поглиненого кисню, тому що СО2 з'єднався з лугом. Об'єм СО2 дорівнює
різниці між В та A (CO2 = В – А). ДК= Таким чином провести дослід з пророслим насінням кожної культури. Отримані результати занести в таблицю.
Зробити висновки. Завдання 3 Визначення інтенсивності дихання за виділенням вуглекислого газу. Об'єкти вивчення.
Сухе і проросле насіння
пшениці або іншої рослини. Матеріали та обладнання: 0,1Н розчин щавлевої кислоти і Ва(ОН)2, 1Н розчин фенолфталеїну, ваги з рівноважками, конічні колби на 250 мл з пробками, марля, ножиці,
нитки. Методичні вказівки У марлеві
мішечки беруть по 4 грн сухого і пророслого насіння. У три конічні колби наливають по 10 мл 0,1Н розчину лугу і щільно закривають їх пробками. Марлеві мішечки з насінням
на нитці занурюють у колби і підвішують їх, затиснувши нитку пробкою, щоб мішечки не торкалися лугу. Третю колбу використовують як контроль. Вуглекислий
газ, який виділяє рослина у процесі дихання, поглинатиметься лугом.
Час від часу колби з насінням обережно похитують, щоб зруйнувати плівку ВаСО3, яка заважає поглинанню СО2. Через годину виймають мішечки з насінням, швидко замінюють пробки із скляними трубками, додають по 3
краплини фенолфталеїну і відтитровують розчин у кожній колбі 0,1Н розчином щавлевої кислоти до зникнення рожевого забарвлення. Інтенсивність дихання обчислюється за такою формулою: I=
= млCO2 / г.год. де а – кількість щавлевої кислоти, витраченої на нейтралізацію лугу у контролі
(мл); в – кількість
щавлевої кислоти, витраченої на нейтралізацію
лугу у досліді (мл); К – поправка до титру 0,1 Н розчину щавлевої кислоти; 2,2 – коефіцієнт
переведення міліметрів щавлевої кислоти в міліметри СО2; М – маса
досліджуємого матеріалу. За результатами досліджень роблять висновок про інтенсивність дихання сухого і пророслого насіння. Результати досліду записати
за такою схемою.
Зробити висновки. Питання для
самоконтролю 1. Що таке дихання
і яке воно має значення в житті рослинного організму? 2. Типи дихання. 3. Анаеробна фаза дихання (гліколіз). Зв'язок дихання з бродінням. 4. Аеробна фаза дихання. Цикл
Кребса. 5. У чому подібність і чим відрізняється процес фотосинтезу від процесу дихання? 6. Як визначити дихальний коефіцієнт? Від чого залежить його величина? 7. Що таке бродіння? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||