Лого на Електронний підручник

ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ

Електронний посібник

 

Головна

Анотація

Теоретичні відомості

Список використаних

джерел

Укладачі

ВСТУП

 

Наш час вимагає відродження духовності українського народу, яке неможливе без здоров'я молодого покоління та нового підходу до його фізичного виховання, оскільки воно є складовою фізичної культури, а отже, загальної культури нації.

Фізична культура є частиною передової культури, набутком всього народу. Це потужний засіб не тільки фізичного вдосконалення та оздоровлення, але також і виховання соціальної, трудової, творчої активності громадян. Фізична культура не вичерпується вправами, спортом, гімнастикою, іграми та туризмом: вона охоплює громадську та особисту гігієну праці, побуту, використання природних сил для загартування, правильний режим праці, відпочинку та харчування. Систематично вживані фізкультура та спорт – це молодість, що не залежить від паспортного віку, це старість без хвороб, оживлена оптимізмом, довголіття, і нарешті – здоров'я.

Однією з найважливіших передумов гармонійності, повноцінного життя, самореалізації особистості є її здоров'я. Для збереження та зміцнення здоров'я, запобігання хворобам та завчасній старості потрібна свідома, висококультурна поведінка людей, заснована на розумінні складних закономірностей, що формують стан здоров'я людей. Так звані «хвороби цивілізації» можна лікувати за допомогою фізичної активності та правильного режиму. В нашій країні передбачено широкий комплекс заходів, що мають за мету створення нормальних умов праці та побуту, оздоровлення зовнішнього, зокрема і виробничого середовища, подальший розвиток охорони здоров'я.

Здоров'я великою мірою залежить від взаємин людини із середовищем його існування, суспільством та виробництвом. Виходячи з цього, можна визначити здоров'я і як стан організму людини, її фізичних та психічних якостей, що забезпечує їй можливість активно жити та працювати в різних умовах навколишнього середовища і протистояти його несприятливим чинникам.

Певною мірою збереження здоров’я, профілактика захворювань та підвищення розумової і фізичної працездатності здобувачів освіти забезпечується збільшенням діапазону їх рухової активності шляхом систематичного виконання фізичних вправ у процесі занять фізкультурою та спортом.

Для підтримання оптимальних фізичних і психічних якостей потрібна постійна рухова активність, що насамперед впливає на обмінні процеси в організмі. Фізичне тренування сприяє збереженню здоров'я, підвищує стійкість організму до несприятливих чинників навколишнього середовища (інфекції, радіації, коливань температури, атмосферного тиску, вмісту кисню в повітрі тощо), збільшує резервні сили організму, що дозволяють переносити більш значні фізичні та психічні навантаження. Все це сприяє високій активності людини, подовженню її творчого життя.

Безперечно, що фізкультурні заняття, позитивно впливаючи на людину, підвищують ефективність її праці. Однак віддача від таких занять проявляється опосередковано через низку складових: підвищення працездатності, скорочення економічних видатків від втрат робочого часу внаслідок втомлюваності робітників або хвороби, поліпшення професійних рухових навичок, підвищення громадської активності, поліпшення трудової дисципліни, оптимальне використання вільного часу.

Фізичне виховання є важливим засобом у системі освіти та виховання здобувачів освіти, формування в них основ здорового способу життя, організації корисного дозвілля та активного відпочинку, розвитку та відновлення фізичних і духовних сил, формування позитивних моральних і вольових якостей, виховання потреби в систематичних заняттях фізичними вправами. Для успішного виконання цих завдань кожен здобувач освіти має займатися фізичними вправами не тільки на заняттях, а також поза навчальним часом. Тільки тоді можна задовольнити фізіологічну потребу молоді в активних рухах.

Фізичне виховання має за мету зміцнення здоров'я і загартування організму молоді, сприяння фізичному розвитку та підвищенню працездатності. Конкретно фізичне виховання спрямоване на формування, вдосконалення рухових якостей (швидкості, сили, витривалості, гнучкості, сприт­ності), стійкого інтересу до систематичних занять фізич­ними вправами, прищеплення гігієнічних навичок.

Методику занять фізкультурними вправами слід чітко та правильно розробити та деталізувати. Крім розробки самої методики занять фізкультурними вправами важливою частиною методики фізичного виховання і навчання здобувачів освіти є передача викладачем і засвоєння здобувачами освіти знань, навичок, умінь з метою розвитку і вдосконалення фізичних здібностей.

Такі завдання фізичної культури окреслено в навчальній програмі для закладів вищої освіти. В ній передбачено набуття навичок культури поведінки, а також формування у здобувачів освіти  поняття про те, що турбота людини про своє здоров’я, фізичний розвиток і підготовленість є не тільки її особистою справою, але і сприяє вивченню теоретичних знань з фізичної культури, фізіології і гігієни.

Принцип всебічного і гармонійного розвитку організму передбачає забезпечення планомірного й цілеспрямованого розвитку всіх його органів та систем і фізичних якостей особи.

Правильне фізичне виховання великою мірою сприяє повноцінному психічному розвиткові здобувача освіти та вдосконаленню його рухових функцій. Організм розвивається, якщо систематично зазнає дії різноманітних фізичних навантажень, зокрема фізичних вправ.

Принцип оздоровчої спрямованості фізичної культури полягає в організації фізичного виховання, і зокрема занять фізичними вправами, таким чином, щоб вони сприяли профілактиці захворювань підлітків, зміцненню їх здоров’я. В ході фізичного виховання слід забезпечувати таке поєднання роз’яснювальної, виховної роботи і різних форм практичних занять фізичними вправами, за якого фізична культура стає усвідомленим обов’язковим компонентом режиму для здобувача освіти.

Систематичні заняття фізкультурою позитивно впливають на загальний розвиток здобувача освіти під час навчання в коледжі та в сім’ї, спонукають його дотримуватися правильного режиму і вимог гігієни.

Заняття фізичною культурою мають активно сприяти успішній позанавчальній роботі з фізичного виховання, формуванню у здобувачів освіти інтересу і звички до самостійних занять фізичними вправами в повсякденному житті. Необхідно підвищувати вплив навчальних занять з фізичного виховання на вдосконалення інших форм фізичного виховання.

Спрямованість навчальної і позанавчальної  роботи з фізичного виховання на масове охоплення здобувачів освіти систематичними заняттями фізичною культурою і спортом великою мірою сприяє зміцненню здоров’я вихованців закладів освіти, підвищенню рівня їх фізичної і розумової працездатності.

Фізкультурно-спортивна робота у закладі освіти має відповідати індивідуальним і колективним запитам здобувачів освіти, і, крім традиційних, передбачати нові форми (йога, аеробіка, ушу, шейпінг тощо), застосування на заняттях технічних засобів і тренувального обладнання, використання музичного супроводу, відеофільмів тощо.

У навчальному посібнику викладено науково обґрунтовану методику вивчення програмного матеріалу з різних видів спорту. Під час підготовки матеріалів, пов’язаних з основами методики вивчення окремих розділів і тем програми, автори використовували науково-методичні матеріали провідних фахівців у галузі фізичної культури.

Структура навчального посібника складається із дванадцяти тем: теоретична підготовка, легка атлетика, гімнастика, спортивні ігри, лижна підготовка, плавання, гирьовий спорт, туризм та ППФП. Тут висвітлено питання методики та організації навчальної роботи з видів спорту. Автори описують зміст програмного матеріалу, зазначаючи основні форми організації освітнього процесу щодо вивчення теорії та методики опанування основними технічними та тактичними прийомами з різних видів спорту, показують взаємозв’язок фізичних якостей із руховими навичками тощо. У кожному розділі міститься цікава історія виникнення певного виду спорту.

Викладач фізичної культури має уміти навчити здобувачів освіти усіх рухових дій, передбачених програмою, і не тільки навчити, а, що більш важливо, захопити своїх учнів, зробити їх своїми однодумцями, прищепити любов до занять фізичною культурою на все життя.

Посібник є спробою створення навчально-методичного інструментарію для здобувачів освіти та викладачів фізичного виховання закладів фахової передвищої освіти з метою підвищення ефективності навчання з різноманітних видів спорту.

На початок

Наступна тема