|
|
ТЕХНІЧНИЙ СЕРВІС В АГРОПРОМИСЛОВОМУ КОМПЛЕКСІ Електронний посібник |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. ТЕХНІЧНЕ
ОБСЛУГОВУВАННЯ ЗАСОБІВ ДЛЯ ТО І ДІАГНОСТУВАННЯ МАШИН |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7.2.
Технічне обслуговування діагностичного обладнання 7.2.1. Типи діагностичного обладнання, приладів та їх
характеристика. Види діагностичних робіт
Для діагностування технічного стану
тракторів, автомобілів та складних сільськогосподарських машин налічується
близько 56 тисяч різноманітних стаціонарних діагностичних приладів, починаючи
від найпростіших і завершуючи сучасними електронними стендами. Діагностичне
обладнання, що є в наявності в агропромисловому комплексі країни, дає змогу
якісно оцінювати технічний стан парку машин. Класифікація засобів діагностування
наведено на рис. 7.11.
• Штангенциркуль – універсальний інструмент, що призначений
для вимірювань з підвищеною точністю зовнішніх та внутрішніх розмірів деталей та інших
виробів, а також глибин отворів та висот виступів; • Штангенрейсмас – вимірювальний
штангенінструмент, який встановлений на підставці і застосовується для розмічання
деталей, вимірювання висоти та розташування поверхонь корпусних деталей у
площині, що перпендикулярна до площини підставки;
• Штангенглибиномір –
штангенінструмент для вимірювання глибин отворів, пазів, висоти уступів тощо; • Штангензубомір –
штангенінструмент, що призначений для вимірювання товщини зубів зубчастих коліс.
• універсальний для зовнішніх замірів; • трубний; • мікрометричний глибиномір; • мікрометр для триточкових вимірювань
отворів; • мікрометр для двоточкового
вимірювання отворів; • мікрометрична головка для вмонтування
в обладнання; • дротовий мікрометр; • мікрометр для триточкових
вимірювань; • зубомірний мікрометр; • мікрометричний нутромір.
Індикатори використовуються для
вимірювання лінійних розмірів, визначення величини відхилень від заданої геометричної
форми чи взаємного розташування поверхонь. Індикатор може використовуватись
також як показувальний пристрій індикаторної
скоби, індикаторного глибиноміра або індикаторного нутроміра. Калібрувальні щупи. Набір
калібрувальних щупів є досить поширеним високоточним вимірювальним
інструментом для вимірювання зазорів як між прямолінійними площинами, так і
криволінійними, що дозволить ефективно провести вимір та підбір певного
зазору між деталями. Найчастіше набір калібрувальних щупів
застосовується в автомобільній промисловості, для моторобудування, на
станціях технічного обслуговування або автосервісах.
Калібрувальні щупи
мають різну довжину, починаючи від 75 мм та закінчуючи 1000 мм, водночас
виготовляють їх як у вигляді окремих пластин, так і у вигляді набору.
Найчастіше інструмент виготовляють із латуні, алюмінію, або загартованої
нержавіючої сталі, що гарантує тривалий термін експлуатації інструменту. Щуп
складається зі сталевих пелюсток закріплених у металевому корпусі за
допомогою заклепки.
Для вимірювання глибоких зазорів
використовується клиновий щуп, або так званий калібрувальний клин. Ці клинові
щупи можуть бути таких видів: • клинової форми; • циліндричної форми; • цифрові.
Переносний діагностичний комплект
КІ-13901Ф. Комплект КІ-13901Ф (рис. 7.17) входить
до складу приладів майстра-наладчика і призначений для діагностування всіх
вітчизняних тракторів під час проведення ТО-1 і ТО-2, а також для виявлення найпоширеніших несправностей
систем і механізмів тракторів у період експлуатації.
Комплект має вигляд переносного контейнера,
в якому розміщено контрольно-діагностичні прилади, пристрої, інструмент і
технічну документацію. Габаритні розміри комплекту 520×350×220
мм, маса – 19 кг. Для перевірки технічного стану
кормозбиральних машин рекомендується використовувати діагностичні комплекти
КІ-11382, КІ-16544 та комплект приладів КІ-11428.
• провести активацію обладнання; • змінити програмну «начинку» блока; • відкрити доступ до паспортних даних; • переглянути помилки та позбавитися
від них; • змінити режим відображення даних на
панелі приладів. Деякі моделі автомобільних сканерів
здатні зчитувати додаткові дані. До них входять параметри з кодом помилки,
які були автоматично занесені в пам’ять електронного блока управління (ЕБУ)
після їх виникнення. Додаткова функція допомагає виявити не тільки факт
наявності, а і причини несправності. Серед автомобільних сканерів присутні
моделі, в яких є додаткова функція за рахунок вбудованих датчиків осцилографа
і мультиметра. Вони відкривають доступ до широкого спектру даних, що робить
їх незамінними під час профілактичного використання. Для діагностування електронного блока
управління (ЕБУ) за допомогою сполучних проводів сканер підключається прямо
до ЕБУ, звідки і отримує всю необхідну інформацію. Прилади для зчитування інформації
можуть бути у вигляді пристрою з власним програмним забезпеченням та
технічним оснащенням або спеціального комплексу для персонального комп’ютера.
До складу комплексу входить програмне оснащення і набір адаптерів.
• мультимарочний; • дилерський. Мультимарочні сканери мають можливість
роботи з великою кількістю автомобілів. Їх перевагою є установка декількох
протоколів для обміну даними з електронним блоком управління.
До комплекту з такими приладами
додається набір кабелів-адаптерів. Він дозволяє працювати з різною конфігурацією
діагностичних рознімань. На жаль, більшість мультимарочних сканерів мають
обмежений функціонал і для того, щоб розшифрувати одержаний код несправності
потрібно шукати його у довідниковій літературі. Дилерські сканери призначені для
роботи з однією або кількома моделями автомобілів. Ці сканери підтримують
певний протокол, а значить можуть працювати тільки з спорідненими марками
автомобілів. Серед особливостей дилерських автомобільних сканерів варто
виділити: набір всіляких функцій і ведену діагностику. Вона дозволяє
аналізувати дані ЕБУ і використовує спеціальний алгоритм для виявлення
можливих причин помилки і визначення способів їх усунення.
Мотор-тестери це
прилади, що служать для всебічної перевірки технічного стану двигунів
внутрішнього згоряння. За допомогою мотор-тестера проводиться
безпосереднє вимірювання електричних величин із зовнішніх датчиків. Водночас
можна вимірювати одночасно декілька сигналів, котрі у графічному вигляді
відображаються на екрані осцилографа
Тобто, за допомогою мотор-тестера можна
здійснювати вимірювання фізичних величин, що фіксуються електричними
датчиками (тиск, температуру, напругу, струм, опір тощо), і на основі їх
аналізу зробити висновок про несправність. Застосовувати мотор-тестер можна
для діагностування автомобілів будь-якої конструкції чи року випуску. Комплектується мотор-тестер
вимірювальним блоком, набором датчиків, кабелів-адаптерів, електричних
затискачів. Він може мати власний осцилограф (вбудоване програмне
забезпечення), або підключатися до персонального комп’ютера (з використанням
зовнішніх програм) рис. 7.21. Осцилограф зчитує дані з датчиків і виводить
одержану інформацію в графічному або числовому вигляді для аналізу. Прилади для діагностування окремих
систем автомобіля. Для отримання даних
про роботу окремих систем часто використовуються спеціальні пристрої або
стенди (рис. 7.22). Дані пристрої або стенди випускаються не тільки для
конкретних марок машин, але і можуть бути універсальними для діагностики всіх
автомобілів.
ЩТО проводять щодня під час підготовки
обладнання до роботи і в процесі його використання. ТО-1 проводять
раз на місяць або раз на шість місяців, все залежить від будови і складності
діагностичного обладнання. Водночас
враховують те, що контрольно-вимірювальні прилади, такі як амперметри,
вольтметри, покажчики тиску оливи, повітря, температури та інші перевіряють
на спеціальних приладах, і порівнюють з еталонними. У разі виявлення
несправностей їх вибраковують і заміняють новими. Спрацювання деталей у вигляді зміни
розмірів, геометричної форми, властивості матеріалу тертьових поверхонь тощо,
які вимірюють в лінійних одиницях (мікрометрах і міліметрах) та одиницях маси
(міліграмах і грамах), під час технічного обслуговування регулюють і
відновлюють до нормативних величин. Перед експлуатаційне обслуговування. Під
час введення приладів в експлуатацію для діагностування і ТО з їх поверхні
видаляють мастильні матеріали. Зовнішнім оглядом виявляють механічні
пошкодження вимірювальних приладів (інструментів), перевіряють комплектність
пристосувань, приладів. Перевіряються отвори, їх очистку, стан з’єднань, герметичність,
живлення приладів діагностування, тиск за манометрами, якість роботи
встановлених фільтрів та інші роботи за вимогами інструкцій з експлуатації.
• очищення від бруду; • утримання у чистоті всього комплекту
діагностичного обладнання в процесі діагностування; • після завершення роботи робочі
поверхні інструментів покривають мастилом. Один раз на місяць під час ТО-1 перевіряють
додатково фільтрувальні елементи тонкого очищення (якщо такі є у
діагностичному обладнанні), раз на 6 місяців перевіряють і регулюють
механізми контролю, які вимірюють прикладене зусилля під час діагностування,
кожний місяць замінюють гальмівну рідину, перевіряють манометри відповідно до
ГОСТ 8.002-71, перевіряється точність кожного приладу та інструменту,
перевіряють покази допустимих похибок, які б не перевищували встановленої
норми за технічними характеристиками. Всі інші роботи з діагностування і технічного
обслуговування проводяться за інструкціями заводу-виробника.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||