|
|
ТЕХНІЧНИЙ СЕРВІС В АГРОПРОМИСЛОВОМУ КОМПЛЕКСІ Електронний посібник |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. ДІАГНОСТУВАННЯ
І ТЕХНІЧНЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИХ МАШИН |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5.1. Технічне обслуговування
ґрунтообробних, посівних і садильних машин 5.1.1. Параметри
технічного стану ґрунтообробних, посівних і садильних машин За зовнішніми ознаками шляхом огляду перевіряють
прогини і скручування рами машин, тріщини зварювальних швів. Огляди доцільно
проводити на спеціальних регулювальних майданчиках, де перевіряють
розташування носків лемешів і кінців польових дощок плуга в одній площині і
на одній смузі. Для рам плугів, культиваторів просвіт між площиною рами й
перевірною лінійкою не має перевищувати 10 мм. У плугах можливу
деформацію рами чи стояків корпусів перевіряють перед початком сезону. Для
цього необхідно протягнути шнур між носками лемешів першого та останнього
корпусів. Допускається відхил носків лемешів
усіх інших корпусів від лінії шнура до 5 мм. За більшого відхилу необхідно
замінити окремі стояки корпусів або вибракувати раму плуга через деформації і
віддати її на відновлення (рис. 5.1).
Величину зношування оцінюють
затупленням леза – за розмірами s й hz (рис. 5.3). Розмір дорівнює 0,5 мм.
• дисковий ніж має вільно провертатись
на осі; • осьове переміщення диска на осі – не
більше 2 мм; • осьове переміщення вилки дискового
ножа – не більше 3 мм.
Вказані вимоги задовольняють
підбиранням болтів, а іноді їх підгонкою в кузні за допомогою спеціальних
матриць. Зазор в лінії стику лемеша з полицею не має перевищувати 1,5 мм.
Його контролюють візуально, а усувають підбиранням лемешів. Зазор між
башмаком сті йки та лемешем допускається не більше 3 мм, а між башмаком та
полицею – не більше 5 мм. Ці вимоги перевіряють візуально чи за допомогою
спеціальних щупів, а задовольняють підбором та підгонкою деталей Придатність
до роботи стрілчастих (рис. 5.5) та плоскорізальних односторонніх лап
культиваторів визначають за станом їх різальних кромок.
Лапи підлягають заміні та відновленню,
якщо товщина їх лез більша 0,5 мм. На кожні 100 мм довжини лез допускається
не більше двох щербин глибиною до 1 мм та довжиною до 3 мм.
У висівних апаратах зернових сівалок
(рис. 5.7) у процесі роботи спрацьовуються спряжені торцеві поверхні котушок
і холостих муфт, що працюють в умовах сухого тертя. Як результат порушуються
стабільність і рівномірність висіву, збільшується пошкодження насіння. Тому
під час підготовки сівалки до роботи слід встановити мінімальні (не більше
0,5 мм) зазори між котушками і холостими муфтами висівних апаратів. Їх
регулюють поворотом на валу висівних апаратів спеціальних корончатих шайб, що
мають різну глибину вирізів.
Ґрунтообробні
машини
• очистити раму та робочі органи від
бруду, рослинних решток; • ретельно перевірити технічний стан
деталей та механізмів; • замінити спрацьовані, затуплені чи вищерблені леміші
корпусів, передплужників; • перевірити стан вальничного вузла та гостроту дискового
ножа; • при осьовому люфті диска, що перевищує 3 мм, вальниці та
вищерблений дисковий ніж замінюють, а знятий здають у ремонт; • перевірити стан вальничних вузлів
опорних коліс.
Батареї дисків мають вільно
прокручуватися у вальницях, але люфт дисків не допускається. Вальниці батарей необхідно змащувати
не рідше двох разів упродовж зміни. Водночас мастило нагнітають, доки воно не
виступить на краях вальниць. Осі коліс змащують не рідше одного разу за
зміну.
Під час роботи ґрунтообробних машин
кілька разів за сезон перевіряють і регулюють опорні колеса. Для цього за допомогою домкрата
частину плуга піднімають так, щоб колесо вільно прокручувалося від руки. У
плугів з вальницями ковзання перевіряють осьове переміщення коліс – воно не
має перевищувати 2 мм. У плугів з вальницями кочення перевіряють осьове і
радіальне биття коліс, їх допустимі значення є в межах 6–8 мм. Якщо значення
биття і переміщення не відповідає допустимим, то регулюють так, щоб
забезпечувалося вільне прокручування колеса за найменшого зазору.
Для цього робочі поверхні корпусів,
передплужників і дискового ножа, шарнірні з’єднання, нарізні частини болтів,
гвинтів і гайок змащують консерваційним мастилом СХК. Мастило наносять на
поверхні деталей тільки підігрітим до 80–100°С. Мастило СХК не втрачає своїх
захисних властивостей упродовж року і довше. Змивають мастило гасом. Якщо у
господарстві немає оливи СХК, застосовують суміш відстояної дизельної оливи
або автолу із солідолом. Інші частини плуга добре очищають від іржі і
фарбують. Перед початком сезону робіт знімають із зберігання відповідно до
вимог правил зберігання і готують його до роботи. Зберігати плуги потрібно у
приміщеннях або під навісами. Під леміші та колеса підкладають спеціальні
підкладки (рис. 5.11).
Культиватори
для суцільного обробітку ґрунту перевіряють на відсутність деформації
поводків за відстанню між тримачами робочих органів. Вона має бути рівною 500
мм. За відхилу понад 5 мм поводки необхідно зняти і вирівняти.
Вальниці кронштейна тарілок
туковисівних апаратів у культиваторів типу КРН-4,2 змащують один раз на сезон,
маточини опорних коліс культиваторів суцільної обробки – двічі на місяць.
Посівні і
садильні машини
• зовнішнє очищення сівалок від ґрунту
та решток рослин і очищення зернотукового ящика від насіння та добрив; • огляд механізмів сівалки, перевірку
їх роботи та усунення виявлених дефектів; • перевірку та підтяжку кріплення всіх
агрегатів і деталей (особливу увагу слід звернути на кріплення зернотукового
ящика, підніжки і поручнів, маркерів, коліс); • перевірку та регулювання натягу
привідних ланцюгів; • перевірку прилягання накривок
насіннєвих і тукових ящиків та щільність закривання ящиків; • прокручування коліс для виявлення
заїдання та інших несправностей механізмів приводу та їх своєчасного
усунення; • перевірку обертання дисків, сошників
та їх заміну у разі виявлення несправностей; • заміну дефектних насіннєпроводів; • встановлення необхідного тиску в
пневматичних шинах коліс.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||