НМЦ

ТЕХНІЧНИЙ СЕРВІС

В АГРОПРОМИСЛОВОМУ КОМПЛЕКСІ

Електронний посібник

 

ВФПО

1. ТЕХНІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАЦЕЗДАТНОСТІ МАШИН

 

1.5. Планування технічного обслуговування машин

1.5.1. Роль планування технічних обслуговувань і ремонтів

1.5.2. Значення плану-графіка ТО і ремонту для ефективного використання машин

1.5.3. Вихідні дані для складання плану-графіка проведення ТО. Визначення кількості технічних обслуговувань

1.5.4. Визначення трудомісткості та затрат праці на технічне обслуговування

 

 

image008-topaz-enhanceПланування ТО і ремонтів машино-тракторного парку визначає успішне розв'язання питань з підвищення технічної готовності наявної техніки. Воно полягає у розподілі обсягів робіт між ремонтно-обслуговуючою базою сільськогосподарських підприємств та можливим місцем їх виконання в умовах станцій технічного обслуговування тракторів (СТОТ), станцій технічного обслуговування автомобілів (СТОА), спеціалізованих майстерень тощо.

Планування ТО поділяють на оперативне і перспективне. Оперативним плануванням ТО визначають можливі терміни проведення робіт і доведення завдань у часові до конкретних виконавців-майстрів та механізаторів.

 

 

attention_arrow_anim_md_nwm_v2

Метод оперативного планування ТО. Поширене застосування одержав метод використання місячних календарних планів-графіків, вихідними даними для котрих є річний план, планове напрацювання машин, періодичність проведення ТО. Проте, під час використання планів-графіків кількість ТО, що планується і фактично проводиться, збігається лише для всього парку машин.

 

 

Форми оперативних графіків ТО. Широке розповсюдження знайшов графік ТО у формі планшета (рис. 1.47). На ньому наочно відображено інформацію щодо витрати палива кожним трактором у межах встановленого ліміту, а також відмічено фактичні строки виконання всіх видів ТО. Обов'язковій і своєчасній постановці машин на ТО сприяє обмеження видачі палива для машини, яка не пройшла в термін, що був встановлений, відповідного ТО. Обмеження видачі палива для вчасної постановки машин на обслуговування можна здійснювати за допомогою талонів, жетонів або лімітно-облікових книжок. Водночас під час заправки механізатору можуть видати лише ту кількість палива, що відповідає періодичності ТО-1.

 

14

 

 

attention_arrow_anim_md_nwm_v2

Перспективне (техніко-економічне) планування проводиться, як правило, на рік і полягає у визначенні обсягів робіт та їх розподілу між об'єктами і дільницями ремонтно-обслуговуючої бази господарства та ремонтними підприємствами.

 

 

Першим завданням цього планування є розробка річного плану технічного обслуговування і ремонту окремих типів машин – тракторів, комбайнів, автомобілів, сільськогосподарських машин, обладнання тваринницьких ферм та ін.

На відміну від оперативного, у річному плані визначається кількість технічних обслуговувань і ремонтів на плановий період, тобто на рік, чи на певний місяць планового року. Визначена кількість технічних обслуговувань і ремонтів є основою для планування матеріально-технічного забезпечення роботи МТП.

 

Рисунок8

Рис. 1.47. Форма оперативного графіка ТО

 

Новый рисунок

На підставі річного плану технічного обслуговування і ремонту для кожної машини чи для груп машин певної марки визначають:

• обсяги робіт з технічного обслуговування і ремонту, що будуть виконуватися в господарстві та на обслуговуючих підприємствах (МТС, СТОТ. СТОА, ремонтних заводах та ін.);

• необхідну кількість запасних частин та змінних комплектів для технічного  обслуговування і ремонту;

• річну та щомісячну потребу в паливно-мастильних матеріалах;

• кількість консерваційних і лакофарбових матеріалів для зберігання  машин;

• річну та щомісячну трудомісткість ТО та ремонтів МТП й необхідну кількість ремонтно-обслуговуючого персоналу;

• необхідну кількість робочих місць на ПТО для своєчасного і якісного виконання робіт;

• потребу в технологічному обладнанні та інструментах для забезпечення робіт;

• необхідну кількість пересувних засобів технічного обслуговування і ремонту;

• планову вартість технічного обслуговування і ремонту.

 

На підставі річного плану здійснюють також вибір типових проєктів для будівництва нової ремонтно-обслуговуючої бази господарства.

 

 

Технічне обслуговування машин необхідне для підтримання їх у працездатному стані в процесі експлуатації. Недотримання встановленої періодичності і незадовільна якість ТО значною мірою зменшують ресурс трактора, сприяють збільшенню кількості відмов, призводять до зниження потужності двигуна і збільшення витрат на експлуатацію машини.

Обов’язкове періодичне обслуговування машин передбачене планово-запобіжною системою ТО. Кількість і вид ТО на рік або на місяць даної машини визначають залежно від її планового напрацювання за встановлений період в кілограмах або літрах витраченого палива, або умовних еталонних гектарах, мотогодинах, кілометрах пробігу, фактичного напрацювання з початку періоду від останнього капітального ремонту або від моменту введення в експлуатацію і від прийнятої періодичності видів ТО.

Складання річного плану ТО і ремонту машин передбачає визначення кількості та календарних строків їх проведення, розрахунок затрат праці і коштів.

Річний план-графік ТО і ремонту техніки розробляється окремо для кожного виду машин за відповідною формою (рис. 1.48). Результатом розробки плану-графіка є визначення кількості ремонтів і технічних обслуговувань всіх видів для кожної групи або марки машин. Він є основою планування робіт майстерні.

 

image031

На підставі річного плану технічного обслуговування і ремонту для кожної машини чи групи машин певної марки визначають:

• обсяги робіт з ТО і ремонту, що будуть виконуватися;

• необхідну кількість запасних частин для ТО і ремонту;

• потребу в паливних і мастильних матеріалах;

• кількість матеріалів, необхідних для фарбування та консервації машин під час зберігання.

 

Рис. 1.48. Форма річного плану-графіка ТО і ремонтів за тракторами

 

 

image008-topaz-enhance

Вихідними даними для розробки річного плану-графіка ТО і ремонту машин є:

• марка машини;

• її господарський номер;

• вид і час останнього ремонту;

• напрацювання від останнього ремонту (мотогодин, кількість витраченого палива, ум. ет. га, кілометрів пробігу);

• планове завантаження на рік і щомісячно (мотогодин, витрачене паливо, ум. ет. га, кілометри пробігу);

• періодичність ТО залежно від групи машин.

Показники завантаження машин за рік беруться із річної звітності, планів механізованих робіт, технологічних карт.

 

Кількість ТО можна визначати такими  способами:

• за циклами;

• за шкалами чергування їх періодичності;

• за сумарними кривими витрати палива.

Для визначення кількості і календарних строків проведення ТО і ремонтів за сумарними кривими витрати палива будують сумарні криві витрати палива, сумуючи їх з графіком завантаження тракторів, де на осі абсцис відкладають час у днях календарного року, а на осі ординат – масову витрату палива. Початок кривої відповідає витраті палива на перше число місяця запланованого року, від початку експлуатації або капітального ремонту.

 

Кількість ТО і ремонтів для кожної марки машин можна визначити трьома способами:

за середньорічним напрацюванням, що планується, на одну машину певної марки;

• за напрацюванням, що планується, на кожну окрему машину із врахуванням напрацювання від останнього виду ремонту або ТО;

• за коефіцієнтом охоплення ремонтом і ТО.

Першим способом кількість ТО і ремонтів розраховують за формулами:

 

 

 

(1.6)

 

(1.7)

 

(1.8)

 

(1.9)

де

Nкр, NТО-3, NТО-2, NТО-1 – кількість капітальних ремонтів, технічних обслуговувань ТО-3, ТО-2, ТО-1;

n – кількість машин певної марки;

Ркр, РТО-3, РТО-2, РТО-1 – міжремонтне напрацювання і періодичність ТО відповідного виду;

Wкр, WТО-3, WТО-2, WТО-1 – середньорічне напрацювання, що планується, на одну машину певної марки.

 

Напрацювання тракторів вказують в умовних еталонних гектарах, кілограмах палива, що витрачено, або мотогодинах роботи двигуна. Для автомобілів – у кілометрах пробігу. Для комбайнів – у фізичних гектарах площі, що була зібрана.

Для тракторів, автомобілів і комбайнів кількість поточних ремонтів не визначають, оскільки, для них не встановлені значення міжремонтного напрацювання. Потреба у поточному ремонті залежить від технічного стану машини.

Кількість сезонних обслуговувань тракторів (автомобілів) даної марки визначають, рахуючи, що кожна машина проходить упродовж року два обслуговування, тобто:

 

 

(1.10)

 

Комбайни піддають післясезонному обслуговуванню один раз на рік. Тому кількість їх обслуговувань дорівнює кількості комбайнів, тобто:

 

 

(1.11)

 

Кількість ТО і ремонтів за другим способом розраховують таким чином:

 

,

 

 

(1.12)

,

 

(1.13)

,

 

(1.14)

,

 

(1.15)

де

WКР, WТО-3, WТО-2, WТО-1 ‒ напрацювання від останнього капітального ремонту і відповідного виду ТО певної машини.

 

Кількість ремонтів і технічних обслуговувань із використанням третього способу знаходять із рівняння:

 

N = n· К,

 

(1.16)

де

К – коефіцієнт охоплення певним видом ремонту або ТО.

 

Для простих сільськогосподарських машин застосовують лише останній спосіб розрахунку.

Кількість ремонтів та технічних обслуговувань можна також визначати за шкалами чергування періодичності. Шкала складається для кожної марки трактора від початку експлуатації до виробітку, що відповідає капітальному ремонту, шляхом послідовного додавання періодичності ТО-1 до попереднього значення.

Наприклад, треба визначити кількість ТО-1 і ремонтів за шкалами чергування періодичності технічних обслуговувань і ремонтів трактора Т150К, якщо він витратив після поточного ремонту 2600 кг палива. Заплановане річне завдання 79500 кг. Періодичність ТО-1 прийнята 125 мотогодин (2100 кг палива, табл. 1.6).

На шкалі позначають перше положення 1, що відповідає початку запланованого періоду – 2600 кг і друге 2, що відповідає закінченню запланованого періоду – 79500 кг.

За шкалою між положеннями 1 і 2 визначають, що у запланований період трактору необхідно виконувати два – ПР, два – ТО-3, п’ять – ТО-2 і двадцять сім – ТО-1.

Таблиця 1.6

Шкала періодичності проведення ТО для трактора Т-150К

 

Вид ТО

л, палива

кг, палива

ум. ет. га

мото-годин

Вид ТО

л, палива

кг, палива

ум. ет. га

мото-годин

1

2

3

4

5

1

2

3

4

5

ТО-1

2 500

2 100

250

125

ТО-1

62 500

52 500

6 250

3 125

ТО-1

5 000

4 200

500

250

ТО-1

65 000

54 600

6 500

3 250

ТО-1

7 500

6 300

750

375

ТО-1

67 500

56 700

6 750

3 375

ТО-2

10 000

8 400

1 000

500

ТО-2

70 000

58 800

7 000

3 500

ТО-1

12 500

10 500

1 250

625

ТО-1

72 500

60 900

7 250

3 625

ТО-1

15 000

12 600

1 500

750

ТО-1

75 000

63 000

7 500

3 750

ТО-1

17 500

14 700

1 750

875

ТО-1

77 500

65 100

7 750

3 875

ТО-3

20 000

16 800

2 000

1 000

ПР

80 000

67 200

8 000

4 000

ТО-1

22 500

18 900

2 250

1 125

ТО-1

82 500

69 300

8 250

4 125

ТО-1

25 000

21 000

2 500

1 250

ТО-1

85 000

71 400

8 500

4 250

ТО-1

27 500

23 100

2 750

1 375

ТО-1

87 500

73 500

8 750

4 375

ТО-2

30 000

25 200

3 000

1 500

ТО-2

90 000

75 600

9 000

4 500

ТО-1

32 500

27 300

3 250

1 625

ТО-1

92 500

77 700

9 250

4 625

ТО-1

35 000

29 400

3 500

1 750

ТО-1

95 000

79 800

9 500

4 750

ТО-1

37 500

31 500

3 750

1 875

ТО-1

97 500

81 900

9 750

4 875

ПР

40 000

33 600

4 000

2 000

ТО-3

100 000

84 000

10 000

5 000

ТО-1

42 500

35 700

4 250

2 125

ТО-1

102 500

86 100

10 250

5 125

ТО-1

45 000

37 800

4 500

2 250

ТО-1

105 000

88 200

10 500

5 250

ТО-1

47 500

39 900

4 750

2 375

ТО-1

107 500

90 300

10 750

5 375

ТО-2

50 000

42 000

5 000

2 500

ТО-2

110 000

92 400

11 000

5 500

ТО-1

52 500

44 100

5 250

2 625

ТО-1

112 500

94 500

11 250

5 625

ТО-1

55 000

46 200

5 500

2 750

ТО-1

115 000

96 600

11 500

5 750

ТО-1

57 500

48 300

5 750

2 875

ТО-1

117 500

98 700

11 750

5 875

ТО-3

60 000

50 400

6 000

3 000

КР

120 000

100 800

12 000

6 000

 

 

Трудомісткість ремонтних робіт, що здійснюються у ремонтній майстерні, складається із загальної трудомісткості номенклатурних робіт і трудомісткості додаткових робіт.

Загальна трудомісткість номенклатурних робіт ремонтної майстерні складається із трудомісткості технічних обслуговувань та ремонтів тракторів, автомобілів, комбайнів, сільськогосподарських машин. Вона визначається за наступною формулою:

 

,

 

(1.17)

де

Тн ‒ трудомісткість номенклатурних робіт, люд.-год;

Σ Ттр ‒ сумарна трудомісткість ТО і ремонтів тракторів, люд.-год;

Σ Тав ‒ сумарна трудомісткість ТО і ремонтів автомобілів, люд.-год;

Σ Тк  ‒ сумарна трудомісткість ТО і ремонтів комбайнів, люд.-год;

Σ Тсм ‒ сумарна трудомісткість ремонтів сільськогосподарських машин, люд.-год.

 

Сумарна трудомісткість ремонтів або відповідних технічних обслуговувань машин певної марки машин розраховують за формулою:

 

,

 

(1.18)

де

t – трудомісткість одного виду ТО або ремонту машин певної марки, люд.-год;

N – кількість ТО або ремонтів одного виду машин певної марки.

 

Річна трудомісткість додаткових робіт залежить від трудомісткості номенклатурних робіт і визначаються за такою формулою:

 

,

 

(1.19)

де

Т1 – трудомісткість ремонту обладнання тваринницьких ферм (3‒4%), люд.-год;

Т2 – трудомісткість ремонту обладнання власної майстерні (5‒8 %), люд.-год;

Т3 – трудомісткість виготовлення і ремонту пристосувань та інструментів (0,5‒1%), люд.-год;

Т4 – трудомісткість виготовлення нових і відновлення спрацьованих деталей у фонд запасних частин (3‒5%), люд.-год;

Т5 – трудомісткість виготовлення і ремонту сільськогосподарського інвентарю (800‒1000), люд.-год;

Т6 – трудомісткість ремонту нафтотари, обладнання нафтогосподарства та інвентарю для заправки машин (600‒700), люд.-год;

T7 – виконання замовлень ПТО та автогаражу (10‒12%), люд.-год;

Т8   – інші додаткові роботи (3%), люд.-год.

 

Сумарна трудомісткість ремонтної майстерні визначається за такою формулою:

 

, люд.-год

 

(1.20)

 

Річну трудомісткість робіт з обслуговування та ремонту можна виразити в умовних ремонтах (за один умовний ремонт прийнята трудомісткість 300 люд.-год).

 

,

 

(1.21)

де

Ny ‒ річна програма в умовних ремонтах;

Трм ‒ трудомісткість ремонтної майстерні, люд.-год.

 

Затрати праці на проведення технічних обслуговувань визначаються за формулою:

 

,

 

(1.22)

де

NТО-1, NТО-2, NТО-3 ‒ відповідно кількість ТО-1,ТО-2,ТО-3;

TТО-1,  TТО_2, TТО-3, TСТО ‒ відповідно нормативні затрати робочого часу на проведення ТО-1, ТО-2,ТО-3, СТО;

n     кількість тракторів певної марки.

 

У такому порядку залежно від кількості і видів ТО розраховують затрати праці для кожної марки машин і сумують їх.

 

businessman_sitting_in_question_mark_300_nwm

Питання для самоконтролю

1. У чому полягає перевага графіка ТО у формі планшета?

2. Що визначають на основі річного плану технічного обслуговування і ремонту для кожної машини чи для груп машин певної марки?

3. Навести перелік вихідних даних, необхідних для визначення обсягу робіт з технічного обслуговування?

4. Які є способи визначення кількості ТО?

5. Як визначається кількість сезонних ТО для комбайнів?

6. Як визначаються затрати праці на технічне обслуговування МТП?

 

Попередня тема

На початок

Наступна тема