|
|
ТЕХНІЧНИЙ СЕРВІС В АГРОПРОМИСЛОВОМУ КОМПЛЕКСІ Електронний посібник |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. ТЕХНІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
ПРАЦЕЗДАТНОСТІ МАШИН |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.5.
Планування технічного обслуговування машин 1.5.1. Роль планування технічних обслуговувань і
ремонтів 1.5.2. Значення плану-графіка ТО і ремонту для
ефективного використання машин 1.5.4. Визначення трудомісткості та затрат праці
на технічне обслуговування
Планування ТО
поділяють на оперативне
і перспективне. Оперативним плануванням ТО визначають можливі терміни проведення робіт і доведення
завдань у часові до конкретних виконавців-майстрів та механізаторів.
Форми оперативних графіків ТО. Широке розповсюдження знайшов графік ТО у формі
планшета (рис. 1.47). На ньому наочно відображено інформацію щодо витрати
палива кожним трактором у межах встановленого ліміту, а також відмічено
фактичні строки виконання всіх видів ТО. Обов'язковій і своєчасній постановці
машин на ТО сприяє обмеження видачі палива для машини, яка не пройшла в
термін, що був встановлений, відповідного ТО. Обмеження видачі палива для
вчасної постановки машин на обслуговування можна здійснювати за допомогою
талонів, жетонів або лімітно-облікових книжок. Водночас під час заправки
механізатору можуть видати лише ту кількість палива, що відповідає періодичності
ТО-1.
Першим
завданням цього планування є розробка річного плану технічного обслуговування
і ремонту окремих типів машин – тракторів, комбайнів, автомобілів,
сільськогосподарських машин, обладнання тваринницьких ферм та ін. На відміну від
оперативного, у річному плані визначається кількість технічних обслуговувань
і ремонтів на плановий період, тобто на рік, чи на певний місяць планового
року. Визначена кількість технічних обслуговувань і ремонтів є основою для
планування матеріально-технічного забезпечення роботи МТП.
На підставі
річного плану здійснюють також вибір типових проєктів для будівництва нової
ремонтно-обслуговуючої бази господарства. Технічне
обслуговування машин необхідне для підтримання їх у працездатному стані в
процесі експлуатації. Недотримання встановленої періодичності і незадовільна
якість ТО значною мірою зменшують ресурс трактора, сприяють збільшенню
кількості відмов, призводять до зниження потужності двигуна і збільшення
витрат на експлуатацію машини. Обов’язкове
періодичне обслуговування машин передбачене планово-запобіжною системою ТО. Кількість
і вид ТО на рік або на місяць даної машини визначають залежно від її
планового напрацювання за встановлений період в кілограмах або літрах
витраченого палива, або умовних еталонних гектарах, мотогодинах, кілометрах
пробігу, фактичного напрацювання з початку періоду від останнього
капітального ремонту або від моменту введення в експлуатацію і від прийнятої
періодичності видів ТО. Складання
річного плану ТО і ремонту машин передбачає визначення кількості та
календарних строків їх проведення, розрахунок затрат праці і коштів. Річний
план-графік ТО і ремонту техніки розробляється окремо для кожного виду машин
за відповідною формою (рис. 1.48). Результатом розробки плану-графіка є
визначення кількості ремонтів і технічних обслуговувань всіх видів для кожної
групи або марки машин. Він є основою планування робіт майстерні.
Рис.
1.48. Форма річного плану-графіка ТО і ремонтів за тракторами
• за циклами; • за шкалами
чергування їх періодичності; • за сумарними
кривими витрати палива. Для визначення
кількості і календарних строків проведення ТО і ремонтів за сумарними кривими
витрати палива будують сумарні криві витрати палива, сумуючи їх з графіком
завантаження тракторів, де на осі абсцис відкладають час у днях календарного
року, а на осі ординат – масову витрату палива. Початок кривої відповідає
витраті палива на перше число місяця запланованого року, від початку
експлуатації або капітального ремонту.
• за середньорічним напрацюванням, що планується, на одну
машину певної марки; • за
напрацюванням, що планується, на кожну окрему машину із врахуванням
напрацювання від останнього виду ремонту або ТО; • за
коефіцієнтом охоплення ремонтом і ТО. Першим
способом кількість ТО і ремонтів розраховують за формулами:
Напрацювання
тракторів вказують в умовних еталонних гектарах, кілограмах палива, що
витрачено, або мотогодинах роботи двигуна. Для автомобілів – у кілометрах
пробігу. Для комбайнів – у фізичних гектарах площі, що була зібрана. Для тракторів,
автомобілів і комбайнів кількість поточних ремонтів не визначають, оскільки,
для них не встановлені значення міжремонтного напрацювання. Потреба у
поточному ремонті залежить від технічного стану машини. Кількість
сезонних обслуговувань тракторів
(автомобілів) даної марки визначають, рахуючи, що кожна машина проходить
упродовж року два обслуговування, тобто:
Комбайни
піддають післясезонному обслуговуванню один раз на рік. Тому кількість їх обслуговувань
дорівнює кількості комбайнів, тобто:
Кількість ТО і ремонтів за другим
способом розраховують таким чином:
Кількість ремонтів і технічних
обслуговувань із використанням третього способу знаходять із рівняння:
Для простих
сільськогосподарських машин застосовують лише останній спосіб розрахунку. Кількість
ремонтів та технічних обслуговувань можна також визначати за шкалами
чергування періодичності. Шкала складається для кожної марки трактора від
початку експлуатації до виробітку, що відповідає капітальному ремонту, шляхом
послідовного додавання періодичності ТО-1 до попереднього значення. Наприклад,
треба визначити кількість ТО-1 і ремонтів за шкалами чергування періодичності
технічних обслуговувань і ремонтів трактора Т150К, якщо він витратив після
поточного ремонту 2600 кг палива. Заплановане річне завдання 79500 кг.
Періодичність ТО-1 прийнята 125 мотогодин ( На шкалі
позначають перше положення 1, що відповідає початку запланованого періоду –
2600 кг і друге 2, що відповідає закінченню запланованого періоду – 79500 кг.
За шкалою між
положеннями 1 і 2 визначають, що у запланований період трактору необхідно
виконувати два – ПР, два – ТО-3, п’ять – ТО-2 і двадцять сім – ТО-1. Таблиця 1.6 Шкала періодичності проведення ТО для трактора Т-150К
Трудомісткість ремонтних робіт, що
здійснюються у ремонтній майстерні, складається із загальної трудомісткості
номенклатурних робіт і трудомісткості додаткових робіт. Загальна
трудомісткість номенклатурних робіт ремонтної майстерні складається із
трудомісткості технічних обслуговувань та ремонтів тракторів, автомобілів,
комбайнів, сільськогосподарських машин. Вона визначається за наступною
формулою:
Сумарна
трудомісткість ремонтів або відповідних технічних обслуговувань машин певної
марки машин розраховують за формулою:
Річна
трудомісткість додаткових робіт залежить від трудомісткості номенклатурних
робіт і визначаються за такою формулою:
Сумарна
трудомісткість ремонтної майстерні визначається за такою формулою:
Річну
трудомісткість робіт з обслуговування та ремонту можна виразити в умовних
ремонтах (за один умовний ремонт прийнята трудомісткість 300 люд.-год).
Затрати праці
на проведення технічних обслуговувань визначаються за формулою:
У такому
порядку залежно від кількості і видів ТО розраховують затрати праці для
кожної марки машин і сумують їх. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||