|
|
СПЕЦІАЛІЗОВАНИЙ РУХОМИЙ СКЛАД Електронний посібник |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
РОЗДІЛ 1. ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ ПРО РУХОМИЙ СКЛАД АВТОМОБІЛЬНОГО
ТРАНСПОРТУ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.4. Класифікація і
характеристика рухомого складу автомобільного транспорту 1.4.3. Класифікація і характеристика рухомого складу за обсягом двигуна та за
вантажопідйомністю
Для перевезень вантажів
автотранспортними підприємствами використовується вантажний рухомий склад:
вантажні автомобілі і автомобільні причепи різної вантажопідйомності
(бортові, самоскиди, фургони, зокрема ізотермічні, цистерни та ін.),
автомобілі підвищеної прохідності, автомобілі-тягачі з напівпричепами. Ця
частина транспортної мережі також має свою розгалужену структуру. Вантажні автомобілі, причепи і
напівпричепи
розрізняються за вантажопідйомністю, а залежно від пристрою кузовів та інших
конструктивних особливостей, що визначають характер їх використання,
підрозділяються на пересувний склад загального призначення і спеціалізований. Автомобілі, причепи і напівпричепи
загального призначення мають бортовий кузов, що не перекидається, і
використовуються для перевезення вантажів всіх видів, окрім рідких, без тари.
1. За типом кузова (рис.1.34): · закритий тип; · тентований; · рефрижератор (ізотермічний
кузов); · ізотермічний фургон; · відкритий тип; · бортовий; · кран; · автотранспортер; · лісовоз;
2. По групах: I група: · автомобілі-фургони загального
призначення. II група: – спеціалізовані (самоскиди,
фургони, рефрижератори, контейнеровози, сідельні тягачі з напівпричепами,
баластні тягачі з причепами). III група (умовно): · автомобілі-цистерни. · двовісні; · тривісні; · чотиривісні; · пятивісні і більш
осьовим навантаженням (на найбільш завантажену
вісь); · до 6 т включно; · понад 6 т до 10 т включно. 4. За колісною формулою:
перша цифра – кількість коліс автомобіля, а друга
– число провідних коліс (рис. 1.35). 4х2 − двовісний автомобіль з
однією ведучою віссю (ГАЗ-53А, ЗИЛ-130); 4х4; 6х4 – тривісний автомобіль з двома
ведучими осями (КАМАЗ-5320); 6х6 − тривісний автомобіль
зі всіма ведучими осями (ЗИЛ-131).
5. За складом (рис. 1.36): · одиночний транспортний засіб; · автопоїзд у складі: · автомобіль-причіп; · автомобіль-напівпричіп.
6. За типом встановленого
двигуна: · малої; · середньої; · великої; · від 1,5 до 16 тонн; · понад 16 тонн. 8. За пристосованістю до
роботи у різних дорожніх умовах: · дорожні автомобілі; · автомобілі підвищеної прохідності; · автомобілі високої прохідності. Таке різноманіття способів
класифікації пояснюється потребою виділення окремих параметрів транспортних
засобів для вибору останніх під час перевезення вантажів на підставі
оптимального поєднання економічності, швидкості доставки, комерційної
придатності, безпеки, місткості, вантажопідйомності тощо. Список перерахованих підстав є
орієнтовним, оскільки його можна продовжити, виходячи з певних функціональних
призначень транспортних засобів, їх експлуатаційних характеристик, специфіки
вантажів, що перевозяться, та ін. Окрім вищеперелічених
способів класифікації, галузевою нормаллю ОН 025 270-66 введено
класифікацію і систему позначення автомобільного рухомого складу. Так,
відносно вантажних автомобілів прийнята наступна система позначення
автотранспортних засобів (АТЗ) (табл. 1.2). Таблиця 1.2. Система позначення вантажних автотранспортних засобів (АТЗ)
Примітка. Класи від 18 до 78 є резервними і
в індексацію не включені. 1-а цифра позначає
клас вантажних автомобілів по повній масі; 2-а цифра позначає
тип АТЗ: 3 −
вантажний бортовий автомобіль або пікап; 4 −
сідельний тягач; 5 − самоскид; 6 −
цистерна; 7 −
фургон; 8 −
резервна цифра; 9 −
спеціальний автотранспортний засіб. 3-а і 4-а цифри індексів указують на порядковий номер моделі; 5-а цифра −
модифікація автомобіля; 6-а цифра −
вид виконання: 1 −
для холодного клімату; 6 −
експортного виконання для помірного клімату; 7 −
експортного виконання для тропічного клімату.
Деякі автотранспортні засоби мають
у своєму позначенні через тире приставку 01, 02, 03 і т.д., що вказує на те,
що модель або модифікація є перехідною або має додаткові комплектації. Перед
цифровим індексом за даною класифікацією, в більшості випадків, указується
буквене позначення заводу-виробника (наприклад, КАМАЗ - 5320). Нині все більшого поширення
набувають позначення, прийняті в міжнародних вимогах з безпеки (Правилах ЄЕК
ООН), що розробляються Комітетом з внутрішнього транспорту Європейської
економічної комісії ООН. Відповідно до вищезгаданих Правил прийнята наступна
міжнародна класифікація вантажних АТЗ (табл. 1.3). Таблиця 1.3. Міжнародна класифікація АТЗ
Потрібно відмітити існуючий у
нашій країні розподіл вантажних автомобілів на дві категорії залежно від осьового навантаження: до 6 т
на вісь і до 10 т на вісь. З цього витікає, що дорожній автомобіль першої з
цих категорій повною масою, наприклад, 13 т не може бути двовісним, а
двовісний автомобіль повною масою понад 20 т є позашляховим.
По окремих автомобільних дорогах і автомагістралях як в Україні, так і за її
межами (особливо), можуть бути допустимі осьові навантаження до 12,5 т. На рис. 1.37 зображено основні
зовнішні розміри автотранспортних засобів.
Автобуси класифікуються
за габаритною довжиною у метрах і
поділяються на наступні основні класи (табл. 1.4). Таблиця 1.4. Класифікація автобусів за довжиною
У разі збігу габаритної довжини з
верхньою межею діапазону, автобус відноситься до більш високого класу. Так як існують
габаритні обмеження довжини одноланкових автотранспортних засобів (≤
18 м), то довші особо великі автобуси, можуть бути тільки зчленованими. Під
цим терміном мається на увазі транспортний засіб, який складається з двох або
більше жорстких ланок, шарнірно зчленованих між собою, причому пасажирські
салони кожної секції взаємно сполучені таким чином, що пасажири можуть вільно
переміщатися між ними. ЄЕК ООН з точки зору наявності
різниці в технічних вимогах визнала необхідним розділити автобуси всього на
дві категорії: М2 -
автобуси повною масою менше за 5 т (маломісні) і М3 - автобуси повною масою понад 5 т
(багатомісні). За призначенням автобуси
поділяються на міські
(внутрішньоміські і приміські),
місцевого повідомлення
(для сільських перевезень),
міжміські і туристичні. До спеціального
рухомого складу відносяться
пожежні автомобілі,
автолавки, автомобілі з компресорними
установками, автокрани,
прибиральні автомобілі тощо
Всі легкові автомобілі, незалежно
від їх розмірів і особливостей конструкції, повинні задовольняти однаковим
технічним вимогам і за класифікацією ЄЕК ООН відноситись до однієї категорії
М1. З точки зору споживача, легкові
автомобілі можуть мати між собою вельми істотні відмінності. У зв'язку з цим,
європейський досвід класифікації пропонує за основний класифікаційний параметр
легкового автомобіля застосовувати його габаритну довжину
(табл. 1.5). Таблиця 1.5. Легкові автомобілі за габаритною довжиною
У разі збігу габаритної довжини з
верхньою межею діапазону, автомобіль відноситься до більш високого класу. У
звичних нам термінах автомобілі класу А відносяться до особливо малого,
класів В і С - малого, класу D - середнього, класу Е - великого, класу F - вищого класів. Існують легкові автомобілі більш
вузького призначення, використання для яких прийнятого критерію класифікації
недоцільне, оскільки не відображає особливостей їх споживчих якостей. Ці
автомобілі прийнято виділяти в окремі класи. Специфіка спортивних автомобілів
враховується виділенням їх у два класи G і Н, в яких вони
розрізнюються вже залежно не від довжини, а від вартості. До окремого класу, що не має поки
загальноприйнятого буквеного позначення, прийнято відносити автомобілі
підвищеної прохідності. У низці випадків
до окремого класу відносять і автомобілі підвищеної місткості, що з'явилися останнім часом, звані мінівенами. Легкові автомобілі також
поділяються за робочим об’ємом циліндрів двигуна у літрах на основні класи
(табл. 1.6). Таблиця 1.6. Легкові автомобілі за робочим об’ємом циліндрів двигуна
На базі легкових автомобілів випускаються
також вантажопасажирські автомобілі, у яких для збільшення розмірів
майданчика призначеного для розміщення в кузові вантажу, задні сидіння
складаються. За вантажопідйомністю
вантажні автомобілі поділяються на основні класи (табл. 1.7). Таблиця 1.7 Вантажні автомобілі за вантажопідйомністю
Також вантажні автомобілі
класифікуються за повною масою та поділяються на сім класів (табл. 1.8). Таблиця 1.8 Вантажні автомобілі за повною масою
Прийнята наступна система
позначення (індексація) рухомого складу (нормаль ОН 025270 – 66):
кожній новій моделі автомобіля (причіпного складу) привласнюється індекс, що
складається з чотирьох цифр, де перші дві цифри позначають клас автомобіля
(причепа, напівпричепа) за робочим обсягом двигуна для легкових автомобілів,
по довжині для автобусів і по повній масі для вантажних автомобілів (причепів
і напівпричепів). Другі дві цифри – модель. Модифікації моделей мають
додаткову п'яту цифру, що позначає порядковий номер модифікації. Перед
цифровим індексом ставляться буквені позначення заводу-виробника. Дві перші
цифри індексів, привласнених автомобілям, наведено в табл. 1.9. Таблиця 1.9. Система позначень
причепів, напівпричепів і розпусків
Для причіпного складу виділені
наступні індекси (дві перші цифри з чотирьох, якими позначається причіпний
склад). Залежно від повної маси причіпного
складу для нього існують групи індексів моделей (третя і четверта цифри), які
поміщені в табл. 1.10. Таблиця 1.10. Індекси причіпного складу
Наприклад, напівпричіп фургон
Одеського автоскладального заводу для перевезення телят має повну масу 9 т,
позначається ОДАЗ-9925. Загальні технічні вимоги до
спеціалізованого рухомого складу є основою для розробки
технічних завдань на проєктування нових конструкцій, технічних і робочих проєктів, а також для визначення технічного рівня і експлуатаційних
якостей цих виробів під час вирішення питань про взяття їх на виробництво. Проєктування спеціалізованого
рухомого складу здійснюється
відповідно до типажу спеціалізованого
рухомого складу, розробленого
проєктними і науково-дослідними. На шасі автомобілів, причепів і
напівпричепів встановлюють кузови різних типів:
бортова і безбортова платформи, кузов самозвалища,
цистерна, фургон, панелевоз, фермовоз, кузов для перевезення довгомірних вантажів (лісовоз, трубовоз, металовоз тощо).
Найважливіші параметри автомобілів
і автопоїздів (габаритні розміри,
граничні повні маси і осьові навантаження)
регламентовані
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||