1.3. Сфера
використанняспеціалізованого автомобільного транспорту
1.3.1.
Галузі народного господарства України, які найбільш використовують
спеціалізований рухомий склад
Доспеціалізованого рухомого складу (СРС) автомобільного
транспорту (АТ) відносяться автомобілі та автопоїзди, причепи та напівпричепи, пристосовані
для перевезення одного чи декількох однорідних вантажів і обладнані різними
пристосуваннями і пристроями, що забезпечують зберігання вантажів,
механізацію вантажно-розвантажувальних робіт і ефективне їхнє використання
в різних дорожніх і кліматичних умовах.
Поява
СРС АТ викликається такими основними причинами:
·підвищенням
вимог споживачів до доставки вантажів у частині їх якісного і кількісного
зберігання;
·розширенням
виробництва вантажів, що не можуть бути перевезені на стандартному рухомому
складі;
·необхідністю
підвищення економічних показників роботи складу й АТП у цілому;
·рухомою
необхідністю підвищення продуктивності і якості роботи підприємств тих
галузей народного господарства, які обслуговує СРС автомобільного
транспорту.
Для більш повного задоволення потреб усіх галузей
народного господарства нашої країни необхідні такі типи спеціалізованого
рухомого складу (табл. 1.1).
Таблиця 1.1.
Типи спеціалізованого рухомого складу і його призначення
в) кар’єрні
(великої й особливо великоївантажопідйомності);
г) короткобазніавтомобілесамоскиди типу «Думпер».
Перевезеннянеруднихбудівельнихматеріалів (пісок, гравій, щебінь, бутовийкамінь, ґрунт та ін.).
Перевезення зерна, цукровогобуряку,
овочів, бавовни та ін.
Вивезення з рудників на агломераційні
фабрики чи до станційзалізницьруди, перевезеннявугілля і розкривнихгірськихпорід.
Перевезенняруди і кам’яноговугілля (іноді без розворотів) за обмеженихмайданчиків у місцяхнавантаження і розвантаження
та малихрадіусівповоротів дороги.
Автомобілі- і напівпричепи-самонавантажувачізізнімними кузовами
Перевезенняпромисловихтоварів,
устаткування й іншихштучнихвантажів у пункти і з пунктів з
невеликим вантажообігом, перевезеннярізнихзнімнихкузовів і контейнерів.
Автомобілі тягачі, причепи і напівпричепи для перевезення
довгомірних вантажів, будівельних деталей і великовагових поїздів:
а) з коніками,
пристроями для навантаження
і розвантаження;
б) напівпричепи
для будівельнихконструкцій;
в) низькорамні,
багатовісніпричепи і напівпричепи.
Перевезеннядовгомірнихвантажів
(металу, труб, лісу та ін.) іззаводів-постачальників
на збутовібази, до залізниці, а такожіз баз і станційзалізницьспоживачам.
Перевезення ферм, арок, балок, стінових та перегородкових панелей, залізобетоннихелементівкімнат і
квартир та іншихдовгомірнихзалізобетоннихвиробівіззаводів і полігонів на будівельніоб'єкти.
Перевезенняважкихнеподільнихвантажів (верстати, машини, трактори, трансформатори, резервуари та
ін.) іззаводів-постачальників, залізничнихстанцій, пристаней і портів
на будівельнімайданчики,
заводи й іншихспоживачів.
Автомобілі, причепиінапівпричепи-фургони:
а) з універсальними
кузовами;
б) іздвомабічнимидверми і підйомнимдахом;
в) з неізольованими
кузовами, обладнанимивсерединіпристроями для збереженняякостіперевезеноговантажу;
г) з ізольованими
кузовами (ізотермічнірефрижератори
і з підігрівом).
Перевезеннянапівфабрикатів і готовоїпродукції на збутовібази. Розвезеннятарноштучнихвантажів (борошна, крупи, цукру, солі й ін.) відпостачальників
і зіскладів у торгову мережу.
Розвезення молока і молочнихпродуктів з молочнихзаводів і комбінатів, а також вина,
пива і безалкогольнихнапоїв
у пляшкахіззаводів у торгову мережу громадськогохарчування.
Перевезення з хлібозаводів і пекареньхлібобулочнихвиробів у
торгову мережу, тканин, взуття,
головнихуборів, меблів з фабрик і станційзалізниць у торгову мережу та
населенню.
Перевезення з м'ясокомбінатів, холодильників
і заводівм'яса, риби (і виробів з них), олії, овочів,фруктів
і іншихшвидкопсувнихпродуктівіззаготівельнихпунктів і баз збереження в торгову мережу і
мережу громадськогохарчування.
Автомобілі, причепи і напівпричепи-цистерни:
а) з резервуарами звичайного типу;
б) з резервуарами, щомаютьантикорозійнепокриттявсерединічивиготовленими з некородуючихматеріалів;
в) з резервуарами, виготовленими з матеріалів, що легко очищуються і не реагують з харчовими
продуктами;
г) з резервуарами, пристосованими для пневматичноговивантаженнясипучихвантажів;
д) з ізотермічними
резервуарами і пристроями для підігріву;
е) з ізотермічними
резервуарами, обладнанимипристроями
для підігріву, охолодження,
циркуляції води і насиченняїї киснем.
Перевезеннярідкогопалива на нафтобази і вивезенняйого на заправністанції, склади, аеропорти, заправленнялітаків, автомобілів і тракторів, щопрацюютьвдалинівідскладів і заправнихстанцій.
Перевезеннянейтральниххімічнихпродуктів.
Перевезенняактивниххімічнихпродуктів (кислоти, лугу, рідкихазотних добрив і ін.) з хімзаводів- постачальників до
споживачів.
Перевезеннярослинноїолії, вина, пива і молока на молочні
і маслоробні заводи (комбінати).
Безтарнеперевезення цементу з цементнихзаводів і елеваторів на заводи залізобетоннихвиробів і будівельнімайданчики, а такожборошна з млинів на хлібозаводи й іншіпилоподібнівантажі.
Перевезеннямінеральнихолій, бітуму, смол і іншихнапівв’язкихпродуктіввідпостачальників (з баз постачання) підприємствам і іншимспоживачам.
Перевезенняживоїриби в торгову мережу.
1.3.2. Основний перелік вантажів, що
перевозяться спеціалізованим рухомим складом
Аналіз вантажів існуючих номенклатурних груп (відповідно
до класифікатора промислової і сільськогосподарської продукції) дає
можливість виявити визначальний вплив їхнього характеру і властивостей на
сформовану спеціалізацію рухомого складу, що розвивається, і надалі розробити
раціональну структуру парку рухомого складузалежно від структури вантажообігу різних номенклатурних груп
вантажів.
Усі вантажі, що перевозяться спеціалізованими автомобілями й
автопоїздами, згрупованів п’ять груп.
При цьому бралися до уваги параметри вантажів, що
безпосередньо впливають на тип рухомого складу, а саме: фізичні, хімічні і
біологічні властивості, маса, обсяг, розміри, способи навантаження,
вивантаження, перевезення і збереження, санітарні умови.
Під час перевезення вантажів даної групи потрібно
зберігати їх від поломок відколів, утворення тріщин
і інших механічних ушкоджень і попереджати зрушення під час руху транспортних
засобів.
Залежно від характеру вантажу, його стану, розмірів,
конфігурації необхідно забезпечувати його положення на рухомому складі й
обпирання на точки, зазначені у відповідних посібниках і інструкціях.
Обпирання вантажу має здійснюватися на всю площину, у
декількох точках по довжині, по краях чи по кутах на спеціально встановлені
місця, у двох крайніх точках залежно від типу, призначення і конструктивних
особливостей вантажів.
Деякі вантажі можна перевозити з обпиранням один на
одного, а деякі не можна. Для дотримання цих умов рухомий склад повинен мати
платформу без бортів із суцільною основою чи розсувну, обладнану коніками, спеціальними опорними підкладками, касетою чи стійками для забезпечення строго горизонтального чи
вертикального положення, фіксації від зрушення тощо.
Вантажі II групив основному сипучі і навалювальні.
Вони підрозділяються на три умовні підгрупи (рис. 1.25):
- звичайні сипучі
(ґрунт,інертні матеріалита ін.), що
зберігають свої фізичні властивості і якість під час перевезення а, отже,
не вимагають для цього особливих умов;
- сипучі, для
яких необхідний захист від атмосферних опадів;
- напіврідкі чи
грузлі (товарний бетон,
розчин,асфальтова маса
та ін.), що вимагають дотримання особливих умов перевезення.
Так, наприклад, товарний бетон (розчин) має бути
доставлений у пункт призначення без порушення однорідності суміші, тобто без
розшаровування суміші, причому він може затвердіти, якщо знаходиться тривалий
час у дорозі.
У зимовий час за низьких температур довкілля бетон
(розчин) швидко піддається «схоплюванню», щільно пристаючи до днища і бортів
кузова.
Рис. 1.25. Перевезення вантажів ІІ групи
Перегляд відео:
Напівпричіп зерновоз
https://www.youtube.com/watch?v=FdkE2Y8nxZs&t=3s
Вантажі III групиподіляються на три підгрупи (рис. 1.26):
- промислові
товари (апарати й інструменти, меблі та ін.) і сировина для легкої і
харчової промисловості (волокно, пряжа, бавовна, вовна, борошно, цукор,
тютюн).
За складністю умов перевезення вантажів даної групи на
першому місці знаходяться швидкопсувні продукти (м’ясопродукти, молочні
продукти, кулінарні вироби та ін.).
Рис. 1.26. Перевезення вантажів ІІІ групи
Вантажі IV групипідрозділяються на дві підгрупи: рідкі
(наливні) і порошкоподібні.
Рідкі вантажі характеризуються такими властивостями (рис.
1.27):
-
вибухонебезпечністю і корозійністю (нафтопродукти);
- здатністю
спінюватися (молоко, пиво).
Тому під час перевезення даних вантажів необхідно
забезпечувати їхню повну ізоляцію від зовнішнього середовища і герметичністькузова
рухомого складу, постійну температуру в ньому (охолодження чи обігрів),
зниження потужності гідравлічного удару, ефективність контролю за збереженням
вантажу та ін.
Порошкоподібні вантажі
характеризуються приблизно однаковими властивостями:
- великою
гігроскопічністю (під час попадання вологий вантаж псується, забиває
затвори і трубопроводи);
- здатністю до
сильного злежування й утворення зводів;
- легким
розпилюванням, що призводить до великих втрат під час транспортування
вантажу у відкритих кузовах і в процесі навантаження і розвантаження.
Велика частина порошкоподібних вантажів – це харчові
продукти чи шкідливі для здоров’я людини речовини, тому в обох випадках
необхідна ретельна ізоляція вантажу від зовнішнього середовища не тільки в
процесі перевезення, але і під час навантаження-розвантаження.
Рис. 1.27. Перевезення вантажів ІV групи
Перегляд відео:
Паливозаправник на базі Isuzu NPR
75 виробництва Polycar
https://www.youtube.com/watch?v=jl1iO9XPWrs&t=11s
Вантажі V групи– це
великорозмірні вироби (вітринне скло, залізобетонні ферми,
кабель,канати), перевезення
яких повинно здійснюватися у вертикальному положенні (рис. 1.28).
Рис. 1.28. Перевезення вантажів V групи
Таким чином, основними вимогами, що ставляться до СРС
автомобільного транспорту, є пристосованість для перевезення різних вантажів,
наявність автономних пристроїв для механізації навантажувально-розвантажувальних
робіт та забезпеченість достатньою прохідністю.
Перегляд відео:
Перевезення вантажу. ПДР України 2017
https://www.youtube.com/watch?v=CifT_Rv0Q2I
Огляд компанії та продукції AstraVeicoliIndustriali
https://www.youtube.com/watch?v=Ngin5kc4bz4&t=47s
1.3.3. Застосування вантажних автомобілів
спеціального призначення
У сучасному світі перед транспортними засобами можуть ставитися
завдання найрізноманітнішого характеру. Далеко не завжди вони обмежуються
тільки лише перевезенням пасажирів і вантажів, а часто потрібне виконання
цілої низки додаткових функцій. Для вирішення таких завдань використовуються
спеціальні автомобілі або спецтранспорт.
Спеціальний автомобіль –автомобіль,
призначений для виконання спеціальних функцій (в основному в стаціонарних
умовах) та обладнаний спеціальним обладнанням для виконання зазначених
функцій.
Більшість автомобілів, представлених на сучасному ринку,
призначено для вирішення традиційних завдань. Як правило, машини
використовуються для перевезення людей або для транспортування вантажів, а
також можуть поєднувати ці функції. Крім того, деякі машини призначені для
того, щоб радувати власників комфортом і функціональністю, високими
швидкісними якостями і виконувати завдання іміджевого характеру.
Однак в деяких областях перед автомобілем ставиться
завдання суміщення функції транспортного засобу з іншими вузькопрофільними
функціями. Для цих цілей звичайні машини не підходять, і виникає необхідність
використовувати спеціальні автомобілі.
Спеціальний транспорт, як правило, виготовляється на базі
серійних моделей. Зазвичай як шасі використовуються комерційні автомобілі - вантажівки, мікроавтобуси,
фургони та ін. Переоснащення здійснюється шляхом установки навісного
обладнання, спеціальних пристроїв і пристосувань в салоні або вантажному
відсіку транспортного засобу. Також можуть вноситися певні зміни в
конструкцію підвіски, кузова, гальмівної системи і інших систем автомобіля.
Спеціальні автомобілі є незамінними в роботі
найрізноманітніших служб, виконуючи важливі функції, які часто мають високе
соціальне значення. Зокрема вони можуть використовуватися у вирішенні завдань
медичних, пожежних і рятувальних служб, правоохоронних органів, армії та ін.
Завдяки спецтранспорту може забезпечуватися повсякденна робота
цих служб. Також можливе використання цих автомобілів для вирішення екстрених
завдань за надзвичайних ситуацій. Тому якість, надійність і функціональність
транспортних засобів цієї категорії мають надзвичайно важливе значення.
Спеціальні автомобілі випускаються сьогодні в надзвичайно
широкому асортименті, що дозволяє підбирати машину для виконання
найрізноманітніших завдань.
До найпоширеніших різновидів можна віднести наступні
типи спецтранспорту (рис. 1.29, 1.30):
Рис.1.30.
Машини міського комунального господарства:
а –
сміттєвоз; б – пожежна машина; в – снігоприбиральна машина;
г – мулососна машина; д – мийна машина; е –
вакуумно-підмітальна машина;
є – прибиральна
машина; ж – авірійна машина; з – вакуумна машина
Перегляд відео:
Машини міського комунального господарства.
Прибиральні
машини
https://youtu.be/TUh7HvfZMP0
Машини міського комунального господарства
https://youtu.be/Db6pnp9TEnE
Машини міського комунального господарства
https://youtu.be/1OhoDDrXXA0
Машини для прибирання снігу
https://youtu.be/gf1Gzz_pmFQ
Снігоочисна система Mählers-Caway
https://youtu.be/pDyNJEhQkMU
Сміттєвоз з боковим завантаженням КрАЗ
5401
https://youtu.be/vBeA5_zjP3o
Також до спеціальних автомобілів можна віднести автобетононасос, який активно застосовується на
будівельних майданчиках (рис. 1.31).
Рис. 1.31. Автобетононасоси
Автобетононасос– це бетононасосний пристрій, який встановлений на шасі
тягача
Використовують його для вертикальної і горизонтальної
подачі розчину.
Без техніки подібного роду не може обійтися жоден
будівельний об'єкт, що використовує технологію монолітного спорудження
будівель.
Основним плюсомсучасних автобетононасосів
є високий ступінь їх мобільності. Така установка здатна переміщатися
самостійно, для її транспортування не потрібно залучати сторонній транспорт.
Така техніка здатна проїхати до будь-якої споруди на будівництві, навіть там,
де немає під'їзних доріг, також вона може обслуговувати одночасно кілька
будівельних об'єктів. Подібні машини дозволять будівельному процесу
просуватися набагато швидше і якісніше. Розчин з бетононасоса
може подаватися на відстань до 300 метрів.
Відмінною особливістю такої техніки є наявність у неї
стріли. Крім цього вона оснащена бетоноводом, який
монтується до цієї стрілі.
Устаткування подібного виду часто використовують під час
зведення мостів, отакад, споруд біля залізниць,
приватних будинків, багатоповерхових будинків, тунелів і багато чого іншого.
Автобетононасос працює за наступним принципом:
суміш бетону знаходиться під тиском, внаслідок цього вона починає
переміщатися по бетоноводу і таким чином потрапляє
до опалубки.
Автобетононасоси бувають поршневими і шлангові. У
пристроях першого виду подача розчину здійснюється, завдяки поршню. У
пристроях другого виду-бетон транспортують набір роликів.
Поршневі бетононасоси
користуються найбільшою популярністю у будівельників. Принцип роботи такого
пристрою забезпечує рівномірну подачу бетону. Робота насоса другого виду
відрізняється тим, що розчин в ньому подається через шланг. На шлангу
встановлені спеціальні ролики, які сприяють подальшому просуванню суміші.
До плюсів такої техніки можна віднести той факт, що її
можна використовувати в сукупності з бетономішалками. Це дозволить значною
мірою прискорити робочий процес. Крім цього для якісної роботи такої
установки зовсім не потрібно багато площі на будівництві.
Перегляд відео:
Автобетонозмішувач з бетононасосомCifa MK32L
https://www.youtube.com/watch?v=Zv2Ig5aZwQM
Автомобілі бетононасоси
https://youtu.be/ROXdf86BF5I
Питання для самоконтролю
1. Назвіть галузі
народного господарства України, які найбільш використовують спеціалізований
рухомий склад.
2. Назвіть основні
види вантажів, що перевозяться спеціалізованим рухомим складом.
3. Застосування
вантажних автомобілів спеціального призначення.