|
|
ПРОЄКТУВАННЯ ОБ’ЄКТІВ ЗЕЛЕНОГО БУДІВНИЦТВА Електронний посібник |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
РОЗДІЛ I. ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ ОЗЕЛЕНЕННЯ
НАСЕЛЕНИХ МІСЦЬ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Основу садово-паркових
композицій становить рослинний матеріал. На відміну
від інших компонентів ландшафту, він є найбільш динамічним і надзвичайно активним емоційно-психологічним чинником.
Створюючи проєкт,
необхідно детально вивчити
запроєктований асортимент
рослин, їхню фенологію та декоративні
властивості, для того щоб створити пейзажні картини, які матимуть цікавий
вигляд протягом всього року.
Кожна з цих груп має
свою функцію під час формування садово-паркового ландшафту. Вічнозелені
дерева і чагарники (сосни, ялини, ялиці, ялівці) забезпечують найкращий
художній ефект впродовж цілого року. Листопадні дерева і чагарники утворюють
контраст із темно-зеленими хвойними деревами, оскільки щільна хвоя поглинає велику кількість світла і хвойні рослини виглядають значно темнішими за листяні породи, які, навпаки, мають велику світловідбивну здатність.
Хвойні породи необхідні там, де потрібна темна пляма в композиції пейзажу.
Зібрані в масив хвойні рослини, надають композиції суворого вигляду.
У проєктний
асортимент рослин слід включати найбільш цінні аборигенні види дерев і
чагарників. Крім того, можна також вводити породи інших географічних районів,
якщо вони витримують місцеві кліматичні умови. Асортимент порід (навіть для
великого парку) не має бути великою дендрологічною колекцією. Він має містити
ведучі (основні) і супутні (оформлювальні) породи.
Із ведучих деревних порід
формують кістяки груп, масиви та більшість алей. Це мають бути породи, які
добре ростуть у цій місцевості. Супутні породи призначенні для обрамлення
(оформлення) основної маси зелені. Це дерева другої і третьої величини, які
малопридатні для створення масивів і великих груп, але мають свої декоративні
особливості. Це квітучі породи – яблуня, груша, черемха, горобина; породи з
незвичайним забарвленням листя – обліпиха, лох вузьколистий, деякі види
кленів з яскравим осіннім забарвленням або спеціально виділені форми.
До супутніх порід слід
віднести також дерева першої величини, які не придатні для формування масивів, але дуже цінні як оформлення або ж у вигляді солітерних посадок (пірамідальна тополя, пірамідальний дуб). Підбір асортименту
дерев, чагарників, квітів
і декоративно-листяних трав має
визначатися проєктом відповідно до наявної виробничої бази розсадників та оранжерейних господарств. Таблиця 2 Взаємовплив деревних і чагарникових
рослин
Підбираючи деревні породи для
створення груп, куртин або ж масивів, необхідно враховувати тривалість
їхнього життя, оскільки деякі види можуть випадати із складу значно раніше,
ніж інші рослини. Таблиця 3 Тривалість
життя деревних рослин
Також, підбираючи асортимент порід,
необхідно звертати увагу на їхній емоційний вплив, на ті враження, які
асоціюються в нашій підсвідомості з тією чи іншою рослиною: «траурний
кипарис», «сумна верба», «суворі ялини», «міцні дуби», «кучеряві берези»,
«сором’язлива незабудка», «горда лілія», «ошатна троянда». Крім того,
більшість деревних порід мають настільки виразний характерний образ, що саме
він є визначальним чинником у формуванні пейзажів парку. Наприклад,
одні рослини (сосна) втілюють риси природного лісу, інші (липа) асоціюються із старовинними парками, треті (інтродуценти) мають екзотичний образ, четверті –
результат творчості селекціонерів (різні сорти
декоративних рослин).
У національному господарстві
широко використовують метод моделювання (макетування). Архітектори А. В. Натальченко і Н. Е. Шмідт розробили такий метод для проєктування об’єктів зеленого будівництва і перевірили його на практиці під час
будівництва великого парку.
Метод моделювання дає змогу відмовитися
від трудомістких креслеників генеральних планів, чим, зазвичай, займаються
кваліфіковані архітектори, і зовсім виключити процес копіювання. Крім економічного ефекту, метод моделювання дає змогу значно
пришвидшити процес проєктування, а головне – підвищити
художні якості проєкту, оскільки в процесі розміщення на макеті
всіх елементів об’єкта досить зручно аналізувати правильність прийнятих
композиційних рішень, окреслених в ескізі, які до того ж можна досить легко
перевірити в декількох варіантах. Макет дає змогу краще відчути архітектурну
пластику форм і розміри простору. У макетуванні використовують
будь-які підручні засоби. Для створення рельєфу застосовують картон, пап’є-маше, пінопласт та інші засоби; для зелених насаджень використовують зрізи гілок, обрізки олівців, сухоцвіти, бамбук,
поролон, дріт, кольоровий
папір тощо; для створення
водних пристроїв – тонований креслярський папір, пластмасу, скло, дзеркало;
для композицій із каменів – пластилін, крейду, пінопласт, природні дрібні
камінці. Основа макету має бути достатньо міцною. Колір потрібно вводити дуже
обережно для того, щоб не зруйнувати композиційну цілісність.
Рокарії виконують
подібно до терас, підпірних і кам’янистих стінок, схилу,
покритого розсипом дрібних каменів, піднятої клумби або квітника. Величину і кількість
каменів для рокарію підбирають відповідно до розмірів ділянки і пов’язують з навколишньою рослинністю, МАФами, водоймами тощо. Групуючи
каміння, дбають про створення об’ємної композиції. Кожна
група каменів за своєю композицією має бути індивідуальною, тобто різних розмірів, з різним співвідношенням площин тощо. Важливо, щоб розміщення каміння нагадувало природне
їх розташування. Наприклад, валуни неправильної форми розміщують вільно з
урахуванням загальної композиції, заглиблюючи в землю тяжкий бік на 1/3
величини каміння. Створюючи рокарії,
використовують каміння однієї породи (вапняк, піщаник, граніт, базальт тощо). З камінням поєднують
деревні і чагарникові рослини: сосну гірську, тис ягідний, ялівці різних
видів і форм, кизильник горизонтальний, магонію падуболисту, дрік красильний тощо. З квіткових рослин використовують алісум скельний, іберіс вічнозелений, флокс шилоподібний, арабіс кавказький, доронікум східний, чебреці, каменеломки, очитки, молодила тощо.
Для успішного розвитку рослин
альпійського типу потрібен насамперед добрий дренаж, постійна вологість
ґрунту, підвищена вологість повітря і пухкий, багатий на гумус ґрунт. Каміння
і гравій дуже допомагають у створенні таких умов.
Гравій забезпечує добрий дренаж, а камені сприяють збереженню постійної вологості ґрунту під ними і між ними.
Коріння
альпійських рослин в пошуках вологи проникає під каміння і найкраще
розвивається саме в цих місцях. Для створення альпійських гірок використовують камені різного походження: магматичні (базальт, граніт
тощо), осадкові (піщаник,
вапняк) та метаморфічні
гірські породи, з-поміж яких найважливішими представниками є
кристалічні сланці (гнейс і кварцит). Під час будівництва кам’янистої гірки необхідно використовувати тільки одну гірську породу, оскільки, наприклад, граніт із піщаником може викликати
дисгармонію. Крім того, камені
мають поєднуватися за кольором, розмірами і
розташуванням. Схили гірки
можна сформувати насипаним гравієм, що є на високогірних пасовищах. Деякі кольорові камінці
(особливо галька) можна використати для моделювання русла потоку.
Однак головним елементом цієї
садово-паркової композиції все ж залишається рослинність, яку групують з
урахуванням її природного місцезростання. Розміщуючи
рослини на альпійській гірці, слід враховувати
місцезростання цього виду
у природному середовищі. Для цього гірку розподіляють на зони (зонують). Кожна зона
відповідає певній величині протяжності гірського схилу. Підбираючи рослини
для зон, необхідно враховувати їх здатність зростати на певній висоті над рівнем моря,
характер розвитку кореневої
системи, здатність рослин зростати на малогумусних кам’янистих ґрунтах тощо. Наприклад, цибулинні рослини не можуть зростати на кам’янистих схилах, а очитки, навпаки,
легко пристосовуються до будь-яких
умов існування.
Створюючи альпінарій, необхідно
прагнути до масового ефекту кольорових плям. Для імітації
гірських природних ландшафтів в альпійських гірках широко використовують оригінальні рештки дерев
(особливо дуба), а саме: вузлувате
коріння, частини
перекручених гілок, покриті мохом пеньки тощо. Розміри і місце розташування
альпінарію визначаються місцевими умовами і можливостями, зазвичай, це
ділянки площею від 2 до 200 м2
і заввишки 0,5 – 10 м. Для нормального візуального сприйняття альпійська гірка повинна мати
величину не менше ніж 4 м2. Альпінарій потрібно прив’язувати
до рельєфу місцевості – на пагорбах, схилах, відкосах.
Найідеальнішим місцем для
розташування альпінарію є південний або південно-східний схил. Не
рекомендується створювати гірку під кронами листяних дерев, де восени
накопичується опале листя, що псує композицію, а також може спричинити
задихання низькорослих рослин. Крім того, в залишеному для перегнивання листі
заводяться слимаки та інші шкідники декоративних рослин.
Геопластика у формуванні
ландшафтних об'єктів виконує дві основні функції:
захисну і просторово-організаційну. Захисна функція полягає у створенні
терас, відкосів, насипів, пагорбів, що дає змогу відділити візуально
будь-який простір середовища, захистити його від шуму магістралей і
проникнення пилу, знизити швидкість та рух вітрів, тобто сприяти створенню
комфортних параметрів мікроклімату. Наприклад, штучні пагорби можуть
ізолювати одну від одної різні зони в житловій забудові або в парку,
замаскувати невиразні споруди, закрити небажані перспективи.
Просторово-організаційна функція
полягає у збагаченні та індивідуалізації середовища. Наприклад, терасовані
схили можна перетворити на невеликі амфітеатри для самодіяльності або
глядацькі місця біля спортивних майданчиків тощо. Крім
того, за допомогою елементів
геопластики можна сформувати замкнуте середовище, розчленувати простір або ж його розкрити.
У пластиці рельєфу виділяють два напрями.
Перший напрям полягає у виявленні характерних для цієї місцевості природних
форм рельєфу з подальшим підкресленням найбільш чітко виражених і живописних
мотивів природного ландшафту, а другий – у створенні зовсім нових,
скульптурних, досить часто геометричних форм штучного рельєфу.
Геопластика з її різноманітними елементами (тераси, сходи, пандуси,
підпірні стінки, земляні насипи, вали, пагорби) дає змогу індивідуалізувати будь-яке
середовище, створити його яскравий художній образ.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||