|
|
КОМПОЗИЦІЯ КОСТЮМА Електронний посібник |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. ЗОРОВІ ІЛЮЗІЇ В КОСТЮМІ |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5.1. Поняття про зорові ілюзії 5.3. Використання
зорових ілюзій в костюмі 5.4. Аналіз зорових
ілюзій в костюмі Практична робота 8. Зорові ілюзії в костюмі Зорове сприйняття дають людині
90% усього обсягу інформації. Сприйняття − це процес відбиття людиною
предметів і явищ об’єктивної дійсності в ході їхнього безпосереднього впливу
на органи почуттів. Ми живемо в ілюзії. Наші очі
постійно обманюють наш мозок і навпаки. Те, що ми бачимо навколо себе –
всього лише особисте зорове сприйняття. У кожної людини воно своє, але працює
за одними і тими самими законами.
Ілюзорність
– оманливість зорового сприйняття. Зорова
ілюзія (оптичний обман): - це явище, під час якого
видима якість предмета не відповідає дійсності; - це помилкове сприйняття оком
навколишньої дійсності. Оптичні ілюзії супроводжують
людину протягом її життя. Тому знання основних їх видів, причин і можливих
наслідків необхідно кожному. Роль оптичних ілюзій завжди була великою: в
давнину їх використовували шамани, відомі художники використовували їх у своїх
роботах (картини Леонардо да Вінчі повні прихованих ілюзій зору). Да і
Пізанська вежа «падає» лише на 10% з проблем у будівництві, а на 90% −
це оптичний обман.
1. Фізичні ілюзії – виникають внаслідок віддзеркалювання
(відбивання) або преломлення променів світла (ложка в склянці води).
Білий колір на темному фоні
виглядає більшим, бо присутня ілюзія іррадації − більша кількість
фотонів, котрі подразнюють сусідні темні ділянки, збільшуючи розміри
розглядуваного об’єкта − іде дифузія в сторону темних ділянок,
збільшуючи розміри предмета. 2. Фізіологічні ілюзії – залежать від будови ока
людини (дальтоніки).
3. Психологічні ілюзії – виникають внаслідок невірного
пояснення мозком людини навколишньої дійсності.
4. Геометричні ілюзії (помилкове сприйняття площ, ліній, їх довжин,
кутів).
5. Фонові ілюзії (помилкове сприйняття, пов’язане із впливом фону на об’єкт).
6. Подвійні
(потрійні) ілюзії − на одному малюнку
(фото) приховано два, три або декілька зображень.
7. Контрастні
ілюзії (помилкове сприйняття параметрів, характеристик предметів).
8. Перспективні ілюзії − виникають внаслідок сприйняття та усвідомлення перспективи.
9. Динамічні ілюзії – ілюзія
присутності руху.
10.
Стереоскопічні ілюзії: ▪ сприйняття об’ємності зображення під час розгляду
двома очима; ▪ сприйняття об’ємності зображення під час розгляду
картин, світлин одним оком; ▪ 3D зображення.
Костюм сприймається лише на фігурі
конкретної людини, зливаючись з її індивідуальним образом та манерою
поведінки. Але фігура людини не завжди відповідає тій формі модного одягу,
який би хотілося носити. Тому в костюмі слід підкреслювати бажані форми та
маскувати небажані. Мода − це не тільки вічне прагнення людини до змін,
але й постійна гонитва за ідеалом.
Основними елементами в костюмі,
за допомогою яких можна досягати певного зорового ефекту, є: 1. кольорове рішення одягу, 2. форма, 3. лінії, 4. пропорційні співвідношення, 5. окремі деталі, 6. фактура матеріалів. Види зорових ілюзій
у костюмі 1. Переоцінка вертикалі Внаслідок того, що око людини
витрачає більше м’язових зусиль на поворот у вертикальній площині, ніж у горизонтальній,
то шлях, який проходить око по вертикалі, здаватиметься більшим, ніж по
горизонталі.
Відстань, що перебуває у
верхній частині поля нашого зору, здається більшою, ніж відстань, що
перебуває в його нижній частині. Ця ілюзія характерна для визначення пропорцій
верхньої й нижньої частин костюма. Рівні по довжині спідниця й блуза не
сприймаються оком як рівні. Довжина спідниці зорово зрушується дещо вгору, і ця мала різниця викликає
занепокоєння, тому що очі починають порівнювати: що більше, а що менше.
Різниця має бути більше явної, щоб модель легко читалася оком, тобто
необхідно подовжити блузу або спідницю.
Ілюзія має зворотній ефект: численні вертикальні лінії − розширюють фігуру, роблять її
повнішою; численні горизонтальні лінії − роблять фігуру стрункішою,
подовжують зріст.
Ілюзія переоцінки вертикалі
«працює» у разі поділу фігури вертикаллю, утвореною контрастними матеріалами.
Діагональні лінії вносять у костюм
динаміку, маскують асиметрію фігури людини. Причому, що ближча діагональна
лінія до вертикалі, то більшою є ілюзія стрункості, і навпаки: що ближча
діагональна лінія до горизонталі, то більшою є ілюзія розширення форми.
2. Ілюзія заповненого простору Інколи простір, заповнений
деталями, фактурою, рисунком, здаватиметься більшим, ніж пустий та
незаповнений, причому що більше рисунок, то більший ефект (тому не слід
нагромаджувати деталями ділянку фігури, яку намагаєтеся не підкреслювати). Причому сприйняття цілої фігури
залежить від кількості та розміщення світлих і темних плям на її кінцях.
3. Ілюзія
переоцінки гострого кута Однакова відстань між сторонами
гострих кутів переоцінюється і здається більшою, ніж є насправді, і навпаки,
велика відстань між сторонами тупих кутів недооцінюється і здається меншою,
ніж є насправді.
Лінії, які розходяться від центру
фігури вверх (V-подібний виріз горловини, лацкани жакета) розширюють верхню
частину, звужуючи талію.
Це стосується і оформлення горловини.
Широкий трикутний виріз горловини робить широкі плечі вужчими, а вузький і
довгий, навпаки, розширює.
Предмет, що знаходиться ближче
до вершини гострого кута, здається більшим у порівнянні з таким же на
відстані від вершини кута. Така ілюзія в костюмі виникає за
різних вставок, гострих деталей коміра, кишень, крою «по косій». Так, якщо
кути, утворені зустрічними смугами, направлені вгору, це зменшує ширину
стегон повної фігури, а якщо вниз – зорово розширює стегна (навіть якщо
вставити вертикальну вставку посередині).
Дві паралельні лінії здаються опуклими
якщо між ними є гострі кути і ввігнутими, якщо між ними тупі кути.
4. Ілюзія контрасту Від сусідства з контрастним,
предмет здається ще більш своєрідним: маленький поряд з великим здається ще
меншим і навпаки. Так, за широкого рукава рука здається
вужчою, за широкого кльошу спідниці – талія вужчою, за великої шляпи – голова
меншою, а широкі стегна у разі затягнутої талії – ще ширшими.
У костюмі, витриманому в
монохромних кольорах, людина буде здаватися вищою і стрункішою. Якщо костюм буде
розбитий на кольорові плями (особливо контрастні), то фігура буде здаватися
нижчою і повнішою. 5. Ілюзія фону − на
світлому фоні темний предмет недооцінюється і стає меншим, і навпаки, на
темному фоні світлий – переоцінюється і стає більшим.
6. Ілюзія сприйняття кольорів – холодні – відступають,
теплі – виступають, тьмяні – відступають, яскраві – виступають.
7. Ілюзія
підрівнювання − вона полягає у тому, що «подібне
викривається подібним», коли лінії, розміри, форми повторюються. Так, квадратний виріз горловини
викриє квадратне підборіддя, вузьке обличчя стане ще вужчим за вузького
вирізу горловини, заокруглений низ блузи зробить помітним виступаючий живіт.
Аналіз зорових ілюзій в запропонованій
моделі 1
Аналіз зорових
ілюзій у запропонованій моделі 2
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||