|
|
КОМПОЗИЦІЯ КОСТЮМА Електронний посібник |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6.1. Закони та
правила композиційної побудови костюма 6.2. Композиційний
аналіз костюма Практична робота 9. Композиційний аналіз костюма
Дизайнери у процесі створення гармонійного предметного середовища
(незалежно від його призначення) керуються такими основними поняттями дизайну: - функціональність ‒ це зручність,
раціональність, відповідність та досконалість; - естетичність – це приємний естетичний вигляд, який викликає позитивну емоцію
споживача; - економічність – виріб має відповідати
принципу «мінімум витрат – максимум ефекту». Причому фахівці, корті
працюють у різних видах дизайну, під час створення конкурентноспроможних
виробів сповідують ці поняття та використовують у своїй діяльності (рис. 1,
2).
Основними законами
композиційної побудови є: 1. Закон єдності форми і змісту – це
грамотне поєднання форми, матеріалу, кольору і оздоблення виробу залежно від
його призначення (рис. 3, 4).
2. Закон цілісності (наявності цілого) – виражає неподільність цілого (рис. 5, 6): - це знаходження такої
художньої форми костюма, яка б відповідала його змісту та функції,
об’єднувала б стиль, характер та конструкцію проєктуємого
виробу в єдине гармонійне ціле; - це такий склад та
розташування частин цілого, коли нічого не можна видалити, додати чи поміняти
місцями без порушення гармонії.
3. Закон співрозмірності
частин між собою та цілим – обумовлює розміри та
розташування частин цілого ‒ частини цілого мають бути узгоджені за
розміром, формою, розташуванням одна з одною та з усім цілим (рис. 7, 8).
4. Закон ритму – виражає
характер повторення або чергування частин цілого (рис. 9, 10). Як відомо, за
способом організації ритм буває 5-ти видів: горизонтальний, вертикальний,
спіральний, діагональний, радіально-променевий, також виділяють метричну та
ритмічну організацію елементів форми костюма.
5. Закон композиційного центру (домінанти) – показує навколо чого об’єднані частини цілого. Композиційний центр (домінанта)
– це предмет (або його частина, або група предметів),
що розташовується у складі цілого так, що першим кидається в очі (рис. 11).
Причому центр композиції не має розташовуватися лише за геометричним центром
композиції (рис. 12).
Центр композиції можна визначити 3-ма способами: - кількісно ‒ більша частина завжди підкоряє собі меншу (рис. 13);
- центральним розміщенням (рис. 14);
- якісно – видом оздоблення, якимось
змістовним фактором (рис. 15).
У костюмі роль композиційного
центру зазвичай відводиться деталям, оскільки контраст робить образ костюма
більш яскравим та виразним. Центр композиції в костюмі є
практично завжди, якщо він відсутній, то образ не читається,
невиразний, не запам’ятовується та розсипається, тобто не є цілісним.
Алгоритм виконання
композиційного аналізу моделі: - вид одягу за класифікацією,
його назва; - конкретне призначення виробу; - стильовий напрям; - структура та характер форми; - вид силуету (за ступенем
прилягання, за порівнянням з предметами/літерами); - характеристика силуетних
ліній; - вид відношень; - вид пропорцій; - вид ритмічної організації
елементів форми; - характеристика кольорового
рішення; - характеристика матеріалу
(назва, походження, фактура, рисунок, пластичні та декоративні властивості); - композиційний центр моделі. ПРИКЛАД виконання
композиційного аналізу моделі:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||