НМЦ

КОМПОЗИЦІЯ КОСТЮМА

Електронний посібник

 

ВФПО

3. ПРИЙОМИ КОМПОЗИЦІЇ

 

3.1. Відношення і пропорційні закономірності в костюмі

3.1.1. Поняття про відношення, їх види

3.1.2. Поняття про пропорції. Види пропорцій

3.1.3. Композиційний аналіз відношень та пропорційного рішення в костюмі

Практична робота 5. Відношення та пропорційні закономірності в костюмі

 

 

Упродовж всієї історії людства не припинялися пошуки загального закону Гармонії. Це завдання намагалися вирішити в своїх дослідженнях і творчості Поліклет, Альберті, Вітрувій, Ньютон, Кант і Гегель. Вчені довели, що пізнання єдності і є пізнанням гармонії, тому що ці два поняття тісно переплітаються між собою.

Гармонія – це єдність матеріального і духовного, кількості і якості. Загальний закон гармонії має бути єдиним для живої і неживої природи, для матеріального і духовного світу, до складу якого входять мислення й мистецтво.

 

Венера Мілоська (рис. 1) − шедевр античного мистецтва. Відношення між відстанню від голови до стоп і від пупа до стоп дорівнює золотому числу Фі (1,618), так само як і відношення довжини голови до відстані між очима і підборіддям; відношення відстані від носа до підборіддя до відстані між губами і підборіддям.

Що більше обличчя відповідає цим пропорціям, то гармонійніше воно здається.

Рис. 1. Венера Мілоська

 

Рис. 2. Грецький Парфенон – це ідеал пропорційності,

ода пропорції «Золотого перетину»

 

Рис. 3. «Золоті пропорції» в природі

 

Мистецтво проєктування костюма полягає у забезпеченні гармонійної цілісності конструктивних елементів на фігурі людини з його художньо-образним рішенням, тобто обумовлює логіку розвитку за формою і змістом, підкреслюючи найхарактерніші риси стилю. Дослідники з проблем гармонійної цілісності в мистецтві костюма Козлова Т. В., Гусейнов Г. М., Ермілова В. В. прийшли до висновку, що зміст терміну «композиційна цілісність» костюма має включати такі поняття:

композиційне формоутворення (форма, геометричний вид, конструкція, маса, силует);

закономірності  композиції (співрозмірність, підпорядкованість, компо-зиційний центр), тобто цілісність структури;

засоби композиції (пропорції, ритм);

прийоми гармонізації композиції (контраст, нюанс, тотожність, масштаб, симетрія, асиметрія, статика та динаміка).

Отже, відношення і пропорційні закономірності є одним із засобів забезпечення композиційної цілісності костюма. Аналізуючи використання відношень та пропорцій в різних жанрах мистецтва: архітектурі, скульптурі, живописі тощо, слід зазначити, що вони дійсно є одним із засобів зв’язку в єдине ціле всіх елементів форми і її частин під час створення будь-якої композиції.

Усебічний гармонійний розвиток людини передбачає оволодіння почуттям прекрасного, формування здатності не тільки бачити красу у навколишній дійсності, а й творити її власними зусиллями, відчуваючи при цьому велику радість і натхнення.

Тема «Відношення і пропорційні закономірності в костюмі» є дуже важливою для формування професійної компетентності майбутніх фахівців індустрії моди, оскільки входить до блоку змістовних модулів таких навчальних дисциплін, як «Основи моделювання та художнє оформлення одягу» (спеціальність 182 Технології легкої промисловості), «Композиція костюма» (спеціальність 022 Дизайн). Саме тому успішне її опанування здобувачами освіти на лекційних заняттях, а також закріплення теоретичного матеріалу та набуття практичних навичок на лабораторних чи практичних заняттях, забезпечить гарантію розробки в подальшому якісних, композиційно-цілісних виробів.

Костюм має бути гарним, надавати людині стрункості та привабливості, виявляти природні місця розташування основних конструктивних поясів та видозмінювати їх за бажанням людини.

Форма костюма не монолітна, а складається з частин (одяг, взуття, головний убір тощо). Це пояснюється залежністю її від форми тіла людини, вимог до костюма, його призначення, особливостей матеріалу, конструктивного устрою моделі, технології виготовлення.

Розглядаючи костюм, ми порівнюємо його частини між собою, але порівнювати можна лише однорідні величини:

лінії,

площини,

об’єми,

фактури,

кольорові плями.

Результат порівняння однорідних величин у моделюванні називається відношенням.

Види відношень:

1. Тотожність – найпростіший вид узгодженості, найважливіший прийом гармонізації костюма – повна подібність (однаковість) однорідних величин (форм, ліній, розмірів, об’ємів, фактур, кольорів). Приклад тотожності фактури та кольору матеріалу подано на рис. 4.

 

Рис. 4. Тотожність фактури, кольору матеріалу

 

Цей вид використовують у костюмі, коли прийнятий за основу елемент або геометричний об’єм повторюється і розвивається у різних варіаціях.

Недолік – за надмірного використання стомлює та притупляє сприйняття костюма, в сучасній моді такий прийом вважається занадто правильним.

2. Нюанс – найсуттєвіший засіб композиції, нюансування робить річ елегантною − незначна різниця між однорідними елементами (лініями, площинами, об’ємами, фактурами, кольорами). При цьому емоційний ефект підсилюється зі збільшенням різниці між ними. Використання нюансних поєднань дає великий простір для творчості. Приклад нюансу фактури матеріалу, величини оздоблення, рисунку матеріалу, кольору, елементів форми подано на рис. 5.

 

Рис. 5. Нюанс фактури матеріалу, величини оздоблення,

рисунка матеріалу, кольору, елементів форми

 

3. Контраст – яскраво виражена різниця між однорідними елементами (лініями, площинами, об’ємами, фактурами, кольорами), яку направлено на загострення сприйняття форми.

Наявність контрасту робить образ яскравішим, він краще запам’ятовується, але може сприйматися неоднозначно. Недолік – швидко стомлює психіку, за частого використання річ швидко набридає. Приклад контрасту кольору, фактури матеріалу, величини елементів форми подано на рис. 6.

 

Рис. 6. Контраст кольору, фактури матеріалу,

величини елементів форми

 

 

 

Форма костюма та його складових частин нерозривно пов’язана з пропорціями тіла людини.

Пропорції тіла – співставлення та урівноваженість окремих частин тіла людини між собою, які придають тілу естетичної виразності та гармонійної завершеності.

Від пропорцій тіла людини залежать пропорції костюма, оскільки він неподільно пов’язаний з фігурою конкретної людини.

Як відомо, на сьогоднішній день художнім каноном, естетичним ідеалом є така фігура людини, в якої Д гол = 1/8 Р. Вертикаль, яка відповідає зросту людини, розділена на 8 рівних частин, визначених анатомічною будовою тіла людини, її основними конструктивними поясами.

Лінія талії є основним горизонтальним членуванням фігури і умовно розділяє її на верхню та нижню частини. Їх відношення складає 3:5, що є приблизним числовим аналогом «золотого перетину».

Така фігура вважається гармонійною, вона зорово подовжена, має чітко виражену область талії, витягнуту струнку шию, порівняно невелику голову, пропорційні верхні та нижні кінцівки.

Зображення пропорційної фігури подано на рис. 7.

 

Рис. 7. Пропорційна фігура людини

 

Важливими відправними горизонталями для знаходження пропорцій фігури є зріст людини та розміщення лінії талії (рис. 8).

 

http://modagid.ru/files/photos/imgs/83/83796/large_1.jpg?1369237234

 

а

б

в

Рис. 8. Вплив розміщення лінії талії

на визначення пропорцій фігури людини:

а − збалансована фігура;

б – короткий торс, довгі ноги;

в − довгий торс, короткі ноги

 

Пропорції одягу – це відношення окремих його частин між собою та у поєднанні з формою загалом. Вони мають відповідати будові стопи та функціональному вирішенню одягу. На рис. 9 подано приклад пропорційного/непропорційого одягу відносно фігури людини.

 

Рис. 9. Пропорційний/непропорційний одяг

відносно фігури людини

 

«Пропорції в одязі, костюмі»

https://www.youtube.com/watch?v=swiwOLUX3ak

 

Розташування основних силуетних ліній: лінії плеча, лінії талії та лінії низу виробу дуже впливають на пропорційний устрій костюму, а також на сприйняття самої фігури людини в ньому (рис. 10).

 

Рис. 10. Сприйняття фігури людини

залежно від розташування основних силуетних ліній

 

У композиції виділяють 2-а види пропорцій:

1. Прості (арифметичні, модульні, раціональні) пропорції – пропорції, які базуються на відношеннях раціональних (цілих) чисел, а взаємозв’язок частин і цілого виражається повторенням обраного розміру (модуля). Приклад простих пропорцій в костюмі подано на рис. 11.

 

Рис. 11. Приклад простих пропорцій у костюм

 

«Прості пропорції»

https://www.youtube.com/watch?v=swiwOLUX3ak

 

До простих пропорцій відноситься так званий єгипетський трикутник зі співвідношенням сторін 3:4:5 (рис. 12).

 

Рис. 12. Приклад простих пропорцій у костюмі

зі співвідношенням сторін 3:4:5

 

«Єгипетський трикутник»

https://www.youtube.com/watch?v=swiwOLUX3ak

 

2. Складні (геометричні, ірраціональні) пропорції (рис. 13) – пропорції, в яких вирішальне значення має геометрична побудова, заснована на ірраціональних відношеннях величин.

 

Рис. 13. Варіанти складних пропорцій у костюмі

 

Доведено, що художньо-цінні пропорції дають такі ірраціональні відношення:

ü сторони квадрата до його діагоналі, як одиниці до коріння квадратного з двох (рис. 14) .

Нехай: а – сторона квадрата, b діагональ квадрата, тоді:

 

Рис. 14. Складна пропорція по принципу

співвідношення сторони квадрата до діагоналі

 

Рис. 15. Приклад складних пропорцій в костюмі

(відношення сторони квадрата до його діагоналі)

 

«Принцип квадрата»

https://www.youtube.com/watch?v=swiwOLUX3ak

 

ü половини основи рівностороннього трикутника до висоти як одиниці до коріння квадратного з трьох (рис. 16).

Нехай: а – половина основи рівностороннього трикутника, b висота трикутника, тоді:

 

Рис. 16. Складна пропорція за принципом співвідношення

половини основи рівностороннього трикутника до його висоти

 

Рис. 17. Приклад складних пропорцій в костюмі (відношення

половини основи рівностороннього трикутника до його висоти)

 

«Принцип трикутника»

https://www.youtube.com/watch?v=swiwOLUX3ak

 

ü відношення «золотий перетин» − ідеал гармонійних пропорцій у костюмі, введений у практичне використання ще Л.Д. Вінчі.

 

Золотий перетин – це такий розподіл цілого на дві нерівні частини, при якому менша частина так відноситься до більшої, як більша до всього цілого.

 

Рис. 18. Складна пропорція «золотого перетину»

 

«Золотий перетин»

https://www.youtube.com/watch?v=swiwOLUX3ak

 

Пропорції «золотого перетину» утворюють математичний ряд ірраціональних чисел, які для зручності виражаються рядом цілих чисел (ряд Фібоначчі). Цифри цього ряду 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55 і так далі утворюються як сума двох попередніх чисел, а співвідношення кожної пари 3/5, 5/8, 8/13, 13/21, 21/34,…. близькі до 1,62, тобто до «золотого перетину» (рис. 19, 20).

 

Рис. 19. Варіанти складних пропорцій в костюмі

(відношення «золотий перетин»)

 

Рис. 20. Приклад складних пропорцій у костюмі

(відношення «золотий перетин»)

 

«Золотий перетин графічним способом»

https://www.youtube.com/watch?v=swiwOLUX3ak

 

 

Аналіз відношень та пропорційного рішення запропонованої моделі 1

 

 

 

У запропонованій моделі 1 (рис. 21) використано наступні види відношень: тотожність основних матеріалів за кольором та фактурою (щільної матової тканини чорного та темно-зеленого кольорів) верхньої та нижньої частини виробу; нюанс геометричного виду форми верхньої та нижньої частини виробу (перевернута трапеція більшого розміру та звичайна трапеція меншого розміру); контраст фактури та кольору основного та додаткового матеріалу нижньої частини виробу (щільний, сухий, матовий зеленого кольору та пластичний пастельного рожевого кольору).

Композиція костюма побудована з використанням простих пропорцій: ліф сукні ділиться навпіл лінією округлої кокетки, а довжина кокетки спідниці сукні рівна довжині асиметричної деталі чорного кольору.

Рис. 21. Модель 1

для аналізу відношень

та пропорційного рішення

 

Аналіз відношень та пропорційного рішення запропонованої моделі 2

 

 

У запропонованій моделі 2 (рис. 22) використано наступні види відношень: тотожність довжин верхньої частини костюму (білого кольору) та видимої частини верхньої спідниці (блакитного кольору); нюанс основних матеріалів за кольором (синій та блакитний кольори); нюанс геометричного виду елементів форми частин виробу (трапеція більшого та меншого розмірів); контраст фактури матеріалів нижньої та верхньої частин виробу (щільний, сухий, матовий білого кольору та текучий напівпрозорий блакитного кольору).

Композиція костюма побудована з використанням простих пропорцій: верхня частина костюма по довжині рівна довжині видимої частини верхньої спідниці блакитного кольору.

Рис. 22. Модель 2

для аналізу відношень

та пропорційного рішення

 

«Прості чи складні пропорції»

https://www.youtube.com/watch?v=swiwOLUX3ak

 

 

Питання для самоконтролю

1. Які є види відношень у композиції костюма?

2. Пояснити сутність тотожності, нюансу, контрасту.

3. На чому засновані прості пропорції?

4. На чому засновані складні пропорції?

5. До якого виду пропорцій відноситься «єгипетський трикутник»?

6. До якого виду пропорцій відноситься «золотий перетин»?

 

 

 

 

 

 

Попередня тема

На початок

Наступна тема