НМЦ

КОМПОЗИЦІЯ КОСТЮМА

Електронний посібник

 

ВФПО

3. ПРИЙОМИ КОМПОЗИЦІЇ

 

3.2. Ритмічні закономірності в організації костюма

3.2.1. Поняття про ритм

3.2.2. Види ритмічної організації елементів костюма

3.2.3. Симетрія і асиметрія в костюмі

3.2.4. Композиційний аналіз ритмічної організації костюма

Практична робота 6. Ритмічні закономірності в організації костюма

 

3.2. Ритмічні закономірності в організації костюма

3.2.1. Поняття про ритм

 

Дослідники з проблем гармонійної цілісності в мистецтві костюма прийшли до висновку, що зміст терміну «композиційна цілісність» костюма має включати в себе ритм як засіб композиції та симетрію, асиметрію як прийоми композиції.

 

Тобто, ритм є одним із засобів забезпечення композиційної цілісності костюма.

Аналізуючи використання ритму в різних жанрах мистецтва: архітектурі, скульптурі, живопису тощо, слід зазначити, що ритм дійсно є одним із засобів зв’язку в єдине ціле всіх елементів форми і її частин під час створення будь-якої композиції.

Ще на ранніх ступенях розвитку суспільства елементи ритму проявлялись в орнаментації різних речей домашнього вжитку: грубий глиняний посуд людина прикрашала примітивно намальованими зигзагами, вм’ятинами пальців, що створювало ритмічну побудову повторюваності (рис. 23).

 

Рис. 23. Елементи ритму у речах домашнього вжитку

 

В одязі давніх ассирійців використовувалося чергування бахроми, орнаментів і нашитих металевих пластин (рис. 24).

 

Рис. 24. Чергування елементів у костюмах давніх ассирійців

 

У персів в одязі були присутні орнаментовані і смугасті тканини різного ритму   (рис. 25).

 

Рис. 25. Ритм у костюмах давніх персів

 

В епоху Відродження в одязі використовувалися ритмічні складки плащів, складні різнорапортні рисунчасті тканини, смугасті тканини штанів-панчіх. У XVIII-XIX ст. продовжується подальше використання ритму, як засобу композиційної цілісності в оздобленні, вишивці, тканині плісе, рядах ґудзиків та петель (рис. 26).

 

Рис. 26. Чергування елементів в костюмах давніх епохи Відродження

 

Ритм – поняття складне, що базується на поступових кількісних та якісних змінах у чергуванні елементів, на закономірності зміни порядку. Ритм як життєвий імпульс проявляється у всіх явищах природи. Зміна дня і ночі, пори року, фізіологічні зміни розвитку людини – все це часові ритми, що пов’язані з якісними змінами фізіології і анатомії людини, з підвищенням її розумового і духовного рівня (рис. 27).

 

Рис. 27. Ритм як життєвий імпульс

 

Ритм (з грецької перекладається як розміреність) ‒ це рівномірне чергування мовних, звукових, зображальних елементів у відповідній послідовності.

Він проявляється в творах архітектури, образотворчого мистецтва, орнаментах виробів декоративно-ужиткового мистецтва, у різних сферах життя людини (рис. 28).

 

Рис. 28. Прояви ритму в різних сферах

 

Важливе значення ритм, як засіб забезпечення композиційної цілісності, має і в дизайні костюма, тому що визначає динаміку форми, її організованість та характер образу (рис. 29). Це один з найважливіших засобів приведення однакових чи багатообразних елементів форми до гармонійного розміщення.

 

Рис. 29. Ритм в костюмі

 

Ритм служить для вираження упорядкованості, зорової динаміки та краси закономірності, бо при цьому створюються форми різного значення та активності.

Характерна ознака ритму – повторення!

Ритм у костюмі – це чергування розмірних елементів, ліній, об’ємів, площин, фактур; це один із засобів зв’язку всіх частин форми в єдине ціле.

Ритм буває: спокійним, неспокійним (активним), горизонтальним, вертикальним, діагональним, спіральним, радіальним, променевим (рис. 30).

 

Рис. 30. Напрями ритму в костюмі

 

Ритм у композиції костюма – це закономірне повторне чергування однорідних елементів (лінії, плями, поверхні, об’єми, форми, фактури, декоративні елементи, кольорові поєднання) та інтервалів між ними на площині чи у просторі.

У сучасному костюмі зустрічаються багаточисельні прояви ритму:

▪ ритмічні малюнки на тканині (смуга, клітинка, горох) ‒ рис. 31;

 

Рис. 31. Ритмічні рисунки тканини

 

▪ ритми в оздобленні (ґудзики, пряжки, строчки) ‒ рис. 32;

 

Рис. 32. Ритмічні оздоблення

 

▪ ритми в лініях форми (рис. 33);

▪ ритми в деталях (рис. 33);

▪ ритми аксесуарів.

 

Рис. 33. Ритм ліній, деталей

 

У межах певної форми правильне вирішення ритму допомагає очам охопити виріб у цілому. Залежно від розміщення частин форми ансамблю костюма може бути його різне емоційне вираження: гостро модне, ділове або повсякденне. Зміни ритмічного співвідношення між частинами у виробі дозволяють у кожному випадку створювати той чи інший характер вигляду людини в костюмі. Досягнути єдності конструкції і форми можна, порівнюючи з точки зору ритму окремі її частини, узаконюючи тим самим життєздатність форми.

 

 

Ритмічна організація елементів форми буває 2-х видів:

1. Метричний ряд – найпростіший прояв ритму, рівномірний рух – чергування рівних за величиною елементів через рівні інтервали.

Метр слід використовувати обережно, з почуттям міри, щоб уникнути монотонності та одноманітності.

Метричний ряд характеризується статичністю.

Метричні порядки можуть бути представлені в композиції костюма 3-ма схемами:


1.1. Повторення елемента через однакові інтервали (рис. 34).

 

Рис. 34. Метричний ряд:

повторення елемента через однакові інтервали

 

1.2. Повторення елемента без інтервалу (рис. 35).

 

Рис. 35. Метричний ряд: повторення елемента без інтервалу

 


1.3. Повторення елемента під час його радіального розміщення (рис. 36).

 

Рис. 36. Метричний ряд: повторення елемента в радіальному напрямі

 

 

2. Ритмічний ряд – це повторення елемента, який збільшується чи зменшується, через певний інтервал, який теж збільшується або зменшується.

Ритмічні порядки можуть бути представлені в композиції костюма 4-ма схемами:

2.1. Повторне чергування елементів під час збільшення або зменшення інтервалів між ними (рис. 37).

 

Рис. 37. Ритмічний ряд: повторне чергування елементів

під час збільшення або зменшення інтервалів між ними

 

2.2. Повторне чергування збільшеного або зменшеного елемента через однаковий інтервал (рис. 38).

 

Рис. 38. Ритмічний ряд: повторне чергування

збільшеного або зменшеного елемента через однаковий інтервал

 

2.3. Повторне чергування збільшеного або зменшеного елемента під час збільшення або зменшення інтервалів між ним (рис. 39).

 

Рис. 39. Ритмічний ряд: повторне чергування

збільшеного або зменшеного елемента

під час збільшення або зменшення інтервалів між ним

 

2.4. Повторне чергування збільшеного або зменшеного елемента під час радіального розміщення під час збільшення або зменшення інтервалів між ним (рис. 40).

 

Рис. 40. Ритмічний ряд: повторне чергування

збільшеного або зменшеного елемента за радіального розміщення

під час збільшення або зменшення інтервалів між ним

 

У композиції сучасного костюма часто використовується метрично-ритмічна організація однорідних елементів.

 

3.2.3. Симетрія і асиметрія в костюмі

 

Ефективними засобами композиційної організації форми костюма є симетрія та асиметрія.

Симетрія – це повна однаковість розташування елементів відносно точки, осі чи площини. Вона характерна для всього живого в природі (листя, квіти, комахи, людина тощо) та є одним з важливих композиційних засобів досягнення єдності та художньої виразності моделі (рис. 41).

 

Рис. 41. Симетрія в костюмі

 

Є різні види симетрії:

дзеркальна симетрія – найпростіший для сприйняття і найпоширеніший вид симетрії, коли одна половина предмета або композиції є дзеркальним відображення іншої; прикладом такого виду симетрії може служити фронтальний силует фігури людини в нерухомому стані з вертикальною віссю (площиною) симетрії;

центрально-осьова симетрія – рівні частини розташовані навколо центральної осі і під час повороту навколо неї вони повністю поєднуються; прикладами такої симетрії є різноманітні розетки, вписані в коло;

симетрія гвинта і спіралі – композиція створюється шляхом обертання елементів навколо осі і одночасного руху вздовж цієї осі; в спіральної симетрії елементи можуть переміщатися в одній площині, поступово наближаючись до центру.

Тіло людини теж є симетричною формою з вертикальною віссю симетрії, що проходить зверху донизу через середину тіла та ділить його на праву та ліву половинки.

Асиметрія – протилежне поняття симетрії – це розміщення елементів за відсутності точки, осі чи площини симетрії. Вона надає формі різного ступеня динамічності.

Використання симетрії чи асиметрії в костюмі (рис. 42) пов’язане з його призначенням:

- у повсякденному одязі перевага віддається симетрії частин та деталей форми;

- у святковому одязі асиметрія дає більш динамічні та напружені в художньому значенні форми.

 

Рис. 42. Асиметрія в костюмі

 

 

3.2.4. Композиційний аналіз ритмічної організації костюма

 

Аналіз ритмічної організації моделі 1

 

Рис. 43. Модель 1

для аналізу ритмічної організації сукні

та схеми ритму

 

У запропонованій моделі 1 (рис. 43) використано такі види ритмічної організації:

- метричний ряд повторення елемента через однакові інтервали за елемент взято декоративну пляму блакитного кольору в центральній частині сукні (рис. 43 а) та лінії вертикального шва на нижній частині спідниці сукні (рис. 43 б);

- ритмічний ряд повторне чергування збільшеного елемента через однаковий (нульовий) інтервал за елемент використано складову частину ліфу сукні (рис. 43 в).

 

Аналіз ритмічної організації моделі 2

 

 

 

У запропонованій моделі 2 (рис. 44) використано ритмічний ряд як вид ритмічної організації ‒ повторне чергування збільшеного елемента під час збільшення інтервалів між ним ‒ за елемент використано чорну фактурну смугу на спідниці сукні, за інтервал – проміжок жовтого кольору між чорними фактурними смугами.

Рис. 44. Модель 2 для аналізу ритмічної організації сукні

та схеми ритму

 

Аналіз ритмічної організації запропонованої моделі 3

 

Рис. 45. Модель 3 для аналізу ритмічної організації сукні

та схеми ритму

У запропонованій моделі 3 (рис. 45) використано такі види ритмічної організації:

- метричний ряд – повторення елемента без інтервалу – за елемент взято декоративне плетіння червоного кольору в центральній частині сукні та основу для накладного декору з плетених квітів в області горловини сукні (рис. 45 а, б);

- ритмічний ряд – повторне чергування збільшеного елемента під час збільшення або зменшення інтервалів між ним ‒ за елемент використано квітковий мотив рисунка матеріалу на спідниці сукні (рис. 45 в);

- ритмічний ряд – повторне чергування збільшеного елемента за радіального розміщення під час збільшення або зменшення інтервалів між ним – за елемент використано сегмент між рельєфними швами на спідниці сукні (рис. 45 г).

 

 

 

Питання для самоконтролю

1. Що таке ритм? Що називається ритмом в костюмі?

2. Дати характеристику метричного ряду як виду ритмічної організації.

3. Дати характеристику ритмічного ряду як виду ритмічної організації.

4. Пояснити 3 схеми метричного ряду.

5. Пояснити 4 схеми ритмічного ряду.

 

 

Після проходження онлайн-тестування,

показник засвоєння матеріалу можна дізнатися тут

https://drive.google.com/file/d/1ZLHTM6_D-FmoWmt-ojlP0NGcjtjzZnMe/view?usp=sharing

 

ВАЖЛИВА ІНФОРМАЦІЯ

 

ЦІКАВИНКИ

ЦІКАВИНКИ ІІ

 

 

Попередня тема

На початок

Наступна тема