|
|
КОМПОЗИЦІЯ КОСТЮМА Електронний посібник |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. ЕЛЕМЕНТИ КОМПОЗИЦІЇ |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.3.1. Фізичні
властивості кольору, групи кольорів 2.3.2. Принцип
побудови кольорового кола 2.3.3. Гармонія 2-х
і 3-х кольорів 2.3.4. Композиційний
аналіз кольорового рішення костюму Практична робота 3. Колір
у костюмі Колір відіграє важливу роль у
нашому житті та діяльності. У природі немає нічого безколірного. Людина живе
у різноманітному кольоровому світі.
Кольором визначається не лише естетичний
зміст костюма, а і його значення як символу, як фактора
об’єднання
людей. Отже,
людина сприймає колір у трьох аспектах: - фізичному (від довжини хвилі залежить сприйняття кольору);
- емоційно-психологічному;
- символічному.
Основи теорії кольору були
закладені І. Ньютоном, який першим систематизував світ кольорів, встановив залежність між
заломленням світла та кольором. Саме він у 1676 році в одному зі своїх
експериментів з тригранною призмою зумів розкласти сонячне світло на спектральні кольори.
Ко́лір (ба́рва) − суб’єктивна характеристика сприйняття світлової хвилі, яка
ґрунтується на здатності зору людини розрізняти електромагнітне
випромінювання з довжиною хвиль у межах видимого діапазону (довжини хвиль від
380 до 760 нм). Колір – це
відчуття, яке виникає в органі зору людини при дії на нього світла, відбитого
від предметів навколишнього світу. Колір предмета залежить від
його здатності пропускати, відбивати чи поглинати промені світла. Тому колір як властивість предмета – це частина спектру, яку
предмет пропускає або відбиває, поглинаючі всі решту.
Біла поверхня отримується під час
повного відбивання променів світла, чорна – під час повного поглинання.
Спектральні кольори отримуються, якщо предмет пропускає або відбиває лише
частину променів, що на нього падають (якщо предмет поглинає червоні та жовті
кольори, а відбиває сині та фіолетові, він буде синього кольору).
Все різноманіття кольорів у
природі можна розділити на 2 групи: 1. хроматичні
(забарвлені) – це
спектральні кольори та пурпурний; 2. ахроматичні
(безбарвні) – це чорний,
білий та всі відтінки сірого (всього близько 300 відтінків).
Крім цього
кольори можна розділити на: Теплі кольори −
червоний, помаранчевий, жовтий, а також всі можливі відтінки та їх
комбінації − це кольори вогню, опалого листя, сходу і заходу сонця,
розплавленого металу, ними можна відображати пристрасть, енергію, щастя. Вони
яскраві, відбивають багато світла, збільшують об’єми, мають здатність
«виступати» на передній план.
Холодні кольори (зелені, сині, фіолетові) − це кольори води, ночі, льоду, вони відбивають менше світла,
є більш стриманими, зорово скорочують і зменшують предмети, мають
здатність «відступати» на задній план.
Нейтральні
кольори – коричневий, білий, сірий,
чорний.
Аналізом процесу сприйняття і розрізнення кольору на основі систематизованих
знань із фізики, фізіології й психології займається кольорознавство. Виділяють три характеристики хроматичних кольорів: 1. колірний тон – назва, якість кольору; це
помітна оком різниця в кольорі та відтінках;
2. світлота (яскравість) – це різниця всередині одного монохромного кольору; це ступінь додавання
до одного монохромного кольору білого або чорного (більша або менша ступінь
схожості монохромного кольору з білим або чорним) (наприклад, рожевий – це
розведений червоний, блакитний – розбавлений синій).
3. насиченість – це густота, сила кольору, його інтенсивність, тобто наближення
забарвлення до максимально допустимого для цього кольору. Кожен колір може
бути приглушеним, неяскравим, глибоким, чистим, насиченим.
Є лише одна характеристика ахроматичних кольорів: світлота.
Монохромні
кольори – кольори, що мають одну назву, але різну світлоту
та насиченість.
Колірна гама – це низка кольорів, що мають спільні
властивості (модна кольорова гама, гамма холодних, теплих кольорів).
Задовго до відкриття
спектральних кольорів, в результаті експериментів з поєднанням кольорів,
вчені та митці створили 6-сегментне колірне коло. Зараз фахівці користуються
різними колірними колами.
Колірне коло Іттена − назване на честь видатного
швейцарського художника й викладача школи «Баугауз»
Йоганнеса Іттена, який у 1961 році сформулював
основну модель і концепцію поєднання кольорів.
Фахівці легкої промисловості на
практиці використовують колірне
коло, розроблене доцентом Шугаєвим, в основі якого лежать 2-і пари кольорів: жовтий − синій, червоний −
зелений, воно включає 16 кольорів у 4-ох чвертях.
Зараз є
вдосконалений аналог цього колірного кола – коло, яке складається з 24
кольорів.
За поєднанням виділяють 3-и
групи кольорів: 1.
родинні (споріднені) – кольори, що
розміщуються в одній чверті кола поряд, через один та через два кольори та
мають у своєму складі один спільний головний колір; Такі кольорові поєднання
приємні, м’які, делікатні, вони створюють враження спокою та задоволення. 2.
родинно-контрастні – кольори, що розміщуються у двох сусідніх чвертях кольорового кола та мають
один спільний головний колір. Такі поєднання активніші за родинні
(споріднені). На кольоровому колі 4-и групи
родинно-контрастних кольорів, або 12 пар. 3.
контрастні − кольори, що розміщуються в протилежних чвертях кольорового кола.
Вони емоційні, яскраві, активні. Є 2-і групи контрастних
кольорів, або 6 пар.
Колір – один з найважливіших факторів
композиції костюма, який створює настрій в костюмі
для задоволення естетичного прагнення людини. Вміння грамотно використовувати колір у костюмі, відчувати його
гармонію – справа непроста, адже колір є одним із найсуб’єктивніших засобів
композиції, бо кожна людина сприймає його індивідуально та має власні вподобання. Гармонія кольору – це красиве, приємне для ока
більшості людей поєднання кольорів. До гармонійних відносяться кольорові
сполучення, які створюють враження колористичної цільності, рівноваги
кольорів та їх взаємозв’язку.
Колорит – це сукупність гармонійних кольорів, які мають логічний зв’язок завдяки
естетичному смаку та смаку художника. Колорит костюма, заснований на
гармонії, має бути продуманим, враховувати вимоги моди і властивості усіх
поєднаних кольорів. У поєднанні кольори мають
збагачувати один одного, допомагати у вирішенні основного завдання та
розкривати задум художника – модельєра. До гармонійних відносяться
кольорові сполучення, які створюють враження колористичної цільності,
рівноваги кольорів та їх взаємозв’язку.
Гармонія 2-х
родинних кольорів можлива лише за умови послаблення насиченості одного або обох кольорів.
Гармонія
2-х родинно-контрастних кольорів – гармонійними будуть ті пари кольорів, що
лежать на кінцях хорд, паралельних діаметрам, що з’єднують головні кольори.
Гармонійні двокольорові
контрастні кольори розміщені на кінцях діаметрів кольорового кола.
Дуже поширена в одязі кольорова тріада (особливо в спортивному,
молодіжному, дитячому одязі) – кольори, які знаходяться на вершинах
рівносторонніх, рівнобічних, прямокутних трикутників, будуть гармонійними.
Слід
враховувати, що кількість кольорів, які складають колорит костюма, може бути різною. Однак за обмеженої кількості кольорів легше досягти їх виразності. Зазвичай в костюмі
поєднуються 2−3-и кольори,
рідше – 4-и. Якщо комбінувати більше, то образ буде занадто
строкатим та безглуздим.
Чорний, білий, сірий
поєднуються з усіма іншими кольорами та відтінками. Вони універсальні, тому їх краще використовувати для базових речей і доповнювати чимось яскравим. Всі пастельні тони поєднуються між
собою, незалежно від відтінку. Це кольори, в яких вже від початку багато білого. Тому їх можна комбінувати між собою в будь-якому порядку.
Ахроматичний сірий – колір
нейтральний, тому гарно поєднується практично з усіма кольорами і відтінками.
Ефектно виглядає сірий з яскравими кольорами, він ніби стає фоном і
урівноважує зображення, на якому яскраві кольори сяють у всій красі. Так,
сірий з червоним – улюблене для багатьох поєднання, яке демонструє спокій
сірого та пристрасть червоного.
Сірий з рожевим,
м’яким кольором, створює ніжні, елегантні, романтичні поєднання.
З теплими
кольорами сірий створює осінні, комфортні, розкішні образи.
З холодними
кольорами сірий створює ніжні, елегантні або прохолодні образи, залежно від
колірного тону та світлоти кольору.
З ахроматичними
кольорами сірий створює лаконічні поєднання, але при цьому увага прикута не
до кольору, а до форми або фактури.
Сірий з бежевим –
ніжне, комфортне, спокійне і красиве поєднання.
Аналіз кольорового рішення
запропонованої моделі 1 У
запропонованій моделі 1 (рис. 71) використано хроматичну кольорову
гаму холодних кольорів, костюм побудовано на гармонійних родинних кольорових
поєднаннях кольорів різної світлоти.
Аналіз кольорового рішення
запропонованої моделі 2 У запропонованій моделі 2 (рис. 72) композиція костюма
побудована з використанням комбінації кольорів: поєднано кольорову гаму
теплих і холодних кольорів, а в якості одного з основних використано ще і
ахроматичний чорний колір. Другий основний колір − хроматичний
темно-зелений, в якості третього кольору запропоновано пастельний рожевий, а
як додатковий – хроматичний червоний. Тому можна говорити про гармонійне
поєднання двох контрастних кольорів з колірного кола в образі – червоного та
зеленого, одного рожевого як похідного від червоного кольору та одного
ахроматичного чорного кольору.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||