НМЦ

КОМПОЗИЦІЯ КОСТЮМА

Електронний посібник

 

ВФПО

2. ЕЛЕМЕНТИ КОМПОЗИЦІЇ

 

2.1. Форма та процес формоутворення

2.1.1. Форма як основа виразу задуму композиції моделі, її види

2.1.2. Характеристика ознак форми

2.1.3. Лінії форми

2.1.4. Композиційний аналіз форми

Практична робота 1. Характеристика властивостей форм

 

 

Усі об’єкти матеріального світу мають свою форму.

Форма («forma» в перекладі з латинської мови означає «зовнішність»).

Форма − зовнішній вигляд, обрис речі, дії тощо або зовнішній вираз певного змісту.

 

 

У костюмі, як і в інших обєктах, розрізняють три підскладові форми: функціональну, конструктивну, естетичну.

Функціональна форма – обумовлена призначенням костюма.

Конструктивна форма – залежить від властивостей матеріалів, із яких створюється костюм.

Естетична форма впливає на задоволення естетичних потреб споживача.

Тому під час проєктування форми костюма необхідно враховувати, що вона має відповідати призначенню, співвідноситись з фігурою людини, повинна бути зручною і красивою.

Усі підскладові форми можна обєднати в єдину дизайн-форму (далі − форму) це особлива організованість костюма, направлена на досягнення єдності усіх компонентів форми (конструкції, зовнішнього вигляду, кольору, фактури).

Форма костюма тривимірна та змінюється залежно від кута зору (рис. 1).

 

Рис. 1. Приклад форми костюма

 

Форма костюма характеризується:

1. структурою – характеристика складу форми за кількістю та видом складових частин. Якщо форма включає до трьох внутрішніх форм та вони не складні за конфігурацією, таку форму за структурою можна назвати простою. В іншому випадку форму за структурою називають складною (рис. 2).

 

а

б

Рис. 2. Приклад структури форми

а – проста; б – складна

 

«Структура форми»

https://www.youtube.com/watch?v=MJk0HtyVyD8

 

2. пластикою спряження – характеристика узгодження елементів форми.

Пластика спряження може бути:

- з простим примиканням форми – одна форма закінчується, інша починається (рис. 3 а);

- взаємне перетинання форм − одна форма накладається на іншу (рис. 3 б);

- розташування форм на відстані одна від одної – одна форма знаходиться на відстані від іншої (рис. 3 в).

 

  а

   в

б

Рис. 3. Види пластики спряження

 

«Пластика форми»

https://www.youtube.com/watch?v=MJk0HtyVyD8

 

 

Форма має свої властивості, які допомагають у створенні художньої виразності костюма:

1. Геометричний вид – визначається (рис. 4):

- співвідношенням розмірів форми за всіма напрямками розвитку форми (координатами): а − лінійна, б − площинна, в − обємна; г – комбінована.

- характером поверхні: плоска, випукла, ввігнута, випукло-ввігнута.

 

а

б

в

г

Рис. 4. Геометричний вид форми

 

«Види співвідношень розмірів форми»

https://www.youtube.com/watch?v=MJk0HtyVyD8

 

2. Величина – це відношення розмірів форми одягу з фігурою людини чи кількох складових частин форми під час їх порівняння (рис. 5).

 

Рис. 5. Властивість «величина» форми

 

«Величина форми»

https://www.youtube.com/watch?v=MJk0HtyVyD8

 

3. Масивність – це щільність заповнення форми, яка визначає її вагу; це зорове кількісне сприйняття форми одягу загалом та її частин.

Маса залежить від геометричного виду (найбільшою масою володіють форми одягу, у яких всі три розміри рівні – куб, сфера), ступеня обємності, заповнення форми деталями, кольору, рисунку та фактури матеріалу (рис. 6).

 

Рис. 6. Залежність маси форми від заповнення деталями, кольору, рисунка та фактури матеріалу

 

«Від чого залежить маса форми»

https://www.youtube.com/watch?v=MJk0HtyVyD8

 

4. Фактура – характер побудови поверхні форми (від абсолютно гладкої до рельєфної) (рис. 7).

 

гладка

ворсова

рельєфна

Рис. 7. Види фактури

 

5. Колір найемоційно-виразніша властивість форми, допомагає у формуванні образного устрою виробу та впливає на сприйняття інших властивостей форми.

 

 

Форма одягу створюється за допомогою конструктивних, конструктивно-декоративних та декоративних ліній.

Конструктивні лінії − це лінії з’єднання деталей (лінії плечових, бічних швів, шов вшивання рукава в пройму, шов пришивання кокетки; лінії виточки: нагрудної, ліктьової, талієвої). За допомогою цих ліній створюється об’ємна форма виробу і правильна посадка його на статурі. Конструктивні лінії малопомітні в моделі й сприймаються як закономірність у побудові основи форми.

Конструктивні лінії, які створюють форму одягу й одночасно збагачують її, тобто прикрашають та несуть подвійне навантаження, називаються конструктивно-декоративними. Це лінії рельєфів, кокетки тощо, що підкреслені оздоблювальною строчкою чи оформлені кантом; нагрудна виточка, переміщена у м’яку складку від плеча, верхній шов рукава, оформлений декоративною строчкою тощо.

Декоративні лінії це лінії, які використовуються під час розробки фасону. До них належать лінії, які утворюються оздобленням різних видів: мереживом, вишивкою, бейкою, защипами, складками, зборками. Декоративними можна вважати і контурні лінії деталей коміра, манжет, кишень, поясів.

 

КОНСТРУКТИВНІ ЛІНІЇ (рис. 8):

- бічна лінія;

- плечова лінія, що переходить у верхню лінію рукава;

- крокова;

- лінія вшивання коміра.

КОНСТРУКТИВНО-ДЕКОРАТИВНІ ЛІНІЇ (рис. 8):

- лінія рельєфу;

- лінія вшивання рукава;

- лінія пришивання планки.

Усі ці лінії підкресленні оздоблювальною строчкою.

ДЕКОРАТИВНІ ЛІНІЇ (рис. 8):

- контури кишень;

- контури клапана;

- контури пати;

- верхній  контур коміра;

- лінія низу рукава;

- лінія  манжети;

- лінія перегину манжети;

- лінія краю;

- лінія планки.

Рис. 8. Модель для аналізу ліній форми

 

 

 

Рис. 9.

Модель 1 для аналізу форми

Аналіз форми моделі 1 (рис. 9)

1. Характеристика форми: структура форми − структура форми плечового одягу проста, оскільки містить менше трьох нескладних за конфігурацією складових частин; структура поясного одягу проста, бо містить дві прості за конфігурацією складові частини; структура форми костюма загалом проста, оскільки містить небагато нескладних за конфігурацією складових частин.

2. Характеристика форми: пластика спряження – примикання та взаємне перетинання елементів форми. Примикання елементів плечового одягу: манжета + рукав + кокетка + комір + перед; взаємне перетинання елементів форми плечового одягу. Примикання (переднє полотнище + заднє полотнище нижнього шару спідниці) та взаємне перетинання елементів поясного одягу (нижній та верхній шар спідниці). Примикання та взаємне перетинання елементів форм костюму загалом.

3. Властивість форми: геометричний вид − форма площин, форма виробу розвивається у двох напрямках − по осі У (по висоті) та Х (по ширині);

4. Властивість форми: величина – середня, середня величина форми виробу у порівнянні з величиною форми тіла людини; середня величина форми окремо плечового та поясного одягу під час їх порівняння, бо вони подібні;

5. Властивість форми: масивність − форма масивна, бо вона заповнена різними фактурами: рельєфна вязка, ворсова бахрома, сітчаста фактура, так і різними кольорами: зеленувато-жовтий колір светра, фіолетовий колір верхньої спідниці, чорний колір нижньої спідниці.

6. Властивість форми: фактура − комбінована, оскільки поєднується рельєфна, ворсова та сітчаста поверхні.

Рис. 10.

Модель 2 для аналізу форми

Аналіз форми моделі 2 (рис. 10)

1. Характеристика форми: структура форми сукні складна, бо вона містить більше трьох складних за конфігурацією складових частин.

2. Характеристика форми: пластика спряження – комбінована, бо поєднується просте примикання елементів форми, розташування форм на відстані, взаємне перетинання елементів форми. У сукні простежується три види пластики спряження: в бічній області на рівні талії – просте примикання елементів форми (одна складова форми закінчується, а інша починається); спереду на рівні талії − розташування елементів форми на відстані одна від одної; в нижній частині спідниці − взаємне перетинання елементів (складові частини форми спідниці накладаються одна на одну).

3. Властивість форми: геометричний вид − форма лінійна. Форма сукні найбільш виражено розвивається в одному напрямку − по осі У (по висоті).

4. Властивість форми: величина – середня . Середня величина форми виробу у порівнянні з величиною форми тіла людини; середня величина форми двох найбільш виражених окремих частин сукні під час порівняння, остільки вони майже подібні;

5. Властивість форми: масивність – комбінована. Легка форма окремих складових частин сукні (кокетка переду і нижня декоративна частина), остільки вони є пастельного рожевого кольору та не заповнені фактурою; важка  форма інших складових частин сукні чорного і темно-зеленого кольорів.

6. Властивість форми: фактура − комбінована, бо поєднується щільна та напівпрозора фактурні поверхні.

 

 

Питання для самоконтролю

1. Якою може бути структура форми одягу?

2. Якою може бути пластика спряження форми одягу?

3. Назвати властивості форми.

4. Від яких показників залежить маса форми виробу?

 

 

 

 

Попередня тема

На початок

Наступна тема