|
|
ОСНОВИ ДИЗАЙНУ ТА ЕСТЕТИЧНОГО ОФОРМЛЕННЯ ЗАКЛАДІВ РОЗМІЩЕННЯ Електронний посібник |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
РОЗДІЛ 2. ТЕХНІКИ ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВОГО МИСТЕЦТВА В ДИЗАЙНІ ГОТЕЛІВ |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Декоративно-ужиткове мистецтво – предметно-духовний світ людини – охоплює численні
види художньої практики. Це плетіння і ткання, розпис і вишивка, різьблення і
виточування тощо. Одні види – кераміка, обробка кістки і каменю, плетіння –
виникли на світанку людської цивілізації, інші – молоді: гобелен, мереживо,
вироби з бісеру, витинанки з паперу. Для народного декоративно-ужиткового мистецтва
характерний постійний зв’язок з традиціями минулого, в ньому відображено ті соціально-економічні
та культурні зміни, що відбувалися у житті народу в процесі його історичного
розвитку. Мистецтву загалом притаманні такі ознаки, як узагальненість
художнього образу, стилізація і умовність орнаментальних форм, яскрава
декоративність та композиційна ясність. Декоративна галузь декоративно-ужиткового
мистецтва має значну перевагу художніх засад оздоблення над утилітарними і
складається із видів ‒ технік.
Ткацьке виробництво об’єднує підготовку сировини, прядіння ниток,
виготовлення з них тканин і завершальну обробку: вибілювання, фарбування,
ворсування, вибивання тощо.
Килими – це унікальні твори, в яких виявлено високу культуру технічного виконання,
орнаментальне, композиційне, колористичне багатство. Килим ткали з овечої
вовни. Важливе значення мають добір якісної сировини (волокон), відповідна
підготовка пряжі, прядіння ниток, їх фарбування, техніка ткання, принципи
орнаментально-композиційного рішення і кінцева обробка виробів: зарублення, в’язання тороків,
вирівнювання, вичісування.
Художнє обдарування українського народу, вершини його мистецького хисту в
повну силу виявлено у вишитих творах. Немає меж розмаїттю їхніх художньо-виражальних
засобів.
Дослідники вибійки часто називають її народною графікою. Відмінність назв
обґрунтовується різними техніками вибивання узорів, періодами виготовлення та
побутування в окремих регіонах України.
Розмальовки та різьблення також належать до декоративно-ужиткового
мистецтва.
Різнобарв’я мистецьких смаків в дизайні сьогодні дає змогу створити яскраві інтер’єрні рішення, які просто чарують
своєю ексклюзивністю та матеріалами ХХІ ст. Стильова та композиційна
організація засобами художньої виразності в інтер’єрах є потужним впливом
сприйняття навколишнього середовища. Наповнення громадських будівель, а саме
готелів України, є, безумовно, важливим чинником створення неординарного
дизайну інтер’єрів за допомогою мистецьких підходів. Одним з них є
монументально-декоративне мистецтво, що може надавати інтер’єрам нового
бачення у вираженні композиційних акцентів.
Виконаний чорно-білими тонами
розпис, що відображає в інтер’єрі гламурні нюанси, надає композиційним
варіаціям стилю та смаку.
Стабільно це модульна продумана площинна композиція, що переходить в 3D-зображення. Іншим засобом монументально-декоративного мистецтва в дизайні є вітражі.
Вітражами називають будь-яке декоративне скляне заповнення віконних і дверних
отворів, ліхтарів, плафонів, зведень, куполів, суцільних площин
стін і спеціальних прикрас художніх виробів. Призначення вітражів різноманітне: вони є багатою декоративною прикрасою
будівель і окремих приміщень, замінюють шибки і дверні фільонки, пропускають
світло і дають можливість ізолювати приміщення перших поверхів від сторонніх
поглядів. У наш час дуже популярні вітражні вставки
для меблів, а також декорування вітражним склом
ніш, перегородок, дверей і стель.
Грайливого настрою надають освітлення та підбір колористики меблів самого
інтер’єру ресторану в гармонії з окресленою та концептуальною ідеєю. Маленькі розміри мозаїчних елементів дозволяють обходити кутки,
декорувати різноманітні повороти та округлення, прикрашати арки, колони та
ніші. Особливо несподівано виглядає мозаїка з маленьких напівдорогоцінних
каменів, натурального дерева, річкової гальки. Поряд з класичною мозаїкою
виробники пропонують форми, що нагадують луску риби, плетення, кола та
еліпси, квіти та листя. Окремі елементи, закріплені на сітці, збирають у
великі модулі для монтування на стіну чи розрізають на вузькі смуги для
вставки між основними плитами. Оригінальним підходом до декорування та підкреслення неординарного
дизайну готельних інтер’єрів є гобелени, що відіграють мистецьку роль великої
ручної роботи та окреслюють сюжети тих часів, коли їх було створено.
Зображення створювали переплетінням ниток основи з кольоровими шовковими чи
вовняними нитками, інколи за сюжетом у гобелени вплітали золоту чи срібну
нитку. Гобелени українських майстрів дивують і захоплюють, що викликає пошану та
гордість за українських митців. Не можна не наголосити на творчості одного з
найталановитіших представників львівської школи – Богдана Губаля,
який працює на Івано-Франківщині. Творчість його позначена високою живописно-пластичною культурою. У його роботах органічно
поєднано колористичні абстракції з умовно фігуративними зображеннями,
новаторський підхід до матеріалу з глибинним розумінням національних
традицій. Це дає змогу створювати експресивні роботи нового звучання. Монументально-декоративним засобом організації дизайну в інтер’єрі, що
просто вражає та зачаровує, є барельєф. Він є опуклим зображенням окремих
фігур, цілих груп або будь-яких предметів. Їх створюють з різних матеріалів:
виліплюють з глини, висікають з мармуру чи з якогось іншого каменю, вирізають
з дерева або відливають з алебастру та бронзи. За своєю суттю барельєф – це
декоративне об’ємне панно, яке робить інтер’єр неповторним, надає йому
унікальних рис.
І справді, барельєф неможливо повторити двічі, адже це
ручна робота, яка враховує усі особливості поверхні, що її декорують. І навіть
якщо захочеться створити панно за фотографією вже існуючого барельєфа, все
одно декор відрізнятиметься від прототипу.
На відміну від декоративного розпису, барельєф можна не виділяти кольором,
і тоді малюнок проявлятиметься внаслідок гри світла і тіні, особливо активно
за штучного освітлення. Можна вирішити, чи потрібно акцентувати увагу на декорі саме в цю хвилину
або виділити його пізніше. Для цього досить лише увімкнути підсвічування, що
є елементом декорування. Складні композиційні декорування холів, сходів, коридорів та вестибюлів
не можуть обійтися без горельєфних задумів дизайнерів.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||