|
|
ОСНОВИ ДИЗАЙНУ ТА ЕСТЕТИЧНОГО ОФОРМЛЕННЯ ЗАКЛАДІВ РОЗМІЩЕННЯ Електронний посібник |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
РОЗДІЛ 2. ТЕХНІКИ ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВОГО МИСТЕЦТВА В ДИЗАЙНІ ГОТЕЛІВ |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Декоративно-ужиткове мистецтво – це мистецтво, що відповідає за створення художніх
виробів, які мають практичне застосування, а також художня обробка
(оздоблення) побутових предметів (меблів, тканин, знарядь праці, одягу,
посуду та іншого). Спільними рисами прадавнього декоративно-ужиткового
мистецтва у різних культурних регіонах світу були стилізація та магічне
спрямування. Витоки мистецької, або художньої, творчості людини містяться, безумовно,
в міфологічній та первинно-релігійній творчості. Людина була впевнена у
безпосередній дійовості створених нею зображень, її співів і танців, що
спершу мали ритуальне призначення. Дійовість створених образів (у наскельному малюнку, співі, танцювальних рухах) людина
сприймала як щось самоочевидне.
Поступово поряд із реально-практичним визнанням необхідності мистецької
творчості, створення художніх образів людина усвідомлює власне як естетичну
функцію самої цієї форми діяльності, так і її продуктів. Оскільки мистецтво ґрунтується на наслідуванні, воно має пізнавальну
функцію, адже у здатності людини до наслідування постає первинне джерело її
знань. Водночас мистецтво – не що інше, як здатність творити щось на основі
певного, правильного міркування. Сьогодні залишається актуальною і надалі розвивається форма творчого
діяння людини, яка поєднує ознаки і
практичної, і мистецької творчості. Йдеться про ужиткове мистецтво, що
створює предмети побуту за законами краси, відповідно до еталонів
прекрасного. Майстри ужиткового мистецтва виробляють речі, не тільки корисні
в побуті, а й красиві, шо мають свій стиль і відтворюють певний художній
образ, який виражає призначення цих предметів і несе узагальнену інформацію
про тип, стиль життя та світобачення не тільки самого творця, але й народу,
епохи загалом. Естетичний вплив предметів ужиткового мистецтва людина
сприймає повсякчасно, повсякденно. Речі, що оточують людину та слугують
певним її цілям, створюють затишок, певним чином організують побутову
діяльність особистості, можуть за своєю досконалістю й витонченістю
підійматися до вершин мистецтва. Ужиткове мистецтво є національним за своєю суттю, оскільки воно
народжується зі звичаїв, обрядів, вірувань народу і безпосередньо наближене
до його виробничої дія льності, до його побуту.
Середньовічний аскетизм наклав свій відбиток на ужиткове мистецтво,
надавши йому суто конструктивного, раціоналістично-суворого, утилітарного
характеру. У пізніші часи розвитку феодального суспільства для ужиткових
речей стає характерним поєднання прикраси та конструкції. На виготовлення
меблів, пошиття костюмів почали переносити принципи та форми архітектури,
водночас особливу увагу приділяють оздобленню, орнаментуванню вироблених
речей. В епоху Відродження важливого значення набуває єдність функції та краси.
Речі, створені тієї пори, і нині зберігають свою індивідуальну неповторність.
Це унікальні твори мистецтва, що передають чарівність таланту і всієї
особистості їхнього творця ‒ майстра,
художника, ремісника.
Декор має підтримати або підкреслити форму виробу. Кожен з орнаментальних символів приховує етапи історичного розвитку
людства (знаки первісних культур, середньовічні релігійні символи, метафори
народно-поетичного осмислення, а також символи, притаманні сучасним
естетичним канонам). Орнаменти мають власну класифікацію.
Орнаменти також поділяються на площинні та рельєфні. Площинний
орнамент – прикраса на плоскій або кривій поверхнях. Рельєфний або
випуклий орнамент – прикраса на дереві, кості, камені або металі. Суттєва ознака багатьох різновидів орнаментів ‒ чітко виражений ритм ‒ рівномірне
чергування деяких елементів. Одна і та сама група елементів може
повторюватися скільки завгодно разів. Цю групу часто називають мотивом, або рапортом, а частину поверхні, на
якій розміщено мотив, ‒ фоном, або полем орнаменту. Орнамент, у
якому весь час повторюється одна і та сама група елементів, можна назвати одномотивним.
Стрічковий
орнамент (або фризовий) – це візерунок, декоративні елементи якого створюють
ритмічний ряд з відкритим двобічним рухом, що вписується в стрічку.
Стрічковий орнамент розміщують у смузі з вертикальним або горизонтальним
членуваннями мотивів. До цього типу орнаменту відносять бордюри, облямівки,
шпалери, а також меандр. Сітчастий
орнамент ‒ композиція будується за допомогою сітки, яка складається із системи
різноманітних вузлів. Він будується на ритмічних чергуваннях одного або
декількох мотивів.
Композиційно-замкнений
орнамент ‒ візерунок, декоративні елементи якого згруповано так, що створюють
замкнений рух.
Замкнений орнамент розміщують в конкретній формі: квадраті, прямокутнику
або в колі. За принципом замкненого орнаменту будують композиції із
символічним зображенням емблем, значків. Композиційно-замкнений орнамент є симетричним або асиметричним.
Асиметрична побудова вимагає досвіду в роботі з композицією, оскільки дуже
важко досягти гармонійної врівноваженості всіх елементів, не використовуючи
симетрії. Слід зазначити, що вдале вирішення композиції за принципом
врівноваженої асиметрії як результат дає більш цікавий результат. Орнамент «дамаск», або «дамаський візерунок». Дамаський візерунок ‒ найвідоміший рослинний орнамент.
Він являє собою вертикальні ряди симетричного квіткового малюнка, складеного
з плавних витіюватих ліній. Квітка в дамаському візерунку зазвичай немов
обрамлена такими самими крученими, сплетеними одна з одною лініями. Спочатку «дамаск» ‒ це візерунок тканини. Стиль і техніка виникли в ранньому середньовіччі в
сирійському місті Дамаску. І донині цей орнамент, що прикрашає тепер не
тільки тканини, але й інші матеріали, називають «Дамаском» або «дамаським».
Тканини з дамаським орнаментом застосовують для оббивки, а також
створення текстильного декору ‒ декоративних
подушок, покривал тощо. «Дамаск» ненав'язливий, приємний для ока. Втім, в
останні роки в моду ввійшли шпалери з контрастним чорно-білим «Дамаском», але
їх, зазвичай, застосовують тільки як акцентні.
Шпалери з «пейслі» теж можна знайти в продажу,
але їх вибір залишає бажати кращого. Навіть невелике вкраплення «пейслі» в інтер'єр надасть йому
духу сходу чи чарівності ретро. Шпалери і тканини з «пейслі»
бувають як яскравими, так і нейтральними, стриманими. Другі можна використовувати
як акцентні в сучасному елегантному інтер'єрі без яскраво вираженої
стилістики.
«Решітка» ‒ це впорядкованість і гармонія
форм. Складні ґратчасті елементи завжди привертають увагу, чи то паркан,
альтанка, лиштви або ставні. Ці елементи дають естетичне задоволення, радують
око. Орнамент «решітка» сприймається так само. Він робить інтер'єр
затишнішим. Орнамент застосовують і в класичних, і в сучасних інтер'єрах. Особливо
вдалим є його включення в монохромний дизайн. Монохромний орнамент «решітка»
не додасть кольору і зайвої декоративності, але
ефектно вирішить проблему одноманітності, і додасть
структуру та ілюзію об'єму. Перевага «решітки» в ненав'язливості, а також в універсальності, адже
структура орнаменту двоїста: з одного боку ‒ тверда і лаконічна, а з іншого ‒ м'яка і
жіночна. Тому цей візерунок чудово поєднується як з важкими грубуватими
меблями, так і з легкими, світлими, майже повітряними. До речі, «imperial trellis» ‒ це зовсім юний орнамент, який придумала сучасна дизайнерка
Келлі Уістлер. Келлі відома переважно як розробник гламурних інтер'єрів.
Однак її орнамент «решітка» вийшов зовсім не гламурним, а універсальним. У
ньому можна розгледіти і грецькі мотиви, і марокканську декоративність, і
пасторальну простоту, і класичний порядок. А отже, «грати» пасуватимуть
багатьом інтер'єрам.
Особливу популярність він отримав у ХХ столітті завдяки Коко Шанель, яка
створювала жіночі костюми з тканини з цим малюнком. Ну а батьківщина
орнаменту ‒ Шотландія. «Гусяча лапка» ‒ двокольоровий, зазвичай
чорно-білий, геометричний орнамент, що складається з елементів, яку нагадують
ламану клітинку або абстрактний чотирикутний малюнок. «Гусяча лапка» ‒ це практично символ елегантності. Будь-якому інтер'єру орнамент додасть строгості, лаконічності, серйозності. Ідеальний
для класичних інтер'єрів, англійського та шотландського стилю, оформлення
кабінетів. Якщо створюють чорно-білий інтер'єр, в декорі можна
використовувати «гусячу лапку», яка підкреслить ефект контрастності. Ну а для
інших інтер'єрів можливі інші колірні варіанти орнаменту. Дрібну і середню «гусячу лапку» в інтер'єрі рекомендовано використовувати
в обмеженій кількості, оскільки від неї може мерехтіти в очах. Інтер'єр, в
якому багато цього орнаменту, виглядає перенасиченим і занадто контрастним.
Можна, наприклад, обклеїти шпалерами з «гусячою лапкою» одну акцентну стіну,
а біля іншої стіни поставити крісло з цим самим орнаментом. Або, наприклад,
постелити в спальні килим з «гусячою лапкою» і покласти на ліжко пару
декоративних подушок з аналогічним малюнком. До речі, «гусяча лапка» в інтер'єрі чудово гармонує з іншими орнаментами
і малюнками, особливо зі смужкою і флористичними візерунками, зокрема з «дамаском».
В елементі можуть бути прямі кути на стику кіл ‒ такий «чотирилисник» називають ускладненим.
Елементи можуть бути класичними з однаковою довжиною і шириною або
витягнутими по горизонталі або по вертикалі. Цей орнамент дійшов до нас з неймовірно глибокої давнини. Він належить до
традиційних візерунків, трапляється і в архітектурі, і в мистецтві, і в
християнській символіці, і в геральдиці. «Чотирилисник»
і близькі до нього форми можна виявити і в автентичних марокканських
орнаментах. У дизайні інтер’єрів цей узор дуже популярний. Його не обходять увагою
виробники текстилю, шпалер, оббивок, килимів, лінолеуму. Форму «чотирилисника» надають настінним дзеркалам, фоторамкам і навіть елементам меблів. З фігурних решіток
з цим орнаментом створюють ширми, перегородки та інші декоративні предмети.
Його перевага ‒ у здатності «ламати» простір,
змінюючи його геометрію. Візерунок може створювати зорові ілюзії, чим і
користуються дизайнери. Наприклад, ковролін із
таким малюнком або паркет, викладений ялинкою, візуально розширять вузьку
кімнату. Якщо обклеїти шпалерами в велику «ялинку» виступи на стіні, то вони
стануть майже непомітними і зіллються з рештою
стінної поверхні. Стелі в кімнаті зі стінами, прикрашеними «ялинкою»,
візуально піднімуться, при цьому кімната не буде здаватися вужчою. До речі, саме простота цього орнаменту зумовила
його високу популярність в народі. Адже зиґзаґ можна без складнощів
намалювати своїми руками. Пофарбувати стіни в «ялинку» зовсім не складно ‒ потрібно лише правильно наклеїти малярський скотч.
Зиґзаґом вручну розмальовують внутрішні поверхні стелажів і відкритих шаф. З
дрібних прямокутних плиток і паркету теж створюють «ялинку» на підлозі і
стінах, що, загалом, нескладно. Одним словом, зиґзаґ доступний всім. Проте надмірно активно вводити «ялинку» в інтер’єр не варто ‒ все-таки візерунок цей досить «агресивний» (гострі кути) і нав’язливий
(створює візуальні ілюзії, стомлює). Тому поряд з «ялинкою» обов’язково мають
бути гладкі, однотонні поверхні.
Шотландська клітка залишається класикою, актуальною в усі часи. Вона
періодично стає трендом в одязі та аксесуарах, але, по суті, ніколи не
виходить з моди. Тартан комбінують з одним із кольорів, наявних в орнаменті, а також зі
смужкою і кольоровими малюнками.
Оскільки меандр ‒ це лінія, то використовують цей орнамент переважно як «окантовку», тобто
як декоративний бордюр. Меандром прикрашають стик стін і стелі, границю
підлогового покриття, край покривала, подушки, штори тощо. Виробляють і
тканини з цим орнаментом: лінія меандру безперервно повторюється і утворює
цілісний геометричний візерунок. Тканини і бордюри з меандром використовують під час декорування класичних
інтер’єрів, а також у двокольоровому чорно-білому дизайні незалежно від його
стилю.
Візерунок «луска» був популярний в 50-х роках, тому застосовують його
переважно для введення в інтер’єр ретромотивів.
Використовують орнамент в оздобленні стін, і в декорі. Візерунок створює
сонячний, життєрадісний настрій в приміщенні, але може швидко стомлювати,
тому краще застосовувати його тільки для акцентування. Підходить для
інтер’єрів у стилі ретро і кантрі, а також для еклектичного дизайну.
Цей орнамент не набридає і не дратує, якщо, звичайно, він не дуже контрастний. Він робить приміщення
затишним і теплим, оскільки асоціюється з м’якими в’язаними речами, що
зігрівають у холоди.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||