Путівник-порадник

КРОК ЗА КРОКОМ СХОДИНКАМИ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖЕННЯ

Електронний навчально-методичний посібник

 

Головна

Теоретичні відомості

Укладачі

БЛОК 3 КОНСУЛЬТАТИВНО-ОЗДОРОВЧИЙ ЦЕНТР «САЛЮС»

 

УМОВНІ ПОЗНАЧЕННЯ

БЛОК 3

Салюс 2

Сходинка «Консультативно-оздоровчий центр «Салюс»» – діяльність Центру по здоров’язбереженню студентів та викла­дачів.

 

 

 

ЗМІСТОВА КАРТА БЛОКУ № 3

Позначення

сходинки

Назва

 

Короткий зміст

 

1

Салюс 2

Консультативно- оздоровчий центр «Салюс»

 

-    науково-просвітницька діяльність;

-    розробка індивідуальних маршрутів здоров’язбереження;

-    коучингові консультації;

-    «Театр спілкування»;

-    клуб водних видів спорту «Посейдон», для поціновувачів дозвілля на воді;

-    екотуризм;

-    комунікаційні тренінги;

-    створення проектів і презентацій;

-    фітнес-клуб «Еліт»;

-    фітобар

 

Салюс

 

Основою фізкультурно-спортивного руху в країні повинні стати фізкультурно-оздоровчі, спортивні, турис­тичні клуби і центри.

Недостатнє бюджетне фінансування системи фізичної культури і спорту призводить до скорочення мережі фізкультурно-оздоровчих і спортивних споруд. Тому фахівці фізичної культури, вчені, педагоги здійснюють пошук ефективних фізкультурно-виховних та освітніх технологій, що відповідають часу, потребам і психології студентської молоді. Результатом цих пошуків є  створення  у вищих навчальних закладах різних оздоровчих центрів.

У їх структуру входять профілакторії, де проводять лікувально-оздоровчі процедури для студентів і співробітників навчального закладу, організовують діагностику і лікування опорно-рухового апарату методами мануальної фізіотерапії, вибірково здійснюють комп'ютерну діагностику здоров'я студентської молоді, працюють спеціалізовані зали з комплексами тренажерів, кабінетами масажу і психорегуляції.

Відомо, що спроби реанімувати фізкультурно-оздо­ровчу та спортивно-масову діяльність старими органі­заційними формами, як правило, не дають бажаних результатів. Це явище можна віднести і до різних оздоровчих програм. Такі програми і технологічні моделі виховання культури здорового способу життя суттєво змінили б проблемну ситуацію, ставлення особистості до власного здоров'я.

Однією з таких моделей є науково-консультативно-оздоровчий центр «Салюс» (далі – Центр), який займається здоров’язбереженням студентів.

Створення такого консультативно-оздоровчого Цент­ру здорового способу життя є актуальною і соціально необхідною проблемою.

Мета створення Центру – вдосконалення техно­логічного механізму реалізації освітніх і оздоровчих програм, спрямованих на формування культу­ри здорового способу життя.

Функціонування Центру передбачає вирішення наступних завдань:

1. Дослідження стану здоров'я студентів і викладачів, представників різних вікових груп населення.

2. Наукова апробація оздоровчих систем.

3. Формування системно упорядкованого комплексу знань, що охоплює філософський, соціальний, природни­чо-науковий і психолого-педагогічний аспект.

4. Оволодіння основами здорового способу життя, сімейним фізичним вихованням.

5. Залучення студентів до реальних науково-освітніх практик, що мають особистісні, соціальні та професійні цінності.

6. Сприяння різнобічному розвитку організму, збере­женню і зміцненню здоров'я, підвищенню рівня фізичного розвитку, підготовленості професійно значущих фізичних якостей і психотропних здібностей фахівців.

7. Організація оздоровчої роботи серед студентів за місцем проживання.

Структура науково-консультативно-оздоровчого центру «Салюс» – це коучинговий, тренінговий центр, де тренери складають індивідуальні маршрути здоров’язбе­реження та проводять психологічні тренінги. Працює фітнес-клуб, у якому сформовано групи здоров’я та фізичного розвитку. «Театр спілкування» сприяє розвитку комунікативної компетент­ності слухачів. У центрі  також працюють групи екотуризму, клуб «Посейдон», для поціновувачів дозвілля на воді, фітобар.

 

 

ПОЛОЖЕННЯ

ПРО НАУКОВО-КОНСУЛЬТАТИВНО-ОЗДОРОВЧИЙ

ЦЕНТР «САЛЮС»

 

I. Загальні положення

1.1. Національна доктрина розвитку освіти України XXI століття своїми пріоритетними напрямами проголошує збереження та зміцнення здоров'я молоді, формування свідомої мотивації запобігання шкідливим звичкам, навичок дбайливого ставлення до власного здоров'я та життя інших.

1.2. Це положення визначає організаційно-методичну основу діяльності науково-консультативно-оздоровчого центру «Салюс».

 

II. Мета та завдання

2.1. Метою діяльності Центру є:

- сприяння в підготовці до високопродуктивної праці і захисту Батьківщини, фахівців, здатних використовувати і впроваджувати фізичну культуру, спорт, туризм в умовах навчально-виробничої діяльності, організації здорового способу життя.

2.2. Завданням Центру є:

- залучення студентської молоді, аспірантів, викла­дачів, співробітників та членів їх сімей до системних та систематичних занять фізичною культурою, спортом, туризмом, самовдосконаленням;

- виховання фізичних і морально-вольових якостей, зміцнення здоров'я та зниження захворюваності, підви­щення професійної готовності і соціальної активності;

- створення спортивних аматорських об'єднань, клу­бів, секцій і команд з видів спорту;

- організація і проведення масових фізкультурно-оздоровчих і туристських заходів;

- агітація і пропагування фізичної культури, спорту і туризму, здорового способу життя, організація змістовного дозвілля, залучення широких мас фізкультурників і спортсме­нів до масових фізкультурно-оздоровчих заходів;

- активна участь у спортивно-масових і туристських заходах, які проводять у місті та районі;

- впровадження фізичної культури і спорту в побут і відпочинок студентів, аспірантів, викладачів і співро­бітників вишу; пропагування здорового способу життя, фор­мування знань і навичок особистої гігієни, самоконтролю, подолання шкідливих звичок;

- створення необхідних організаційно-методичних умов для занять різними формами і видами фізичної культури і спорту, впровадження нових форм і методів фізичного виховання, передового досвіду і досягнень науки;

- формування збірних команд з видів спорту навчального закладу і забезпечення їх участі в спортивних змаганнях;

- заохочення тренерів, викладачів і фізкультурного активу, що досягли високих показників у роботі;

- надання допомоги в розвитку спортивно-матеріальної бази, що сприяє досягненню поставлених цілей;

- створення для студентів санітарно-гігієнічних, психологічних умов збереження здоров’я, можливості самореалізації;

- допомога всім учасникам освітнього процесу в отриманні знань, умінь та навичок, що необхідні для формування стійкої мотивації до здорового спосібу життя, їх самореалізації в суспільстві.

 

III. Права та обов'язки Центру і його членів

Центр має право:

- вільно поширювати інформацію про свою діяль­ність;

- в установленому порядку сприяти придбанню і видачі для користування членами клубу спортивного майна;

- в межах своєї компетентності здійснювати підбір і розстановку фізкультурних кадрів, психологів, наукових консультантів;

- проводити масові змагання та спартакіади, навчально-тренувальні збори, атестаційні семінари, семінари з підготовки інструкторів і спортивних суддів з різних видів спорту і туризму; відповідно до затвердженого порядку направляти команди і окремих спортсменів на змагання;

- здійснювати видавничу та іншу діяльність.

Члени Центру мають право:

- брати участь у всіх спортивно-масових, оздоровчих і  туристських заходах, у різних змаганнях,

- займатися фізичною культурою і спортом у навчальних групах, секціях, командах Центру;

- спартакіадах, олімпіадах, першостях та ін.;

- користуватися спортивними спорудами та інвента­рем клубу;

- отримувати консультації, проходити навчання на тренінгах та майстер-класах;

- брати участь в управлінні Центром і виносити на розгляд пропозиції з питань діяльності Центру;

- роз'яснювати і втілювати в життя ідеали і цілі фізкультурного і туристського руху, пропагувати здоровий спосіб життя;

- отримувати необхідну інформацію про діяльність Центру.

Члени Центру зобов'язані:

- брати участь у роботі Центру, виконувати рішення керівних органів Центру;

- удосконалювати свою фізичну підготовку і спортив­ну майстерність;

- вести здоровий спосіб життя, виконувати реко­мендо­ваний гігієнічний і руховий режими;

- брати активну участь у проведенні масових фізкуль­турно-спортивних заходів Центру, міста, показувати приклад організованості і дисциплінованості на навчально-тренувальних заняттях і змаганнях;

- дбайливо ставитися до майна Центру, спортивного інвентарю та спортивної форми;

- регулярно вести самоконтроль за станом свого організму, дотримуватися особистої та громадської гігієни.

 

IV. Організаційні основи

4.1. Очолює консультативно-оздоровчий Центр ди­ректор.

Він відповідає за координацію роботи клубу з питань охорони та зміцнення здоров'я студентів та співробітників, а також інформаційну роботу, пропаганду та просвіту у сфері здорового способу життя серед педагогів, сту­дентської молоді та батьків.

4.2. Центр складається з таких підрозділів:

Тренінговий Центр:

-  організація та проведення індивідуальної роботи зі створення індивідуальної траєкторії здоров’язбереження студентів та викладачів;

- проведення тренінгів гармонізації внутрішнього духовного простору та тіла людини;

- розробка програм особистісного росту;

-  вживає превентивно-профілактичні заходи;

-  приділяє належну увагу просвітницькій роботі се­ред батьків;

-  залучає студентів до участі в оздоровчих проектах, програмах та заходах.

 

Коучинговий Центр:

-  сприяє підвищенню психологічної культури сту­дентів, педагогічних працівників, батьків;

-  реалізує програму комплексної діагностики і корек­ції соціальної та психологічної сфер особистості;

-  здійснює розвиток системи психолого-педагогічної підтримки молоді;

- психолого-соціальний супровід та інтегра­цію студентів із особливими освітніми потребами в умовах навчального закладу; посередництво у розвитку осо­бистості, що сприяє оволодінню молоддю новим життєвим досвідом;

-  стимулює соціально значимі дії студентів через залу­чення їх до роботи в молодіжних організаціях та іншої волонтерської роботи;

-  досліджує особливості сім'ї, сімейного виховання та їх вплив на здоров'я молодих людей;

-  вживає заходів з профілактики гострого і хронічно­го стресу;

-  надає необхідну консультативну соціально-педаго­гічну допомогу молодіжним об'єднанням, студентам, які потребують піклування чи знаходяться у складних жит­тєвих обставинах тощо;

-  переконує студенство в доцільності ведення здоро­вого способу життя;

-  сприяє попередженню негативних явищ в студентському середовищі.

 

Фітнес-клуб:

-  стимулює підвищення уваги до питань здоров'я, харчування, здорового способу життя, раціональної рухової активності;

-  розробляє та запроваджує систему дієвої просвіти молоді щодо активної орієнтації на здоровий спосіб життя шляхом формування традицій і культури здорового способу життя, престижу здоров'я, залучення до активних занять фізичною культурою і спортом для збе­режен­ня здоров'я та активного довголіття;

-  забезпечує створення належних умов для зміцнення фізичного, психічного та соціального благополуччя молоді;

-  організовує заняття спецмедгруп;

-  планує проведення індивідуальних та групових заходів, спрямованих на зміцнення здоров'я студентів та науково-педагогічних працівників;

-  забезпечує становлення системи профілактики та ко­рекції порушень соматичного здоров'я з використанням комплексу оздоровчих заходів;

-  здійснює роз'яснювальну роботу щодо шкідливого впливу рекламних заходів, загрозливих для здоров'я, масо­вих оздоровчих сеансів.

Науково-освітній підрозділ:

- організовує науково-освітню роботу;

-  організовує роботу психолого-педагогічних семіна­рів (за окремим планом);

-  організовує методичну роботу, спрямовану на використання здоров'язбережувальних технологій та технологій формування здорового способу життя.

Клуб водних видів спорту «Посейдон»:

- організовує індивідуальне та групове навчання життєво важливому виду діяльності людини – навчанню;

- організовує комплексні заняття груп – як на воді, так і на суходолі для розвитку координації рухів, відпрацюванню дихання, сили, гнучкості, необхідних для водних видів спорту;

- організовує змагання із водних видів спорту;

- проводить методичну та просвітницьку роботу.

«Театр спілкування»:

- організація комунікативних тренінгів;

- проведення майстер-класів з толерантності, міжособистісної взаємодії, педагогічного артистизму;

- організація круглих столів із медичної та педагогічної освіченості у комплексному вихованні людини.

 

V. Управління центром

5.1. Директор Центру здійснює управління діяльністю Центру і діє на підставі цього Положення,  нормативних актів і законодавства.

Директор Центру:

- вирішує питання спортивно-масової роботи і оздоровчих заходів, оперативної діяльності Центру;

- затверджує плани спортивних і туристських заходів;

- розподіляє наявні кошти на придбання необхідного спортивного інвентарю та обладнання;

- контролює ведення всієї необхідної документації Центру.

5.2. Відповідальність за діяльність Центру:

- всю повноту відповідальності за якість і своєчасність, завдань і функцій, покладених цим Положенням, несе Директор Центру;

- ступінь відповідальності інших працівників Центру встановлюється посадовими інструкціями;

- за збереження майна, що належить Центру, несе матеріально відповідальна особа Центру.

 

VI. Планування, організаційна та

навчально-спортивна робота

Директор Центру розробляє перспективний план своєї роботи і календарний план спортивно-масових заходів і спортивних змагань на рік. Календарний план розмножують і доводять до відома всіх спортсменів, фізкультурників, активістів, вивішують на спортивному стенді.

Організаційна та навчально-спортивна робота вклю­чає наступні розділи:

- організація груп, клубів за інтересами, спортивних секцій за всіма формами спортивної роботи і проведення навчально-тренувальних занять;

- підбір і затвердження викладачів, тренерів та гро­мадських інструкторів для проведення навчально-трену­вальних занять;

- складання розкладу навчально-тренувальних занять;

- контроль за якістю навчально-тренувального про­цесу;

- розробка та затвердження положень про прове­дення спортивних змагань;

- затвердження складів збірних команд клубу, конт­роль за їх підготовкою і виступами в змаганнях;

- затвердження результатів проведених змагань, спарта­кіад за участю збірних команд різного рівня.

 

«Молодь обирає здоровя»

(літературно-художньо-спортивна композиція)

Мета:

- пропагування здорового способу життя, дбайливого ставлення до свого здоров'я, профілактика шкідливих звичок, розповсюдження елементарних знань з гігієни, попередження важких захворювань;

- навчання студентів цінувати життя. Більше уваги звертати на те, що позитивно впливає на самопочуття: спорт, режим, вітаміни, правила техніки безпеки, позитивні емоції, цікаві захоплення, подорожі, раціональ­не харчування, загартовування, вміння вчасно надати медичну допомогу;

- розвивиток творчих здібностей, згуртовування студентів, створення умов для дружнього спілкування, виявлення талантів, стимулювання впевненості у собі та  ініціативність;

- збереження та зміцнення фізичного, психічного та духовного здоров’я.

 

Наочне оснащення:

1. Плакати "Sana corpore, animo sano" («В здоровому тілі – здоровий дух») "Summum bonum, medicinae sanitas" («Вище благо медицини здоров'я»), "Nature sanat,  medicus  curat morbos" («Природа зцілює, лікар лікує хвороби"), «В здоровому тілі — здоровий дух»,«Здоров'я — дорожче золота», «Здоровьемудрых гонорар».

2. Плакат-колаж з відповідною тематикою, фоторо­боти.

3. Стенд "Секторна діаграма залежності здоров'я від факторів зовнішнього середовища, спадкових факторів, системи охорони здоров'я".

4. Презентація на тему «Молодь обирає здоров’я»

5. Література з пропагування здорового способу жит­тя.

Хід заходу

Куратор. Доброго всім здоров’я! Сьогодні ми будемо говорити про здоров’я: як ми до нього ставимося? Яку роль воно відіграє в нашому житті? Чи є перешкоди для його збереження і як їх можна подолати? Адже з давніх-давен український народ найбільшою цінністю у житті вважав здоров’я. Навіть вітаючись і прощаючись, люди бажали один одному здоров’я: «Здрастуйте!», «Здоро­венькі були!», «Дай, Боже, здоров’я!».

Щоб розкрити  цю тему розмова піде про те, як ви розумієте це, чи переконані у доцільності, більше того – у необхідності вести здоровий спосіб життя.

Щоб не відхилятися від головної думки, пропонуємо основні питання, на які ви маєте давати відповіді. У процесі розмови ви можете поставити запитання, які виникатимуть у вас.

 

Вікторина

1. Що є найбільшою цінністю у житті людини? Здоров'я.

2. Що таке здоров'я?  Стан повного фізичного, духовно­го та соціального благополуччя, а не лише відсутність хвороб чи фізичних вад.

3. Від чого залежить наше здоров'я? Від спадковості – 20%.

Від медицини – 10%.

Від екології – 20%.

Від способу життя – 50%.

5. Що таке спосіб життя? Моральна поведінка, спів­відно­шення праці і відпочинку, харчування, сон, характер спілкування з людьми.

6. Який спосіб життя ви вважаєте здоровим? Який зберігає і зміцнює здоров'я (фізичне і моральне).

7. Назвіть основні складові здорового способу життя. Фізична і розумова праця, здорове харчування, дотримання гігієни та режиму фізкультури, загартування.

8. В якому розумінні можна стверджувати, що "пра­ця створила людину"? Працюючи, людина не лише створює необ­хід­ні для забезпечення життя матеріальні засоби, а й сама розвивається, духовно зростає, удосконалюється.

9. Яка праця, на вашу думку важливіша фізична чи розумова? Як без однієї так і без іншої немислиме людське життя.

10. Для чого потрібно дотримуватися гігієни та режиму? Для профілактики захворювань, забезпечення нормальної роботи всіх ланок нашого організму.

11. Яке харчування ви вважаєте повноцінним?

а) 2 – 3 рази на день вживати гарячу першу страву;

б ) щоденно їсти фрукти та овочі;

в) не переїдати.

12. Як підтримувати свою фізичну форму?

Виконувати ранкову зарядку, відвідувати  фізкультуру, щоденно активно рухатися, проводити вихідні на свіжому повітрі (спортивні ігри, туристичні походи тощо).

13. Скільки часу потрібно витрачати на сон? Не менше 8 годин на добу

Куратор. Як бачимо, більшість із вас правильно розуміє і сприймає суть здорового способу життя.  Тисячі речей необхідні здоровій людині і тільки єдина – хворій – здоров’я.

Але, як виявляється, перешкодою цьому є багато спокус.

Виходять два студенти. Один одягнений у довгу накидку, він у сандаліях. Це – Фауст. Другий у костюмі чорта. Це –  Мефістофель. Вони повільно йдуть сценою, розглядаючи і нюхаючи квіти.

Ведуча: Коли це було? Було давно. Вже не пам’ятає ніхто. Доктор Фауст і вічний його супутник та духовний супротивник, що називався Мефістофелем, до Америки припливли, коли її тільки відкрили й назвали Новим Світом. Які дива довелось побачити, аж очі розбіглися. Точно кажу вам.

Мефістофель: А ось дивна рослина – тютюн. Корисна травичка, не лопух якийсь. Вона ощасливить Старий Світ, от побачиш, хто хоч раз закурить її, то вже ніколи не кине цієї забави. Більше не будуть про нас, чортів, говорити, що тільки ми вдихаємо дим і випускаємо його з ніздрів. Дозвольте набити тютюном люльку для Вас, шановний докторе Фаусте.

Фауст: Та ні, не треба. Це забави для дурнів.

(Виходять. Лунає мелодія «Дим сигарет з ментолом» (всього два рядки). Виходить студент з величезною цигаркою в руці. Ведучий читає вірш Н. Красоткіної, а курець зображає рухами те, про що говориться у вірші.)

Ведуча:

Студент цигарку витягає

Бо хочеться дорослим стать.

Та сильним, гарним він не стане!

Бо зріст вповільнюватись став.

Усе, що в світі є погане,

Хлопчина в організм запхав.

В залежності від цигарок

Сидить хлопчина, як в капкані

Позеленів, мов огірок,

Тепер над ним цигарка – Пані!

(З’являються фельдшери. Вони забирають цигарку.)

1 фельдшер: У кожній цигарці міститься близько 15 різних канцерогенних речовин, що викликають рак легенів. Курець з нормою «пачка на день» за рік вбирає у свої легені 1 кг смоли.

2 фельдшер: Кожна викурена цигарка вкорочує життя курця на 1 – 5 хвилин. Активне куріння забирає 8–10 років життя.

80% людей, що страждають на рак легенів, курці. Така розплата за куріння.

1 фельдшер: Одна викурена цигарка прискорює серцебиття на 20 ударів. Тютюн – батіг для серця.

Людина гине від 2–3 крапель нікотину – ця доза потрапляє в організм під час викурювання 20 – 25 цигарок. Курець не гине тільки тому, що викурює їх поступово, не за один прийом.

2 фельдшер: За останній час більше 30 мільйонів запеклих курців світу покинули свою шкідливу звичку.

Чим можна замінити куріння?

1 фельдшер: Замість цього краще стрибати, плавати, вдихати аромат квітів, танцювати, кататися на велосипеді, слухати співи птахів, розмовляти, співати, бігати підтюпцем, малювати і просто нічого не робити.

Усі:  No smokihg! Ні – курінню!

(За сценою чути шум.)

Ведуча: Що це за шум? А це дівчата з дискотеки повертаються.

(Лунає мелодія "Напилася я пьяна”(два рядки) Виходить двоє дівчат (краще переодягнені хлопці) і не- твердою ходою йдуть сценою.)

Ведуча: Дівчата, що ви, схаменіться,

Горілка й пиво – це біда,

Оця отрута все руйнує,

Найперш страждає голова.

Всі центри там паралізує…

Біда великою бува.

1 фельдшер: Алкоголь підвищує згортання крові, позбавляючи мозкові клітини кисню. У просвіті судин утворюються згустки, що посилюють кисневе голодування мозку, і клітини гинуть тисячами.

Разом з утворенням тромбів лопаються найдрібніші кровоносні судини – капіляри. Внаслідок вживання спирт­них напоїв з ладу поступово виходять мільйони клітин і капілярів – цілі ділянки мозкової тканини припиняють своє існування. Багатолітнє пияцтво призводить до фізичного і психічного виродження. Обман, грубість, вихваляння, безцеремонність, егоїстичність, обмеженість інтересів сягає межі.

2 фельдшер: Особливо шкодить алкоголь жіночому організмові. Жінки, які п’ють, виглядають значно гірше, ніж їхні ровесниці.

У підлітків, які звикли до спиртних напоїв, може розвинутися цукровий діабет, виникнути порушення статевої функції.

У батьків, які п’ють, народжуються неповноцінні діти з різними фізичними дефектами і нервово-психічними захворюваннями.

(Входить поліцейський)

Поліцейський: Алкоголізм – шлях до злочину. Близько 80 % протиправних дій припадає на підлітків у нетверезому стані. Адже в стані сп’яніння людина втрачає самоконтроль.

Але сп’яніння не позбавляє людину відповідальності за вчинки, а навпаки, карається значно серйозніше. Сп’яніння є обставиною, що збільшує провину.

Фельдшери разом: Пам’ятайте!

Річка починається зі струмочка, а пияцтво – з чарочки.

Не торкайся вина навіть тоді, коли його пропонують близькі люди.

(Усі розходяться. Лунає пісня групи "Наутілус Помпі­ліус” "Скованные одной цепью”. Виходять два студенти з величезним шприцем у руках, зробленим із паперу, повільно ідуть сценою, човгаючи ногами.)

Ведуча:

Дівчата й хлопці – слабаки –

Під вплив частенько підпадають.

Спочатку все це, наче сміх,

Та час летить, вони страждають.

Наркотики – страшна біда.

І молодими помирають…

А вороття нема… Шкода…

(Виходять фельдшери.)

Фельдшери разом: Люди не вмирають. Вони вбивають самі себе.

1 фельдшер: Під час вживання наркотичних засобів з’являється психічна і фізична залежність організму від наркотиків. Психічна залежність – це постійний потяг наркомана до прийому наркотичних засобів для досягнення стану ейфорії. Фізична залежність – це постійна потреба людини вживати наркотичні засоби для попередження нестерпного болю в кістках і в усьому тілі.

2 фельдшер: Супутником наркоманії є СНІД, він передається в основному через шприци. У світі 32 мільйони ВІЛ-інфікованих осіб. Від СНІДу померло понад 10 мільйонів осіб. В Україні кожен п’ятий хворий на наркоманію у віці від 15 до 30 років – ВІЛ- інфікований.

Ведуча: Треба виховувати у молоді прагнення утримуватися від спиртного, цигарок, наркотиків. «Хто не цінує життя, той його не заслужив». Це слова Леонардо да Вінчі. Не будьте байдужими, коли бачите згубне поширення алкоголізму, тютюнокуріння, наркоманії. Пам’ятайте, що ваша власна поведінка  є зразком для наслідування. Адже алкоголь, нікотин, наркотик і здоров’я у будь-якому віці не сумісні.

Ведуча: А зараз проведемо тест “ Чи в порядку ваші захисні сили?”, кожна відповідь «так» – 10 балів, «ні» – 0. Підсумуйте набрані бали.

Тест “ Чи в порядку мої захисні сили?”

1. Чи страждаєте ви від надмірної ваги або її нестачі?

1. Чи хворієте ви на застудні захворювання більш ніж чотири рази на  рік?

2. Ви погано спите, тому що багато працюєте, навчаєтесь?

3. У вас малорухливий спосіб життя?

4. Ви часто переїдаєте, вживаєте мало фруктів, ово­чів?

5. Чи полюбляєте ви засмагати на сонці, відпочивати біля моря?

6.Чи маєте ви хронічні захворювання?

7.Ви маєте шкідливі звички?

8.Ви легко дратуєтесь, нервуєтесь через дрібниці?

9.У вас мало друзів, ви не задоволені своїм особистим життям?

10.   Ви живете в місті? Чи часто ви користуєтесь міським транспортом?

11.   Вам важко навчатися й одночасно виконувати домашні обов’язки?

12.    Вам видалили мигдалини або ж ви хворієте на хронічний тонзиліт?

13.    Ви алергік?

14.   У вас постійно холодні руки, ноги?

15.   Будь-яке захворювання ви намагаєтесь подолати за допомогою ліків?

Результати тесту:

Менш ніж 100 балів: у вас сильний імунітет. Якщо  хворієте, то без ускладнень. Продовжуйте й надалі опікуватись своїм здоров’ям.

Від 100 до 130 балів: причин для серйозного  занепо­коєння поки що немає, але необхідно змінити спосіб життя.

Від 140 до 160 балів: ваш імунітет “на нулю”, у вас постійне  нездужання. Пройдіть обстеження у терапевта, отоларинголога, імунолога.

Ведуча: А зараз пропонуємо Вам перевірити стан Вашого здоров’я. Для цього наші фельдшери проведуть декілька перевірок. Запрошуються 4 бажаючих.

Проба з присіданнями. Станьте в основну стійку (ноги разом, п'яти зімкнуті, носки розведені). Порахуйте пульс (П1). У повільному темпі зробіть 30 присідань, випростуючи руки вперед, зберігаючи тулуб прямим і широко розводячи коліна в боки. Підрахуйте пульс відразу після присідань (П2), і через 1 хв після присідань (П3).

 

П1+П2+П3

Р (індекс Руф'є) =----------------

10

Отриманий результат оцінюють таким чином: 0 – відмінна реакція на фізичне навантаження; 0 – 5 – добра; 6 – 10 – задовільна; 1–15 – слабка, 15 – незадовільна.

Визначення індексу маси тіла

 

ФМТ (кг)

   ІМТ =    ------------------------

Зріст  (м) 2

 

ІМТ

ПОКАЗНИК

< 18,5

Дефіцит маси

18,5 –24,9

Норма

25– 29,9

Підвищена маса

30–34,9

Ожиріння І ст.

35–39,9

Ожиріння ІІ ст.

≥ 40

Ожиріння ІІІ ст.

 

Ортостатична проба. Відпочивши лежачи протя­гом 5 хв, підрахуйте пульс за 1 хв. Встаньте, відпочиньте стоячи протягом 1 хв, після чого підрахуйте пульс за 1хв, Різницю в ударах пульсу в положенні лежачи і стоячи оцінюють таким чином: менше ніж 12 – добра реакція серцево-судинної системи, 12 – 18 – задовільна, 19 – 25 – погана, понад 25 – дуже погана реакція.

Пробу з затримкою дихання проводять на вдиху і на видиху. На вдиху : відпочинок сидячи протягом 5 хв,  глибокий вдих, видих і затримка дихання. Фіксується час затримки дихання. Критерії оцінки: менше ніж 1 хв – погано, від 1 до 2 хв – задовільно, понад 2 хв – добре (тренованість оцінюється як висока). Нормою затримки дихання на видиху для людей, які не займаються фізкультурою і спортом, вважають 35 – 40 с.

Ведуча: Ці проби дозволяють визначати не лише підготовленість осіб до занять фізичними вправами, величину необхідного фізичного навантаження, але й динаміку фізичного стану осіб, які займаються фізичною культурою.

В здоровому тілі – здоровий дух.

Разом: Здоровому – все здорове! Ми за здоровий спосіб життя! А ти?

(Пісня – всі разом, під музику з пісні «Будьте здоровы, живите багато, а мы уезжаем до дому, до хаты…»)

Будьте здорові, не треба хворіти,

Час витрачати не треба на ліки.

Як про здоров'я ти думати будеш,

Ніколи здоров'я ти не загубиш.

Плавати треба і бігати вранці,

Ще й не забути нарешті про танці,

Дихати свіжим повітрям і спати

Так як годиться, а не дрімати

Краще співати і спортом займатись,

І веселитися, і працювати.

Справжній товариш тобі допоможе,

А не підбурить на те, що не гоже.

Хай всяка болячка тікає далеко,

Хай діток здорових приносить лелека.

Тож будьте здорові, турбуйтесь про себе,

Кругом ви потрібні міцні і веселі.

Ведуча: Альтернативою фізичній гімнастиці в нашому училищі може стати скалолазання. Зараз ми послухаємо про це розповідь, а наші дівчата проде­монструють це.

Ведуча: Ще хочемо повідомити Вам про новий напрям – флешмоб.

Дослівно з англійського flashmob перекладається як "спалах натовпу".

Основні принципи флешмобу:

1) спонтанність;

2) відсутність централізованого керівництва;

3) відсутність будь-яких політичних, фінансових або рекламних цілей.

Мета флешмобу отримати задоволення від його проведення. Під час акції насолоду і викид адреналіну отримують не лише учасники, а й оточення, тобто позитив просто переповнює. (Танець).

Хочемо дати вам декілька порад великого українця, всесвітньо відомого лікаря Миколи Амосова:

1. У більшості хвороб винна не природа, не суспіль­ство, а сама людина. Найчастіше вона хворіє від лінощів і жадібності, але іноді й від не усвідомлення ціни здоров'я.

2. Не розраховуйте на медицину. Вона непогано лікує деякі хвороби, але не може зробити людину здоровою.

3. Щоб не хворіти, потрібні власні зусилля, постійні та значні. Замінити їх не можна нічим. Людина, на щастя, настільки досконала, що повернути здоров'я можливо завжди, тільки необхідні зусилля повинні зростати з віком і поглибленням хвороб.

4. Основними складниками здоров'я є фізичні навантаження, обмеження у харчуванні, загартування, час і вміння відпочити. І ще – щасливе життя!

5. Природа милостива: досить 20 – 30 хв. фізкультури у день, але такої, щоб задихнутися, спітніти і щоб діяльність пульсу збільшилася вдвічі.

6. Уміти розслаблятися – наука, але до неї потрібен ще характер. Якби він був!

У народі кажуть, що здоров'я – щастя вже самепо собі, а хвороба – нещастя.

Чи варто боротися за здоров'я? Подумайте!

Куратор: Тому слід пам'ятати очевидне: щастя, до якого всі ми прагнемо, неможливе без здоров'я, здоров'я неможливе без піклування про нього, а піклуватися потрібно вміти і хотіти. Треба знати, що для здоров'я корисне, а що шкідливе, що від Бога, а що від лукавого, який шлях веде до розквіту і гармонії сили та краси, а який – у прірву.

 

ІНДИВІДУАЛЬНІ ПРОГРАМИ

ЗРОРОВ’ЯЗБЕРЕЖЕННЯ

Пушкарь Олександр Федорович,

дворазовий чемпіон світу з класичного пауерліфтингу

(GPF GPA); майстер спорту України з екіпіровочного пауерліфтингу (IPF); рекордсмен України, Європи, світу; тренер з силових видів спорту.

Роль фітнесу в здоров’язбереженні

У 1980 – 1990 роках у Західній Європі та США розпочався «бум» фітнесу, котрий продовжується і зараз.

До України він дійшов трішечки пізніше, десь на прикінці 90-х років.

Головна ідея фітнесуце здоров’я і активне довголіття. Фітнес-індустрія для досягнення цієї мети пропонує багато дієвих та науково обгрунтованих методик, щоб кожна людина могла обрати для себе найбільш ефективну, зважаючи на такі фактори: вік, стать, початковий рівень здоров’я, соціальні, економічні та ін.

На нашу думку фітнес відіграє одну з провідних ролей у здоров’язбереженні різних верств населення.

Під час навчання студент вимушений довго сидіти, що поступово призводить до гіподинамії (з грецької перекладається як «знижена рухливість») – це порушення деяких функцій організму (наприклад, кровообігу, опорно-рухового апарату, травлення, дихання) внаслідок обмеження рухової активності, а також зниження сили і частоти скорочення м'язів.

Медики з упевненістю стверджують, що гіподина-мія – лихо сучасного суспільства. Через урбанізацію, механізацію та автоматизацію праці, збільшення ролі засобів комунікації та інших благ цивілізації люди рухаються все менше. Не дарма гіподинамію також називають «хворобою цивілізації».

Основною профілактикою є рух, фізичні наванта­ження і здоровий спосіб життя, оскільки куріння та інші шкідливі звички завжди тільки погіршують стан.

Щоб протидіяти цьому, багато студентів починають займатися фітнесом. Однак під час перших спроб студент зустрічається з проблемою індивідуалізації своїх тренувань. Щоб допомогти їм у цьому, ми склали таблиці, котрі «підкажуть» як зробити тренування зручним та ефективним саме для тебе.

Структура самостійних занять для здоров’язбереження: 1) розминка; 2) основна частина; 3) заминка. Розминка триває 10–15 хвилин на кардіотренажерах (ходьба, біг, велосипед). Основна частина це вправи з навантаженням. Заминка це вправи зі стрейтчингу та кардіонавантаження.

Якщо ваша мета тримати всі м’язи в тонусі, то оберіть з кожної таблиці по 1–2 вправи на окремі м’язи і виконуйте їх 2–3 рази в тиждень.

 

М’язи спини

з/п

Вправи

Навантаження

1

Гіперекстензія

2-3×15-20

2

Тяга вертикального блоку

2-3×10-15

3

Тяга горизонтального блоку

2-3×10-15

4

Підтягування на перекладині

2-3×10-20

 

перші цифрикількість підходу до снаряду;

другі цифри – кількість разів (підйомів) снаряду

 

 

 

Грудні м’язи

п/п

Вправи

Навантаження

1

Жим штанги, лежачи

середній хват

2-3×10-15

2

Жим гантелей, лежачи під кутом 30 градусів

2-3×10-15

3

Зведення рук у тренажері «батерфляй»

2-3×10-15

 

Дельтоподібні м’язи

з/п

Вправи

Навантаження

1

Махи гантелей в сторони в положенні стоячи

2-3×15-20

2

Махи гантелей вперед в положенні стоячи

2-3×15-20

3

Розведення рук з гантелями в положенні стоячи

2-3×15-20

4

Розведення рук з гантелями в положенні сидячи, корпус параленьно підлозі

2-3×15-20

 

М’язи рук

з/п

Вправи

Навантаження

1

Згинання рук зі штангою в положенні стоячи

2-3×10-15

2

Згинання рук з гантелями в положенні сидячи на лавці Скотта

2-3×10-15

3

Французький жим лежачи зі штангою

2-3×10-15

4

Розгинання рук у блоці в положенні стоячи

2-3×10-15

 

М’язи живота

з/п

Вправи

Навантаження

1

Підйом прямих ніг лежачи

2-3×15-30

2

Підйом тулуба з положення лежачи

2-3×15-30

3

Скручування в тренажері

2-3×15-30

 

М’язи ніг

з/п

Вправи

Навантаження

1

Жим ногами в тренажері

2-3×15-20

2

Згинання ніг, лежачи в тренажері

2-3х15-20

3

Розгинання ніг, сидячи в тренажері

2-3×15-20

 

 

Навантаження підбирають так, щоб ви спочатку робили меншу кількість підходів і повторів, але з часом ви повинні намагатися дійти до верхньої межі повторів. Відпочинок між підходами приблизно одна хвилина.

Можна спочатку тренувати великі групи м’язів м’язи ніг, спини, грудні; а потім малідельтоподібні, руки, живіт.

Якщо є мета виокремити якусь одну групу м’язів, то починати тренування потрібно з неї, а потім решту.

Хочу наголосити, що найбільш активна фаза росту у підлітків спостерігається до 17 роківякщо в цей період ви будете виконувати такі важкі вправи, як присідання, станову тягу, жим штанги стоячи або навіть підйоми на біцепс, ви легко можете зупинити ріст.

Повне формування кісткової структури людини відбувається до 20 років, але остаточно завершується лише в 22 роки – це ще одна вагома причина, коли підліткам категорично не рекомендуються серйозні фізичні навантаження.

Ви не відчуєте негативних наслідків тренувань відразу ж або навіть через кілька років, але ближче до 40 років ви цілком можете отримати хронічні і вкрай неприємні болі в хребті та суглобах. Пам'ятайте, що виправити це буде дуже складно.

У період з чотирнадцяти до вісімнадцяти років рівень найважливіших гормонів для росту м'язів (тестостерону та гормону росту) у підлітків максимальний. Але це зовсім не означає, що зазначений вікнайкращий час для важких силових тренувань.

Отже, зростання м'язів залежить від гормонального рівня, – фізичні навантаження не принесуть результату без вироблення гормонів. Тому пам'ятайте, що правильна техніка вправ і середня робоча вага забезпечать зростання м'язів, позбавивши від негативних наслідків.

Після досягнення 16 років дозволяється виконання базових вправ (станова тяга, присідання, жим лежачи і стоячи, тяга до поясу) зі штангою і гантелями, але, знову ж таки, з робочою вагою, що не перевищує половину ваги людини.

Загальне правило полягає в тому, що до сімнадцяти років хребет підлітка взагалі не повинен відчувати ніяке серйозне вертикальне навантаження, інакше це загрожує такими наслідками, як зупинка росту або викривлення хребта.

Перехід до вправ з серйозною робочою вагою і за такими програмами, як «Програма на м'язи» або «Базова програма» допустимо лише після досягнення 18 років. Пам'ятайте, що в більш ранньому віці організм підлітка фізично не готовий до великих навантажень.

Вищезазначене не означає, що в перший же день досягнення 18 років необхідно різко переходити до серйозної ваги. Вчіться слухати своє тіло, отримувати ефект від середньої робочої ваги. Пам'ятайте, що максимальна вага не повинна бути самоціллю.

Список використаних джерел:

1.     http://jak-nakachaty.pp.ua

2.     http://stopbolezni.net/cikava-informazia/4359-cho-take-gipodizamia.html

 

Вікторія Полішук,

чемпіонка України зі станової тяги

Ukrainian Powerlifting Committee (UPC),

тренер з фітнесу

 

ЯК ЗБЕРЕГТИ ЗДОРОВЯ

 

В одній з фундаментальних книг з фітнесу – «Комплексне керівництво з фітнесу та хорошого самопочуття», що вийшла у видавництві «Reader`s Digest» у 1988 році, у зміст поняття «фітнес» входять: планування життєвої карєри, гігієна тіла, фізична підготовленість, раціональне харчування, профілактика захворювань, сексуальна активність, психоемоційна регуляція, у тому числі і боротьба зі стресами та інші фактори здорового способу життя.

Це, на мою думку, і є основою для здоров’язбережувальних технологій. Розглянемо дещо детальніше наш день, яким саме він має бути.

Розпочнемо з ранкової гігієнічної гімнастики. Вона сприяє швидкому приведенню організму в працездатний стан, посилює кровообіг у всіх частинах тіла, покращує дихання, активізує обмін речовин і сприяє швидкому виведенню продуктів розпаду, що накопились за ніч. Комплекси ранкової гігієнічної гімнастики реко­мендується складати із вправ для всіх груп м’язів та на гнучкість і дихання. Шкідливо виконувати вправи з натужування, великим обтяженням, статичного характеру та до появи втоми. Бажано ранкову гімнастику поєднувати з самомасажем та водними процедурами.

Добре, зробили ранкову гімнастику, провели ритуали гігієни тіла, час і снідати, що багато хто ігнорує.

Розглянемо наше харчування.

Правильне харчування забезпечує нормальний ріст і розвиток організму, визначає розумовий і фізичний розвиток, оптимальне функціонування всіх органів і систем, формування імунітету та адаптаційних резервів організму.

В результаті неповноцінного харчування в Україні впродовж останніх років вдвічі зросла захворюваність населення на ендокринні хвороби, розлади харчування та порушення обміну речовин, спостерігають виразну тенденцію до збільшення зайвої маси тіла та поширення ожиріння, хвороб системи кровообігу, онкологічних захворювань.

Встановлено, що майже 41 % студентів не снідають, 20 % не обідають або обідають не завжди, 50 % не вечеряють або вечеряють не завжди, понад 30 % харчуються лише двічі на добу і рідко вживають гарячі страви. Щоденно споживають овочі лише 31,2 %, а свіжі фрукти – 22,8 % опитаних студентів. Часто найбільша кількість їжі споживається перед сном. А дівчата, обираючи продукти, керуються різними дієтами та модними способами схуднення, не замислюючись при цьому про наслідки. До того ж, негативним фактором погіршення здоров'я студентів є шкідливі звички: в Україні курять 45 % юнаків і 35 % дівчат, 68 % юнаків і 64 % дівчат вживають алкоголь, а 13 % молоділегкі наркотики.

Правильним харчування буде тоді, коли воно збалансоване за всіма нутрієнтами. Для нормального функціонування гормональної системи організму необхідно тричі на день одночасно вживати природні продукти з чотирьох груп: білки, жири, вуглеводи і некрохмалисті овочі. Білки і жири потрібні для регенерації клітин і тканин, синтезу гормонів і ферментів. Вуглеводиджерело енергії. Некрохмалисті овочі – для постачання вітамінів, мінеральних речовин і клітковини. Кожного разу до їжі бажано вживати такі некрохмалисті овочі, як селера, морква, помідори, огірки, перець, брокколі, зелений горошок, цвітна капуста та ін. Крім трьох основних прийомів їжі, бажано робити два легких перекуси між ними. Потрібно також максимально урізноманітнювати свій раціон у кожний прийом їжі в тижневому меню.

Тепер ми знаємо чим, скільки разів нам харчуватись, щоб бути здоровими. Сформували судочки і прямуємо на навчання чи роботу, де зустрічаємось з проблемою сидячої роботи, що також має негативний вплив на наше здоров’я (осанку, серцево-судинну, травну системи, психологічний стан людини та ін.).

Щоб запобігти цьому, достатньо виконувати в перервах між навчальними заняттями (парами) фізичні вправи, які доцільно проводити через 1,52 години роботи і відводити на їх виконання 1020 хвилин. Можна використовувати різні вправи на гнучкість, нескладні вправи на силову витривалість окремих груп м’язів.

Отримати додаткове фізичне навантаження допомагають також різноманітні побутові роботи: прибирання квартири або кімнати, миття підлоги, прибирання ліжка, ручне прання та ін. Для активізації м’язів можна взяти собі за правило не користуватись без потреби ліфтом.

Якщо ж ви нехтували цими рекомендаціями і, як наслідок, отримали сколіоз, лордоз, ожиріння тощо, я б рекомендувала більше часу приділяти собі, самостійно чи з тренером в тренажерному залі корегувати, укріпляти свою фігуру та здоров’я.

Рекомендовано займатись фізичними вправами від 3 до 6 днів на тиждень по 11,5 години на кожному занятті. Займатись менше двох разів на тиждень недоцільно, так як це не сприяє підвищенню рівня тренованості організму (втрачається кумулятивний ефект). Кращим часом для тренувань є друга половина дня через 23 години після обіду. Можна тренуватись і в інший час, але не раніше ніж через 2 години після споживання їжі та за годину до її вживання. Не рекомендується тренуватись ранком відразу після сну та за 1,52 години до нічного сну. Основними фізичними вправами для самостійних занять є оздоровча ходьба та біг, плавання, пересування на лижах, туризм, заняття на тренажерах, силові вправи атлетичної гімнастики та спортивні ігри.

Отже, правильно харчуйтесь, не забувайте про ранкову гімнастику, загартування, більш активно проводьте своє дозвілля, не забувайте про виконання вправ за робочим столом (для осанки, очей, психологічного сплеску), проводьте час з рідними та близькими, а не за комп’ютером чи телевізором, і здоров’я та чудовий настрій вам гарантовано.

Список використаних джерел:

 

1. Проблема збалансованого харчування молоді

https://mail.ukr.net/desktop#readmsg/15121325232974724434/f0/attach=1

2. Форми і зміст самостійних занять фізичними вправами студентів у ЛЛ ВУЗАХ

3.https://mail.ukr.net/desktop#readmsg/15121325232974724434/f0/attach=2

Попередня тема

На початок