УМО НАПН України

Агроосвіта

НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

ЗМІСТУ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ:

ЗАПИТАННЯ ТА ВІДПОВІДІ

Електронний довідник

Головна

Зміст

Додатки

Укладачі

Список використаних джерел

 

ПЕРЕДМОВА

 

За сучасної доби глобалізації зростає інтенсивність сприйняття, збереження, опрацювання і використання інформації. Що стосується конкретизації впливу глобалізації на педагогічну теорії та практику вищої школи в означеному контексті, то слід зробити кілька уточнень.

По-перше, у професійній педагогіці здійснюється сходження від емпіричного узагальнення до умоглядно-теоретичної концептуалізації, від наочного до умоглядного образу шляхом інтерпретації інформації про об’єкт професійної діяльності, на основі чого конструюються нові моделі навчання.

По-друге, робота з інформацією у професійній педагогіці є вельми обширною: від навчальних дисциплін до практики використання інформації у дослідницько-пізнавальній та професійній діяльності суб’єктів навчально-виховного процесу.

У результаті опрацювання і використання інформації досліджувальний об’єкт трансформується у презентацію, конструйований дидактичний матеріал, кодується у методичних рекомендаціях тощо.

Все це очевидно змушує дедалі більше викладачів та методистів ВНЗ упродовж останніх десятиліть розробляти та видавати навчально-методичні матеріали з метою оптимізації навчально-виховного процесу. Як результат, виникають навчальні матеріали, в яких фіксується, накопичується та аналізується не тільки дидактичний матеріал, який супроводжує навчальний процес професійної підготовки фахівців у ВНЗ (підручники, навчальні посібники тощо), а й інші навчально-методичні розробки, які використовують можливості як друкованого слова, так і електронної комунікації (електронний підручник, мультимедійні презентації). Унаслідок цього у підручникознавстві вищої освіти, метою якого є вивчення процесів створення, перевірки якості та впровадження навчальної літератури для вищих навчальних закладів, з’являються нові можливості для використання новітніх інформаційних технологій для розроблення навчальної книги.

Мета запропонованих рекомендацій – розкрити в зручній для сприймання формі алгоритм діяльності викладачів, методистів з розроблення навчально-методичного забезпечення, навести приклади використання різних видів навчально-методичних видань для ВНЗ на основі сучасних вимог до них.

Наголошуємо, що передусім у методичних рекомендаціях систематизовано існуючий матеріал з проблеми навчально-методичного забезпечення змісту професійної освіти через розкриття ключових понять у формі запитань і відповідей на них. Сформулюємо в загальних рисах, чому обрано така форма представлення змісту:

для впевненості в тому, що інформація про методику розроблення навчальної книги буде доступною для користувачів, для правильного розуміння та використання даних з підпручникознавства;

для полегшення пошуку та доступу до інформації з проблеми, адже запропоновано чітку рубрикацію за розділами, які описують зміст поняття «навчально-методичне забезпечення змісту професійної освіти»;

для підтримки методиста ВНЗ з упевненістю, що важлива інформація буде використана для організації підвищення кваліфікації викладачів. 

Автор ґрунтується на нормативно-правовій базі вищої освіти: Окрім того, у методичних рекомендаціях використано правові та нормативні документи з видавничої справи, а також останні напрацювання учених і практиків з проблеми розроблення змісту професійної освіти. 

 

Попередня тема

На початок

Наступна тема