МАРКЕТИНГ

Електронний посібник

 

Головна

Теоретичні відомості

Самостійні роботи

Тести

Додатки

Глосарій

Список використаних джерел

Укладачі

КОРОТКИЙ СЛОВНИК РИНКОВИХ ТЕРМІНІВ

 

A

Анкета – це ряд питань, на які опитуваний повинен дати відповідь.

Апарат для фіксації руху очей – пристрій, який визначає ділянки екрану, на які припадає погляд опитуваного в першу чергу і як довго на них зосереджується.

Асортиментна група – сукупність асортиментних позицій товарів даного функціонального призначення.

Аудиметр – електронний пристрій, під’єднаний до телевізора в помешканнях респондентів, який фіксує усі його вмикання та канали, на яких він працює.

 

Б

Банк моделей – це набір математичних моделей, які допомагають менеджерові з маркетингу прийняти найоптимальніші маркетингові рішення.

Банк статистичний – це сукупність сучасних статистичних методів оброблення інформації, які дають змогу виділити найважливішу інформацію.

Бартер – це оцінені і збалансовані товарообмінні операції за єдиним договором-контрактом без грошового еквівалента.

Біржова торгівля – це оптова торгівля масовими товарами, що мають стійкі та чіткі якісні параметри, при посередництві бірж.

 

В

Вертикальна маркетингова система – це сукупність виробника, оптових та роздрібних торговців, які діють як єдина система.

Вибірка – це сегмент населення, який підлягає опитуванню, а результат опитування переносяться на все населення.

Вибір респондентів випадковий кожен із потенційних респондентів має однакову ймовірність потрапити до вибірки.

Вибір цільового ринку – це процес оцінки привабливості кожного сегмента ринку, що здійснюється на підставі сегментації ринку.

Відбір респондентів невипадковий – формують квотовані вибірки, які охоплюють представників окремих прошарків населення згідно з їх соціальним статусом, віковими категоріями, професіями…

Відчуття – почуттєве сприйняття людини. Воно завжди є продуктом стимулів, які керують людьми, та тільки їм підконтрольні.

Віртуальна організація – мережа ділового співробітництва, що охоплює основний бізнес цієї зовнішнє оточення організації, її (постачальники, споживачі і т.д.), функціонування яких координується і поєднується за допомогою сучасних інформаційних технологій і засобів телекомунікацій.

Вкладиш – детально знайомить покупців з тим, як розібратися з конструкцією складного механізму, приладу, або як приготувати за запропонованим рецептом смачну страву, як користуватися ліками тощо.

Вторинні дані – це інформація, яка вже десь існує, тобто зібрана раніше для певних цілей.

 

Г

Гальванометр – пристрій, який фіксує найменше виділення поту, що супроводжує емоційне збудження.

«Гармонійність» товарної номенклатури – це ступінь близькості між товарами різних товарних асортиментів з точки зору використання, вимог до організації виробництва, каналів дистрибуції і т.д.

«Глибина» товарної номенклатури – це варіант розфасовок у рамках асортиментних груп.

Глобалізація – це процес формування інтегрованої та взаємозалежної світової економіки, поширення певних економічних явищ.

Глобалізація виробництва – це розміщення виробництва товарів або надання послуг у будь-якій точці, де існують сприятливі умови для ефективнішого використання економічних ресурсів.

Глобалізація ринків – це процес об’єднання історично відокремлених і відмінних між собою національних ринків в один ринковий простір.

 

Д

Довжина (рівня) каналу характеризує число його незалежних учасників певного типу.

 

Ж

Життєвий цикл товару – це концепція, за допомогою якої відображається процес розробки товару, збуту його, одержання прибутку, поведінки конкурентів, розвитку стратегії маркетингу фірми від моменту зародження ідеї про створення товару до зняття його з ринку.

 

З

Закон попиту відбиває тенденцію обернено пропорційної залежності попиту і ціни: чим вища ціна, тим нижчий попит.

Запити та віддання переваги прямують за відчуттями, частіше ше до того, як людина усвідомить, що їй потрібно (яка модель, яка марка, якої фірми).

Засвоєння – це певні зміни, які відбуваються в поведінці людини під впливом накопиченого нею досвіду.

Збут – цілісний процес доведення товару від виробника до споживача.

Збутова мережасистема, що об’єднує комплекс закладів гуртової і роздрібної торгівлі, які відповідальні за збут продукції конкретного виробника та засоби товаропросування, транспорту­вання і зберігання продукції з моменту завершення циклу виробниц­тва і до її реалізації.

Зовнішня торгівля – це торгівля однієї країни з іншими, яка складається з вивозу(експорту) і ввозу(імпорту).

 

Е

Економічна інтеграція – це об’єктивний процес розвитку глибоких, стійких взаємозв’язків та поділу праці між національними господарствами, створення господарських комплексів у межах держави.

Економічна інтеграція – це форма інтернаціоналізації господарської діяльності (виробництва), зближення та поглиблення взаємодії національних економік.

Експорт – це вивезення товарів або капіталів за кордон.

Експорт непрямий , або делегування повноважень без інвестування, має різноманітні форми.

Експорт прямий передбачає прямий продаж через власний торговий персонал.

Експорт нерегулярний- це пасивний рівень зовнішньо-економічних відносин, коли підприємство час від часу експортує свої надлишки і продає товари місцевим оптовикам, що представляють закордонних покупців.

Експорт регулярний можна говорити тоді, коли підприємство має за мету розширити свої зовнішньоторговельні операції на конкретному ринку.

Експортна франшиза - такий спосіб організації справи, за якого франчайзі купує у відомої компанії право на продаж її товарів під її товарним знаком.

Еластичний попит – це попит, при якому відсоткове зниження ціни викликає таке ж відсоткове підвищення обсягів продажу товарів.

Етикетка (ярлик, маркування) містить рекламні матеріали, назв продукції, її склад, інструкції зберігання і використання, штрих-код.

 

Є

Ємність товарного ринку – один з основних об’єктів досліджень в маркетингу, оскільки він демонструє можливий обсяг збуту товару.

 

І

Імпорт – це ввезення товарів або капіталів у країну з-за кордону.

Імітація – спеціальний метод збору інформації за допомогою застосування ЕОМ, при яко­му формують модель-імітатор і піддають її різноманітним факторам впливу не в реальних ринкових умовах, а у електронній «мозковій» пам’яті машини.

Інтернет-аукціон — це формально дошка оголошень з розширеною функціональністю.

 

К

Канали розподілу товару – це сукупність фізичних та юридичних осіб, які беруть на себе право власності на товари або послуги на шляху їх руху від виробника до споживача.

Кліринг – це система безготівкових розрахунків за товари, цінні папери та послуги, яка базується на зарахуванні взаємних вимог і зобов’язань.

Компенсаційні угоди – це довгострокові угоди (10-20 років), при яких покупець оплачує вартість товарів постачанням інших товарів або наданням послуг, а при необхідності різницю доплачує грошима.

Конкурентноздатність - це сукупність якісних та вартісних характеристик товару, яка забезпечує задоволення конкретної потреби.

Консигнаційна торгівля – це продаж товарів за кордон, коли власник товару передає їх продавцю для продажу з його складу.

 

Л

Лібералізм – державна політика, спрямована на зниження митних тарифів та інших обмежень у зовнішній торгівлі.

Лінія товару – група тісно пов’язаних одиниць товару, управління якими здійснюється як єдиним цілим, так як вони мають східні функції, продаються певній групі споживачів чи сегменту ринку, розповсюджуються через однотипні точки збуту чи їх ціна встановлюється в межах одного рівня.

Логістична система – організаційно –управлінський механізм координації, який дає змогу досягти ефету завдяки чіткій злагодженості у діях спеціалістів різноманітних служб, які беруть участь в управлінні матеріальним потоком.

Логотип - спеціально розроблений оригінальний напис повного або скороченого найменування фірми.

 

М

Маркетинг диференційований передбачає охоплення декількох сегментів ринку і розроблення для кожного з них окремого комплексу маркетингу.

Маркетинг масовий орієнтується на широкий споживчий ринок з використанням одного базового плану маркетингу, сегментацію ринку не проводить.

Маркетинг послу г – це спрямована на споживача та прибуток фірми діяльність, результатом якої є задоволення потреб у матеріальних видах товарів або в корисному ефекті.

Маркетинг цільовий чи концентрований орієнтований на вузьку специфічну групу споживачів (сегмент ринку) через спеціалізований комплекс маркетингу, спрямований на задоволення потреб саме цього сегмента.

Маркетингова інформація – важливий етап маркетингових досліджень, що дозволяє підприємству на ринку отримувати переваги у конкурентній боротьбі, знижувати ступінь ризику, своєчасно визначати зміни у маркетинговому середовищі, координувати дії у ринковій стратегії.

Маркетингова стратегія - основа дій фірми в конкретних ринкових умовах, що визначає способи застосування маркетингу для розширення цільових ринків та досягнення ефективних результатів.

Маркетингова стратегія - маркетингові заходи компанії зі сталого просування своїх товарів на ринок, включаючи визначення цілей, аналіз, планування маркетингових заходів, моніторинг.

Маркетингові дослідження – це система збору, обробки та аналізу інформативних даних про ситуацію на ринку з метою зменшення ризику підприємницької діяльності і прийняття відповідних обґрунтованих маркетингових рішень.

Мета експерименту – виявити причинно-наслідкові відносини шляхом відсіву суперечли­вих пояснень результатів спостереження. При належному контролі цей метод дає найбільш впевнені результати.

Мета посередництва – сполучення економічних інтересів виробників і споживачів, з’єднання їх у єдиний ланцюг підприємницької угоди.

Міжнародна виставка – це демонстрація досягнень в області науки та техніки однієї або декількох країн на території іншої країни з метою зацікавити суб”єктів МЕВ для підписання протоколів про наміри торгувати, обміном науково-технічною інформацією, проведенням ділових зустрічей.

Міжнародна торгівля – це сукупність зовнішньоторговельних зв’язків і відносин між окремими країнами та їх регулювання з боку державних та наддержавних органів.

Міжнародна торгівля товарами – це форма МЕВ, що відображає товарно-грошові відносини куплі-продажу між суб”єктами МЕВ стосовно товарів матеріального виробництва і базується на МПП.

Міжнародний аукціон – це спосіб міжнардного продажу окремих партій товару або окремих предметів, що по черзі виставляються для огляду, і які переходять у власність покупця, що запропонував найвищу ціну.

Міжнародний маркетинг – це маркетинг товарів і послуг за межами країни, де знаходиться підприємство, фірма чи установа.

Міжнародний ярмарок – це великий, періодично діючий і відкритий ринок, що проводиться у визначеному місці і пору року(час), і в установлений термін.

Міжнародні економічні відносини – система господарських зв’язків між країнами.

Міжнародні торги (тендери) – це змагальна форма закупівлі, при якій покупець оголошує конкурс для продавців з різних країн на товір чи послугу, які би відповідали певним техніко-економічним даним.

Модифікація товару – це підвищення якості, вдосконалення техніко-економічних характеристик, зміна зовнішнього вигляду.

Мотив – те, що спонукає людину до дії, заради чого людина виконує дію.

«Насиченість» товарної номенклатури характеризує чисельність її окремих товарів.

 

Н

Незаплановані покупки – це товари, на які споживач не затрачає зусиль, не задумуючись чи варто їх купувати.

Нецінова конкуренція – вплив продавців на попит через високу якість продукції з реалізацією за більш високими цінами.

Новий товар – це товар, який повинен задовольняти нові або більш повно існуючі потреби.

 

О

Одиниця товару – це конкретний вид продукції, який може бути виділений в якості помітного екземпляру серед товарів, які пропонує виробник.

Он-лайн – прямий зв’язок з інтернетом за допомогою комп’ютера.

Опитування особисте – найніверсальніший, але й найдорожчий із трьох способів опитування.

Опитування поштове – найкращий метод контакту з респондентом, який не погоджується на особистий контакт, або на відповідь якого може вплинути опитувач.

Опитування телефонне – найбільш оперативний і дешевий спосіб збирання інформації.

 

П

Первинні дані це інформація, яку зібрано вперше для якоїсь конкретної цілі.

План маркетингу – це схема майбутньої діяльності компанії для досягнення певної комерційної мети за певних можливостей в визначений термін часу.

Поведінка споживачів на ринку – це ті дії та вчинки, які здійснюють люди по відношенню до того чи іншого продукту.

Позиціювання – дії, спрямовані на формування сприйняття споживачами даного товару відносно товарів-конкурентів за тими перевагами й зисками, які вони можуть отримати. Тобто, визначення місця товару фірми серед товарів аналогів.

Позиціювання товару на ринку – це забезпечення товару, чітко відокремленого від інших товарів, місця на ринку й у свідомості цільових споживачів.

Попит – кількість продукту, який споживачі готові та спроможні купити за певну ціну протягом відповідного проміжку часу і в певному місці.

Посередники – це особи (юридичні або фізичні), що представляють на ринку інтереси виробників або споживачів, а самі неє такими.

Пропозиція – бажання продавця продати певну кількість товару за певний період за певною ціною.

Проста система руху товару передбачає наявність в збутовому ланцюгу, як пра­вило, двох ланок: виробника і споживача і спеціальні збутові організа­ції відсутні.

Пошук інформації – це своєрідний процес отримання і передавання інформативних даних про нужду і потребу у товарі, його якості, специфіку і способи застосування, переваги нових товарів і т. д.

Протекціонізм – державна політика захисту внутрішнього ринку від іноземної конкуренції та сприяння національним компаніям у проникненні на зовнішній ринок.

 

Р

Ризик – це категорія, яка безпосередньому виміру не піддається, відповідно і оцінка його може бути лише не прямою.

Ринок - це механізм, який об’єднує пропозицію товаровиробника і попит споживача на певний товар.

Ринкове вікно – сегмент ринку, не зайнятий конкурентами.

Ринкова ніша – сегмент ринку, що включає групу споживачів, попит яких може суттєво зростати та яку підприємство може повністю та з найбільшою ефективністю обслужити.

Ринок організацій-споживачів – це сукупність юридичних осіб, які закуповують товари для подальшого використання у процесі виробництва, здачі в оренду, перерозподілу чи перепродажу.

 

С

Світова торгівля – це сукупність зовнішньої торгівлі країн світу.

Світове господарство – це сукупність національних економік, які беруть участь у міжнародному розподілі праці та взаємодіють через систему міжнародних економічних відносин.

Система збору зовнішньої поточної інформації — це спеціаль­ний набір методів та методичних прийомів, які допомагають керівництву фірми отримувати своєчасну і стабільну інформа­цію про події, що відбуваються у ринковому середовищі.

Система маркетингової інформації – весь комплекс безперервного передавання та отримання повної, достовірної та оперативної інформації фірми, що розглядають у відповідній системі маркетингу.

Система маркетингової інформації – це постійно діюча система взаємозв’язку людей, обладнання і методичних прийомів, призначених для збору, класифікації, аналізу, оцінки і поширення актуальної, своєчасної і точної інформації для виконання її розпорядниками сфери маркетингу, з метою вдосконалення планування, реалізації на практиці і контролю за виконанням маркетингових заходів.

Система товаропросуваннякомплекс засобів, що сприяють фізичному переміщенню матеріалів та готових виробів у заданому напрямі від місць їх походження (виробництва) до місць викорис­тання з метою задоволення споживачів.

Систама «Фірмовий стиль» - торговельна марка, логотип, фірмовий блок, фірмовий колір або поєднання кольорів, фірмовий комплект шрифтів, фірмові константи.

Сегмент ринку – група реальних чи потенційних покупців, які мають схожі потреби та схожу купівельну поведінку.

Сегментація ринку – це процес розподілу споживачів на групи за основними відмінностями в потребах, характеристиках чи поведінці і розроблення для кожної з груп окремого комплексу маркетингу.

Складна система руху товару представлена багаторівневими каналами і має ме­режу збутових філіалів, незалежних посередників, оптових та роздріб­них фірм.

Специфічні товари – це товари з унікальними характеристиками або окремі марочні товари, для придбання яких значна частина покупців ладна докласти додаткових зусиль.

Споживчий ринок – це окремі особи, які купують товари (послуги) для особистого споживання.

Споживчі товари - це ті, які придбаються для особистого чи сімейного використання.

Стратегії єдиних чи змінних цін – єдині ціни, гнучкі ціни, цінова дискримінація, ціни які встановлені за географічним принципом.

Стратегічні рішення щодо цінового рівня – стратегія високих чи низьких цін, ціни на нові товари, стратегії щодо показників «ціна-якість», стратегія не заокруглених цін.

Стратегія ціноутворення – це вибір можливої динаміки зміни вихідної ціни товару в умовах ринку, що відповідає цілям фірми.

Сприйняття своїх нужд та потреб представляє собою переведення відчуттів, почуттєвих сприйнять в систему цінностей, обумовлених особистими якостями та факторами того соціального оточення, в якому знаходиться людина

Стимули – внутрішні спонукальні мотиви, які обумовлені зовнішніми факторами (господарське середовище, економічна кон’юнктура, інноваційна активність підприємства) та внутрішніми причинами (первинними мотивами та бажанням людей, наприклад, почуттям голоду, холоду…).

 

Т

Тахістоскоп – пристрій, який експонує респондентові рекламне оголошення в інтервалі витримки 1/10 секунди до кількох секунд.

Тендер – це ціна, запропонована фірмою за виконання якогось замовлення (будівництво виробничих, товарних комплексів).

Товар – це сукупність матеріальних та символічних особливостей, а також послуг, які, як очікується, будуть приносити задоволення та вигоду покупцеві.

Товари повсякденного попиту – це товари, які споживач купує часто, без особливих роздумів та з мінімальними зусиллями, щодо їх порівняння між собою.

Товари старанного виборуце товари, які споживач порівнює між собою в процесі вибору та придбання за показниками придатності, якості, ціни та зовнішнього оформлення.

Товарна марка-це сукупність таких елементів: ім’я, назва, термін, знак, символ, малюнок або їх сполучення, призначені для ідентифікації товарів або послуг одного продавця {або групи продавців) від товарів і послуг конкурентів.

Товарна номенклатура – це сукупність асортиментних груп товарів, що їх пропонує покупцеві продавець.

Товарний асортимент – це група товарів, які тісно зв’язані між собою за схожістю їх функціонування, використовують подібні сегменти ринку, види торговельних підприємств або діють у однакових діапазонах цін.

Товарний знак – складова частина товарної марки, яку можна впізнати, але не можна вимовити (малюнок, шрифт, забарвлення).

Товарорух – діяльність з планування, реалізації й контролю за переміщенням матеріалів і виробів від місця їх знаходження до місць використання з метою задоволення потреб споживачів і вигодою для себе.

Торгівля зустрічна – це сукупністьміжнародних торговельних угод, при укладанні яких закупівля продукції супроводжується зворотнім постачанням товарів, з метою досягнення балансу експортно-імпортних операцій.

Торгівля продукцією у рамках кооперації – це спосіб реалізації продукції між суб’єктами міжнародної виробничої кооперації, яка здійснюється, як правило, за трансфертними цінами у пільговому режимі.

Торгівля традиційна – це торгівля між суб”єктами за традиційними правилами: гроші – товар.

Торговельна марка (товарний знак) - зареєстрована в установленому порядку позначка, що служить для відміни товарів даної фірми від товарів іншої фірми.

Традиційний канал маркетингу – об’єднання незалежного виробника, одного або декількох оптових торговців і одного або декількох роздрібних торговців, кожен з яких є окремим підприємством, що хоче забезпечити собі максимальний прибуток навіть на збиток іншим підприємствам і системи в цілому.

 

У

Угода “світч” – передача зобов”язань, угоди з багаторазовим перепродажем товарів.

Угода “оффсет” – це поєднання обміну товарів та послуг з вкладанням капіталу, який використовується головним чином для підтримки реалізації товарів на світовому ринку: для реклами, для поеращення упаковки.

Упаковка-це місткість, оболонка, тара для зберігання продукції, етикетка і вкладиш.

Упаковка відвантажувальна (транспортна) призначена для зберігання, пакування та транспортування.

Упаковка вторинна (зовнішня) використовується додатково до первинної (картонна коробка для одеколону). Вона, як правило, є засобом для додаткової реклами і просування товару на ринку.

Упаковка первинна (внутрішня) -це та, в яку товар вміщують в процесі виготовлення його (пляшка, флакон).

 

Ф

Фірмовий блок - об’єднані в композицію знак і логотип, а також різного роду пояснювальні написи (країна, поштова адрема, телефон тощо).

Фірмові імена, знаки, образи –це маркетингові позначення, які аж ніяк не забезпечують юридичного захисту від використання конкурентами, якщо не зареєстровані як торгівельні знаки.

 

Ц

Ціна – це мотивований і обґрунтований грошовий вираз вартості товару.

Ціна прейскурантна – це стабільна ціна встановлена державою на відповідні товари, в основному засоби виробництва, засоби виробничо-технічного обслуговування.

Цінова дискримінація – заборона виробникам та оптовикам встановлювати свою ціну на продукцію подібної якості, якщо це завдає шкоди конкуренції.

Цінова еластичність попиту відображає відсоткову зміну у величині попиту на кожний відсоток зміни у ціні.

Цінова конкуренція – вплив продавців на попит через зміни в ціні.

Цінова політика – це ціна і її зміна в залежності від ситуації на ринку (з урахуванням стану економіки, кон’юнктури ринку, стану конкурентів, посередників і споживачів) для того, щоб отримати намічений рівень прибутку.

Цінова стратегія – це цінова поведінка фірми на ринку.

Цінові стратегії у межах товарного асортименту – цінові лінії, ціни на доповню вальні товари, ціни на обов’язкове приладдя.

 

Ш

«Ширина» товарної номенклатури – це загальна чисельність асортиментних груп товарів, які виготовляються фірмою або продаються.

Ширина каналу відображає кількість учасників товароруху.

Штрихове кодування інформації є системою даних (цифр, літер, інших знаків), записаних у вигляді штрихів та інтервалів між ними.

Якість – це сукупність властивостей і характеристик товару, які зумовлюють його здатність задовольняти конкретні особові чи виробничі потреби відповідно до свого призначення.

На початок