|
ФІЗІОЛОГІЯ РОСЛИН З ОСНОВАМИ МІКРОБІОЛОГІЇ Електронний посібник |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Плазмоліз і деплазмоліз, вихід
барвних речовин із вакуолі. Визначення
життєздатності насіння за забарвленням цитоплазми Мета. Дослідження явищ плазмолізу і деплазмолізу, форми плазмолізу,
вихід барвних речовин із вакуолі. Визначити життєздатність насіння за
забарвленням цитоплазми. Завдання 1 Дослідити явища
плазмолізу і деплазмолізу Об'єкти вивчення. Зріз шкірочки синьої цибулі або листка традесканції. Матеріали та
обладнання: мікроскопи, предметні
скельця, покривні скельця, бритви, пінцети, спиртівки, препарувальні голки,
фільтрувальний папір, 1М розчин сахарози. Методичні вказівки Виготовити тоненький
зріз шкірочки синьої цибулі або листок традесканції. Помістити його в
краплину води на предметне скло і накрити скельцем. Виготовлений препарат
спочатку розглядають при малому збільшенні, під час якого вибирають місце з
добре забарвленими клітинами. Взяти смужку фільтрувального
паперу і прикласти його до краю покривного скельця, а з протилежного краю
піпеткою опускають кілька крапель 1М розчину сахарози. Розглядають препарат
під мікроскопом, через 1 – 3 хв протоплазма починає відставати від оболонки,
спочатку по кутах клітини спостерігається так званий увігнутий плазмоліз. З
часом, відставання цитоплазми збільшується, аж поки весь протопласт повністю
не відстане від оболонки і не округлиться. У цьому випадку спостерігається
опукла форма плазмолізу. Щоб виявити явище деплазмолізу,
беруть препарат з плазмолізованими клітинами, прикладають до накривного
скельця смужку паперу, а з іншого боку скельця піпеткою опускають кілька
крапель води. Концентрація в клітинах вища, ніж зовні, а тому рідина
рухається в напрямі до більшої концентрації. При цьому цитоплазма насичується
водою і займе попереднє положення – настає деплазмоліз. Результати досліду
зарисувати. Зробити висновки. Завдання 2 Дослідити вихід
барвних речовин із вакуолі Об'єкти вивчення. Столовий буряк. Матеріали та обладнання: пробірки, штатив, спиртівка, ніж. Методичні вказівки Нарізаний кубиками
столовий червоний буряк, промивають під холодною водою, складають в дві
пробірки і заливають водою. Одну пробірку ставлять у штатив,
іншу – кип'ятять на спиртівці. Вода, що закипіла забарвлюється. Зарисувати дослід. Зробити висновки. Завдання 3 Визначити
життєздатність насіння за забарвленням цитоплазми Об'єкти вивчення. Насіння гороху або квасолі. Матеріали та
обладнання: штативні або ручні лупи,
бритви, пінцети, ланцети, препарувальні голки, фільтрувальний папір, 2 %-й
розчин індигокарміну. Методичні вказівки Насіння гороху або
квасолі, яке зволожувалось у термостаті упродовж 16 – 18 годин, за
температури 20 °С, звільняють від насінних оболонок. 10 насінин кладуть у
0,2 %-й розчин індигокарміну на 2 – 3 год за температури 30 °С. Потім барвник
зливають, насіння старанно промивають і визначають його життєздатність. Насіння сім'ядолі, яке
частково забарвилось, а корінці зовсім не забарвились, вважають життєздатним. Якщо в насінні
забарвлені корінці і сім'ядолі – таке насіння переважно не – життєздатне. Дані досліду занести в
таблицю.
Зробити висновки. Питання для самоконтролю 1. Який шар цитоплазми
більш проникний – плазмалема чи тонопласт? 2. Як відрізнити
життєздатне насіння від нежиттєздатного пыд час забарвлення цитоплазми? 3. Чому пошкоджене
насіння забарвлюється рівномірно? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||