image001

ТРАКТОРИ І АВТОМОБІЛІ, частина І

Електронний посібник

 

Головна

Анотація

Теоретичні відомості

Додатки

Список використаних джерел

Укладачі

1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

 

1.1. Загальні відомості про трактори і автомобілі

1.1.1. Загальна будова тракторів, самохідних шасі та автомобілів

1.1.2. Класифікація тракторів і автомобілів

1.1.3. Коротка технічна характеристика тракторів і автомобілів

1.1.4. Порівняльна характеристика сучасних вітчизняних та зарубіжних моделей тракторів і автомобілів

1.1.5. Особливості конструкції малогабаритних тракторів

 

1.1.1. Загальна будова тракторів, самохідних шасі та автомобілів

Трактор – складна самохідна машина, призначена для пе­реміщення й урухомлення робочих органів мобільних машин та знарядь, перевезення вантажів на причепах, урухомлення стаціонарних машин за допомогою вала відбирання потужності (ВВП) або урухомлювального шківа (рис. 1.1.1, 1.1.10).

Трактор складається з двигуна, трансмісії, ходової частини, механізмів керування, робочого, електричного та допоміжного обладнання (рис. 1.1.2, 1.1.11).

tractor-2

Рис. 1.1.1. Загальний вигляд колісного трактора

 

Рис. 1.1.2. Основні частини трактора:

1 – двигун; 2 – трансмісія;3 – ходова частина; 4 – механізми керування; 5 – робоче обладнання; 6 – допоміжне обладнання

 

Двигун перетворює теплову енергію палива, що згоряє в циліндрах, на роботу – обертання колінчастого вала (рис. 1.1.3). На тракто­рах застосовують переважно дизельні двигуни з рідинним або повітряним охолодженням.

 

Рис. 1.1.3. Схема двигуна

 

Трансмісія передає крутний момент від колінчастого вала двигуна до рушіїв (рис. 1.1.4) та до приймальних валів машин, що агрега­туються з трактором, забезпечує можливість зміни його напря­мку і величини.

 

Рис. 1.1.4. Схема трансмісії

 

Ходова частина є опорою (рис. 1.1.5) і перетворює обертальний рух ко­ліс чи зірочок на поступальний рух машини.

 

Рис. 1.1.5. Схема ходової частини

 

Механізми керування – пристрої призначені для керування транспортним засобом (рульове керування, гальмівна система) (рис. 1.1.6)

 

image018

Рис. 1.1.6. Схема механізмів керування: а – рульове керування; б – гальмівна система

 

Допоміжне обладнання – кабіна з підресорним сидінням, опалюванням та вентиляцією; вантажі для збільшення зчіпної ваги трактора (рис. 1.1.7). Трактор, сполучений з машинами або знаряддями, становить машинно-тракторний агрегат.

 

Рис. 1.1.7. Схема допоміжного обладнання

 

Робоче обладнання забезпечує використання потужності дви­гуна для урухомлення робочих органів машин чи знарядь, керування ними та виконання інших функцій (рис. 1.1.8). Складається з роздільно-агрегатної гідравлічної начіпної системи, гідродовантажувачів ведучих коліс, ВВП, тягових та опорно-зчіпних пристроїв, урухомлювального шківа.

 

Рис. 1.1.8. Схема робочого обладнання

 

4741

Рис. 1.1.9. Розміщення механізмів і складанних одиниць колісних  тракторів:

1 двигун; 2 – зчеплення; 3 – коробка передач; 4 – головний передавач; 5 – диференціал; 6 – кінцевий передавач; 7 – ведуче заднє колесо; 8 – причіпний пристрій; 9 – вал відбору потужності; 10 – гідроначіпний пристрій; 11 – переднє колесо; 12 – передній міст

 

image026

Рис. 1.1.10. Загальний вигляд гусеничного трактора

 

Рис. 1.1.11. Основні частини гусеничного трактора:

1 – ходова частина; 2 – двигун; 3 – допоміжне обладнання; 4 – робочеобладнання; 5 – трансмісія; 6 – механізми керування

 

Рис. 1.1.12. Розміщення механізмів і складанних одиниць гусеничних тракторів:

1 – двигун; 2 – зчеплення; 3 – коробка передач; 4 – паливний бак; 5 – гідроначіпна система; 6 – причепний пристрій; 7 – кабіна; 8 – головний передавач; 9 – планетарний механізм повороту; 10 – вал відбору потужності; 11 – навісна система; 12 – ведуча зірочка; 13 – кінцевий передавач; 14 – напрямне колесо; 15 – балансирна каретка

 

 

Автомобіль – колісний безрейковий транспортний засіб, що урухомлюється власним джерелом енергії та призначений для перевезення вантажів і пасажирів на великі відстані з достатньо високими швидкостями. Складається з двигуна, шасі і кузова (рис. 1.1.13 а, б, 1.1.14).

На більшості автомобілів застосовують поршневі двигуни внутрішнього згоряння, паливом для яких є бензин, дизельне або газове паливо.

Шасі – об'єднує трансмісію, ходову частину та механізми керування.

Кузов – служить для розміщення вантажу, що перевозиться. В кузові легкового автомобіля чи автобуса розміщуються і па­сажири, і водій. Кузов вантажного автомобіля складається з платформи під вантаж і кабіни водія.

Автомобіль та причіп або напівпричіп, що ним буксирується, є автомобільним поїздом.

 

http://voicesevas.ru/img/80432967ce300e49b60d882e41aa3b27.jpg

Рис. 1.1.13. Загальний вигляд а) легкового автомобіля;

 

Картинка КрАЗ-65053

б) вантажного автомобіля

 

У багатьох сучасних вантажних автомобілях для збільшення розмірів вантажної платформи кабіну розміщують над двигу­ном. Для збільшення пасажирського приміщення кузова у деяких легкових автомобілях двигун розміщують попереду впопе­рек повздовжньої осі машини, а урухомлення здійснюється до передніх коліс. Отже, компонування сучасних автомобілів може бути досить різним.

image008

 

Рис. 1.1.14. Основні частини вантажного автомобіля:

1 – двигун; 2 – шасі; 3 – кузов; 4 – трансмісія; 5 – гальмівна система; 6 – кер­мове керування; 7 – ходова частина

 

Загальна будова легкового автомобіля

video не

поддерживается вашим браузером.

 

 

 

1.1.2. Класифікація тракторів і автомобілів

Трактори класифікують за такими основними ознаками:

¨           Призначенням;

¨           типом ходової частини та остова;

¨           номінальним тяговим зусиллям.

За призначенням сільськогосподарські трактори поділяють на:

¨           трактори загального призначення;

¨           універсально-просапні;

¨           орно-просапні, спеціалізовані.

За типом ходової частини розрізняють:

¨           гусеничні;

¨           колісні;

¨           колісно-гусеничні трактори.

За типом остова трактори розрізняють:

¨           рамні;

¨           напіврамні;

¨           безрамні.(див. рис. 2.1 – 2.7)

 

 

Презентація класифікації тракторів

 

Головною класифікаційною ознакою трактора є номінальне тягове зусилля. (рис. 2.8.)

 

Таблиця 1

Класифікація тракторів за номінальним тяговим зусиллям (типаж)

 

Номінальне тягове зусилля,

к/Н

Марки тракторів

0,2

2

Т-012, ХТЗ-1410, ХТЗ-1210, ХТЗ-1611, МТЗ-08БС, МТЗ-112ТС

0,6

6

ХТЗ-2511, ХТЗ-2512, ХТЗ-3510, ХТЗ-3522, МТЗ-310, МТЗ-320А, СШ-2540, Т-25ФМ, Т-16МГ.

0,9

9

ХТЗ-3130, ХТЗ-5020, ХТЗ-6020, ХТЗ-6021, ЛТЗ-55, Т-40М, Т-28Х4М

1,4

14

ЮМЗ-6АКЛ, ЮМЗ-650, ЮМЗ-8070, ЮМЗ-8271,, ЮМЗ-8280, МТЗ-80/82, МТЗ-100/102, МТЗ-570, МТЗ-590, МТЗ-800, МТЗ-900, ЛТЗ-60АБ

2,0

20

ХТЗ-100, Т-70СМ, Т-70В, Т-90С, МТЗ-1021, МТЗ-1221, МТЗ-1222.

3,0

З0

ХТЗ-150К-09,  МТЗ-1523, Т-151К, ХТЗ-17021, ХТЗ-17022, ХТЗ-17221. ХТЗ-17321, ХТЗ-17421, ХТЗ-16331, ХТЗ-121, Т-150, ХТЗ-153Б, ХТЗ-150-07,  ДТ-75М, ДТ-175С

4,0

40

ХТЗ-180Р, ХТЗ-181, ХТЗ-201, ХТЗ-18040, ХТЗ-21042, Т-4А

5,0

50

ХТЗ-220, К-700А, К-701, К-701М, К-734, К-744

6,0

60

Т-130,Т-170М

 

 

Рис. 1.1.15. Типаж сільськогосподарських тракторів

 

Автомобілі за призначенням поділяють на:

·             вантажні;

·             паса­жирські;

·             спеціальні.

Базовою нази­вають основну модель родини машин, що виготовляються. Інші моделі, що відрізняються від базової за призначенням, назива­ють модифікаціями.

Перша цифра індексу характеризує клас автомобіля, який стосовно легкових визначається робочим об'ємом циліндрів дви­гуна (літражем), автобусів – габаритною довжиною, а вантаж­них автомобілів – повною загальною масою.

 

Таблиця 2

Легковий

Автобус

Вантажний

Літраж двигуна, л

Клас

Габаритна довжина, м

Клас

Повна маса, т

Клас

До 1,2

1,3 – 1,8

1,9 – 3,5

Понад 3,5

1

2

3

4

До 5,5

5,5 – 7,5

7,5 – 0,5

10,5 – 12,5

Понад 12,5

1

2

3

4

5

6

До 1,2

1,2 – 2,0

2,0 – 8,0

8,0 – 14,0

14,0 – 20,0

20,0 – 40,0

Понад 40,0

1

2

3

4

5

6

7

 

Індексація класу автомобілів

Друга цифра характеризує експлуатаційне призначення авто­мобіля:

¨           1 – легкові;

¨           2 – автобуси;

¨           3 – вантажні бортові;

¨           4 – автомобілі-тягачі;

¨           5 – автомобілі-самоскиди;

¨           6 – автомобілі-цистерни;

¨           7 – автомобілі-фургони;

¨           8 – (не задіяна цифра);

¨           9 – спеціальні.

Пара цифр – третя і четверта – характеризують номер мо­делі (рис. 2.10).

Класифікація легкових автомобілів за розміром:

¨           A-класс (особливо малий);

¨           B-класс (малий);

¨           C-класс (малий середній, компактний, гольф-клас);

¨           D-класс (середній);

¨           E-класс (вищий середній, бізнес-клас);

¨           F-класс (вищий, представницький-клас).

За типом кузова:

¨           седани, універсали;

¨           хетчбеки;

¨           лімузини;

¨           пікапи;

¨           мінівени;

¨           мікровени;

¨           мультівени;

¨           купе;

¨           кабріолети;

¨           фаетони;

¨           ландо;

¨           кросовери;

¨           однооб'ємники;

¨           родстери;

¨           фургони.

За ступенем пристосування до роботи в різних дорожніх умовах:

¨           дорожній;

¨           підвищеної прохідності;

¨           всюдиходи.

За загальною кількістю коліс і урухомлювальних коліс:

¨           4Х2 – двовісний автомобіль з однією урухомлювальною віссю (ГАЗ-53А, ЗІЛ-130);

¨           4Х4 – двовісний автомобіль з обома урухомлювальними осями ( ГАЗ – 66);

¨           6Х6 – тривісний автомобіль зі всіма урухомлювальними осями (ЗІЛ-131);

¨           6Х4 – тривісний автомобіль з двома урухомлювальними осями (КАМАЗ-5320).

За кількістю вісей:

¨           двовісні;

¨           тривісні;

¨           чотиривісні.

За типом двигуна:

¨           бензинові;

¨           дизельні;

¨           електромобілі;,

¨           гібриди (рис.2.9).

 

Презентація класифікації автомобілів

 

Презентація індексації автомобілів

 

 

1.1.3. Коротка технічна характеристика тракторів і автомобілів

 

Таблиця 3

Коротка технічна характеристика (КТХ) автомобілів

5

*Кількість пасажирських місць

 

Рис. 1.1.16. Технічні характеристики вантажних автомобілів

 

 

Таблиця 4

Коротка технічна характеристика тракторів

5

 

Технічна характеристика трактора, автомобіля – це основний документ на транспортний засіб, який характеризує його техніко-економічні показники, що зняті та визначені під час випробування і конструювання.

 

Рис. 1.1.17. Технічні характеристики тракторів загального призначення

 

Рис. 1.1.18. Технічні характеристики універсально-просапних тракторів

 

Рис. 1.1.19. Технічні характеристики спеціальних тракторів

 

 

1.1.4. Порівняльна характеристика сучасних вітчизняних та зарубіжних моделей тракторів і автомобілів

 

Таблиця 4

Виробники тракторів далекого зарубіжжя

з. п

Фірма

Країна

Приклад

трактора, або серії

1

ANTONIO CARRARO

Італія

Tigrone 3700

2

VALMET

Фінляндія

Valmet 565

3

JOHN DEERE

США

John Deere 7000

4

DEUTZ FAHR

ФРН

Agrotron 4

5

ZETOR

Чехія

Zetor 10540

6

CATERPILLAR

США

Challenger 55

7

MASSEY FERGUSON

Велика Британія

MF 6160

8

NEW HOLLAND

Італія

M100/8160

9

CASE

Велика Британія

Steiger 9330

 

 

Презентація порівняльної характеристики тракторів

 

1.1.5. Особливості конструкції малогабаритних тракторів

Нині в приватних господарствах, у навчальних закладах і на підприємствах для озеленення територій, вирощування та догляду за декоративними і сільськогосподарськими культурами використовують малогабаритні трактори, мотоблоки, обладнані косарками, культиваторами сівалками, мотиками та іншими знаряддями. Їхньою перевагою, порівняно з іншою технікою, є незначне споживання пального. Крім того, вони мають невеликі розміри, що дає можливість маневрувати на невеликих ділянках і в комплекті з іншими агрегатами виконувати різні види робіт: оранку, культивацію, боронування, внесення добрив, підгортання, косіння, копання бульбоплодів. Деякі з них обладнані механізмами для прибирання сміття, снігу, обприскування та поливання рослин тощо.

Вони призначені для механізації сільськогосподарських робіт на невеликих ділянках, у садах та городах індивідуального і колективного користування, пришкільних ділянках. Трактор має класичне компонування, на ньому встановлено двоциліндровий карбюраторний двигун повітряного охолодження, механічну трансмісію, дискові гальма з роздільним урухомленням від педалей.

Залежно від конструкції малогабаритна техніка поділяється на мотоблоки та малогабаритні трактори. Проте обидва види техніки мають однакові механізми, що знаходяться у певній взаємодії між собою. Конструкція й розташування цих механізмів можуть бути різноманітними, але принципи будови та дії однакові.

Незалежно від особливостей конструкції трактори мають двигун, трансмісію, ходову частину, механізми керування, робоче та допоміжне  обладнання.

Двигун – це джерело механічної енергії. Двигун перетворює будь-який вид енергії у механічну.

Трансмісія передає обертання від колінчастого вала двигуна до ведучих коліс і до валів робочих машин.

Ходова частина необхідна трактору для пересування. Обертовий рух у разі зчеплення коліс з поверхнею ґрунту перетворюється на поступальний рух трактора.

Механізми керування змінюють напрям і швидкість руху трактора, зупиняють його та утримують у нерухомому положенні. До них належать рульовий механізм, урухомник до керованих коліс, гальма.

Робоче обладнання трактора призначене для приєднання до трактора сільськогосподарських машин (причепів) та урухомлення їхніх робочих органів від двигуна трактора. Робоче обладнання трактора складається з гідроначіпної системи, при-чіпного пристрою, вала відбору потужності (ВВП) та урухомлювального шківа.

Допоміжне обладнання трактора – це кабіна, освітлення, сигналіза¬ція, капот, компресор тощо.

За типом ходової частини малогабаритна техніка ділиться на двоколісну, в якій колеса водночас є ведучими й напрямними, триколісну – з одним напрямним і двома ведучими задніми колесами та чотириколісну – з двома напрямними передніми та двома задніми ведучими колесами. Ведучі колеса урухомлюються через трансмісію, яка передає рух від двигуна до коліс.

Залежно від виду палива, яке використовують для роботи двигуна, вони поділяються на дизельні та карбюраторні. У дизельних використовують дизельне паливо, у карбюраторних – бензин.

Залежно від конструкції двигуна трактори характеризуються тяговим зусиллям, від якого залежить ширина захоплення ділянки ґрунту сільськогосподарськими знаряддями для його обробітку, глибина обробітку, а отже, і конструкція самих сільськогосподарських знарядь. Для різних марок малогабаритної техніки вона різна. В Україні на Харківському тракторному заводі виробляють широковживані малогабаритні трактори марок Т-30 АТ, Т-08 та інші.

Сучасні малогабаритні трактори і мотоблоки випускають класу тяги 0,2 і 0,6 тс (тона сили) (Т-012, ХТЗ-1410, ХТЗ-1210, ХТЗ-1611, МТЗ-08БС, МТЗ-112ТС, МТЗ-320), призначені для роботи на дрібноконтурних, садових, парникових та селекційних господарствах. Їх агрегатують із спеціальними плугами, культиваторами, жатками, окучниками та знаряддям, спеціально виготовленим для них.

Більш детально розглянемо широковживаний малогабаритний трактор МТЗ-320 (Білорус) (див рис. 5.1 а, б).

 

image164

Рис. 1.1.20. Малогабаритний трактор МТЗ-320 (Білорус):

а – вид спереду; б – вид збоку

 

Трактор МТЗ-320 (Білорусь) – це універсальний малогабаритний трактор, який випускається на Мінському тракторному заводі. Дуже часто цю машину використовують для обробки землі, сівби та збору врожаю. Дуже добре підходить для транспортування невеликих вантажів. Цей трактор найдоцільніше застосовувати на невеликих полях з легкими ґрунтами. У таких умовах агрегат працюватиме дуже добре і повністю задовольнить всі потреби.

Спектр виконуваних завдань трактора МТЗ-320, не обмежується роботою на полі. Цю модель активно застосовують для виконання комунальних робіт (рис. 5.2). Так само має популярність у лісовій промисловості та будівництві.

 

Рис. 1.1.21. Трактор МТЗ-320 для комунальних підприємств

 

МТЗ-320 – це прекрасне рішення для невеликого фермерського господарства. Ця модель має дуже невеликі розміри – 3100 х 1150 х 2150 міліметрів і масу 1,7 тонни, що дозволяє використовувати агрегат всередині виробничих приміщень, наприклад, у великій теплиці.

Поставляють цю модель у декількох варіантах, вона може бути обладнана одномісною кабіною, тентом, і дугою безпеки. Агрегат, обладнаний повноцінною кабіною, має тепло-поглинальні стекла, розташовані, практично, по всьому периметру кабіни, завдяки чому досягається відмінна оглядовість з місця водія, що дуже зручно. Задні і бічні вікна можна відчиняти. На даху є люк, який теж можна відчиняти за бажанням. Очищення стекол від бруду здійснюється за допомогою склоочисників.

Технічні характеристики трактора МТЗ-320

Технічні характеристики трактора досить високого рівня. Ця машина належить до 0,6 тяговому класу. Трактор оснащений дизельним чотиритактним двигуном з турбонаддувом. Його робочий об’єм становить 7,12 літрів. Потужність становить всього 36 кінських сил.

Задній міст має диференціал, який примусово його блокує. Дорожній просвіт становить 320 міліметрів, питомий тиск на грунт 320 кПА. Гальма дискового типу, працюють у маслі. Вони роздільні для правого і лівого колеса. Так само є пневмоурухоиник, призначений для управління гальмами на причепах.

Трансмісія трактора МТЗ-320 механічна, має 16 передавачів вперед і 8 назад. Максимальна швидкість уперед становить 25 кілометрів на годину, а назад трактор може рухатися зі швидкістю 13,5 кілометрів на годину.

Завод-виготовлювач може за бажанням встановити різне обладнання на машину. Наприклад, пристрій для буксирування, передній навісний пристрій (рис. 5.3), тягово-зчіпний пристрій тощо.

 

Рис. 1.1.22. Трактор МТЗ-320 з переднім навісним пристроєм

 

Трактор МТЗ-320 –універсальна машина, яка може виконувати різні роботи. Компактність – ще одна його перевага. Цей трактор найкраще підійде для людей, у яких є невелике присадибне господарство з невеликим полем. Агрегат є дуже надійним і ремонтопридатним, палива споживає небагато.

Особливостью конструкції малогабаритних тракторів є те, що майже всі фірми (за деяким винятком) поряд зі звичайними пропонують малогабаритні моделі. Такі трактори, оснащені комплексом різного устаткування, можуть виконувати оранку однокорпусним плугом, міжрядний обробіток посівів, транспортування кормів, обприскування, фрезерування грунту, косіння трав, пресування сіна та інші операції.

Більшість фірм встановлює на них захисні каркаси або дуги безпеки. Як правило, їх органи управління (педалі і важелі) і контрольно-вимірювальні прилади зручно розташовані і згруповані, що створює операторові певний комфорт під час роботи. Високо підняте сидіння у поєднанні з компактним двигуном забезпечують достатню кругову оглядовість фронту робіт. На деяких моделях сидіння часто виконують підресореними (на амортизаторах), а також регульованими за ростом водія.

Моделі малогабаритних тракторів з двигунами найбільшої потужності (New Holland, Kubota, Iseki, Goldoni та ін) обладнують кабінами як низькопрофільними, так і підвищеної комфортності. Для гасіння вертикальних коливань останні часто змонтовані на сайлент-блоках, мають досить низький рівень шуму (80,5 – 82 дБА), вбудовані захисні каркаси, збільшену площу скління ззаду і спереду, передні і задні склоочисники, великі засклені двері та ефективні опалювачі.

На задні колеса малогабаритних тракторів більшості фірм встановлюють мокрі дискові гальма з механічнимур ухомником. Вони більш ефективні, ніж гальма барабанного типу, які все ще застосовують на деяких моделях (наприклад, фірми Hako). Велика частина моделей оснащується механічним блокуванням диференціалів задніх мостів і механічним вимиканням урухомника передніх коліс. Переважно застосовують шини діагонального типу, рідше (особливо на найбільш потужних повноурухомлювальних моделях) – радіальні, що відрізняються більшим ходом. Колія як передніх, так і задніх коліс, як правило, регульована у діапазонах 820 – 1270 і 740 – 1340 мм.

Переважна більшість малогабаритних тракторів оснащується роздільно-агрегатними гідросистемами з максимальним тиском 10 – 15 МПа і задніми триточковими навісними пристроями з максимальною вантажопідйомністю 370 – 1030 кг (з одним силовим циліндром), величина якої багато в чому зумовлюється максимальним тиском у гідросистемі. Навісні пристрої мають (штатно або за замовленням) переважно позиційне регулювання, а деякі фірми, зокрема New Holland і Massey Ferguson, обладнують свої моделі силовим регулюванням, а фірма Carraro – плаваючим. Крім того, трактори Hako, Iseki і Kubota за замовленням можуть обладнуватися також і передніми навісними пристроями простого типу, що розширюють можливості їх агрегатування.

Для урухомлення активних робочих органів машин і знарядь трактори оснащують ВОМ заднього розташування: незалежними одно – (540 хв ~ 1, New Holland, Shibaura, Carraro та ін) або двошвидкісними (540 і 1000 хв, Holder, Iseki тощо), або залежними одношвидкісними (Massey Ferguson). Переважають задні ВОМ з ручним вмиканням і механічним управлінням. Зазвичай, на замовлення трактори обладнують ще й передніми одношвидкісними ВОМ.

Як додаткове обладнання фірми використовують набори шин різних типорозмірів (для різних умов роботи), передні баластні вантажі (для збільшення тягово-зчіпних властивостей), а також тягово-зчіпні пристрої (переважно жорсткого, рідше – маятникового типу).

 

Малогабаритний трактор

video не

 поддерживается вашим браузером.

 

 

Питання для самоконтролю

1. За якими ознаками класифікують трактори?

2. За якими ознаками класифікують автомобілі?

3. З яких частин складається трактор?

4. З яких частин складається автомобіль?

5. Які механізми входять до складу кожної окремої частини трактора?

6. Назвіть базові моделі сучасних зарубіжних тракторів та автомобілів і порівняйте їх із вітчизняними моделями.

7. З яких частин складається малогабаритний трактор та мотоблок?

На початок

Наступна тема