НМЦ

ПАЛИВОЗАПРАВНІ КОМПЛЕКСИ ТА СИСТЕМИ

Електронний посібник

 

ВФПО

РОЗДІЛ 2. АВТОЗАПРАВНІ КОМПЛЕКСИ І СИСТЕМИ

 

 

2.2. Автогазозаправна станція

 

 

 

Автогазозаправна станція

 

image006_upscayl_4x_realesrgan-x4plus

Призначення

 

Автогазозаправна станція – АЗС, на території якої передбачено заправлення балонів вантажних, спеціальних і легкових автомобілів зрідженим газом (зрідженим пропан-бутаном), що використовується як їх моторне паливо. Автогазонаповнювальні станції (АГЗС) є довготривалими капітальними спорудами підвищеної пожежовибухонебезпеки, їх  розміщення, будівництво і експлуатація суворо регламентовані відповідними нормами, правилами й інструкціями.

Рис. 2.8. Загальний вигляд моноблокової АГЗС

 

 

 

пгц

g3

Перекачування газу в цистерни

для зберігання або транспортування

Джерело:  https://www.youtube.com/watch?v=f_8FjWZzzAI

 

image008

Основні види автогазозаправних станцій:

– підземні автогазозаправні станції (ПАГЗС);

– обваловані автогазозаправні станції (ОАГЗС);

– наземні автогазозаправні станції (НАГЗС);

– наземні моноблокові автогазозаправні станції (рис. 2.8).

пж3

До складу підземної автогазозаправної станції входять:

– технологічна система підземної автогазозаправної станції;

– робоче приміщення для персоналу (операторна);

– електророзподільний щит, обладнання керування і зв'язку;

– навіс над колонкою;

– протипожежне устаткування.

 

Технологічна система підземної автогазозаправної станції (ТС ПАГЗС) призначена для спорудження автомобільних газозаправних станцій (АГЗС) як на території населених пунктів і підприємств, так і за їхніми межами, а також у складі багатопаливної АЗС.

 

Майданчик для зливання палива з автоцистерн

image007_upscayl_4x_realesrgan-x4plus

Рис. 2.9. Технологічне обладнання на підземній АГЗС

 

image020

До базового склада підземної автогазозаправної станції входять такі основні блоки, що мають також необхідну запірно-запобіжну арматуру і контрольно-вимірювальні прилади:

блок прийому і зберігання палива (зрідженого пропан-бутану);

– блок аварійного резервуара;

технологічний блок;

– блок видачі (колонки роздавальні);

– комплект міжблокових трубопроводів для рідкої і парової фаз;

техніко-експлуатаційна документація автогазозаправної станції.

 

У базову комплектацію ТС входить один блок зберігання зріджених вуглеводневих газів (ЗВГ) з оснащенням і один аварійний резервуар. До складу ТС може входити декілька блоків зберігання зрідженого газу (пропан-бутан), звичайно не більше чотирьох, з'єднаних у єдину технологічну систему АГЗС.

Наповнюють резервуари пропан-бутановою сумішшю з автоцистерни за допомогою насоса ТС (звичайно типу "Z-2000" виробництва США або типу "SKC", Польща). Наповнювати резервуари системи може також насос автоцистерни. Крім того, у технологічних системах підземних автогазозаправних станцій наповнення резервуарів ЗВГ з автоцистерни може проводитися також самопливом. Видають пропан-бутановову суміш з резервуарів за допомогою насоса ТС (типу "FD-150" виробництва США, "SKC", "SKD" виробництва Польщі або заглибними насосами FAS виробництва Німеччини).

Заправляють автомобілі на газороздавальній колонці, оснащеній шлангом, що закінчується пістолетом для заправлення автомобілів. Колонок може бути одна чи дві, можлива також комплектація двопістолетною колонкою. Аварійне спорожнення резервуарів для зберігання зрідженого пропан-бутану здійснюється за допомогою насоса ТС в аварійний резервуар або в автоцистерну. Для пожежобезпечного скидання пари ЗВГ в атмосферу ТС комплектується скидними трубами.

 

 

 

image057

Технологічною схемою АГЗС передбачено виконання таких виробничих операцій:

– зливання зрідженого газу з автоцистерн у резервуар АГЗС або створення необхідного тиску між автоцистерною і резервуаром шляхом нагнітання компресором газу з резервуара в автоцистерну або перекачуванням зріджених газів з автоцистерни в резервуар спеціальним насосом;

– зливання зріджених газів з автоцистерни за допомогою насоса за одночасної подачі їх до наповнювальних колонок;

– наповнення балонів автомобілів через наповнювальні колонки з подачею газу до колонок насосом;

– внутрішні перекачування газу з одного резервуара автогазонаповнювальної станції (АГЗС) в інший.

 

Технологічні системи автогазозаправних станцій можуть постачатися як з лінією повернення парової фази, так і без неї – залежно від типу газороздавальної колонки, що використовується. Лінії наповнення, видачі, повернення парової фази і переливу оснащуються електромагнітними клапанами. Для проведення регламентних робіт може бути поставлений блок продувки системи інертним газом (азотом).

Установки газозаправні моноблокові (УГМ) призначені для зберігання і заправлення зрідженим вуглеводневим газом газобалонних автомобілів, автоцистерн та інших ємностей. УГМ обладнані електронасосною установкою, установкою вимірювання ЗВГ, контрольно-вимірювальними приладами, запірною і запобіжною арматурою, змонтованою на єдиній рамі. Устаткування газозаправної установки дозволяє наповнювати газом власну ємність. Місткість резервуара може бути різною: від 5 до 20 куб. м., найчастіше використовуються ємності 10 куб. м.

 

Майданчик для зливання палива з автоцистерн

image026_upscayl_4x_realesrgan-x4plus копия

Рис. 2.10. Загальний вигляд моноблокової АГМ

 

УГМ комплектуються газороздавальними установками з вбудованим насосом, наприклад, типу УГС-04. Слід мати на увазі, що такі колонки (установки) з вбудованим насосним агрегатом забезпечують стійку подачу зрідженого газу лише за умови їх розташування не далі ніж за 2–3 метри від резервуара. В той же час, згідно з чинними нормами пожежної безпеки НПБ 111-98 для АГЗС і багатопаливних АЗС, ця відстань має бути не менша ніж 20 м. Це спричиняє труднощі в замовників під час введення таких УГМ в експлуатацію, і в процесі їх експлуатації. Кращим, безумовно, є рішення, коли технологічний блок (з насосною установкою, контрольно-вимірювальними приладами, запірною і запобіжною арматурою) вмонтовується на окремій рамі близько від резервуара з газом, а колонка (без вбудованого насоса) розміщується на окремому острівці.

 

 

 

sit_a_while_reading_book_md_nwm_v2

У цьому разі вся газозаправна установка постачається у вигляді трьох автономних модулів:

1) модуль прийому і зберігання ЗВГ (резервуар з патрубками);

2) насосний модуль (насосна установка, запірна і запобіжна арматура);

3) модуль видачі (колонки роздавальні).

image012_upscayl_4x_realesrgan-x4plus

Рис. 2.11. Насосний модуль УГМ

 

У такому виконанні установка стає вже не моноблоковою, а модульною, але при цьому повністю задовольняються всі пожежні вимоги. Абревіатура УГМ, яка раніше розшифровувалася як "установка газозаправна моноблокова", тепер означає "установка газозаправна модульна".

Кожний з трьох основних модулів УГМ може бути виконаний по-різному.

Насосний модуль виконується у вигляді закінченого виробу, змонтованого на єдиній рамі (рис. 2.11). Цей варіант насосного модуля є одним з найпростіших, він має мінімальну кількість технологічних елементів і вузлів і в той же час повністю функціонально достатній (деякі вузли модуля, такі як манометри, у "похідному стані" зняті, а тому на фотографії їх немає).

Для монтажу установки УГМ достатньо з'єднати окремі модулі міжмодульними трубопроводами. Міжмодульні трубопроводи вмонтовуються по місцю установлення УГМ монтажною організацією з урахуванням взаємного розташування модулів. УГМ може бути використана для заправлення побутових балонів. Заправлення побутових балонів зрідженим газом проводиться за умови комплектування відповідною установкою.

Технологічна система наземної АГЗС призначена для спорудження автомобільних газозаправних станцій (АГЗС) за межами населених пунктів і підприємств.

 

 

 

До базового складу технологічної системи НАГЗС входять такі блоки, що мають також необхідну запірно-запобіжну арматуру і контрольно-вимірювальні прилади:

блок прийому і зберігання палива;

блок аварійного резервуара;

технологічний блок;

блок видачі (колонки роздавальні);

комплект міжблокових трубопроводів для рідкої і парової фаз;

– техніко-експлуатаційна документація.

 

До базової комплектації ТС входить один блок зберігання ЗВГ з оснащенням і один аварійний резервуар. До складу ТС газозаправної станції може входити кілька блоків зберігання ЗВГ (звичайно не більше чотирьох), з'єднаних в технологічну систему АГЗС.

корпус резервуара виготовляється зі сталі марки 09Г2С. Наповнення резервуарів ЗВГ з автоцистерни проводиться за допомогою насоса ТС (звичайно типу Z 2000 виробництва США або типу SKC, Польща) або насосом автоцистерни. Видача ЗВГ з резервуарів проводиться за допомогою насоса ТС (типу FD-150 виробництва США). Заправляють автомобілі з газороздавальної колонки, оснащеної шлангом і закінченим пістолетом для заправки автомобілів. Газороздавальних колонок може бути одна або дві, можлива також комплектація двопістолетною колонкою. ТС наземної АГЗС може комплектуватися як з лінією повернення парової фази, так і без неї, залежно від типу газороздавальної колонки. Лінії наповнення, видачі, повернення парової фази і переливання можуть оснащуватися електромагнітними клапанами. Для проведення регламентних робіт може бути поставлений блок продування системи інертним газом (азотом). Для пожежобезпечного скидання пари ЗВГ в атмосферу ТС комплектується скидними трубами.

Технологічна система обвалованої автогазозаправної станції (ТС ОАГЗС) призначена для будівництва АГЗС як на території населених пунктів і підприємств, так і за її межами, а також у складі багатопаливної АЗС. Резервуари ОАГЗС розміщуються наземно і захищаються спеціальним обсипанням, захисні властивості якого дозволяють прирівняти такі ТС до підземних.

 

image020

До складу ОАГЗС входить:

блок прийому і зберігання палива;

блок аварійного резервуара;

технологічний блок;

блок видачі (колонки роздавальні);

комплект міжблокових трубопроводів для рідкої і парової фаз;

техніко-експлуатаційна документація автогазозаправної станції.

image028_upscayl_4x_realesrgan-x4plus

Рис. 2.12. Загальний вид обвалованої автогазозаправної станції

 

До базової комплектації ТС входить один блок зберігання ЗВГ з оснащенням і один аварійний резервуар. До складу ТС може входити кілька блоків зберігання ЗВГ (звичайно не більш чотирьох), з'єднаних в єдину технологічну систему АГЗС. Всі технологічні блоки постачаються максимально готовими, що уможливлює їх монтаж на місці установлення не тільки без проведення зварювальних робіт, але й без настроювання систем автоматики. ТС обвалованої автогазозаправної станції оснащена всім необхідним устаткуванням для прийому, зберігання і заправлення транспортних засобів ЗВГ.

Електронні та механічна газороздавальні колонки "ADAST" для видачі пропан-бутану

Усі колонки комплектуються розривними муфтами, оглядовими індикаторами, роздавальними пістолетами

Додатково електронні колонки можуть комплектуватися електромеханічними дисплеями Ferantі Packard, а однопістолетні колонки також додатковим дисплеєм LCD, BLD і системою АТС (автоматична температурна компенсація).

 

 

 

sit_a_while_reading_book_md_nwm_v2

Стандартне оснащення:

гідравліка MІGAS (пропан), Італія (чотирипоршневий вимірювач об’єму);

– диференціальний клапан;

– сепаратор парів;

– багаторазова розривна муфта;

– заправні пістолети Brevettі Nettuno (Італія);

– заправні шланги Manulі (Італія);

– гнучкі рукави для рідкої і парової фази для приєднання колонки до модуля Manulі (Італія);

– електромагнітний клапан Asko (Голландія);

– високоякісне полімерне покриття;

– можливість автономного режиму роботи з вбудованої клавіатури;

– електронний підсумовуючий лічильник;

– рідкокристалічна індикація (висота індикаторів 25 мм);

– за відключення електроенергії індикація зберігається 15 хвилин;

– важливі дані зберігаються необмежений час;

– для захисту від несанкціонованого доступу застосовуються електронні ключі Dallas.

 

image030_upscayl_4x_realesrgan-x4plus

image031_upscayl_4x_realesrgan-x4plus

Рис. 2.13. Зовнішній вигляд газороздавальної колонки 8991.622/LPG

Рис. 2.14. Зовнішній вигляд газороздавальної колонки 8995.622/LPG

 

 

Електронна колонка LPG для видачі пропан-бутану, один вхід, один пост видачі, дистанційне керування, корпус – нержавіюча сталь (рис 2.13).

Електронна колонка LPG для видачі пропан-бутану, один вхід, два пости видачі, дистанційне керування, фронтальний підвіс шлангів, корпус – нержавіюча сталь (рис. 2.14).

 

image022

Автоцистерна LPG TGC 22

 

 

Новый проект

Загальна технічна характеристика:

-    шасі автомобільне тривісне – технологія ADR;

-    припустима повна вага – 24 тис. кг.

Новый проект

Резервуар:

-    матеріал: 18G2AV або замінник;

-    перетин: циліндричний;

-    номінальна потужність – 22 т3;

-    кількість камер – 1.

Новый проект

Оснащення:

-    кришка від перевірочного люка Ш500;

-    забортний клапан від рідкої і газової фази;

-    процентний покажчик наповнення;

-    контрольні трубки наповнювальної системи.

Новый проект

Наповнювально-наливна установка:

-    наповнення через трубопровід установки;

-    спуск через розподільно-вимірювальну систему;

-    фільтр;

-    газовий насос Blackmer або Corken;

-    вимірювальна система Lіquіd Controls або ін.;

-    принтер;

-    дозатор;

-    котушка від шланга з корпусом і пневмоприводом.

Новый проект

Запобіжні пристрої:

-    запобіжний клапан;

-    переливний клапан;

-    гідростатичні клапани на трубопроводах;

-    аварійне закриття забортних клапанів.

Новый проект

Арматура:

-    корпус від арматури і розподільно-вимірювальної системи;

-    корпус від котушки;

-    поліефірні бризковики;

-    шухляда на інструменти.

Новый проект

Оснащення:

– вогнегасник 6 кг у щитку.

Новый проект

Заземлювальна установка:

– кабельний барабан із проводом від маси;

– затискачі;

– багнет;

– антистатичний ремінь.

 

 

Рис. 2.15. Технологічна схема АГЗС

 

vopros.gif

Питання для самоконтролю

 

1.  Призначення автогазозаправної станції (АГЗС).

2.  Призначення та будова наземного технологічного обладнання автогазозаправної станції (АГЗС).

3.  Призначення та будова підземного технологічного обладнан-ня автогазозаправної станції (АГЗС).

4.  Призначення та будова механічних та електронних газорозда-вальних колонок для видачі пропан-бутану.

Попередня тема

На початок

Наступна тема