НМЦ

ПАЛИВОЗАПРАВНІ КОМПЛЕКСИ ТА СИСТЕМИ

Електронний посібник

 

ВФПО

РОЗДІЛ 2. АВТОЗАПРАВНІ КОМПЛЕКСИ І СИСТЕМИ

 

 

2.1. Автозаправна станція

 

 

 

Автозаправна станція (АЗС)

 

 

Призначення

 

Автозаправна станція (АЗС) – складна інженерна споруда, обладнана комплексом автоматизованих систем забезпечення технологічного процесу прийому, зберігання палива і заправлення автотранспортної техніки. Автозаправні станції є об'єктами підвищеної пожежної й екологічної небезпеки. У зв'язку з цим від досконалості експлуатації АЗС залежить не тільки ефективність роботи транспортного комплексу України, але й безпека роботи обслуговуючого персоналу та екології навколишнього середовища.

 

 

 

Новый проект

g3

Етапи транспортування нафтопродуктів від складу ПММ до АЗС

Джерело:  https://www.youtube.com/watch?v=PNA5HFMcjAo

 

Будова АЗС

АЗС може функціонувати з наземними (рис. 2.1) та підземними (рис. 2.2) резервуарами.

 

 

http://www.neftemash.com/catalog_pictures/pictures/4670308807176a.png

Рис. 2.1. Розташування технологічного обладнання на АЗС з наземним резервуаром: 1 - резервуар РГС-25(10); 4 - замірювально-дихальний трубопровід з відповідним фланцем; 6 - трубопровід до паливо-роздавальної колонки (ПРК); 7 - ПРК; 8 - люк замірювальний ЛЗ-150; 9 - дихальний трубопровід; 10 -  кутовий вогняний запобіжник ОПУ-80 з відповідним фланцем; 11 - клапан дихальний СМДК-50; 12 - фільтр зливний ФС-II-80-6-1Т з відповідним фланцем; 13- муфта зливна МС-1; 14 - шланг зливної автоцистерни; 15 - автоцистерна; 16 - трубопровід зливний Ду-76; 17 -  труба зливна; 18 - хлопавка Х-100; 19 - МКВ-100 механізм керування хлопавкою; 20 - водобрудоспускна пробка; 21 - запірний пристрій

прн

Рис. 2.2. Розташування технологічного обладнання на АЗС з підземним резервуаром: 1 - резервуар РГС-25(10); 2 - клапан КП-40; 3 - всмоктувальний трубопровід Ду-40; 4 - замірювально-дихальний трубопровід з відповідним фланцем; 5 - кутовий вогняний запобіжник ПОУ-50 з відповідним фланцем; 6 - трубопровід до ПРК; 7 - ПРК; 8 - люк замірювальний ЛЗ-150; 9 - дихальний трубопровід; 10 - кутовий вогняний запобіжник ОПУ-80 з відповідним фланцем; 11 - клапан дихальний СМДК-50; 12 - фільтр зливний ФС-II-80-6-1Т з відповідним фланцем; 13 - муфта зливна МС-1; 14 - шланг зливної автоцистерни; 15 - автоцистерна;  16 - трубопровід зливний Ду-76; 17 - труба зливна; 22 - труба для зачищення

 

Резервуар двостінний

 

image011_upscayl_4x_realesrgan-x4plus

Призначення

 

Резервуар - двостінний багатосекційний з автоматичним контролем герметичності міжстінного простору за допомогою п'ятиканального трирівневого сигналізатора граничних рівнів нафтопродуктів.

Кількість секцій резервуарів - від двох до п'яти. Секції резервуара призначені для зберігання різних видів палива, окремо передбачено секцію для приймання витікань.

Рис. 2.3. Загальний вигляд двостінного резервуара

 

 

 

Майданчик для зливання палива з автоцистерн

Рис. 2. 4. Обладнання двостінного резервуара: 1 - датчик верхнього рівня палива; 2 - запобіжний клапан системи герметичності резервуару; 3 - кран кульовий лінії видачі; 4 - муфта з’єднувальна лінії видачі; 5 - кришка труби для зачищення; 6 - замірювальна труба; 7 - люк технологічного лазу; 8 - манометр системи герметичності резервуара; 9 - кран триходовий системи герметичності резервуара; 10 - технологічний відсік; 11 - зливна труба; 12 – зворотний клапан лінії видачі; 13 - забірна труба; 14 - труба для зачищення; 15 - лінія деаерації; 16 - дихальний клапан; 17 - вогнезапобіжник; 18 - кришка замірювальної труби; 19 - зворотний клапан зливання

 

Блокова АЗС

 

image015_upscayl_4x_realesrgan-x4plus

Призначення

 

Резервуар - двостінний багатосекційний з автоматичним контролем герметичності міжстінного простору за допомогою п'ятиканального трирівневого сигналізатора граничних рівнів нафтопродуктів. Кількість роздавальних рукавів паливороздавальної колонки може бути від чотирьох до десяти. До резервуара кріпиться арматурна шахта, у якій укладені всі трубо-проводи і до якої закріплені паливороздавальні колонки (рис. 2.5).

Рис. 2.5. Загальний вигляд блокової АЗС

 

 

 

Всі підземні конструкції захищені від корозії бітумно-полімерним матеріалом "Фібребіт", що наплавляється на поверхню резервуара. Станції автозаправні блокові можуть бути двоблоковими і багатоблоковими. До складу одного блока входить один резервуар і одна паливороздавальна колонка з кількістю паливороздавальних рукавів, що відповідає кількості секцій резервуара.

Основна перевага блокової автозаправної станції - розміщення на невеликій земельній ділянці, а також в умовах міських забудов, без зменшення загальної кількості палива, що зберігається (50–100 м.куб).

 

image020

Високий рівень екологічної безпеки блокової АЗС досягається за рахунок:

застосування системи контролю герметичності міжстінного простору резервуарів;

унеможливлення витікань палива в ґрунт в місці установки ПРК і через трубопроводи;

установлення новітніх очисних споруд для зливної каналізації;

застосування спеціального сорбуючого фільтра, що зменшує випаровування вуглеводнів в атмосферу через дихальні клапанистані спокою до 99,9%, під час зливу нафтопродуктів до 70%). При цьому паливо, що сорбується, повертається в резервуари. Крім того, значно зменшується кількість вологи, що потрапляє в паливо.

 

Гідростатичний рівнемір контролює рівень нафтопродуктів в резервуарах, його густину, температуру, а також рівень підтоварної води.

Оригінальна конструкція каналізаційного трубопроводу з резервуаром для зберігання витікань перешкоджає потраплянню палива в ґрунт, а контрольна система дозволяє негайно виявити місцезнаходження витоку. Місце витікання палива легко визначити, оскільки система не вимагає прокладання трубопроводів великої протяжності.

Підвищується також пожежобезпечність станції, оскільки легкозаймисті об’єкти знаходяться на строго обмеженому майданчику.

 

Майданчик для зливання палива з автоцистерн

image017_upscayl_4x_realesrgan-x4plus

image019_upscayl_4x_realesrgan-x4plus

Рис. 2.6. Загальний вигляд приймального колодязя

Рис. 2.7. Вміст приймального

колодязя

 

Склад приймального колодязя: муфта зливна МС-1, фільтр зливний ФС-80, вогнезапобіжник ОП-100, засувка ДУ-80, вузол повернення пари бензину, клапан відсічний та відповідні фланці і патрубки. Зливні колодязі призначені для прийому палива з бензовоза і паливозаправника та зливання його в резервуари. Зливні колодязі обладнані іскробезпечною кришкою. Залежно від проєкту АЗС зливний колодязь може бути обладнаний різною кількістю ліній приймання і зливання палива - від однієї до п'яти. До складу кожної лінії звичайно входить: муфта зливна, фільтр зливний, вогнезапобіжник, засувка або кран кульовий, з відповідними фланцями і патрубками. Додатково колодязі можуть виготовлятися з вузлом повернення пари бензину (вузол рециркуляції), відсічним електромагнітним клапаном (який служить для автоматичного припинення подачі палива за досягнення гранично допустимого рівня палива в резервуарі).

 

image020

Вимоги сучасних світових стандартів до оснащення АЗС:

двошарові системи трубопроводів;

спеціальні конструкції піддонів під паливороздавальним комплексом, що запобігає витіканням нафтопродуктів у ґрунт;

система контролю міжстінного простору LAG-14 (резервуари обладнані газоаналізаторами, які у разі падіння тиску в ємностях і міжстінному просторі подають сигнал про поломку) ;

фільтри-сепаратори з вододисперсійними елементами на лінії зливання бензовозів, що не допускають проникнення пластової води в резервуар і очищають паливо від механічних домішок;

високонадійні заглиблені насоси Red Jacket на лінії подачі палива (за зменшення тиску в трубопроводі і відсутності дозволяючого сигналу від паливороздавальної колонки припиняють роботу, що також запобігає витоку нафтопродуктів);

морозостійкі паливороздавальні рукави і роздавальні крани;

чотири двосторонні восьмипістолетні ТРК від виробника Gilbarko (серії SK700) з системою пароповернення не тільки під час зливання нафтопродуктів, але і безпосередньо під час їх наливання в бак автомобіля. Колонки обладнані фільтрами тонкого очищення і спеціальними клапанами безпеки, які в разі щонайменшого зсуву паливороздавальної колонки блокують подачу палива;

багатофункціональна система вимірювання рівня палива Veeder-Root TLS2 (автоматично калібрує резервуари, не використовуючи додаткові прилади, і після закінчення кожного паливороздавального циклу лінії автоматично перевіряє наявність витікання нафтопродуктів).

 

На АЗС мають бути встановлені надсучасні очисні споруди зливної каналізації Solap і забезпечене автоматичне миття Washtec останнього покоління з портальним устаткуванням і власною економічною системою рециркуляції води. Постійно працюючі фільтри миття очищають стоки майже до якості питної води (скидання відходів у каналізацію мінімальне).

 

ровапн

g3

Рекуперація, очищення викидів в атмосферу парів нафтопродуктів

Джерело:  https://www.youtube.com/watch?v=Wybk74G1heA

 


vopros.gif

Питання для самоконтролю

 

1. Призначення автозаправної станції (АЗС).

2. Будова автозаправної станції (АЗС).

3. Розташування технологічного обладнання та принцип роботи автозаправної станції (АЗС)

Попередня тема

На початок

Наступна тема