|
|
ОСНОВИ
АЕРОДИНАМІКИ ТА ДИНАМІКИ ПОЛЬОТУ частина І АЕРОГІДРОГАЗОДИНАМІКА Електронний посібник |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. ТЕОРЕТИЧНІ
ОСНОВИ ДОЗВУКОВОЇ ТА НАДЗВУКОВОЇ АЕРОГІДРОГАЗОДИНАМІКИ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
За обтікання аеродинамічних тіл повітряним потоком,
швидкість течії в струминках потоку змінюється в міру віддалення від поверхні
обтічного тіла. У реальному повітряному потоці відмінність швидкостей між
сусідніми струминками призводить до виникнення дотичних сил тертя, розмір
яких пропорційний градієнту швидкості за товщиною примежового шару
повітряного потоку (рис. 51).
Внаслідок
властивостей в'язкості між шарами струминок виникають сили тертя. При цьому
слої струминок з великими швидкостями захоплюють за собою уповільнені шари, а
шари струминок з меншими швидкостями гальмують шари, які рухаються з великими
швидкостями. У свою чергу великі швидкості викликають великі сили тертя. Таким
чином, виникає пара сил тертя, які на радіусі до центру мас частинок
викликають появу моменту тертя і як наслідок призводять до виникнення
обертального руху частинок, який називається вихровим рухом. В
реальному потоці вихрова течія повітря утворюється за обтікання тіл з
затупленим заднім краєм або з гострими поперечними краями (рис. 52). Вихори,
залежно від їх інтенсивності, під час обертання з деякою кутовою швидкістю,
втягують в обертальний рух сусідні струминки рідини або газу, які були
нерухомими або рухалися прямолінійно, і тим самим викликають обертальний рух
в додатковій масі середовища. Положення
вихорів в просторі визначається вихровими лініями. Потужність вихорів
оцінюється їх напругою (або інтенсивністю).
У
загальному випадку напруга вихору визначається рівнянням (рис. 53):
Всередині кожного вихору колова швидкість обертання
частинок рідини чи газу пропорційна кутовій швидкості обертання і відстані
від центру вихору до кола вихору. В навколишньому середовищі вихор збуджує обертальний рух
нерухомих частинок рідини чи газу (рис. 53).
Вихровий
рух характеризується поняттям циркуляції швидкості по довільному замкненому
контуру (рис. 54):
1) Визначити для нескінченного вихору
напругу, індуктивну швидкість і колову швидкість на перерізі вихору, якщо
частота обертання вихору ωв
= 25 1/с, площа перерізу вихору Sв = 80 см2, радіус кола, що охоплює
вихор, R = 40 см. 2) Визначити, як зміниться повний тиск в
критичній точці носової части фюзеляжу літака за зміни висоти польоту з Н1 = 1000 м до Н2
= 5000 м, швидкість V = 720 км/год. Основні теореми про вихори У
загальному вигляді вихор характеризується певними геометричними параметрами:
площею поперечного перерізу вихору і його довжиною, а також кінематичними
параметрами: кутовою швидкістю обертання вихору і його напругою (рис. 55).
Визначення: напруга (інтенсивність) вихору по його
довжині не змінюється в часі і є величиною постійною (рис. 56):
В
ідеальній рідині несучі поверхні можна моделювати вихорами, які дозволяють
визначати збурені швидкості і тиск і, як наслідок, розраховувати
аеродинамічні сили на тілі, що моделюється вихорами.
–
вихрові шнури мають бути замкнутими по контуру; –
вихрові шнури мають спиратися на будь-які тверді поверхні; –
вихрові шнури повинні мати нескінченну довжину. Якщо
розглянути довільний замкнутий контур, то циркуляцію швидкості по цьому
контуру можна представляти як проєкції результуючої циркуляції швидкості на
відповідні осі координат:
Теорема
Стокса Визначення: циркуляція швидкості по замкнутому контуру (
Теорема використовується за моделювання несучих поверхонь
декількома прямолінійними вихорами, які створюють сумарну циркуляцію
швидкості по довільному замкнутому контуру, що охоплює вихрові шнури. Теорема
Томпсона Визначення: циркуляція швидкості по замкнутому контуру, що
проходить через одні й ті ж точки в просторі, з часом
не змінюється (рис. 58).
якщо в
ідеальній рідині циркуляція швидкості по замкнутому контуру з часом дорівнює
нулю (тобто рух невихровий), то воно буде невихровим і в наступні
моменти часу.
1) Визначити приладову і повітряну швидкості
та швидкісний тиск на висоті Н =
6000 м, якщо повний тиск p* = 1,1 × 105 Па. 2) Визначити, як зміниться
масова витрата повітря за швидкості V
= 720 км/год на висоті Н =
3000 м за зміни діаметру повітряного потоку з d1 = 50 см до d2 = 0,9 м. Загальне
поняття про газодинамічні особливості Поза вихровою трубкою рідина або газ знаходяться в стані спокою
або прямолінійного рівномірного руху. За появи вихрового руху частинки рідини
або газу, які перебували в нерухомому стані або рухалися прямолінійно,
залучаються до вихрового руху залежно від величини кутової швидкості
обертання і відстані від центра вихору. Згідно з теоремою Стокса циркуляція
швидкості по замкнутому контуру навколо вихору дорівнює напрузі
(інтенсивності) вихрового шнура.
– вихори; витоки; – стоки; диполі. Газодинамічні особливості можуть використовуватися
автономно або у взаємодії. Сутність моделювання полягає в тому, що поле збурених
швидкостей і тисків, викликаних обтічним тілом, замінюється аналогічним
полем, але створюваним відповідними газодинамічними особливостями. Моделювання
несучої поверхні приєднаними вихорами Несуча поверхня моделюється одним або декількома вихорами
(рис. 59 і 60).
За моделювання
несучих поверхонь вихровими шнурами, поверхню розбивають на рівні площадки і
в кожну із них поміщають підковоподібний вихровий шнур. Вихрову пелену, що
сходить з несучої поверхні, моделюють кінцями підковоподібного вихрового
шнура. Вихровий шнур, обертаючись з деякою кутовою швидкістю, індукує навколо
себе появу збуреної швидкості, яка згідно з рівнянням Д. Бернуллі викликає
появу поля тисків і, як наслідок, виникає перепад тисків. Розглянемо фізичну
сутність появи і розмір індукованої вихором швидкості. Нехай прямолінійний вихор обертається з деякою кутовою
швидкістю (ω) і має певне напруження (Г). По колу, що охоплює вихор (l), швидкість, індукована
вихором, постійна в часі V(l) =
const.
З формули випливає, що колова швидкість, індукована
вихором, на самому вихорі Розглянемо
випадки, коли прямолінійний вихор має різну довжину.
Нехай колова швидкість, індукована вихором О1О2,
лежить в площині, перпендикулярній осі вихору, і її величину можна визначити
за формулою Біо-Савара. Для цього випадку
для цього випадку Таким
чином, індукована вихором напівнескінченної довжини швидкість в два рази менша, ніж швидкість,
індукована вихором нескінченної довжини.
1) Визначити напругу вихору і
індуковану вихором швидкість, якщо кути твірних конусу вихору α1 = 450,
α2 = 1350,
радіус кола, що охоплює вихор, R =
30 см, число обертання вихору nв
= 335 об/хв. 2) Визначити напругу вихору, індуковану вихором швидкість
для напівнескінченного вихору і колову швидкість на перерізі вихору, якщо
число обертів вихору nв
= 240 об/хв, кути твірних конусу вихору α2 = 900, α1 = 00,
радіус кола, що охоплює вихор, R =
100 см, площа перерізу вихору Sв
= 50 см2. Теорема М. Є. Жуковського про підйомну силу крила У 1906 р. М. Є. Жуковський прийшов до висновку, що в
ідеальній рідині, яка обтікає циліндричне тіло нескінченного розмаху,
підйомна сила може виникнути тільки за наявності циркуляції швидкості по
замкнутому контуру, який охоплює обтічне тіло (рис. 63). У запропонованій М. Є. Жуковським розрахунковій схемі
профіль крила замінюється приєднаним підковоподібним вихором. Така схема
дозволила побудувати математичну модель обтікання і отримати математичне
рішення. Профіль крила розглядається як обтічне тіло, навколо якого
створюється циркуляція швидкості, індукована вихором. За взаємодії циркуляції (викликаної вихором) з
плоскопаралельним потоком над обтічним тілом і під ним швидкості обтікання
алгебраїчно складаються.
Таким чином, над профілем
швидкість потоку збільшується, а під профілем – зменшується. Згідно з
рівнянням Бернуллі, зміна швидкості обтікання призводить до зміни тиску над і
під профілем, і в свою чергу викликає виникнення різниці тисків і, як
наслідок, до появи підйомної сили.
Згідно з гіпотезою М. Є. Жуковського, навколо обтічного тіла
виникає циркуляція швидкості, викликаної вихором, який Жуковський назвав
приєднаним. Цей вихор викликає появу полів збурених швидкостей і тисків, які
призводять до виникнення різниці тисків і, як наслідок, до утворення
підйомної сили. Використавши теорему про імпульс сили, Жуковський встановив
зв'язок між підйомною силою і циркуляцією швидкості.
Коефіцієнт підйомної сили Суа
встановлює залежність підйомної сили від: положення обтічного тіла в потоці
(від кута атаки 𝛼
– від – за досягнення – за досягнення кута
атаки величини
критичного кута атаки
1) Визначити циркуляцію швидкості і підйомну
силу крила, якщо висота польоту Н =
1000 м, швидкість V = 480
км/год, коефіцієнт підйомної сили крила Cya = 1,2, хорда крила b = 1,5 м, довжина контуру l = 10 м. 2) Визначити кут атаки (α0), за якого коефіцієнт підйомної сили Cya = 0, якщо
коефіцієнт підйомної сили при куті атаки α
= 50 дорівнює Cya
= 0,8, похідна підйомної сили Cyαa
= 3, а також підйомну силу за швидкості V = 260 км/год і площі крила S = 40 м2. 3) Визначити підйомну силу крила площею S = 100 м2 для кута атаки α = 80, якщо кут нахилу лінії графіка залежності Cya = f (α) – φ = 300, та коефіцієнт підйомної сили при куті атаки α0 = мінус 20, швидкість польоту V = 250 км/год.
Об'ємна витрата рідини з джерела:
За безвихрового руху рідини або газу швидкість залежить від
координат
Наявність потенціалу швидкості дає можливість використовувати
теорію безвихрових течій. Витік вводить в основний потік рідини або газу
додатковий потік з деякою витратою рідини (q). Стоком називається деяка газодинамічна особливість, яка
формує негативний потік рідини або газу, що притікає з навколишнього простору до деякого центру по
радіусах сферичної поверхні з однаковою для всіх напрямків швидкістю (рис.
66).
Для плоского випадку витрата має розмірність Якщо зближувати між собою центри витоку і стоку, то
утворюється новий вид газодинамічної особливості – диполь (дублет).
У цьому випадку відстань між джерелом і стоком прагне до
нуля, а витрата – до нескінченності, зберігаючи при цьому момент диполя
постійним.
Нехай в т.О
знаходяться центр диполя, тоді лініями течії будуть окружності, центри яких
лежать на осі ОX, загальна точка перетину кіл
перебуває на осі ОХ.
Сутність
моделювання несучих поверхонь за допомогою газодинамічних особливостей Моделювання поля швидкостей, поля тисків і спектра
обтікання за допомогою газодинамічних особливостей: 1.
Вихровими
шнурами (рис. 69):
2. Витоками і
стоками (рис. 70):
3. Диполями
(рис. 71):
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||