|
|
ОСНОВИ
АЕРОДИНАМІКИ ТА ДИНАМІКИ ПОЛЬОТУ частина І АЕРОГІДРОГАЗОДИНАМІКА Електронний посібник |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ
ДОЗВУКОВОЇ ТА НАДЗВУКОВОЇ АЕРОГІДРОГАЗОДИНАМІКИ |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ще з давніх-давен людина мріяла піднятися в небо подібно до
птаха. У багатьох казках, міфах, переказах і легендах постійно простежувалося
бажання людини піднятися в повітря вище дахів будинків, дерев, гір, починаючи
з польоту легендарного Ікара до Сонця. Здійснювалися спроби практичних
польотів з різними пристосуваннями з колоколень церков, з обривів гір або
берегів річок, з високих дерев та мостів. Ідея
літальних апаратів виникла з безпосередніх спостережень людини за польотами
птахів, тварин, що літають, і комах. Однак мрія довго не могла втілитися в
якусь реальну схему апарату, здатного літати. Таким чином, створенню літака
сприяло бажання людини скопіювати форму птахів і манеру їх польоту. А ось
ідея несучого гвинта, який не має аналога в живій природі, стала результатом
творчого осяяння людини у процесі створення літального апарату. Конструкторами-самоучками
робилися спроби створення аеропланів, здатних відірватися від землі і хоч деякий час стійко
триматися в повітрі з людиною на борту. Вони часто копіювали природних
літунів – птахів, а саме їх форму і рухи в польоті.
Тому схеми аеропланів протягом тривалого часу, аж до початку ХХ століття,
переважно втілювалися в птахоподібні форми. Історично
у виборі форм аероплана спостерігалися дві основні тенденції формування
вигляду аероплана: •
раціональна; •
емоційна.
За загальним виглядом та
характеристиками форми ці апарати відносилися
до суто технічного, раціонального напряму
розвитку ЛА. Емоційна
форма характеризувалася химерним виглядом, плавно вигнутими лініями, що нагадують
вигляд природних літунів: птахів, кажанів, великих комах.
На
початку ХХ століття почали будувати аероплани, які здатні були не лише на короткий час
відірватися від землі, а й могли здійснювати нетривалі, керовані людиною,
польоти. Перший
аероплан братів Райт (США, 1900 – 1903 р.) мав чіткі геометричні форми і був
побудований за раціональною формою.
Перший політ аероплана братів Райт був виконаний 6 грудня 1903 р. В США сформувалася стійка тенденція до створення
літаків з прямокутними або близькими до них формами несучих поверхонь.
Відомими
конструкторами аеропланів раціональної форми того часу були: Джунг-Баг (1908 р.), Херинг (1908 р.),
Кертіс (1909 р.), Коді (1909 р.), Фербер (1902 р.), Сантос-Дюмон (1906 р.), Вуазен (1907 р.), Фарман
(1907 р.).
Копіювання форм
природних літунів припинилося лише
з 1912 – 1913 рр. Перша світова війна вимагала масового виробництва літаків, яке стало можливим
лише за впровадження простих раціональних технологічних форм літальних
апаратів. До таких аеропланів відносилися апарати конструкторів: Блеріо, Антуанетт, Бреге,
Ено-Пельтрі, Фарман та ін. З
історичного огляду створення і вдосконалення літальних апаратів слідує, що в
європейських країнах в процесі вироблення схеми і конструкції аеропланів
поряд з апаратами раціональної форми створювалися і апарати, вигляд яких став
результатом некритичного запозичення природних форм. Вивчаючи
історію авіабудування, можна відзначити своєрідну спільність технічного
мислення та інженерної раціональної концепції американських, англійських і
російських авіаконструкторів. Англія створювала аероплани під
впливом традиційного «здорового глузду», тому апарати формувалися як суто
технічна споруда. США були молодою індустріально
розвиненою країною, якої не торкнулася похмура епоха середньовіччя (інквізиція). Тому з самого початку створення
аеропланів в США утвердилася раціональна форма з технологічно досконалими
рішеннями і лінійними формами. У Росії, внаслідок відсталості
виробничих сил, формування вигляду літальних апаратів здійснювалося під
впливом Західної Європи, переважно Англії. Російські конструктори – Телешов, Можайський,
Сікорський – дотримувалися яскраво вираженої раціональної тенденції: чітка
силова схема несучих поверхонь прямокутної або близької до них форми з тягнучим гвинтом і
розташованим позаду хвостовим оперінням.
• закони руху і рівноваги рідин і газів; • взаємодію рідин і газів з обтічними твердими тілами. Механіка рідинного середовища називається гідромеханікою, а
механіка газоподібного середовища – аеромеханікою. За малих швидкостей течії (набагато менше швидкості
поширення звукових хвиль в середовищі М
< 0,3) закони гідромеханіки і аеромеханіки однакові. За великих
навколозвукових і надзвукових швидкостей течії виявляються властивості
стисливості газів.
У кожній з цих частин стосовно газу вивчаються ті ж
питання, що і у відповідних частинах гідромеханіки. Однак, крім загальних
законів, існують і закони, властиві або лише газу, або тільки рідині. Гідроаеромеханіка базується на низці наук та в першу чергу
на теоретичних положеннях механіки.
Аеродинаміка розвивалася паралельно з розвитком літальних апаратів,
так як створення їх вимагало вивчення питань взаємодії газу з твердими
тілами, що рухаються в ньому.
• умови виникнення
аеродинамічних сил, які впливають на тверді тіла за їх руху відносно газового
потоку; •
фактори, які впливають на величину і напрямок аеродинамічних сил; •
величину і напрямок дії аеродинамічних сил; •
особливості руху газового потоку і зміну його параметрів навколо обтічних тіл. Історія розвитку аеродинаміки налічує понад 100 років. Як
наука, вона зародилася в 19 столітті минулого тисячоліття. За ці роки
аеродинаміка збагатилася багатьма знаннями. Тому сучасна аеродинаміка – це
вже комплексна наука, яка умовно поділяється на кілька самостійних наукових
напрямів: • гідроаеродинаміку; • газову динаміку; • гіпераеродинаміку; • магнітодинаміку; • супераеродинаміку.
Засновниками механіки рідини, звідки бере початок аеродинаміка,
є Леонард Ейлер і Даніель Бернуллі. Основи сучасної гідроаеродинаміки були закладені
російськими вченими М. Є. Жуковським, С. А. Чаплигіним і потім доповнені
німецьким вченим Людвігом Прандтлем (створення теорії про примежовий шар). М. Є. Жуковський був теоретиком аеродинаміки як науки, він: – першим вирішив задачу «про підйомну силу»; –
створив струнку вихрову
теорію гребного
гвинта; – заклав
основи аеродинамічного розрахунку літака; –
створив аеродинаміку як самостійну науку.
Основоположником газової динаміки є російський вчений С. А.
Чаплигін, який розробив теоретичні основи і методи дослідження руху газів з
великими швидкостями і в області високих температур. Досягнення в галузі газової динаміки широко
використовуються під час проєктування і створення ЛА, газотурбінних двигунів, а
також рухомих установок, призначених для польотів з великими швидкостями.
За високих температур обтікання відбувається дисоціація й
іонізація повітря і воно стає електропровідним. При цьому крім газодинамічних
сил під час розрахунків необхідно враховувати і електромагнітні сили, які
впливають на молекули газу.
За результатами теоретичних і експериментальних досліджень
явищ обтікання твердих тіл потоком рідини або газу уточнюються наукові
гіпотези і будуються нові точніші математичні моделі. Метою експериментальної
і теоретичної аеродинаміки є вивчення фізичної сутності виникнення
аеродинамічних сил і моментів, а також отримання їх розмірів і напрямків дії. Використовуючи закони і результати досліджень аеродинаміки,
можна вибрати раціональну компоновку ЛА і встановити допустимі
відхилення зовнішньої форми і розмірів під час його проєктування і
виробництва. Аеродинаміка спільно з іншою наукою – динамікою польоту – виступає
теоретичною основою створення авіаційної і ракетної техніки.
Вона умовно поділяється на: •
динаміку матеріальної точки (ц. м. ПС); • динаміку
системи матеріальних точок (ЛА в цілому).
•
пряме – коли за заданими зовнішніми силами і їх моментами, що діють на ЛА, визначаються траєкторія польоту
і закон руху ЛА; • непряме – коли
за заданою траєкторією і встановленим законом руху визначаються необхідні
аеродинамічні сили і моменти, що виникають на ЛА. Таким чином, динаміка польоту дає теоретичне підґрунтя для
розробки техніки пілотування ЛА.
Поняття про літальні апарати і принципи їх польоту
В теорії аеродинаміки розрізняють три основних принципи
польоту ЛА: • аеростатичний принцип, який ґрунтується на законі Архімеда:
на тіло, занурене в рідину (газ), діє виштовхувальна сила, спрямована вгору і
рівна вазі витісненої ним об'єму рідини (газу) (рис. 1);
•
аеродинамічний принцип, який грунтується на Третьому законі Ньютона: тіла впливають одне на інше з силою завжди однаковою
за величиною, але спрямованої в протилежному напрямку. Така взаємодія виникає
між твердим тілом і потоком рідини або газу, який його обтікає (рис. 2).
• балістичний принцип – це політ у повітряному або космічному
середовищі вільно кинутого тіла, який здійснюється за визначеною траєкторією
під дією сили ваги тіла з урахуванням дії на нього сил опору. Такий політ
може здійснюватися тільки за рахунок попередньо накопиченої кінетичної
енергії (вихідного імпульсу сили) (рис. 3), при цьому імпульс сили викликає
зміну кількості руху.
Види і типи повітряних суден Повітряні судна, які здійснюють польоти в атмосфері землі,
використовують аеродинамічний принцип створення підйомної сили. Рушійна сила
створюється за рахунок підведення енергії від силової установки до
повітряного потоку. На ЛА несучі поверхні можуть бути нерухомими щодо
корпусу ЛА або здатними обертатися чи махати. До ЛА, важчих за повітря, відносять: планери,
літаки, гвинтокрилі і космічні апарати.
Планер перетворює потенційну енергію вихідної висоти польоту
планера в кінетичну енергію руху зі зниженням. Компенсація витрати висоти
може здійснюватися за рахунок використання піднімальних потоків повітря.
До таких ЛА відносять: автожири, вертольоти,
гвинтокрили.
• одногвинтові; • двогвинтові; • багатогвинтові.
• з механічним приводом; • з газодинамічними приводом; • з реактивним приводом НГ. Одногвинтові вертольоти мають один НГ і
віддалений від його осі обертання кермовий гвинт. Основними недоліками цієї
схеми є: витрата потужності на обертання кермового гвинта, малий діапазон
поздовжніх центровок і великі лінійні розміри через наявність рульової балки. Двогвинтові вертольоти виконуються за: – схемою з перехресними осями НГ. Вертольоти поздовжньої схеми мають два НГ,
розташованих по поздовжній осі фюзеляжу вертольота. Гвинти обертаються в протилежному
напрямку для врівноваження їх реактивних моментів. • недоліком вертольотів такої схеми є
великі індуктивні витрати в поступальному польоті, задній НГ працює в збуреній зоні від
переднього НГ; • перевагою вертольотів такої схеми є
великий діапазон подовжньої центровки, висока поздовжня стійкість, великий
об’єм фюзеляжу, що дозволяє перевозити об'ємні вантажі.
Вертольоти поперечної схеми мають два НГ,
розташованих по поперечній осі, на кінцях крила або фермах. Гвинти
обертаються в протилежні сторони для взаємного врівноваження реактивних
моментів. • недоліком вертольотів такої схеми є
великий лобовий опір каркасів крила і ферм, ускладнення системи управління в
повздожньому і поперечному каналах, малий діапазон поздовжніх центровок; • перевагою вертольотів такої схеми є
аеродинамічна симетрія, що дозволяє досягти великих швидкостей польоту за
порівняно малих індуктивних витрат.
Вертольоти співвісної схеми мають два НГ,
розташованих на одній вертикальній осі, протилежного напрямку обертання. Для
забезпечення повздовжнього керування на режимі авторотації вертоліт
обладнаний звичайним хвостовим оперінням. • перевагою вертольотів такої схеми є
компактність, малі габарити, висока маневреність; • недоліком вертольотів такої схеми є
великий взаємовплив НГ, недостатня шляхова керованість на малих
швидкостях польоту і на режимах самообертання.
Вертольоти з перехресними осями НГ мають два НГ з
нахиленими в сторони осями протилежного синхронного обертання. • недоліком вертольотів такої схеми є складність
трансмісії і системи керування, небезпека зіткнення лопатей НГ з
землею під час зльоту та посадки, труднощі забезпечення безпеки експлуатації
вертольота на землі.
Багатогвинтові вертольоти мають більше ніж два НГ, симетрично розташованих в поздовжній і поперечній площинах
фюзеляжу в різному компонуванні. • перевагою є: велика вантажопідйомність
і великий діапазон як поздовжньої, так і поперечної центровок вертольоту.
Гвинтокрил є комбінацією літака і
вертольота. Він обладнаний НГ, крилом і тягнучими гвинтами. За вертикального
відриву і на малих поступальних швидкостях польоту підйомна сила створюється НГ.
У міру збільшення поступальної швидкості потужність СУ перемикається на НГ або обертають тягнучі гвинти, а
підйомна сила створюється частково крилом і НГ.
Вертольоти з реактивними НГ здійснюють політ за рахунок обертання НГ від малогабаритних
реактивних двигунів, встановлених на кінцях лопатей. За такої схеми
реактивний момент не виникає. На корпус передається момент тертя обертання,
який врівноважується моментом від вертикального оперіння або від кермового
гвинта. Існує альтернативна схема, в якій на кінцях лопатей НГ
встановлюються сопла, через які видувається стиснене повітря з великою
швидкістю витікання і великого об’єму, що підводиться від бортової
компресорної установки. Будова атмосфери Землі, її основні фізичні параметри
Верхньою межею вважається висота 2 – 3 тис. км, де масова
густина повітря в 16 × 1017 разів менше, ніж густина біля
поверхні Землі (ρ0 = 1,225 кг / м3). Повітря, яке створює атмосферу, є сумішшю газів.
Стан і фізичні властивості повітря характеризуються: –
тиском; щільністю; –
температурою; вологістю; –
швидкістю звуку. Атмосфера має шарову структуру (рис. 4 – 6). Умовно атмосфера поділяється на 4 основних шари, які
розрізняють за складом повітря і законами зміни температури і тиску по висоті
атмосфери:
1.
Тропосфера – це шар
атмосфери, що прилягає до поверхні Землі. Висота шару над полюсами дорівнює 8 км, а над екватором – 18
км, умовно вважається, що середня
висота тропосфери дорівнює 11 км.
У тропосфері зосереджено 80%
усієї маси повітря атмосфери. Температура повітря в цьому шарі знижується на 6,50С на кожен
кілометр висоти. У тропосфері спостерігаються метеорологічні явища: хмарність та опади.
Перехідний шар між тропосферою і стратосферою називається тропопаузою. 2.
Стратосфера – це шар
атмосфери, розташований над тропопаузою, який поширюється до висоти 40
км. Температура до висоти H
= 25 км постійна і дорівнює мінус
56,50С, а далі підвищується з кожним кілометром на 1-20С. Перехідний
шар між стратосферою і
мезосферою називається стратопаузою. 3.
Мезосфера – це шар атмосфери, розташований над
стратопаузою, який поширюється
до висоти H = 80 км. У
мезосфері температура знижується до мінус
880С і
далі залишається постійною до висоти H
= 95 км. У мезосфері формуються вітри, швидкість яких досягає
декількох сотень км/год.
Між мезосферою і термосферою є перехідний шар,
який називається мезопаузою. 4.
Термосфера – це шар
атмосфери, розташований на висотах від 80
км до 2 – 3
тис. км, який характеризується підвищенням температури до плюс 20000 –
30000С. Так, на
висоті H = 600 км
температура досягає 15000–
20000С. Однак внаслідок
низької щільності повітря висока температура середовища не викликає
нагрівання поверхні тіл, що рухаються в термосфері.
• іоносферу і
екзосферу:
Повітря через високу температуру іонізується і стає
електропровідним. Тому, крім аеродинамічного впливу на обтічні тіла,
необхідно враховувати і електромагнітний вплив на молекули повітря.
Швидкість руху молекул повітря досягає 12 км/с (більше ніж друга космічна швидкість), тому
частина молекул з часом виходить з гравітаційного поля тяжіння землі.
Міжнародна
стандартна атмосфера (МСА) – це умовне повітряне середовище, стан якого
відповідає середньорічним значенням параметрів повітря для середніх широт на рівні світового океану.
Під час проєктування і створення ЛА всі розрахунки здійснюються для умов стандартної атмосфери.
Результат випробувань перераховується з істинних атмосферних умов до
стандартних умов. Це дає можливість порівнювати різні ЛА за їх
льотними характеристиками. Поняття про фізичну структуру рідини і газу Рідиною називається фізичне тіло, яке
характеризується певними властивостями, а саме: • наявністю певного об’єму, як тверде
тіло; • відсутністю певної форми, як газ. За фізичним станом розрізняють два види рідин (рис. 7): • краплинні (нестискувані) рідини; • газоподібні (стискувані) рідини.
Краплинні рідини – це фізичний стан речовин, які в малих об’ємах приймають форму
сфери, а в великих об’ємах утворюють вільну поверхню. Особливістю краплинних
рідин є те, що вони мало змінюють свій об'єм за значної зміни тиску і
температури, вони вважаються практично нестискуваними (рис. 7). До краплинних
рідин відносять речовини, які в нормальних стандартних умовах мають
агрегатний стан рідини. Газоподібні рідини – це фізичний стан речовин,
які в нормальних стандартних умовах мають агрегатний стан газу. Газоподібні
рідини здатні до значного зменшення свого об’єму під дією тиску (рис. 8) і
необмеженого розширення за зменшення тиску, вони мають властивість
стисливості. Краплинна рідина чинить опір стисненню, отже, зміна тиску і
температури незначно впливає на об’єм рідини. Рідина через слабкі сили
взаємозв'язку між молекулами практично не чинить опір деформації зсуву і має
унікальну фізичну властивість – плинність. Завдяки цій властивості рідина не
має власної форми і приймає форму того посуду, в якому вона знаходиться.
Рідина і газ не чинять опору повільній і незначній деформації зсуву. У той же
час за швидких деформацій зсуву сили опору досягають значних розмірів.
Рідина, на відміну від газу, може чинити опір розтягувальним зусиллям. У газі
таких зусиль не виникає.
Незважаючи на відмінність крапельної і газоподібної рідин,
закони руху їх за певних умов можна вважати однаковими, а саме, коли
швидкості їх течії невеликі в порівнянні зі швидкістю звуку (М < 0,3). У аерогідрогазодинаміці розглядають два види рідин: ідеальну
і реальну.
Ідеальна рідина введена в теорію аерогідрогазодинаміки математиком,
професором Санкт-Петербурзької академії наук Л. Ейлером для полегшення і
спрощення складання математичних моделей обтікання рідиною твердих тіл, а
також спрощення проведення досліджень і розрахунків.
Під час вивчення властивостей і явищ аеродинаміки як навколишнього
середовища розглядається переважно газове середовище, так як повітря є
сумішшю певних газів. Фізична сутність процесів взаємодії потоку рідини з твердим
тілом, виникнення аеродинамічних сил і моментів, а також їх величина і
напрямок дії залежать від фізичних властивостей середовища.
• інертність, в'язкість; • стискуваність, плинність; • питому теплоємність. Багато фізичних властивостей рідин, що визначають їх стан,
характеризуються фізичними параметрами, а саме: • температурою, тиском; • щільністю, швидкістю звуку; • вологістю. Характеристика фізичних властивостей рідини
Мірою інертності рідини служить його масова густина. Що
вища густина рідини, то більше зусилля необхідно прикласти до її маси, щоб
вивести з рівноважного стану.
Фізичною суттю в'язкості є сили внутрішнього тертя. Зі збільшенням
температури газу його в'язкість збільшується внаслідок збільшення хаотичного
руху частинок газу і перемішування шарів газу по товщині (висоті) середовища. За наявності в'язкості швидкості переміщення сусідніх шарів
рідини відносно один одного неоднакова.
Розглянемо дію зовнішніх сил на плоску пластину площею SAB
(рис. 9). З боку верхніх шарів на пластину АВ площею SAB
діє нормальна сила тиску (Р). Шар, в якому відбувається зміна швидкості течії по мірі віддалення
від обтічної поверхні твердого тіла до швидкості незбуреного потоку,
називається примежовим шаром. Внаслідок наявності дотичної сили (Т) уздовж поверхні SAB
швидкість течії по товщині примежового шару змінюються, таким чином має місце
градієнт швидкості Сила нормального тиску дорівнює добутку нормального тиску
на площу поверхні пластини
Між шарами рідини виникає дотичне напруження, яке викликає
силу тертя, спрямовану по дотичній до поверхні АВ на площі SAB
Ковзною напругою рідини називається фізичний
параметр, який показує відношення сили тертя Т до площі поверхні SAB по дотичній до
неї.
В'язкість рідини оцінюється коефіцієнтами динамічної (μ) і кінематичної (ν) в'язкості, вплив температури
на в'язкість рідини оцінюється параметром – градусом Енглера (0Е) (рис. 10). Коефіцієнт динамічної в'язкості – це відношення діючого
дотичного напруження до градієнту швидкості. Коефіцієнт μ є мірою опору рідини течії під впливом сил
тиску і масових сил.
За одиницю динамічної в'язкості в
системі СІ прийнята в'язкість такої рідини, яка чинить опор з силою в 1Н
взаємному переміщенню двох шарів рідини, що мають площі S = 1м2,
знаходяться один від одного на відстані у = 1м і переміщаються з
відносною швидкістю V = 1м/c (рис. 11).
Динамічний коефіцієнт в'язкості є вимірником в'язкості
рідини під дією гравітаційних сил і сил зовнішнього тиску.
Часто в аеродинаміці використовується кінематичний
коефіцієнт в'язкості, який є вимірником в'язкості рідини тільки під дією
гравітаційних сил.
В'язкість крапельних рідин залежить від температури і зменшується
з її збільшенням. Для рідин більш плинних, ніж вода, для вимірювання
в'язкості застосовується віскозиметр Енглера.
Зі збільшенням числа Рейнольдса (Re) знижується вплив в'язкості середовища при обтіканні
твердих тіл. За ν = 0 -
Re
1) Об'єм W = 200
см3 мінерального масла за температури t = + 500С витікає із віскозиметра Енглера за
час τм = 327 с.
Водне число приладу τв
= 51 с. Масова густина масла ρ
= 910 кг/м3. Визначити умовно в'язкість масла в 0ВУ, коефіцієнт
кінематичної в'язкості ν
і коефіцієнт динамічної в'язкості μ.
1) Визначити відносну зміну масової густини нафти за її
стиснення від р1 = 1 105
до р2 = 1 106
Па, якщо коефіцієнт об'ємного стиснення нафти βр = 7,4 10-10 Па-1. 2) Визначити зміну тиску і масової густини в кінці
стиснення, за якого початковий об'єм води зменшився на 2,5%, об'ємний коефіцієнт стиснення βр = 5,5 × 10-10 м2/Г,
первинна масова густина складає 920
кг/м3. 3) Посудину заповнено водою об'ємом W = 3000 л. Як зміниться об'єм за збільшення тиску на Δp = 250 кГc/см2 і масова густина? Коефіцієнт об'ємного стиснення βр = 47,5 × 10-10
м2/кГс, первинна масова
густина ρ = 940 кг/м3.
Для крапельних рідин модуль пружності (E) дещо зростає
зі збільшенням температури і тиску. У більшості випадків краплинні рідини
можна вважати практично нестискуваними. Але за дуже високого тиску і за
пружних коливань стисливість рідини необхідно враховувати. Стиснення рідини
переважно обумовлено стисненням розчиненого в ній повітря і парів рідини.
1) Визначити зміну об'єму масла з підвищенням тиску в
циліндрі на Δp = 25 кГс/см2,
якщо перед цим масло знаходилось у масивному товстостінному циліндрі з
внутрішнім діаметром d = 30 мм
і довжина l = 40 дм. Модуль
пружності масла E = 1,33 ГПа. 2) Визначити зміну тиску, за якого початковий об'єм води
зменшився на 25%, об'ємний
коефіцієнт стиснення βр = 4,5 × 10-10м2/Н.
За ступенем стисливості повітря швидкість газового потоку
умовно розділяється на діапазони: – V – V –
V – V
1) Визначити число Маха і число Рейнольдса на висоті Н=10000 м, якщо швидкість
літака V=900 км/год, коефіцієнт кінематичної в'язкості повітря на
висоті ν = 3,55 *
10-5 м2/с, хорда крила – b=1,5 м. Температурне розширення
1) Визначити зміну об'єму в резервуарі при нагріванні її
від температури t1 = +
200С до t2
= + 400С. Первинний об'єм води W0
= 100 м3. Коефіцієнт об'ємного розширення в заданому
інтервалі температур за тиску p =
105 Па становить βt
= 0,00029 1/0К. 2) Мінеральне мастило підводиться до гідродвигуна за
температури t1 = + 300С в кількості Qw
= 10 л/с. За гідродвигуном температура мастила t2 = + 700С. Яка кількість мастила зливається з гідродвигуна,
якщо його температурний коефіцієнт об'ємного розширення βt
= 6,5 × 10-4 1/0К. 3) Визначити масову густину води за збільшення температури
від t1= + 150С
до t2 = + 400С,
коефіцієнт об'ємного розширення βt
= 0,00031 1/0К, масова густина за температури t2 = + 400С
становить ρ = 960 кг/м3.
Якщо розширити стінки посудин до нескінченності, то рідина
розтечеться до товщини шару, рівного розміру молекули. Плинність – це
властивість рідини, зворотна динамічному коефіцієнту в'язкості.
Питома теплоємність залежить від умов нагрівання: За постійного
тиску (p = const) – (Cp) тепло витрачається не тільки
на підвищення температури газу (T),
а й на виконання механічної роботи (F) (рис. 12).
За постійного
об’єму (W = const) – (Cw) тепло витрачається не тільки на підвищення
температури газу (T), але і на підвищення тиску (p = var) (рис. 13).
Характеристика фізичних
параметрів газу Температура середовища Температурою називається фізичний параметр,
який характеризує ступінь нагрітості середовища і інтенсивність молекулярного
хаотичного руху в рідині (газі). Що вище температура середовища, то швидше
рухаються молекули, і навпаки: що швидше рухаються молекули, то вища
температура середовища. Для вимірювання температури середовища в світі
використовують дві основні вимірювальні системи (рис. 14).
1. Міжнародна (практична) температурна шкала (МПТШ) – шкала Цельсія (0С), за якою за 00С прийнята
температура таяння льоду, а за 1000
– температура кипіння води. 2. Міжнародна термодинамічна шкала (МТДШ) – шкала Кельвіна (К). За 0К
прийнята температура середовища вакууму, за якої практично повністю
припиняється тепловий (хаотичний) рух молекул середовища і за шкалою Цельсія
вона дорівнює мінус 273,160С. Виміряна за шкалою Кельвіна температура називається
абсолютною і позначається через Т
К.
3. Національні температурні шкали
1) Визначити на скільки градусів і у скільки разів підвищилась
температура газу за шкалами Цельсія і Кельвіна, якщо при стисканні газу в
циліндрі двигуна температура підвищилась від температури +300 С до + 3000С. 2) Визначити швидкість польоту літака на висоті за
температури мінус 500С,
якщо температура на землі +150С,
число Маха М = 0,8 на
висоті польоту. Тиск Тиском речовини називається фізичний параметр, який є
силою, що діє на одиницю площі перпендикулярно до її поверхні (рис. 15). Якщо
виділити в потоці рідини (газу) нескінченно малу площадку площею dS,
то в т. А на неї
буде діяти сила тиску (dP) і ковзна сила (тертя) (dT).
Якщо
рідина знаходиться в стані спокою, то величина тиску в ній не залежить від
орієнтації площадки в
просторі, так як всі напрямки хаотичного руху молекул різновірогідні. Тиск, що виникає при цьому, називається статичним. Величина
його характеризує енергію хаотичного руху молекул, що знаходиться в одиниці об'єму рідини. Ця енергія називається
потенційною енергією сил тиску. За
прямолінійного руху рідини з певною швидкістю потоку
Тиск
вимірюється в одиницях систем вимірювання: Технічна
атмосфера: 1 ат = 1 = 10000 = 10 м вод.ст. =
735,6 мм рт.ст. = 98000 Па Фізична
атмосфера: 760 мм рт.ст. = 1,0332 = 101320
Літак летить на висоті, що відповідає температурі
навколишнього середовища tнв = мінус 350С зі швидкістю V
= 720 км/год. Визначити повний тиск, що діє на елементи конструкції ЛА. 1) У польоті на висоті H
= 3000 м на літак діє повний тиск p* = 103 кПа. Визначити швидкісний тиск, що діє на літак,
і швидкість польоту літака. Масова густина, питома вага і питомий об'єм речовини
Маса речовини є мірою його інертності, а масова щільність є
показником його інертності.
Масова густина істотно
залежить від температури. Тому для ідеальних газів має місце рівняння
Клайперона-Менделєєва, звідки випливає, що масова густина знаходиться в
зворотній залежності від температури:
Відносна густина газу характеризує відношення масової густини на
певній висоті до масової густини на рівні світового океану. На рівні світового океану: Н0 = 0 км: Т0 = 2880К; ρ0 = 1,225 кг/м3; р0 = 101320 Па.
Питомий об’єм – це фізичний параметр, який характеризує величину об’єму
речовини, що займає його одиниця маси
Визначити масову густину, питому вагу і питомий об'єм, якщо
вага газу G = 7 Г, а об'єм циліндра W = 0,9 л. 1) Визначити коефіцієнт кінематичної в'язкості повітря на
висоті H = 10000 м, якщо коефіцієнт динамічної в'язкості на цій висоті
μ = 1,457 × 10-5
Н с/м2. 2) Визначити число Маха і швидкісний тиск, якщо висота польоту літака H = 8000 м, швидкість V = 720 км/год. 3) Визначити статичний тиск, масову густину і швидкість
звуку на висоті, якщо температура на землі t
= +100С, а на висоті tн = мінус 400С. 4) Визначити питомий об'єм, питому вагу і масову густину
повітря на виході із сопла ТРД, якщо відомо, що тиск p = 1,2 кГс/см2, а температура t = 5000С. 5) Тиск повітря на виході із компресора ТРД p = 10 кГс/см2, температура t = +4000С. Визначити питомий об'єм, масову густину і питому
вагу повітря. 6) Визначити вагу повітря, яке надійшло в циліндр, якщо
об'єм циліндра при русі поршня вниз W = 4 л, тиск і температура в кінці такту всмоктування p = 1,5 кГс/см2 і t = 900С. 7) У скільки разів зменшиться об'єм газу в циліндрі в
процесі стискання, якщо перед стисканням тиск і температура дорівнювали p1 = 1,8 кГс/см2
і t1 = 350С, а в кінці стискання – p2 = 16 кГс/см2 і t2 = 6000С. 8) Визначити вагу повітря, що міститься в бортовому балоні
гальмівної системи вертольота, якщо об'єм балона W = 6 л, тиск p = 190 кГс/см2, а температура t = + 350С. Швидкість звуку в середовищі Швидкістю
звуку називається швидкість поширення слабких хвиль збурень
стиснення і розрідження в газовому або рідинному середовищі.
1) Визначити у скільки разів підвищилась швидкість звуку повітря,
якщо за стискання його в циліндрі двигуна температура підвищилась від t1 = + 200С до t2 = + 5000С. 2) Визначити, як зміниться максимальна швидкість польоту
літака, якщо число Маха дорівнює M
= 0,75, а температура повітря змінюється від t1
= мінус 300С до t2
= + 500С. 3) Визначити висоту польоту, якщо швидкість звуку на землі
дорівнює a0
= 340 м/с, на висоті польоту – aн =
310 м/с, а також масову густину на визначеній висоті. Вологість
Схему, яка замінює дискретну структуру повітря, яку ввів І.
Ньютон, суцільним середовищем, запропонував відомий учений Л. Ейлер у 1753 р. Вона отримала назву гіпотези суцільності середовища.
Застосування її значно полегшує дослідження законів руху повітря і дозволяє
складати математичну модель. Як відомо, за нормальних умов в 1 мм3 повітря
міститься 2,7 × 1016
молекул. Кількісну оцінку ступеня суцільності середовища запропонував вчений
Кнудсен.
Для характеристики ступеня розрідженості середовища в
примежовому шарі зручніше використовувати відношення середньої довжини
вільного пробігу молекул до товщини примежового шару:
Товщина примежового шару залежить від характеру течії
(числа Рейнольдса – Re) і ступеня
стисливості повітря (числа Маха – М).
Залежно від числа Кнудсена 1. Якщо Knδ ≤ 0,01, то середня довжина вільного
пробігу молекул менше 1%
від товщини примежового шару, течія вважається суцільною. В цьому випадку газодинамічні параметри повітря (ρ, T, V) є безперервними величинами, а значить має місце
область звичайної газової динаміки суцільної структури. 2. Якщо 0,01 ≤ Knδ ≤
1, то середня довжина вільного пробігу молекул мала в порівнянні з
розміром обтічного тіла,
але дорівнює товщині примежого шару. У цьому випадку течія називається течією з ковзанням. 3. Якщо Knδ ≥ 1,
то середня довжина вільного пробігу молекул більша або рівна величині товщини примежового шару. У цьому випадку є область вільномолекулярних течій.
У цій області елементарні частинки не взаємодіють між собою і примежовий шар фактично відсутній. Зі
збільшенням висоти атмосфери в середовищі зменшується кількість молекул в
досліджуваному об’ємі газу, а
це призводить до зменшення силової
взаємодії частинок повітря з обтічним тілом.
Силами взаємодії між потоком і тілом є сумарний імпульс сили ударів частинок
повітря по поверхні обтічного тіла. На
висотах Н ≥ 80
км в розрахунках враховується дискретна структура повітря.
Необхідною умовою для диференціального обчислення
параметрів і аеродинамічних сил за взаємодії повітря з тілом, є
безперервність газодинамічних параметрів (ρ, T, p, Vx, Vy, Vz). Принципи зворотності руху Результат силового впливу повітряного потоку на обтічне
тіло залежить від швидкості руху потоку та інших фізичних параметрів стану
повітря. При цьому результат силової взаємодії не залежить від того, що
рухається відносно землі: повітря чи обтічне тіло, а залежить від взаємного
переміщення обтічного тіла і повітря відносно один одного. Аеродинамічні сили
залежать від швидкості відносного руху потоку і положення обтічного тіла в
потоці (рис. 19). Таким чином, принцип зворотності руху полягає в тому, що
аеродинамічні сили будуть абсолютно однаковими за величиною і за орієнтацією
в просторі, незалежно від того, чи рухається обтічне тіло в нерухомому
повітряному середовищі, чи повітряний потік обтікає нерухоме тверде тіло. Цей принцип широко застосовується в реальних
експериментальних дослідженнях. Застосування цього принципу дозволяє,
спрямувавши потік повітря на нерухоме тіло, легко змоделювати фізичну картину
обтікання і спостерігати спектри обтікання навколо різних твердих тіл.
Принцип моделювання в аеродинаміці У аеродинаміці щодо сил, які діють на реальні тіла, часто доводиться
робити висновки за результатами досліджень їх моделей в експериментальних
умовах. У цьому випадку можна визначити аеродинамічні сили і моменти, що
діють на реальний об’єкт, за коефіцієнтами аеродинамічних сил і моментів,
отриманих в експериментах на моделях, досліджуваних в аеродинамічних трубах
(рис. 20).
Реальне аеродинамічне тіло і геометрично подібна модель
мають бути розташовані однаково відносно вектора швидкості потоку, що набігає.
При цьому газодинамічні параметри газу повинні бути абсолютно однаковими. В результаті силової взаємодії моделі і повітряного потоку
в аеродинамічній трубі на моделі виникають аеродинамічні сили і моменти.
За умови дотримання геометричної подібності моделі і реального
об’єкта, а також рівності фізичних параметрів повітряного потоку, чисел Маха
і Рейнольдса, величина аеродинамічних коефіцієнтів моделі і реального об’єкта
буде однакова:
Поняття про аеродинамічні
труби і гідролотки Аеродинамічні експерименти проводять в аеродинамічних
трубах – дослідних лабораторних експериментальних установках, в яких можна
створити штучний регульований потік газу для продувки моделей ЛА або
реальних об'єктів і проводити дослідження фізичної картини обтікання і
законів руху газу. Залежно від поставленого завдання аеродинамічні дослідження
проводять в аеродинамічних трубах різної конструкції і призначення: – труби
малих швидкостей (M < 0,5); – труби
надзвукових швидкостей (M >
1,0); – труби
змінної щільності (ρ = var); – труби
натуральної величини ЛА; – труби
спеціального призначення (штопорні, вільного польоту, плазменні,
димові). Діаметр сучасних аеродинамічних труб сягає близько 20 м, в них можна проводити
дослідження ЛА натуральної величини. За способом отримання повітряного потоку аеродинамічні
труби підрозділяють на: –
вентиляторні (компресорні); балонні; –
вакуумні; ежекторні. Повітряні тракти аеродинамічних труб можуть виконуватися
замкненими і незамкненими (рис. 21, 22). Аеродинамічна труба з незамкненим контуром (прямої дії)
складається з: –
колектора – 1; –
спрямляючої решітки
– 2; –
робочої частини – 3; –
дифузора – 4; –
вентилятора – 5. Колектор призначений для того, щоб на
вході в робочу частину труби потік повітря був плавним, без завихрення. Для
цього потік повітря в колекторі піддається великому стиску: площа поперечного
перерізу на вході в п’ять
і більше
разів більша, ніж площа перед спрямляючими решітками.
Дифузор призначений для плавного
зменшення швидкості потоку при підході до вентилятора, щоб знизити втрати
енергії на тертя повітря об стінки труби і зменшити розрахунковий перепад
тиску вентилятора. Труби прямої дії можуть бути із закритою або відкритою
робочою частиною і працювати на всмоктування або нагнітання. Такі труби
прості за конструкцією, малогабаритні, але не економічні. Аеродинамічні труби із замкненим контуром, крім
загальноприйнятих частин труби прямої дії, мають зворотний канал для
циркуляції повітряного потоку і поворотні лопатки для зменшення завихрення на
поворотах. Труби із замкнутим контуром значно економічніші, але громіздкі і
мають велику турбулентність потоку.
Для вимірювання аеродинамічних сил і моментів на моделях ЛА
труби обладнуються аеродинамічними вагами, і манометрами для визначення тиску
і швидкості в різних точках потоку, а також різними оптичними приладами для
спостереження і фотографування спектрів обтікання. За кількістю вимірюваних
складових аеродинамічних сил і моментів аеродинамічні ваги бувають одно-,
дво-, три- і шестикомпонентними. Широке застосування
отримали автоматичні і тензометричні ваги. Для використання експериментальних продувок на моделях і
поширення їх результатів на реальні об'єкти необхідно моделювати весь процес. Ісаак
Ньютон розробив теорію газодинамічної подібності і написав наукову працю «Закон
аеродинамічної подібності». Цей закон дозволяє здійснювати перехід від моделі
до натурального об'єкта і з достатньою точністю виконувати аеродинамічні
розрахунки на міцність ЛА.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||