УМО НАПН України

Агроосвіта

ІНТЕРАКТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ПІСЛЯДИПЛОМНОМУ НАВЧАННІ

Електронний довідник

 

Головна

Теоретичні відомості

Додатки

Укладачі

1. ПЕРЕДМОВА: ЯК КОРИСТУВАТИСЯ ДОВІДНИКОМ

 

1.1.Призначення довідника

1.2.Склад і структура довідника

1.3.Побудова статей-описів основних понять

 

1.1.Призначення довідника

 

У сучасних розвідках із проблем андрагогіки феномен педагогічних технологій у післядипломному навчанні (стратегія) та інтерактивних технологій навчання педагогів (тактика), а також проблема їх кореляції стають актуальними через їх варіативність і постійну зміну відповідно до нових соціокультурних умов професійної діяльності педагогів. Виходячи з того, що логіко-методологічний аналіз проблем андрагогіки не може бути ефективним без дослідження проблеми, пов'язаної з упровадженням педагогічних технологій післядипломного навчання, потрібні довідкові інформаційні видання, що дають змогу отримати детальну й водночас комплексну інформацію про генезис, характеристику найцікавіших для післядипломної освіти тактичних прийомів, зокрема інтерактивних технологій навчання.

На етапі інформатизації суспільно-гуманітарної науки для різних цілей та різних кіл читачів видається достатньо енциклопедій та словників з педагогічної термінології, де системно представлено сукупність термінів, які закріплюють найважливіші поняття педагогічної науки. Наприкінці ХХ – на поч. ХХІ ст. вийшли друком: Российская педагогическая энциклопедия: в 2 т. / гл. ред. В. В. Давыдов. – М., 1993 – 1999; Педагогический энциклопедический словарь / гл. ред. Б.М. Бим-Бад; редкол: М. М. Безруких, В. А. Болотов, Л. С. Глебова и др. – М.: Большая Российская энциклопедия, 2003. – 528 с.; Вишнякова С. М. Профессиональное образование: ключевые понятия, термины, актуальная лексика / С.М. Вишнякова. – М.: НИЦСПО, 1990. – 538 с.); Гарунов М. Г. Психолого-педагогический справочник преподавателя высшей школы / М. Г. Гарунов. – М.: Педагогическое общество России, 1999. – 354 с.; Психолого-педагогический словарь / сост. В. А. Мижериков. – Ростов н/Дону: Феникс, 1998. – 544 с.; Словарь терминов по истории педагогики / под ред. В. Макаева. – Пятигорск: Изд-во ПГЛУ, 1997. – 72 с.); Словарь терминов по сравнительной педагогике и истории педагогической мысли. – Пятигорск: Изд-во ПГЛУ, 1998. – 94 с.; Краткий справочник по педагогической технологии / под ред. Н. Е. Щурковой. – М.: Новая школа, 1997. – 64 с.; Безрукова В. С. Словарь нового педагогического мышления / В.С. Безрукова. – Екатеринбург: Альтернативная педагогика, 1996. – 94 с.; Краткий словарь современной педагогики / сост. Т. Б. Санжиева и др.; под ред. Л.Н. Юмсуновой. – Улан-Удэ: Изд-во Бурятского госуниверситета, 2001. – 100 с.; Беков Х. А. и др. Терминология в системе дополнительного профессионального образования: словарь / Х.А. Беков. – М.: ИПК госслужбы, 2001. – 107 с.; Онушкин В. Г. Образование взрослых: междисциплинарный словарь терминологии / В. Г. Онушкин, Е. И. Огарев. – СПб. – Воронеж: ВИПКРО, 1995. – 232 с.; Розина Н. М. Согласованный словарь терминов и определений в области образования государств-участников СНГ / Н. М. Розина и др. – М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2002. – 78 с.; Полонский В. М. Словарь понятий и терминов по образованию и педагогике / В. М. Полонский. – М., 2000. – 368 с.; Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко. – К.: Либiдь, 1997; Пометун О. І. Енциклопедія інтерактивного навчання / О. І. Пометун. – К.: А. С. К. , 2007. – 144 с.

В останні десятиліття в Україні підготовлено й видано найоб’ємніше енциклопедичне видання з освіти – Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; голов. ред. В. Г. Кремень. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.

З проблем андрагогіки й інтерактивних технологій навчання дорослих з’являються окремі довідники, навчальні посібники, зокрема: Основы андрагогіки: терминологический словарь-справочник для студентов социально-гуманитарных специальностей / сост. В. В. Маслова. – Мариуполь, 2004. – 19 с.; Болтівець С. Український андрагогічний словник / С. Болтівець // Освіта і управління. – 1999. – № 4. – С.129 – 138; Професійна освіта: словник: навч. посіб. / уклад. С. У. Гончаренко та ін.; за ред. Н. Г. Ничкало. – К.: Вища шк., 2000. – 380 с.; Сисоєва С. О. Інтерактивні технології навчання дорослих: навч.-метод. посіб. / С. О. Сисоєва; НАПН України, Ін-т педагогічної освіти і освіти дорослих. – К.: ЕКМО, 2011. – 324 с.

Інформаційні технології, зокрема Інтернет, дають користувачеві змогу студіювати численні енциклопедії, словники, довідники. Найвідоміша віртуальна енциклопедія Вікіпедія (http://ru.wikipedia.org/wiki/) надає можливість кожному долучитися до створення статті. Крім того, деякі педагогічні довідники подано і в електронній версії (зокрема, Російську педагогічну енциклопедію представлено на сайті http://www.otrok.ru/teach/enc/index.php; словник термінів із загальної і соціальної педагогіки – на сайті http://window.edu.ru/window/library?p_rid=28673; електронну версію друкованого видання Г. М. Коджаспірова, О. Ю. Коджаспіров «Словник з педагогіки (міждисциплінарний)» на сайті http://www.yugzone.ru/x/pedagogika-slovar-po-pedagogike/. Важливими для професіоналів у сфері навчання дорослих є адреси сайтів із проблем освіти дорослих (додаток А).

Незважаючи на наявність словників та енциклопедій, потрібен спеціальний довідник, розрахований на організаторів післядипломного навчання, які стикаються з потребою не лише з’ясувати точне значення поняття, пов'язаного з інтерактивними технологіями, а й повністю розкрити його суть. Отримання довідки в сучасній науковій та навчальній літературі дуже кропітка робота. Доводиться звертатися до численних джерел, оскільки організатор післядипломного навчання має справу з різними галузями знань (філософією, соціологією, психологією, педагогікою, андрагогікою, методикою навчання, лінгвістикою, менеджментом тощо). Виходячи з цієї потреби, було складено довідник «Інтерактивні технології в післядипломному навчанні».

 

1.2.Склад і структура довідника

 

Мета довідника – зведення й структурування, логічна послідовність та уніфікація найпоширеніших понять із проблеми інтерактивних технологій післядипломного навчання. Відбір понять у довіднику ґрунтувався на таких принципах:

·    по-перше, діалогічності як онтологічної сутності інтерактивних технологій (представлено такими поняттями, як діалог, дискурс, спілкування, маєвтика тощо);

·    по-друге, діяльнісному, в якому реалізується основна функція освіти загалом і післядипломної зокрема, оскільки готує особистість до участі в суспільній діяльності (визначено такими поняттями: інтеракція, інтерактивні технології, післядипломна освіта тощо);

·    по-третє, учіння особистості педагога як специфічний вид діяльності, що відбувається процесуально в навчальному співтоваристві (групі) (представлено характеристиками технологій навчання, які мають ідею інтерактивності);

·    по-четверте, педагогічної діяльності як специфічної діяльності, оскільки синтезує: цілі діяльності (підготовку дітей до майбутньої діяльності), об'єкт діяльності (навчальну діяльність) та власну діяльність (діяльність у педагогічному співтоваристві) (представлено поняттями: андрагог, модератор, тьютор, фасилітатор тощо).

Джерелом для відбору понять у довіднику була різна наукова і навчальна література, насамперед, література, яка використовується викладачами-андрагогами: праці провідних вітчизняних та зарубіжних дослідників із проблем андрагогіки, підручники та навчальні посібники з соціально-гуманітарних дисциплін, що інтегруються з проблемами інтерактивних технологій та освіти дорослих, періодичні та Інтернет-видання теоретичного й навчально-методичного типів. Відомості про дослідників, на праці яких зроблено посилання в довіднику, подано у додатку Б. Для персоналій дослідників інших країн, писемність яких базується на латинській графіці, прізвище наводиться не лише українською, а й відповідною національною мовою.

Структура довідника така:

·    передмова (як користуватися довідником), де окреслено актуальність, доцільність створення, мету та структуру довідника;

·    вступ до теорії інтерактивних технологій післядипломного навчання, де авторка здійснила рефлексію поняття на основі класичної, некласичної та постнекласичної раціональності;

·    статті-описи основних понять, які подаються за абеткою з бібліографією;

·    додатки, в яких подано: адреси сайтів в Інтернеті з проблеми освіти дорослих; відомості про дослідників; алфавітний покажчик; приклади інтерактивних вправ та інтерактивних занять для системи післядипломної педагогічної освіти; правила формулювання навчальних цілей (ключові слова для шести таксономічних рівнів когнітивного домену).

 

1.3.Побудова статей-описів основних понять

 

Інформація у довіднику представлено у формі статей-описів, доповлено ілюстраціями й таблицями. Поняття подано за абеткою, у випадку дефініювання термінологічних виразів – за абеткою опорних слів словосполучень. Поняття, внутрішня форма яких вимагає пояснення, супроводжуються довідкою про їх походження. Усі поняття подано також в алфавітному покажчику (додаток В). Головне слово статті подається напівжирним курсивом. Для розуміння окремих понять у дужках наводиться джерело їх походження, наприклад:

аналіз конкретних ситуацій (від англ. case method, сase-study).

Якщо поняття має дублети, вони наводяться після нього у дужках, наприклад:

ділова гра (рольова гра, розігрування ролей, ігрові технології, дидактичні ігри, ігрові методи навчання).

Якщо поняття має пов’язані з ним поняття меншого об’єму, то вони наводяться у цій же статті-описі з абзацу світлим шрифтом врозрядку, наприклад:

аналіз конкретних ситуацій.

Алгоритм проведення занять.

Якщо поняття має різне тлумачення в літературі, у довіднику розкрито різні точки зору з питання, повідомляється коротка історія його розроблення (див., наприклад, статті-описи андрагогіка, генезис історії андрагогіки, дослідницький метод тощо). У тексті статті-опису ключові поняття скорочуються до першої літери (наприклад, андрагогіка – А.). В окремих статтях-описах подано авторську інтерпретацію поняття із вказівкою на це. Кожна стаття-опис має бібліографічний опис.

У довіднику є нечисленні, достатньо зрозумілі скорочення та позначення: англ. – англійська мова; гр. – грецька (давньогрецька) мова; лат. – латинська мова; < – знак похідності; з якої мови запозичено слово або його значуща частина; 1, 2… – арабські цифри у межах словникової статті позначають типи значень термінів і термінологічних сполучень.

Розроблений апарат орієнтування містить такі елементи:

·    виділення рубрикацій – розділи;

·    шрифт – виділення назв розділів окремими шрифтами.

За функціонально-змістовою структурою цей проект належить до довідників, тип цільового призначення яких є інформаційним, тематика – галузева. Засіб побудови довідника – абетковий. Основною функцією довідника є донесення інформації до читачів, що дає змогу: грамотно оперувати дидактичною інформацією; розібратись у сутності інтерактивних технологій; розробити заняття для слухачів з використанням інтерактивних технологій.

Отже, довідник має такі основні ознаки:

1) внутрішню єдність змісту, однакові принципи побудови розділів та відображення теми;

2) складання тематики й змісту довідника, згідно з цільовим призначенням твору;

3) можливість швидкої роботи з довідником, зручність у користуванні;

4) сучасний рівень інформації, поданої в довіднику, що відображає сьогоденний стан і рівень розвитку теорії інтерактивних технологій.

Ця праця є першим довідником, присвяченим теорії та практиці інтерактивних технологій у післядипломному навчанні. Безумовно, таке новаторство з проблеми потребує в подальшому доробки цього довідкового видання. Потрібно зважати на інформатизацію в освіті, відповідно для цього доцільною буде деталізація у довіднику новітніх інформаційних технологій щодо інтерактивності.

 


 

На початок

Наступна тема