УМО
НАПН України Агроосвіта |
ІНТЕРАКТИВНІ
ТЕХНОЛОГІЇ В ПІСЛЯДИПЛОМНОМУ НАВЧАННІ Електронний довідник |
||
|
|||
1.2.Склад і структура довідника 1.3.Побудова статей-описів основних понять У сучасних
розвідках із проблем андрагогіки феномен педагогічних технологій у
післядипломному навчанні (стратегія) та інтерактивних технологій навчання
педагогів (тактика), а також проблема їх кореляції стають актуальними через
їх варіативність і постійну зміну відповідно до нових соціокультурних умов
професійної діяльності педагогів. Виходячи з того, що логіко-методологічний
аналіз проблем андрагогіки не може бути ефективним без дослідження проблеми,
пов'язаної з упровадженням педагогічних технологій післядипломного навчання, потрібні
довідкові інформаційні видання, що дають змогу отримати детальну й водночас
комплексну інформацію про генезис, характеристику найцікавіших для
післядипломної освіти тактичних прийомів, зокрема інтерактивних технологій
навчання. На етапі інформатизації
суспільно-гуманітарної науки для різних цілей та різних кіл читачів видається
достатньо енциклопедій та словників з педагогічної термінології, де системно
представлено сукупність термінів, які закріплюють найважливіші поняття
педагогічної науки. Наприкінці ХХ – на поч. ХХІ ст.
вийшли друком: Российская педагогическая
энциклопедия: в 2 т. / гл.
ред. В. В. Давыдов. – М., 1993 – 1999; Педагогический энциклопедический
словарь / гл. ред. Б.М. Бим-Бад; редкол: М. М.
Безруких, В. А. Болотов, Л. С. Глебова
и др. – М.: Большая Российская энциклопедия, 2003.
– 528 с.; Вишнякова С. М. Профессиональное образование: ключевые понятия, термины, актуальная лексика / С.М. Вишнякова. – М.: НИЦСПО, 1990.
– 538 с.); Гарунов М. Г. Психолого-педагогический справочник преподавателя высшей школы / М. Г. Гарунов. –
М.: Педагогическое общество
России, 1999. – 354 с.; Психолого-педагогический словарь / сост. В. А. Мижериков. –
Ростов н/Дону: Феникс, 1998. – 544 с.; Словарь терминов по истории педагогики / под ред. В. Макаева. – Пятигорск: Изд-во ПГЛУ, 1997. –
72 с.); Словарь терминов
по сравнительной педагогике
и истории педагогической мысли. – Пятигорск: Изд-во ПГЛУ, 1998. – 94 с.; Краткий
справочник по педагогической
технологии / под ред. Н.
Е. Щурковой. – М.: Новая
школа, 1997. – 64 с.; Безрукова В. С. Словарь нового педагогического мышления / В.С. Безрукова. – Екатеринбург: Альтернативная педагогика, 1996. – 94 с.; Краткий
словарь современной педагогики / сост. Т. Б. Санжиева и др.; под ред. Л.Н. Юмсуновой. –
Улан-Удэ: Изд-во Бурятского госуниверситета,
2001. – 100 с.; Беков Х. А. и др.
Терминология в системе дополнительного профессионального
образования: словарь /
Х.А. Беков. – М.: ИПК госслужбы,
2001. – 107 с.; Онушкин В. Г. Образование
взрослых: междисциплинарный
словарь терминологии / В.
Г. Онушкин, Е. И. Огарев.
– СПб. – Воронеж: ВИПКРО, 1995. – 232 с.; Розина Н. М. Согласованный
словарь терминов и определений в области образования государств-участников
СНГ / Н. М. Розина и др. – М.: Исследовательский
центр проблем качества подготовки
специалистов, 2002. – 78 с.; Полонский
В. М. Словарь понятий и терминов
по образованию и педагогике
/ В. М. Полонский. – М., 2000. – 368 с.; Гончаренко
С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко. – К.: Либiдь, 1997; Пометун О. І. Енциклопедія
інтерактивного навчання / О. І. Пометун. – К.:
А. С. К. , 2007. – 144 с. В останні
десятиліття в Україні підготовлено й видано найоб’ємніше
енциклопедичне видання з освіти – Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук
України; голов. ред. В. Г. Кремень. – К.: Юрінком
Інтер, 2008. – 1040 с. З проблем андрагогіки й
інтерактивних технологій навчання дорослих з’являються окремі довідники,
навчальні посібники, зокрема: Основы андрагогіки: терминологический словарь-справочник
для студентов социально-гуманитарных
специальностей / сост. В.
В. Маслова. – Мариуполь, 2004. – 19 с.; Болтівець С. Український андрагогічний
словник / С. Болтівець // Освіта і управління. –
1999. – № 4. – С.129
– 138; Професійна освіта: словник: навч. посіб. / уклад. С. У. Гончаренко та ін.; за ред. Н. Г. Ничкало. – К.: Вища шк., 2000.
– 380 с.; Сисоєва С. О. Інтерактивні технології навчання дорослих: навч.-метод. посіб. / С. О.
Сисоєва; НАПН України, Ін-т педагогічної освіти і освіти дорослих. – К.:
ЕКМО, 2011. – 324 с. Інформаційні технології,
зокрема Інтернет, дають користувачеві змогу студіювати численні енциклопедії,
словники, довідники. Найвідоміша віртуальна енциклопедія Вікіпедія
(http://ru.wikipedia.org/wiki/) надає
можливість кожному долучитися до створення статті. Крім того, деякі
педагогічні довідники подано і в електронній версії (зокрема, Російську
педагогічну енциклопедію представлено на сайті http://www.otrok.ru/teach/enc/index.php;
словник термінів із загальної і соціальної педагогіки – на сайті http://window.edu.ru/window/library?p_rid=28673;
електронну версію друкованого видання Г. М. Коджаспірова,
О. Ю. Коджаспіров «Словник з педагогіки
(міждисциплінарний)» – на сайті http://www.yugzone.ru/x/pedagogika-slovar-po-pedagogike/.
Важливими для професіоналів у сфері навчання дорослих є адреси сайтів із
проблем освіти дорослих (додаток А). Незважаючи на
наявність словників та енциклопедій, потрібен спеціальний довідник,
розрахований на організаторів післядипломного навчання, які стикаються з
потребою не лише з’ясувати точне значення поняття, пов'язаного з
інтерактивними технологіями, а й повністю розкрити його суть. Отримання
довідки в сучасній науковій та навчальній літературі дуже кропітка робота.
Доводиться звертатися до численних джерел, оскільки організатор
післядипломного навчання має справу з різними галузями знань (філософією,
соціологією, психологією, педагогікою, андрагогікою, методикою навчання,
лінгвістикою, менеджментом тощо). Виходячи з цієї потреби, було складено
довідник «Інтерактивні технології в післядипломному навчанні». 1.2.Склад і структура довідника Мета
довідника – зведення й структурування, логічна послідовність та уніфікація
найпоширеніших понять із проблеми інтерактивних технологій післядипломного
навчання. Відбір понять у довіднику ґрунтувався на таких принципах: ·
по-перше,
діалогічності як онтологічної сутності інтерактивних технологій (представлено
такими поняттями, як діалог, дискурс, спілкування, маєвтика
тощо); ·
по-друге,
діяльнісному, в якому реалізується основна функція освіти загалом і
післядипломної зокрема, оскільки готує особистість до участі в суспільній
діяльності (визначено такими поняттями: інтеракція,
інтерактивні технології, післядипломна освіта тощо); ·
по-третє,
учіння особистості педагога як специфічний вид діяльності, що відбувається
процесуально в навчальному співтоваристві (групі) (представлено
характеристиками технологій навчання, які мають ідею інтерактивності); ·
по-четверте,
педагогічної діяльності як специфічної діяльності, оскільки синтезує: цілі
діяльності (підготовку дітей до майбутньої діяльності), об'єкт діяльності
(навчальну діяльність) та власну діяльність (діяльність у педагогічному
співтоваристві) (представлено поняттями: андрагог,
модератор, тьютор, фасилітатор
тощо). Джерелом для
відбору понять у довіднику була різна наукова і навчальна література,
насамперед, література, яка використовується викладачами-андрагогами:
праці провідних вітчизняних та зарубіжних дослідників із проблем андрагогіки,
підручники та навчальні посібники з соціально-гуманітарних дисциплін, що
інтегруються з проблемами інтерактивних технологій та освіти дорослих,
періодичні та Інтернет-видання теоретичного й навчально-методичного типів.
Відомості про дослідників, на праці яких зроблено посилання в довіднику,
подано у додатку Б. Для персоналій дослідників інших країн, писемність яких
базується на латинській графіці, прізвище наводиться не лише українською, а й
відповідною національною мовою. Структура довідника така: ·
передмова
(як користуватися довідником), де окреслено актуальність, доцільність
створення, мету та структуру довідника; ·
вступ
до теорії інтерактивних технологій післядипломного навчання, де авторка
здійснила рефлексію поняття на основі класичної, некласичної та постнекласичної раціональності; ·
статті-описи
основних понять, які подаються за абеткою з бібліографією; ·
додатки,
в яких подано: адреси сайтів в Інтернеті з проблеми освіти дорослих;
відомості про дослідників; алфавітний покажчик; приклади інтерактивних вправ
та інтерактивних занять для системи післядипломної педагогічної освіти; правила
формулювання навчальних цілей (ключові слова для шести таксономічних рівнів
когнітивного домену). 1.3.Побудова
статей-описів основних понять Інформація
у довіднику представлено у формі статей-описів, доповлено
ілюстраціями й таблицями. Поняття подано за абеткою, у випадку дефініювання термінологічних виразів – за абеткою опорних
слів словосполучень. Поняття, внутрішня форма яких вимагає пояснення,
супроводжуються довідкою про їх походження. Усі поняття подано також в
алфавітному покажчику (додаток В). Головне слово статті подається напівжирним
курсивом. Для розуміння окремих понять у дужках наводиться джерело їх
походження, наприклад: аналіз
конкретних ситуацій (від англ. case method, сase-study). Якщо поняття має
дублети, вони наводяться після нього у дужках, наприклад: ділова
гра (рольова гра,
розігрування ролей, ігрові технології, дидактичні ігри, ігрові методи
навчання). Якщо поняття має
пов’язані з ним поняття меншого об’єму, то вони наводяться у цій же
статті-описі з абзацу світлим шрифтом врозрядку, наприклад: аналіз
конкретних ситуацій. Алгоритм проведення занять. Якщо поняття має
різне тлумачення в літературі, у довіднику розкрито різні точки зору з
питання, повідомляється коротка історія його розроблення (див., наприклад,
статті-описи андрагогіка, генезис історії андрагогіки, дослідницький метод
тощо). У тексті статті-опису ключові поняття скорочуються до першої літери
(наприклад, андрагогіка – А.). В окремих статтях-описах подано авторську
інтерпретацію поняття із вказівкою на це. Кожна стаття-опис має
бібліографічний опис. У
довіднику є нечисленні, достатньо зрозумілі скорочення та позначення: англ. – англійська мова; гр. – грецька
(давньогрецька) мова; лат.
– латинська мова; <
– знак похідності; з якої мови запозичено слово або його значуща частина; 1,
2… – арабські цифри у межах словникової статті позначають типи значень
термінів і термінологічних сполучень. Розроблений апарат
орієнтування містить такі елементи: ·
виділення
рубрикацій – розділи; ·
шрифт
– виділення назв розділів окремими шрифтами. За
функціонально-змістовою структурою цей проект належить до довідників, тип
цільового призначення яких є інформаційним, тематика – галузева. Засіб
побудови довідника – абетковий. Основною функцією довідника є донесення
інформації до читачів, що дає змогу: грамотно
оперувати дидактичною інформацією; розібратись у сутності інтерактивних
технологій; розробити заняття для слухачів з використанням інтерактивних
технологій. Отже, довідник має
такі основні ознаки: 1) внутрішню єдність змісту, однакові принципи
побудови розділів та відображення теми; 2) складання тематики й змісту довідника, згідно
з цільовим призначенням твору; 3) можливість швидкої роботи з довідником,
зручність у користуванні; 4) сучасний рівень інформації, поданої в
довіднику, що відображає сьогоденний стан і рівень розвитку теорії
інтерактивних технологій. Ця праця є першим
довідником, присвяченим теорії та практиці інтерактивних технологій у
післядипломному навчанні. Безумовно, таке новаторство з проблеми потребує в
подальшому доробки цього довідкового видання. Потрібно зважати на
інформатизацію в освіті, відповідно для цього доцільною буде деталізація у
довіднику новітніх інформаційних технологій щодо інтерактивності. |
|||