|
ЕКОНОМІКА АГРАРНОГО ПІДПРИЄМСТВА Електронний посібник |
||
|
ГЛОСАРІЙ |
||
А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я
Акредитив
– платіжний документ, за яким кредитна установа дає розпорядження іншій
кредитній установі негайно сплатити пред'явникові акредитива певну суму
грошей за рахунок спеціально заброньованих коштів шляхом заповнення
акредитивного листа. Активи
– все, чим володіє підприємство і що йому належить, – оборотний капітал,
основний капітал, нематеріальні активи. Активи
нематеріальні – засоби, що не мають фізичної,
відчутної форми, але дають підприємству (фірмі тощо) дохід. Це, як правило,
різні права підприємств (фірми тощо), наприклад, патенти, товарні знаки,
торгові марки, авторські права, ліцензії тощо. Акціонерне
товариство – компанія, що є юридичною особою,
капітал якої складається з внесків пайовиків – акціонерів і засновників. Це
форма організації виробництва на основі залучення коштів шляхом продажу
акцій. Існують закриті і відкриті акціонерні товариства. Акціонерне
товариство відкритого типу – капітал товариства
формується за рахунок відкритого продажу акцій. Акціонерне
товариство закритого типу – акції реалізуються
тільки його працівникам і не можуть бути продані стороннім особам без згоди
інших акціонерів. Акції
підприємства – акції, розповсюджувані серед інших
підприємств і організацій, кооперативів, банків, добровільних товариств. Акціонер
– власник акцій акціонерного товариства, компанії, підприємства. Акція
– цінний папір, що випускається акціонерним товариством, який дає право її
власнику, члену акціонерного товариства, брати участь у його управлінні й
одержувати дивіденди з прибутку. Грошова сума, позначена на акції, –
номінальна вартість акції; ціна, по якій вона продається, – курс акцій. Акції
бувають: привілейовані, іменні, на пред'явника та ін. Акція
звичайна – акція з нефіксованим дивідендом,
розмір якого визначається загальними зборами акціонерів після сплати
фіксованого відсотка власникам привілейованих акцій. Амортизація
– поступове перенесення вартості основних фондів на виготовлений з її
допомогою продукт або послугу чи цільове нагромадження коштів і подальше
використання їх для оновлення зношених основних фондів. Асоціація
(союз, спілка) – найпростіша форма договірного
об'єднання підприємств та інших підприємницьких структур з метою постійної
координації господарської діяльності. Асоціації (союзи, спілки) не мають
права втручатися у виробничу і комерційно-фінансову діяльність будь-яких
їхніх учасників (членів). Аудит
– вид підприємницької діяльності, що є системою послуг підприємствам для
перевірки фінансової звітності і правильності відображення в ній результатів
фінансово-господарської діяльності. Аукціон
– спосіб продажу товарів через прилюдний торг у заздалегідь визначений час у
певному місці. До товарів, що виставляються на аукціонний продаж, належать
конкретні товари, нерухомість, цінні папери, кредитні ресурси, валюта.
Пропоновані на аукціон товари мають певну стартову ціну, а їх аукціонний
продаж здійснюється партіями або лотами. Баланс
– система взаємопов'язаних показників, яка характеризує будь-яке явище або
процес шляхом співставлення його окремих сторін; різниця між доходами і
витратами. Баланс
робочого часу – фактично відпрацьований час
середньосписковим працівником підприємства за зміну, добу, місяць, рік. Банки
– фінансові підприємства, які здійснюють функції кредитування і розрахунків,
залучення ресурсів на свої рахунки. Банківський
кредит – передача банками певним фізичним і
юридичним особам на встановлений кредитним договором строк грошей з умовою їх
повернення і сплатою певного процента за користування ними. Банкрутство
– поняття, що означає юридично визначену неможливість підприємства
(організації, банку) платити за боргами з причини браку засобів. Бізнес
(англ. – справа, заняття) – будь-яка
економічна діяльність в умовах ринкової системи господарювання, що приносить
власнику певний зиск (прибуток). Бізнес-план
підприємства – структурований план основних
аспектів діяльності розвитку підприємства, розроблюваний на основі стратегії
підприємства. Біржа
– організаційно оформлений, регулярно функціонуючий ринок, на якому
здійснюється торгівля цінними паперами (фондова біржа) або оптова торгівля
товарами за стандартними зразками (товарна біржа). Біржова
ціна – ціна на товари, що реалізуються у порядку біржової
торгівлі. Валова
виручка – повна сума грошових надходжень від
реалізації товарної продукції, робіт, послуг і матеріальних цінностей. Валова
продукція – показник, що характеризує випуск
підприємством (фірмою тощо) всієї продукції за певний період. Валовий
дохід – кінцевий результат діяльності підприємства, який є різницею
між валовою виручкою та усіма витратами на виробництво та реалізацію
продукції. Валовий
прибуток – частина валового доходу
підприємства, яка залишається в нього після відрахування усіх обов'язкових
платежів. Виробіток
– кількість продукції, що вироблена за одиницю часу. Виробнича
потужність – максимально можливий випуск
продукції підприємством за певний час (зміну, добу, місяць, рік) у встановленій
номенклатурі і асортименті при повному завантаженні обладнання і виробничих
площ. Виробнича
програма – система адресних завдань з
виробництва і доставки продукції споживачам у розгорнутій номенклатурі,
асортименті, відповідної якості і у встановлені терміни згідно з договорами
поставок. Виробничі
запаси – предмети праці, які ще не залучені у
виробничий процес і знаходяться на складах підприємств у вигляді запасів.
Витрати майбутніх періодів – витрати на підготовку та освоєння нової
продукції, що мають місце в даний період, але будуть погашені в майбутньому. Готова
продукція – сукупність повністю виготовлених на
підприємстві виробів і продуктів, які фактично відпущені або призначені для
відпуску на сторону (реалізацію). Гроші
– активи, суспільні засоби платежу, які слугують засобом обігу, одиницею
рахунку і засобом накопичення. Державна
інвестиційна політика – це комплекс економічних,
адміністративних та правових заходів держави, спрямованих на активізацію
інвестиційної діяльності. Дивіденд
– частина прибутку акціонерного підприємства, що розподіляється між
акціонерами після сплати податків та інших обов'язкових платежів. Дисконтна
ставка – ставка відсотка, за якою майбутня вартість грошей приводиться до
теперішньої їхньої вартості, тобто відбувається процес дисконтування. Дисконтування
– метод приведення майбутньої вартості грошей до їхньої теперішньої вартості
(вартості поточного періоду). Договірна
ціна – ціна, що встановлюється за згодою партнерів (продавців і
покупців) з урахуванням основних ринкових чинників. Дотація
– державна виплата, яка надається в безповоротному порядку тій або іншій
підприємницькій структурі, що зазнала економічної скрути за об'єктивних
причин; найчастіше використовується для збалансування доходів і видатків
місцевих бюджетів та покриття касових збитків окремих державних підприємств. Дохід
– це виручка від реалізації продукції, робіт, послуг без вирахування наданих
знижок, повернення проданих товарів та податків з продажу (податку на додану
вартість, акцизного збору тощо). Економіка
– народне господарство країни або його галузь; терміном «економіка»
визначають науки, які вивчають специфіку виробничих процесів у певній галузі
або сфері суспільного виробництва, наприклад, «економіка промисловості»,
«економіка підприємництва», «економіка праці» тощо. Економіка
підприємства – наука про ефективність виробництва,
шляхи і методи досягнення підприємством найкращих результатів при найменших
затратах. Економічна
ефективність – відносний показник, що є результатом
співвідношення між отриманим ефектом та витратами. Елементи
витрат – це первинні однорідні витрати затрат
на виробництво продукції; формуються відповідно до їх економічного змісту, є
однаковими для всіх галузей і на їх основі складається кошторис витрат на
виробництво. Ефект
– це результат будь-якого заходу, який найчастіше виражається певною грошовою
сумою (чиста продукція, прибуток підприємства, національний дохід). Ефективність
– це відносна величина, що характеризує результативність будь-яких затрат. Життєвий
цикл підприємства (фірми, компанії) – загальний період
часу від початку діяльності підприємства до природного припинення його
існування або відродження на новій основі (з новим складом власників і
керівного персоналу; з принципово новою продукцією, технологією та ін.).
Життєвий цикл товару – певний період часу, протягом якого товар є
життєздатним на ринку і забезпечує досягнення цілей продавця, рівень його
прибутків; розрізняють стадії впровадження товару на ринок, зростання обсягу продажу
внаслідок визнання товару покупцями, стадію зрілості (характеризується
максимальною прибутковістю), насичення ринку товаром, спад обсягу продажу і
прибутку. Змінні
витрати – витрати, що змінюються разом із зміною
обсягу виробництва продукції; поділяються на пропорційні та непропорційні. Знос
основних фондів – поступова втрата основними фондами
їх корисних властивостей. Зовнішнє
середовище – зовнішні умови та чинники здійснення
підприємницької діяльності, що не залежать від підприємства, організації, але
мають бути обов'язково враховані ними при розробці стратегії розвитку,
бізнес-плану тощо. Зовнішньоекономічна
діяльність підприємства – це сфера його
господарської діяльності, пов'язана з виходом на зовнішні ринки та
функціонуванням на них, створенням спільних підприємств, здійсненням
валютно-фінансових та кредитних операцій. Інвестиції
– довгострокові вкладення з метою створення нових і модернізації діючих
підприємств, освоєння новітніх технологій і техніки, збільшення виробництва і
отримання прибутку. Інвестор
– фізична або юридична особа, яка здійснює вкладання капіталу в певний сектор
економіки (промисловість, транспорт тощо) з метою одержання прибутку. Індекс
доходності інвестицій – співвідношення грошового потоку та
інвестиційних коштів; один з основних показників, за якими визначається
ефективність (доцільність) інвестицій. Інноваційні
процеси – це сукупність якісно нових,
прогресивних змін, що відбуваються у виробничо-господарській системі; результатом
інноваційних процесів є новинки в техніці, організації виробництва і праці,
управління, а їх впровадження у господарську практику є нововведеннями. Інтегральний
показник конкурентоспроможності продукції
– кількісна характеристика конкурентоспроможності товару, яка є відношенням
групового показника за технічними параметрами продукції до групового
показника за її економічними параметрами. Інтелектуальна
власність
– продукт інтелектуальної творчої праці; об'єктами інтелектуальної власності
є твори науки, літератури, мистецтва та інші види творчої діяльності у сфері
виробництва, в тому числі відкриття, винаходи, промислові зразки, комп'ютерні
програми, товарні знаки та ін. Кадрова
політика підприємства – система заходів, спрямованих на
забезпечення кожного робочого місця і посади персоналом відповідної професії,
спеціальності і кваліфікації. Калькуляція
собівартості продукції – документ, який відображає сукупність
витрат на виробництво і реалізацію одиниці продукції; формується на основі
калькуляційних статей витрат. Капітал
– сукупність матеріальних та грошових коштів, а також інтелектуальних
здобутків, використовуваних у процесі виробництва та інших сферах діяльності
з метою отримання прибутку. У більш вузькому значенні – активи фірми
(підприємства) за мінусом її зобов'язань (заборгованості). Капітал
статутний – початкова сума капіталу
підприємства, яка визначена його статутом і формується за рахунок внесків
засновників та емісій акцій. Капітальне
будівництво – процес створення нових, технічного
переоснащення, реконструкції, розширення діючих об'єктів виробничої та
соціальної інфраструктури. Капітальні
вкладення – інвестиції у відтворення основних
фондів і на приріст матеріально-виробничих запасів; вони є реальними
(виробничими) інвестиціями і здійснюються у формі нового капітального
будівництва, технічного переозброєння, реконструкції та розширення діючих
виробничих об'єктів і об'єктів соціальної інфраструктури фірми (підприємства,
організації). Кваліфікація
– сукупність трудових навичок та знань, яка характеризує готовність
працівника виконувати виробничі функції обумовленої складності. Керівник
– працівник, що обіймає посаду керівника підприємства або його структурного
підрозділу. Коефіцієнт
змінності – показник використання обладнання на підприємстві,
який свідчить про те, скільки змін відпрацювала в середньому кожна одиниця
обладнання протягом дня, місяця. Коефіцієнт
оборотності оборотних коштів – відношення
реалізованої продукції за певний проміжок часу до суми середнього залишку
оборотних засобів за цей період. Колективний
договір – це угода між трудовим колективом в
особі профспілки та адміністрацією або власником підприємства, яка регулює їх
виробничі, економічні і трудові відносини; щорічно переглядається і
затверджується. Комерційна
таємниця – це сукупність науково-технічної,
виробничо-господарської та фінансово-економічної інформації про діяльність
підприємства; її розголошення може завдати шкоди його інтересам. Комерційний
економічний ефект – результат, який дає можливість оцінити
ефективність впровадження технічних новинок із врахуванням економічних
інтересів окремих проектно-конструкторських організацій,
підприємств-виробників та підприємств-споживачів; обчислюється на окремих
стадіях життєвого циклу нововведення. Компанія
– підприємство, капітал якого є об'єднаною власністю декількох самостійних
підприємств. Конкурентоспроможність
продукції – це сукупність споживчих властивостей
виробу, що характеризують його відмінність від виробу-конкурента за ступенем
відповідності конкретним суспільним потребам і з урахуванням витрат на
виготовлення цього виробу. Конкуренція
– економічне суперництво між відокремленими виробниками продукції, робіт,
послуг щодо задоволення інтересів, пов'язаних із продажем продукції,
виконанням робіт, наданням послуг одним і тим же споживачам; боротьба між
фірмами (підприємствами) за більш вигідні умови виробництва і збуту товарів
тощо. Консорціум
– тимчасове статутне об'єднання промислового і банківського капіталу для
реалізації певної підприємницької ідеї та досягнення загальної мети
(здійснення спільного інноваційно-інвестиційного чи іншого господарського
проекту); консорціуми можуть бути не лише національні (міжгалузеві), а й
міжнародні. Концерн
– організаційна форма статутного об'єднання різногалузсвих підприємницьких
структур, що характеризується органічним поєднанням власності та контролю з
використанням (найчастіше) принципу диверсифікації виробництва; суб'єкти
господарювання, що інтегруються в концерн, звичайно втрачають свою економічну
самостійність. У сучасних умовах спостерігається тенденція до збільшення
кількості міжнародних концернів. Кон'юнктура
ринку – визначене в часі та просторі певне співвідношення попиту і
пропозиції, що формується як сукупність товарно-грошових пропорцій під
впливом конкретної комбінації діючих чинників. Кооператив
– добровільне об'єднання людей, які на пайових засадах спільно займаються
певним видом господарської діяльності. Корпорація
(лат. – об'єднання, співтовариство) – товариство, союз,
група осіб, що об'єднуються добровільно за ознакою спільності (однаковості)
професійних або групових інтересів; широко використовувана форма акціонерного
товариства. В Україні корпораціями вважають договірні об'єднання, створювані
за принципом суміщення виробничих, наукових і комерційних інтересів з
делегуванням окремих повноважень кожним з його членів централізованому
керівництву. Кошторис
витрат – загальна сума витрат на виробництво
і збут продукції в цілому по підприємству в певному розрахунковому періоді. Кредит
– позика на певний строк у грошовій або товарній формі на умовах повернення і
сплати відсотка за користування. Лізинг
– довгострокова оренда машин, обладнання, транспортних засобів, споруд
виробничого призначення, яка фіксується у відповідному договорі між
орендодавцем (лессором) і орендарем (лізером); вартість лізингу формується за
рахунок регулярних платежів, що охоплюють амортизаційні відрахування і
проценти за кредит. Ліквідаційна
вартість основних фондів – вартість
матеріальних цінностей, які ліквідовуються, за вирахуванням витрат,
пов'язаних з їх ліквідацією. Ліквідність
активів – здатність активів фірми до
використання їх як безпосередніх засобів платежу або до швидкого їх перетворення
в грошову форму без втрати поточної (реальної) вартості. Ліцензія
– дозвіл, який надається державними органами юридичним і фізичним особам на
здійснення певних видів суспільно корисної діяльності, зокрема
зовнішньоекономічної, використання нематеріальних ресурсів протягом певного
терміну за обумовлену винагороду. Мале
підприємство – підприємство (організація, фірма)
будь-якої галузі народного господарства з невеликою чисельністю штатних
працівників; є важливим елементом ринкової структури, найбільш гнучка і
динамічна форма розвитку підприємницької діяльності. Маркетинг
– система організації діяльності сучасного підприємства, фірми, в якій в
основу прийняття господарських рішень покладені вимоги ринку, реальні запити,
потреби покупців у товарах і послугах та виробничо-збутові можливості даного
підприємства, фірми. Маса
прибутку – абсолютна величина прибутку,
створеного працею найманих працівників. Матеріаломісткість
продукції – показник, що відображає кількість
спожитих матеріальних ресурсів у натуральному або грошовому виразі на одиницю
продукції; поділяється на абсолютну, питому, загальну. Мінімальний
рівень заробітної плати – встановлена
державою мінімальна величина оплати праці, розрахована на основі прожиткового
мінімуму, рівня оподаткування доходів працівників, міжгалузевих співвідношень
в оплаті праці, умов і розмірів оплати праці в бюджетних установах тощо. Місія
підприємства – комплексна мета, для якої
підприємство створене і функціонує на ринку; включає як зовнішні (пов'язані з
конкуренцією), так і внутрішні (підвищення продуктивності) орієнтири
діяльності. Моральне
зношування основних фондів – це передчасне (до
закінчення строку фізичної служби) обезцінення основних фондів, викликане або
здешевленням відтворення основних фондів (моральне зношування першого роду),
або використанням більш продуктивних засобів праці (моральне зношування
другого роду). Надзвичайний
прибуток (збиток) підприємства – виникає внаслідок
надзвичайної події (стихійного лиха, пожежі, техногенної аварії тощо) або
події, яка періодично не повторюватиметься в кожному наступному періоді. Науково-технічна
революція (НТР) – стрибок у розвитку продуктивних сил
суспільства, їх перехід у якісно новий стан на основі докорінних змін в
системі наукових знань. Науково-технічний
прогрес (НТП) – неперервний процес одержання і
нагромадження наукових знань, їх матеріалізація в елементи техніки,
впровадження останньої у виробництво і всі сфери життя. Незавершене
виробництво – продукція, яка перебуває в різних
проміжних стадіях виробничого циклу; належать предмети праці, які знаходяться
в процесі виробництва, очікують оброблення або перебувають на контролі, в
процесі транспортування, а також напівфабрикати у цехових складах. Нематеріальні
активи – цінності, що не є фізичними об'єктами,
але мають вартість, оцінку (патенти, ліцензії, ноу-хау, товарні знаки); права
власності і захист доступу до нематеріальних ресурсів підприємства та їх
використання в господарській діяльності з метою одержання прибутку. Нематеріальні
ресурси підприємства – це складова частина потенціалу
підприємства, яка забезпечує економічну користь протягом тривалого періоду і
має ту особливість, що в них відсутня матеріальна основа здобування доходів
та не визначені майбутні розміри цих доходів. Неплатоспроможність
– неспроможність підприємства (фірми) своєчасно платити за своїми фінансовими
зобов'язаннями. Непрямі
витрати – витрати, що пов'язані з
виготовленням різних виробів і не можуть прямо відноситись на той чи інший
вид продукції; до них належить заробітна плата управлінського та
обслуговуючого персоналу, витрати на утримання та експлуатацію основних
фондів тощо. Номенклатура
виробів – перелік назв окремих видів
продукції. Номінальна
заробітна плата – сума грошей, яку отримує працівник за
виконану роботу. Норма
амортизації – встановлений у законодавчому порядку
річний відсоток заміщення вартості зношеної частини основних фондів;
встановлюється до балансової (первісної) вартості основних фондів. Норма
виробітку – визначає кількість продукції в
натуральному виразі або інших показників роботи, яку повинен виробити
(виконати) працівник за певний відрізок часу за певних
організаційно-технічних умов. Норма
витрат матеріалів – це гранично допустима кількість
сировини, матеріалів, палива, енергії, яка може бути використана для
виробництва одиниці продукції визначеної якості. Норма
обслуговування – це встановлена кількість одиниць
обладнання (робочих місць, квадратних метрів площі), яка обслуговується одним
робітником або бригадою протягом зміни. Норма
прибутку – відношення прибутку, одержаного за
певний період часу (рік), до вкладеного капіталу. Норма
чисельності
–
це необхідна для виконання певної роботи чисельність персоналу. Нормативний
термін служби основних фондів – встановлений
період, протягом якого засоби праці повинні перенести свою вартість на
готовий продукт. Ноу-хау
– сукупність технічних, технологічних, комерційних та інших знань, оформлених
у вигляді технічної документації, навичок і виробничого досвіду, які
необхідні для організації того чи іншого виробництва, але не запатентованих. Облігація
– кредитний цінний папір, який випускається державою або підприємством як
боргове зобов'язання; має строк погашення і фіксовані виплати за відсотками. Оборотні
кошти підприємства – сукупність грошових коштів
підприємства, вкладених в оборотні фонди і фонди обігу. Оборотні
фонди – це частина виробничих фондів підприємства, які повністю
споживаються в кожному технологічному циклі виготовлення продукції і повністю
переносять свою вартість на вартість цієї продукції. Оборотність
оборотних коштів – рух оборотних коштів, у якому
грошові кошти авансуються на утворення виробничих запасів, незавершене
виробництво, створення запасів готової продукції, для розрахунків з
партнерами і заново повертаються на підприємство в початковій грошовій формі.
Операційний
прибуток – це балансовий прибуток, скоригований
на різницю інших операційних доходів та операційних витрат; до інших операційних
доходів належать доходи від оренди майна, реалізації оборотних активів,
операційних курсових різниць, відшкодування раніше списаних активів тощо. Операційні
витрати – це витрати операційної діяльності
підприємства, тобто його основної діяльності, пов'язаної з виробництвом та
реалізацією продукції (товарів, робіт, послуг), яка забезпечує основну частку
його доходу. Оплата
праці – це грошовий вираз вартості і ціни робочої сили, який
виплачується працівникові за виконану роботу або надані послуги і спрямований
на мотивацію досягнення бажаного рівня продуктивності праці. Організаційна
структура управління – це форма системи управління, яка
визначає склад, взаємодію та підпорядкованість її елементів (виробничих і
управлінських підрозділів); у практиці господарювання застосовують кілька
типових структур управління: лінійну, функціональну, лінійно-штабну,
дивізіональну, матричну. Оренда
– передача майна в строкове володіння і користування за відповідну орендну плату
з його відшкодуванням і поверненням. Орендар
– особа (юридична або фізична), яка бере в оренду майно для користування ним.
Орендна
плата – регулярні платежі орендодавачу за здане в оренду майно, яке
використовується протягом терміну оренди. Орендне
підприємство – вид підприємства, яке створюється
після укладання договору оренди між державним органом і організацією
орендарів. Основна
заробітна плата – частина загального заробітку
працівника, розмір якої залежить від результатів його роботи і визначається
тарифними ставками, посадовими окладами, відрядними розцінками, а також
доплатами в розмірах, установлених чинним законодавством. Основні
робітники – безпосередньо беруть участь у
процесі виготовлення продукції. Основні
фонди – засоби праці виробничого і невиробничого призначення
(будівлі, споруди, машини, передавальні пристрої, інвентар та ін.), які
беруть участь у процесі виробництва протягом багатьох циклів, зберігаючи при
цьому свою натуральну форму, і переносять свою вартість на вартість готової
продукції частинами шляхом амортизаційних відрахувань. Пасив
– частина балансу підприємства, в якій відображаються джерела формування і
нагромадження капіталу. Патент
– виданий державним органом (патентним відомством) охоронний документ, який
підтверджує право власника на відповідний об'єкт промислової власності. Первісна
вартість основних фондів – це фактична
вартість основних фондів на момент їх придбання і взяття на баланс. Персонал
підприємства – це сукупність постійних працівників,
які отримали необхідну професійну підготовку та (або) мають практичний досвід
і навики роботи. Підприємець
– особа, яка здійснює підприємницьку діяльність. Підприємство
– організаційно відокремлена і економічно самостійна ланка виробничої сфери
народного господарства, що спеціалізується на виготовленні продукції,
виконанні робіт і наданні послуг. Підприємництво
– самостійна ініціатива, систематична, на власний ризик діяльність по
виробництву продукції, наданню послуг і заняттю торговельною діяльністю з
метою отримання прибутку. Планування
– процес установлення цілей підприємства і вибору оптимального шляху їх
досягнення. Плата
за землю – вид податку, величина якого
визначається на основі кадастрової оцінки землі, залежить від розміщення та
якості земельної ділянки; стягується із суб'єктів господарювання у вигляді
земельною податку або орендної плати. Платоспроможність
– здатність підприємства виконувати свої коротко- та довгострокові боргові
зобов'язання за рахунок власних коштів. Повна
собівартість – всі затрати підприємства на
виробництво і реалізацію продукції, виражені в грошовій формі. Погодинна
оплата праці – форма заробітної плати, при якій
заробіток працівника визначається залежно від відпрацьованого ним часу і
рівня кваліфікації. Податки
– обов'язкові нормовані платежі до державних або місцевих бюджетів, що їх
вносять фізичні та юридичні особи. Податок
на додану вартість – є частиною новоствореної вартості,
яка сплачується до Державного бюджету на кожному етапі виробництва продукції,
виконання робіт і надання послуг. Показник
поточної ліквідності – основний показник ліквідності
активів підприємства, який характеризує відношення всіх поточних активів до
всіх поточних зобов'язань. Попит
– представлена на ринку потреба в життєвих засобах, що визначається кількістю
тих чи інших товарів і послуг, які споживачі можуть придбати за цінами, що
склалися на ринку. Постачальник
– підприємство (фірма), організація, установа або індивідуальний виробник, що
відпускає свою продукцію покупцям. Постійні
витрати – витрати підприємства, які
безпосередньо не залежать від обсягу виробництва продукції в певних межах;
належать видатки на управління, страхування, охорону підприємства, утримання
і експлуатацію будівель і споруд тощо. Прискорена
амортизація – метод визначення амортизації
основних фондів за нормами, які перевищують офіційно затверджені норми
амортизаційних відрахувань. Прогнозування
– це процес передбачення майбутнього стану підприємства, його зовнішнього і
внутрішнього середовища, а також можливих термінів і способів досягнення
очікуваних кількісних і якісних результатів; прогнозування базується на
наукових методах і на інтуїції. Продуктивність
праці – це показник, що характеризує її ефективність і показує
здатність працівників випускати певну кількість продукції за одиницю часу. Промисловий
зразок – нове художньо-конструктивне
вирішення виробу, в якому досягається єдність технічних та естетичних
властивостей. Професія
– характеризує вид трудової діяльності працівника і вимагає спеціальних знань
та практичних навичок роботи. Прямі
витрати – витрати, які відносяться
безпосередньо на виробництво окремих (конкретних) видів продукції, тобто
прямим способом включаються в собівартість виробів. Реальні
інвестиції – вкладення капіталу в різні сфери діяльності,
галузі народного господарства з метою відтворення реальних матеріальних
(будинки, споруди, обладнання, передавальні пристрої) і нематеріальних
(технічна, технологічна, науково-практична документація, патенти, ліцензії
тощо) активів підприємства. Резервний
фонд – джерело зарезервованих коштів як частини прибутку для
покриття можливих збитків підприємства (фірми) в процесі
фінансово-господарської діяльності. Реновація
– економічний процес оновлення елементів основних виробничих фондів, що
вибувають внаслідок фізичного (матеріального) спрацьовування та
техніко-економічного старіння; здійснюється заміною ліквідованих елементів
основних фондів новими, технічно досконалішими; витрати на реновацію
відшкодовуються за рахунок амортизаційних відрахувань. Рентабельність
– узагальнюючий показник економічної ефективності виробництва, що
характеризує співвідношення між результатами виробничо-господарської
діяльності і затратами на виробництво продукції, тобто показує доходність,
прибутковість. Рентабельність
виробництва – показник, що характеризує
ефективність використання виробничих фондів і визначається як відношення
балансового прибутку до середньорічної вартості основних виробничих фондів і
нормованих оборотних коштів. Рентабельність
капіталу (майна) – показник, що характеризує
ефективність використання капіталу (майна) і обчислюється як відношення
балансового прибутку до вартості капіталу (майна) підприємства. Рентабельність
продукції – показник ефективності виробництва.
Його визначають зіставленням прибутку з витратами і ресурсами на виробництво
продукції. Реструктуризація
підприємства – комплекс
організаційно-господарських, фінансово-економічних, правових, технічних
заходів, спрямованих на реорганізацію підприємства, що сприятиме його
фінансовому оздоровленню, збільшенню обсягів випуску конкурентоспроможної
продукції, підвищенню ефективності виробництва та задоволення вимог
кредиторів. Ринок
– цілісна система економічних відносин і зв'язків між покупцями і продавцями,
що будуються на основі ринкових цін. Санація
– система організаційно-правових, фінансово-економічних заходів, що
спрямовані на запобігання банкрутству підприємства в разі його
неплатоспроможності. Сертифікат
– це документ, що засвідчує високий рівень якості продукції та її відповідність
вимогам міжнародних стандартів ISO серії 9000. Сертифікація
продукції – важливий елемент системи управління
якістю продукції, який передбачає оцінку відповідності продукції певним
вимогам з обов'язковим документальним оформленням – видачею сертифіката. Службовець
– працівник, який виконує на підприємстві функції підготовки і оформлення
документації, господарське обслуговування, облік і контроль та ін. Собівартість
продукції – сукупність витрат, виражених у
грошовій формі, що йдуть на виробництво і збут продукції. Соціальна
ефективність діяльності підприємства – результативність
роботи підприємства, яка виражається у вирішенні низки соціальних проблем
суспільства; може розглядатися на рівні окремо взятого підприємства, на
муніципальному або загальнодержавному рівнях. Спеціаліст – працівник, який
займається інженерно-технічними, економічними та іншими роботами; рівень їх
кваліфікації має бути досить високим. Спеціальність
– виділяється в межах певної професії і характеризує відносно вузький вид
робіт. Спільне
підприємство – форма співробітництва партнерів, які
об'єднують капітал для здійснення спільної виробничої діяльності, управління
і розподілу прибутку пропорційно вкладеному капіталу; створюється на основі
договору кількома юридичними особами різних держав. Споживна
вартість – це здатність товару задовольняти
певні потреби споживачів; корисність товару. Стандарт
– основний нормативно-технічний документ, в якому показники якості продукції
встановлюються, виходячи із новітніх досягнень науки, техніки і попиту
споживачів. Стандартизація
– комплекс норм, правил і вимог до якості продукції. Статут
підприємства – це зібрання обов'язкових правил, що
регулюють його взаємовідносини з іншими суб'єктами господарювання, а також
індивідуальну діяльність. Статутний
фонд – сукупність матеріальних ресурсів та коштів, що надаються
засновником у постійне розпорядження підприємства чи організації; первісний
розмір статутного фонду фіксується в статуті підприємства і використовується
як основне джерело власних коштів для формування основних і оборотних фондів.
Стратегія
підприємства – це визначення довгострокового курсу
розвитку підприємства, затвердження цього курсу та розподіл ресурсів для його
реалізації. Субсидія
(лат. – допомога, підтримка)
– допомога в грошовій чи натуральній формі, що надається державою фізичним чи
юридичним особам за рахунок коштів Державного або місцевих бюджетів. Тарифна
система – система регулювання оплати праці
залежно від складності виконуваних робіт, інтенсивності та умов праці. Тарифна
сітка – це сукупність кваліфікаційних розрядів та відповідних їм
тарифних коефіцієнтів. Тарифна
ставка – розмір оплати праці працівників за
одиницю робочого часу при певному тарифному розряді. Тарифна
угода – це договір між представниками сторін переговорів з питань
оплати праці та соціальних гарантій; може бути генеральною та галузевою;
регулює мінімальні тарифні ставки, визначає єдині умови праці та ін. Тарифний
коефіцієнт – співвідношення тарифної ставки
вищого розряду і тарифної ставки першого розряду. Тарифно-кваліфікаційний
довідник
– збірник вимог, що містить систему цензів, яким повинні відповідати
робітники певної професії і кваліфікації. Товариство
з обмеженою відповідальністю
– організація, створювана на основі угоди між юридичними особами та (або)
громадянами шляхом об'єднання їхніх внесків задля досягнення загальних цілей;
таке товариство, статутний фонд якого формується лише за рахунок коштів
пайовиків, несе відповідальність у межах власного майна, а його учасники – в
межах їхніх внесків. Товариство
з повною відповідальністю – вид господарської
організації, статутний фонд якої розділений на частини, розмір яких
визначається установчими документами; учасники такого товариства відповідають
за його борги своїми внесками у статутний фонд, а за нестачі цих сум –
додатково майном, що їм належить, в однаковому для всіх учасників розмірі,
кратному внеску кожного з них. Товарна
біржа – організаційне утворення, яке спеціалізується на гуртовій
торгівлі насамперед масовими товарами, що мають чіткі та стійкі якісні
параметри; гуртова купівля-продаж здійснюється без попереднього огляду (лише
за зразками і стандартами) і за заздалегідь встановленими розмірами
мінімальних партій продукції; ринкові ціни формуються залежно від фактичного
співвідношення попиту і пропозиції. Товарна
продукція – продукція підприємства, яка
виготовлена за певний період і призначена для реалізації на сторону. Товарний
знак – оригінальне позначення, за допомогою якого товари і послуги
одного виробника відрізняються від товарів і послуг інших виробників; головне
завдання товарного знака полягає в ідентифікації товару та його виробника на
ринку; має правовий захист. Трудові
ресурси – частина населення країни, яка здатна
до трудової діяльності; до їх складу включається населення в працездатному
віці. Трудомісткість
продукції – показник, обернений до показника
виробітку; характеризується величиною затрат праці (часу) на виготовлення
одиниці продукції. Умовно
чиста продукція – показник виробничої програми підприємства,
який визначається сумуванням обсягу чистої продукції (новоствореної вартості)
та амортизаційних відрахувань. Управління
– це особливий вид інтелектуальної діяльності, що застосовує різноманітні
засоби і методи впливу на процеси. Управління
персоналом – це частина кадрової політики
підприємства, основними функціями якого є планування потреби в певних
категоріях персоналу, його набір та відбір, забезпечення процесу навчання
персоналу, визначення розмірів заробітної плати і пільг та ін. Управління
підприємством – цілеспрямоване керівництво усіма
підрозділами і ланками підприємства для організації і координації їхньої
діяльності в процесі постачання, виробництва і реалізації (збуту продукції). Управління
якістю продукції – це дії, спрямовані на встановлення,
забезпечення і підтримку необхідного рівня якості продукції в процесі її
проектування, виробництва та експлуатації. Фізичне
зношування – це втрата основними фондами своїх
споживчих властивостей, внаслідок чого вони перестають задовольняти вимоги,
які до них ставляться. Фінансова
діяльність підприємства – виникнення
грошових відносин, пов'язаних з неперервним кругообігом коштів у формах
витрачання ресурсів, одержання доходів, їх використання, а також із приводу
відносин з постачальниками, покупцями продукції, працівниками підприємства,
державними органами та ін. Фінансовий
план – план формування та розподілу фінансових ресурсів
підприємства. Фінансові
інвестиції – вкладення коштів у різноманітні
фінансові інструменти (активи); використання капіталу для придбання
облігацій, акцій, інших цінних паперів, що випускаються державою або
підприємствами. Фонди
обігу –
це частина оборотних коштів підприємства, що обслуговують процес обігу
(реалізації) продукції і вкладених у готову продукцію на складах
підприємства, відвантажену, але ще не оплачену покупцем продукцію, грошові
кошти на розрахунковому рахунку підприємства, грошові кошти в розрахунках,
готівка в касі. Фондовіддача
– показник ефективності використання основних фондів, який визначається
відношенням обсягу виготовленої продукції до середньорічної вартості основних
фондів підприємства. Фондомісткість
– показник, обернений до показника фондовіддачі; показує, яка величина
середньорічної вартості основних фондів підприємства припадає на одну гривню
виготовленої продукції. Фондоозброєність
праці – показник, що характеризує рівень технічної оснащеності
праці, величину основних виробничих фондів, які використовує один працівник; визначається
відношенням середньорічної вартості основних фондів до середньорічної
чисельності працівників. Форми
об'єднання підприємств – добровільні утворення, які виникають
внаслідок об'єднання інноваційної, виробничої, маркетингової,
постачальницько-збутової, фінансової та соціальної діяльності підприємств;
найбільш поширеними є асоціації (союзи, спілки), корпорації, концерни,
консорціуми, трести, холдинги, фінансові групи. Холдинг
(англ. – володіння, тримання)
– різновид акціонерної компанії, характерною ознакою якої є володіння
контрольним пакетом акцій інших фірм з метою контролю і управління їхньою
діяльністю, виробничо-господарською діяльністю безпосередньо не займається. Ціна
– це грошовий вираз вартості товару; кількість грошей, що сплачується або
одержується за одиницю товару або послуги; одночасно ціна відображає його
споживчі властивості, купівельну спроможність грошової одиниці, силу
конкуренції та ін. Ціна
реалізації – остаточно визначена ціна, за якою
товар продається чи купується. Цінова
зона – вузький діапазон коливання цін навколо середньої ціни. Ціноутворення
– процес обгрунтування, затвердження та перегляду цін і тарифів, визначення
їх рівня, співвідношення та структури. Чиста
продукція – різниця між сумою товарної продукції
та матеріальними затратами на її виробництво і сумою амортизаційних
відрахувань. Чистий
прибуток – це прибуток, що надходить в
розпорядження підприємства після сплати податку на прибуток та інших
обов'язкових платежів; використовується для формування фондів нагромадження і
споживання підприємства. Чистий
приведений дохід
– один з важливих показників оцінки ефективності реальних інвестицій;
визначається як різниця між приведеним до теперішньої вартості грошовим
потоком та сумою інвестованих коштів. Юридична
особа – суб'єкт цивільного права, що відповідає певним вимогам
чинного законодавства; до ознак юридичної особи належать: незалежність
функціонування від окремих фізичних осіб, що входять до її складу; наявність
власного майна, відокремленого від майна її учасників; право придбавати,
користуватись і розпоряджатись власністю; здійснювати від свого імені інші
дозволені законодавством дії; право від свого імені вирішувати спірні питання
щодо діяльності та конфліктні ситуації у суді та арбітражі; самостійна майнова
відповідальність; наявність розрахункового та інших рахунків у банках,
самостійного балансу, печатки зі своїм найменуванням, товарного знака тощо. Якість
продукції – сукупність корисних споживчих
властивостей продукту, що визначають його здатність задовольняти потреби
людини та суспільства. |
|||