НМЦ

ПАЛИВОЗАПРАВНІ КОМПЛЕКСИ ТА СИСТЕМИ

Електронний посібник

 

ВФПО

РОЗДІЛ 1. АВІАЦІЙНІ ПАЛИВОЗАПРАВНІ КОМПЛЕКСИ

 

 

1.5. Фільтрувальне обладнання

 

 

 

Нерозбірні паливні фільтри

 

image007_upscayl_4x_realesrgan-x4plus копия

Призначення

 

 

Нерозбірні паливні фільтри часто використовуються на останньому етапі фільтрування в паливній системі – на етапі тонкої фільтрації.

 

Рис. 1.69. Будова нерозбірного

паливного фільтра

 

 

 

Будова пристрою. Нерозбірні паливні фільтри своєю конструкцією нагадують нерозбірні масляні фільтри (spin-on), які угвинчуються в головку на різьбленні. Проте в паливних фільтрах не застосовуються такі клапани, як у масляних фільтрах схожої конструкції, оскільки краще, коли двигун перестане працювати через припинення подачі палива, ніж коли в камеру згоряння потрапляє брудне, неочищене паливо.

Конструкція spin-on (рис. 1.69) має численні переваги. До найважливіших з них можна віднести той факт, що заміна використаних фільтрів цього типу зводиться до вигвинчування використаного й уґвинчування нового фільтру. При цьому існує дуже мала небезпека випадкового внесення забруднень в паливну систему.

Оскільки нерозбірні паливні фільтри часто використовуються на етапі тонкої фільтрації, вони забезпечені камерою водовідокремлювача. Вода не розчиняється в паливі, а знаходиться у вигляді крапель або емульсії, що викликає посилення процесу електрохімічної корозії металевих елементів паливної системи. Її видаляють з палива, використовуючи для цієї мети явище седиментації (гравітаційного осідання водних крапель у відстійниках), а також коалесценції (виділення водяних крапель при проходженні палива через фільтрувальні перегородки). У багатьох типах фільтрів використовуються датчики, що сигналізують про необхідність зливання води з водовідокремлювача. Відокремлена вода стікає на дно коробки і видаляється шляхом відкриття пробки зливу. Необхідно пам'ятати про часте видалення води, що накопичилася у водовідокремлювачі, оскільки її надлишок, особливо взимку, може спричинити істотні проблеми запалення і роботи двигуна.

 

Фільтрувальні елементи паливних фільтрів

 

image08

Призначення

Фільтрувальні елементи паливних фільтрів, що вмонтовуються в розбірні корпуси, часто використовуються у вантажних автомобілях і важких машинах. У фільтрах цього типу після закінчення терміну експлуатації корпус розгвинчують і замінюють тільки використаний фільтрувальний елемент.

 

Рис. 1.70. Будова фільтрувального елемента паливних фільтрів

 

 

 

Будова пристрою. Замінити фільтрувальний елемент складно, оскільки при цьому існує більша, ніж у разі використання фільтрів spin-on або прямоточних фільтрів, вірогідність внесення забруднень ззовні в паливну систему двигуна. Майстерні і пункти обслуговування, що професійно займаються заміною фільтрів, мають відповідне устаткування і досвід для того, щоб проводити цю заміну без ризику забруднення паливної системи.

Конструкція фільтрувальних елементів значно змінилася протягом останніх десяти з гаком років. Традиційні фільтрувальні елементи паливних фільтрів, що виготовляються з металевими днищами і стрижнем, утворюють міцну і надійну конструкцію. Проте основним недоліком таких фільтрувальних елементів є дуже трудомісткий процес утилізації, у якому необхідно механічним способом відділити металічні частини від паперової або виготовленої з нетканого матеріалу фільтрувальної перегородки і гумових ущільнень (рис. 1.70).

 

Прямоструминні паливні фільтри

 

 

 

 

image09

 

 

 

Призначення

Паливні фільтри в пластмасовому корпусі (рис.1.71) складають велику групу прямоточних фільтрів, тобто встановлюваних на паливопроводі частіше всього за допомогою обтискних обойм. Ці фільтри часто використовуються як попередні в багатоступінчастих системах фільтрації палива великих дизельних двигунів.

 

Рис. 1.71. Будова прямоточного фільтра в пластмасовому корпусі

 

 

 

Будова пристрою. Фільтри цього типу забезпечені фільтрувальним елементом з гофрованою або спіральною паперовою перегородкою, замкнутою в корпусі, виготовленому з пластмаси або металу. Фільтри цього типу характеризуються великою, порівняно з габаритами, поверхнею фільтрувального елемента. У сучасних двигунах часто використовуються фільтри зі спіральним фільтрувальним елементом. Фільтрувальний папір, що використовується для цього типу фільтрів, характеризується високою ефективністю фільтрації, але має обмежену поглинальну здатність, тому поверхня фільтрувальної перегородки цього типу фільтрів має бути значно більшою, ніж у фільтрів з гофрованою перегородкою. Гофровані фільтрувальні елементи виготовляються, переважно, з двошарового матеріалу.

Площа його поверхні менша, ніж у спірального фільтрувального елемента, але двошаровий матеріал набагато краще затримує забруднення. До того ж цей матеріал має прекрасні властивості відділення води від палива.

Фільтри цього типу забезпечені фільтрувальним елементом з сітчастою (фільтри попереднього очищення) або паперовою перегородкою, замкнутим у корпусі, виготовленому з пластмаси. Використання прозорої пластмаси для корпусу дозволяє легко стежити за ступенем забруднення фільтрувальної перегородки.

 

Фільтри приймальні 3” Ф70, 4” Ф71

image017 копия_upscayl_4x_realesrgan-x4plus

Рис. 1.72. Принцип роботи фільтра приймального 3” Ф70

Призначення

Призначені для очищення бензину і дизельного палива від механічних забруднень під час зливання з бензовозів у сховища АЗС.

Початкова забрудненість палива – не більша ніж допустима за 12-м класом чистота ДСТУ 17216:2004.

 

Таблиця 1.11

Технічні характеристики 3” Ф70, 4” Ф71

Найменування параметра

3" Ф70

4" Ф71

0,056

0,08

0,056

0,08

Номінальна пропускна здатність, л/хв

90

800

1000

1200

Тип змінного фільтро-

елемента

ФЕ-С-II
78/140-
0,056

ФЕ-С-II
78/140-
0,08

ФЕ-С-II
97/160-
0,056

ФЕ-С-II
97/160-
0,08

Номінальн. тонкість фільтрування, мм

0,056

0,08

0,056

0,08

Габаритні розміри, мм:
- зовнішній діаметр, Ф-D
- висота, Н

108

188

140

221

Маса, кг, не більш ніж

0,15

0,2

 

Фільтр ФВ 43

image028_upscayl_4x_realesrgan-x4plus копия

Рис. 1.73. Принцип роботи фільтра ФВ 43

Призначення

Призначений для остаточного відокремлення крапель вільної води з потоку очищуваного палива у складі фільтра-водовіддільника ФВ 43. Застосовується з елементом ЕФК-150-15М.

 

Будова та принцип роботи (рис. 1.73). У разі експлуатації фільтра за низьких температур необхідно замінити елементи ЕФК і ЕС на один фільтроелемент ФЕ-II-149/348, при цьому фільтр втрачає властивості водовідділення. змінні елементи виготовляються з тонкістю очищення 3...40 мкм. Початкова забрудненість палива не більша від допустимої за 12 класом чистоти за ДСТУ 7216:2004. Для літнього дизпалива за температури, нижчої від мінус 15°С, параметри можуть не відповідати зазначеним у паспорті даним.

 

Таблиця 1.12

Технічні характеристики ФВ 43

Найменування параметра

Величина

Номінальна пропускна здатність, л/хв

150

Тонкість очищення, мкм

10...15

Вміст вільної води на виході, % мас, не більше

0,002

Змінні фільтроелементи

ЕФК-150-15М,  ЕС-150А

ФЕ-II-149/348

Маса, кг, не більше

6,8

 

Фільтр Ф31

Рис. 1.74. Будова та принцип роботи Ф31

Призначення

Призначений для очищення бензину і дизельного палива від механічних забруднень під час змивання палива (самопливом або під тиском) з бензовозів у сховища АЗС.

 

Будова та принцип роботи. Габарити з’єднувальних фланців, довжини гумового рукава і "ніг" задаються споживачем. змінні елементи виготовляються з тонкістю очищення 3...40 мкм. Початкова забрудненість палива не більша від допустимої за 12 класом чистоти ДСТУ 17216:2004.

 

Таблиця 1.13

Технічні характеристики фільтра Ф31

Найменування параметра

Величина

Номінальна пропускна  здатність, л/хв

600

Тонкість очищення, мкм

10...15

Габаритні розміри, мм

700х400х300

Тип змінного фільтроелемента

ФЕ-II-149/606

Кількість фільтроелементів

2

 

Фільтр Ф32

http://www.el2.zelcom.ru/azs/images/f32.gif

Рис. 1.75. Будова та принцип роботи Ф32

Призначення

Призначений для очищення бензину і дизельного палива від механічних забруднень під час видачі палива з бензоколонок у бензобаки транспортних засобів.

 

Будова та принцип роботи. Аналог фільтра "Gilbarco". На відміну від фільтра "Gilbarco фільтр" Ф32 розбірний, що дозволяє під час його експлуатації замінювати тільки фільтроелемент. Змінні елементи виготовляються з тонкістю очищення 3...40 мкм.

Початкова забрудненість палива не більша від допустимої за 11 класом чистоти ДСТУ 17216:2004.

 

Таблиця 1.14

Технічні характеристики фільтра Ф32

Найменування параметра

Величина

Номінальна пропускна здатність, л/хв

150

Тонкість очищення, мкм

10...15

Габаритні розміри, мм

- висота

- діаметр

 

185

114

Тип змінного фільтроелемента

ФЕ-I-149/348

Маса, кг, не більш ніж

6,8

Гранично допустимий тиск на вході, кг/см2

1,5

 

Фільтр Ф35

image037 копия

Рис. 1.76. Будова та принцип роботи Ф35

Призначення

Призначений для очищення бензину і дизельного палива від механічних забруднень під час подачі палива зі сховищ в роздавальні колонки АЗС.

 

Будова та принцип роботи. змінні елементи виготовляються з тонкістю очищення 3...40 мкм. Початкова забрудненість палива не більша допустимої за 12 класом чистоти ДСТУ 17216:2004.

 

Таблиця 1.15

Технічні характеристики фільтра Ф35

Найменування параметра

Величина

Номінальна пропускна здатність, л/хв

150

Тонкість очищення, мкм

10...15

Вміст вільної води на виході, % мас, не більше ніж

0,002

Змінні фільтроелементи

ЕФК-150-15М
ЕС-150А
ФЕ-II-149/348

Маса, кг, не більше ніж

6,8

 

Фільтроелемент типу ФЕ-I-149/348

http://el2.zelcom.ru/avia/images/fe1_2.jpg

http://www.el2.zelcom.ru/azs/images/feI149348.gif

а

б

Рис. 1.77. Фільтроелемент типу ФЕ-I-149/348: а – загальний вигляд; б – напрям руху забрудненої рідини

Призначення

Призначений для очищення авіаційного палива від механічного забруднення. Встановлюється у фільтри ТФ-10 (ТЗ-22), фільтр-сепаратор СТ-2500 тощо.

Також може використовуватись для очищення бензину і дизельного палива від механічних забруднень у складі фільтра Ф 35 та ін. Тонкість очищення 3...40 мкм. Початкова забрудненість палива не більша від допустимої за 12 класом чистоти ДСТУ 17216:2004. Для літнього дизпалива за температури, нижчої від мінус 15°С, параметри можуть не відповідати зазначеним у паспорті даним.

 

Таблиця 1.16

Технічні характеристики фільтроелемента ФЕ-I-149/348

Найменування параметра

Величина

Номінальна пропускна здатність, л/хв

170

Тонкість очищення, мкм

10...15

Маса, кг, не більш ніж

0,9

Напрям потоку

всередину

 

Фільтроелемент типу ФЕ-III

http://el2.zelcom.ru/avia/images/fe1.jpg

http://www.el2.zelcom.ru/azs/images/fe3.gif

а

б

Рис. 1.78. Фільтроелемент типу ФЕ-IІІ: а – загальний вигляд; б – напрям руху забрудненої рідини

Призначення

Призначений для очищення авіаційного палива від механічних забруднень. Встановлюється у фільтри ФГ-120, ФГН-120 та ін.

Також може використовуватись для очищення бензину і дизельного палива від механічних забруднень під час його видавання з бензоколонок у бензобаки транспортних засобів. ФЕ-III-96/60 встановлюється в бензоколонках "НАРА" ФЕ-III-96/90" – аналог елемента, встановленого в бензоколонках "Zaltc Cotten". Тонкість очищення 3...40 мкм. Початкова забрудненість палива не більша від допустимої за 11 класом чистоти ДСТУ 17216:2004.

 

Таблиця 1.17

Технічні характеристики фільтроелемента типу ФЕ-III

Найменування параметра

Типорозмір

ФЕ-III

96/60

96/90

Номінальна пропускна здатність, л/хв

50

70

Тонкість очищення, мкм

10…15

Висота, мм

60

90

Зовнішній діаметр, мм

36,5

50

Маса, кг, не більш ніж

0,3

0,4

Напрям потоку

Будь-який

 

Фільтроелемент коагулюючий типу ЕФК-150-15М

 

http://el2.zelcom.ru/avia/images/efkm.jpg

http://www.el2.zelcom.ru/azs/images/efk15015m.gif

Призначення

Призначений для очищення авіаційного палива від механічних забруднень й збільшення крапель вільної води. Встановлюється у фільтри ТЗ-60, СТ-500, СТ-2500, ФТВ-1500, ФЗА-3М.

Також може використовуватись для очищення бензину і дизельного палива від механічних забруднень й збільшення і відокремлення крапель вільної води. Встановлюється у фільтрі-водовіддільнику ФВ43 спільно з елементом сепаруючим ЕС-150А. Тонкість очищення 3...40 мкм. Початкова забрудненість палива не більша від допустимої за 11 класом чистоти ДСТУ 17216:2004

 

а

б

Рис. 1.79. Фільтроелемент типу ЕФК-150-15М: а – загальний вигляд;

б – напрям руху забрудненої рідини

 

 

 

Таблиця 1.18

Технічні характеристики фільтроелемента ЕФК-150-15М

Найменування параметра

Величина

Номінальна пропускна здатність, л/хв

150

Номінальна тонкість очищення, мкм

10.15

Розмір крапель води, зірваних із зовнішньої поверхні елемента, мм

0,6...5,0

Маса, кг, не більш ніж

2,2

Гранично допустимий тиск на вході, кг/см2

2,0

Напрям потоку

назовні

 

Фільтроелемент сітчастий типу ФЕ-С-II-81/120

 

http://www.el2.zelcom.ru/azs/images/fesII81120.gif

Призначення

Призначений для очищення бензину і дизельного палива від механічних забруднень під час видавання палива з бензоколонок в бензобаки транспортних засобів. Може застосовуватися замість імпортних штатних фільтроелементів у бензоколонках фірми "ADAST серії" 89 (Чехія) та ін. Початкова забрудненість палива не більша від допустимої за 11 класом чистоти ДСТУ 17216:2004.

 

Рис. 1.80. Принцип роботи сітчастого фільтроелемента

 

 

 

Таблиця 1.19

Технічні характеристики фільтроелемента ФЕ-С-II-81/120

Найменування параметра

Величина

Номінальна пропускна спроможність, л/хв

100

Тонкість очищення, мкм

70

Маса, кг, не більш ніж

0,15

Напрям потоку

назовні

 

Фільтроелемент сітчастий типу ФЕ-С-II-44/96

 

http://el2.zelcom.ru/avia/images/fes.jpg

http://www.el2.zelcom.ru/azs/images/fesII4496.gif

Призначення

Призначений для очищення авіапалива від механічних забруднень у складі фільтрів ФГН-30, ФГН-60, ФГН-120 та ін. Також може використовуватись для очищення бензину і дизельного палива від механічних забруднень під час видачі палива з бензоколонок у бензобаки транспортних засобів. Може застосовуватися замість імпортних штатних фільтроелементів у бензоколонках фірми "Dresser Waune" (Німеччина) та ін.

 

а

б

Рис. 1.81. Елемент сітчастий: а – загальний вигляд; б – напрям руху забрудненої рідини

Початкова забрудненість палива не більша від допустимої за 11 класом чистоти ДСТУ 17216:2004.

 

 

 

Таблиця 1.20

Технічні характеристики фільтроелемента ФЕ-С-II-44/96

Найменування параметра

Величина

Номінальна пропускна здатність, л/хв

90

Тонкість очищення, мкм

70

Маса, кг, не більш ніж

0,1

Напрям потоку

назовні

 

Елемент сепаруючий типу ЕС-150А

 

http://el2.zelcom.ru/avia/images/es.jpg

http://www.el2.zelcom.ru/azs/images/es150a.gif

Призначення

Призначені для остаточного відокремлення крапель вільної води з потоку авіаційного палива. Встановлюються у фільтри ФЗА-3М, ФТВ-1500, ТЗ-60, СТ-2500 та ін. разом з відповідними ЕФК.

Також можуть використовуватись у складі фільтра-водовіддільника ФВ 43. Застосовується спільно з елементом ЕФК-150-15М. Початкова забрудненість палива не більша допустимої за 12 класом чистоти ДСТУ 17216:2004.

 

а

б

Рис. 1.82. Елемент сепаруючий: а – загальний вигляд; б – напрям руху забрудненої рідини

 

 

 

Таблиця 1.21

Технічні характеристики фільтроелемента ЕС-150А

Найменування параметра

Величина

Номінальна пропускна здатність, л/хв

150

Тиск продавлювання першої краплі води, мм вод. ст.

140

Вміст вільної води на виході, % мас, не більше ніж

0,002–0,003

Маса, кг, не більше ніж

0,2

Напрям потоку

назовні

 

Пакет блоків ПБФВ-1200М

http://www.tdtoap.ru/oborydovanie/pic/pbfv-60(2).jpg

http://el2.zelcom.ru/avia/images/pbfv1200m.gif

Рис. 1.83. Загальний вигляд

пакету блоків

Рис. 1.84. Будова ПБФВ: 1 корпус фільтра; 2 прижимні защіпки;

3 формоутримувальна поверхня;

4 водовідокремлювальний

фільтроелемент; 5 кришка

Призначення

Призначений для очищення авіапалива від механічних забруднень і вільної води у складі фільтра-сепаратора СТ-500 (СТ-500-2М). Містить чотири фільтрувальні водовідокремлювальні блоки із елементами типу ЕФК-300-5М і ЕС-300А. Установлюючи пакет блоків у штатний корпус фільтра-сепаратора, нічого доробляти не потрібно.

 

Пакет блоків фільтрувальних водовідокремлювальних ПБФВ - 60/5 застосовується в складі корпусів СТ-500 і СТ-500.2М у стаціонарних і рухомих системах забезпечення паливом за температури навколишнього повітря від 233К (-50°С) до 323К (+50°С) і вологості повітря до 98%, у макрокліматичних районах з помірним і холодним кліматом (виконання УХЛ, категорія 1 за ГОСТ 15150).

Пакет блоків фільтрувальних водовідокремлювальних ПБФВ - 60/5 рекомендується встановлювати в технологічні лінії після попереднього очищення палива з номінальною тонкістю фільтрації не більш ніж 15 мкм, щоб збільшити ресурс роботи. Вхідні параметри палива: обводненість – не більше ніж 0,1% маси, забруднення – не більш ніж 0,05% маси. Пропускна здатність обмежується сумарною витратною характеристикою елементів  типу ЕФК - 5/21 і становить 84 куб. м/год, сумарна пропускна здатність по елементах, що сепарують, становить 180 куб. м/год, має дворазовий запас і не є визначальною.

 

Паливні фільтри SEPAR-2000

Топливные фильтры Separ

Рис. 1.85. Паливний фільтр SEPAR-2000

Рис. 1.86. Загальний вигляд паливного фільтра SEPAR-2000

сеп1

g3

Робота паливного фільтра

Джерело:  https://www.youtube.com/watch?v=mab6-QFBOYM

Призначення

Процес сепарації і фільтрації забезпечується новою запатентованою системою, яка різною мірою застосовується у всіх фільтрах, що мають, не зважаючи на компактну конструкцію, високу пропускну спроможність. СЕПАР-2000 вбудовується тільки у всмоктувальну магістраль паливопроводу, тобто між баком і підкачувальним насосом. Паливо потрапляє у фільтр через отвір впуску А або В, невикористаний отвір закривається заглушкою.

 

Будова та принцип роботи.

с2

Ступінь 1

Прямуючи вниз після впускання, потік палива інтенсивно закручується у внутрішньому шнеку пасивного циклона. Вода і бруд починають відокремлюватися під дією відцентрових сил.

с2

Ступінь 2

Обертаючись, паливо досягає секції відстійника, де краплі води і важкі тверді частинки спочатку відкидаються на стінки відстійника, потім збираються і осідають на дні.

с2

Ступінь 3

Потік прямує вгору, де знову закручується вже на зовнішніх шнеках циклону. Завдяки різній довжині шнеків і подвійній повній зміні напряму руху, маленькі краплі води і найдрібніші тверді частинки видаляються. Ці забруднення, збираючись у більші, опускаються на дно відстійника. Отже, вже на цій стадії з палива віддаляється переважна частина води і бруду.

с2

Ступінь 4

Безпосередньо під фільтрувальним елементом живий перетин потоку палива значно збільшується, унаслідок чого наступає відносне заспокоєння потоку. Це також сприяє подальшому випаданню найдрібніших складових води і твердих частинок. Процес попереднього очищення видаляє переважну частину води і твердих частинок бруду у відстійнику і тим самим значно збільшує термін експлуатації фільтрувального елемента.

с2

Ступінь 5

Остаточна фільтрація твердих частинок і води, що залишаються в паливі, проводиться фільтрувальним елементом, виготовленим зі спеціального матеріалу, з різною величиною чарунок. Очищене паливо виходить з фільтра через вихідний отвір С або D (невикористаний отвір закривається заглушкою).

 

image022

Основні характеристики

 

 

Клас сепараторів СЕПАР 2000 включає моделі фільтрів, розрахованих на різну пропускну спроможність (швидкість протікання палива) – від 1 до 260 літрів за хвилину. Отже, сепаратори можуть встановлюватися на двигуни потужністю від 5 до 10000 кВт; малі габарити, різні варіанти підключення (по два впускних і випускних отвори), простота установлення; високий ступінь очищення від води, що міститься в паливі (проведений RTUV тест показав повну відсутність води у відфільтрованому паливі); завдяки можливості періодичного промивання сепаратора збільшений термін експлуатації змінного елемента; СЕПАР 2000 захищає паливний насос і форсунки/жиклери, а також клапани і поршні. СЕПАР 2000 обслуговувати просто.

 

Фільтрувальні картриджі фірми “Facet International

 

Призначення

 

Фільтрувальні картриджі використовуються всюди, де треба видаляти тверді частинки з рідин або газу. Всі вони мають внутрішній діаметр 3 дюйми, але відрізняються довжиною. Ступінь фільтрації варіюється від 0,5 до 750 мікрон.

 

 

 

image006

Коагулюючі картриджі

Компанія "Facet International" виробляє різноманітні коагулюючі картриджі. Стандартні картриджі призначені для утримання всередині них твердих частинок і видалення надтонких твердих частинок з рідини. Картриджі доступні в різних довжинах.

Найпоширеніша серія коагулюючих картриджів – СА. Картриджі серії видаляють надтонкі тверді частинки і поліпшують якість виділення води з палива. Картриджі серії СА 3 повністю відповідають останній редакції АРІ 1581, групи I і II, класів А, В і С. Картриджі серії СА 9 призначені для високопродуктивного застосування і відповідають редакції АРІ 1581, групи I і II, класів В і С. Картриджі серії САА виконані відповідно до редакції АРІ 1581, групи I і II, класу Д.

image012

Сепаруючі картриджі

Крім коагулюючих картриджів, компанія "Facet International" виробляє сепаруючі картриджі, виконані з гофрованого паперу, тефлону або синтетичних матеріалів. Ці картриджі працюють як бар'єр другої стадії для води в двостадійній сепаруючій системі і, додатково, як фінальний фільтр. Спеціальний дизайн центральної трубки забезпечує збалансоване відходження радіального потоку палива через картридж. Всі металеві компоненти стійкі до корозії.

image011

Картриджі-монітори

Монітори виготовлені з матеріалів, що абсорбують воду, їхні центральні трубки покриті шаром, що фільтрує надтонкі частинки. Монітори виконують відразу три різні завдання: вони абсорбують вільну і емульговану воду, видаляють надтонкі частинки, навіть за наявності поверхнево-активних речовин і присадок, а також перекривають потік у разі перевищення максимального рівня води.

 

Газові фільтри

http://sofya3.com.ua/production/gasproviding/images/FM_FGM_web.jpg

image072_upscayl_4x_realesrgan-x4plus

Рис. 1.87. Загальний вигляд сітчастого фільтра

Рис. 1.88. Загальний вигляд касетного фільтра

Призначення

Призначення. Газові фільтри призначені для вловлювання "бруду" – пилу, піску, окалин від зварювання тощо. Ці механічні частинки можуть згубно позначитися на роботі як приладів обліку витрат газу, так і газоспоживчого і газо-регулювального устаткування.

 

Будова та принцип роботи. Фільтри регуляторів тиску газу. Такий фільтр служить для очищення газу від механічних частинок і розташовується перед регулятором тиску. Зі зменшенням твердих частинок у газі підвищується щільність запірних пристроїв регулятора тиску і, отже, зменшується знос ущільнювальних поверхонь.

 

Найпопулярніші сітчасті, касетні волосяні і вісцинові фільтри.

 

image022

Сітчасті фільтри

Сітчасті литі фільтри типу ФС застосовують у шафових газорегуляторних пунктах і газорегуляторних установках, якщо витрата газу невелика. Як фільтрувальний елемент використовується одношарова плетена металева сітка. У чавунному корпусі сітчастого газового фільтра розташована обойма, що складається з дротяного каркаса і обтягує обойму дрібночарункової сітки, обойма притискається до виступів корпусу ковпаком. Коли газ із вхідного патрубка сітчастого фільтра надходить усередину обойми, тверді частинки на сітці затримуються і зсипаються вниз. Пройшовши через сітку, вже очищений газ потрапляє у вихідний патрубок газового фільтра і з нього прямує до основного устаткування.

image022

Касетні фільтри

Касетні волосяні фільтри типу ФВ (чавунні) призначені для використання в стаціонарних і шафових газорегуляторних пунктах, де витрата газу становить до 9000 м3/год. Корпус чавунного касетного фільтра має кільцевий паз, де міститься касета. Її торцеві частини затягнуті дротяними сітками. Простір між цими сітками набивається капроновою ниткою (або кінським волосом), просоченою вісциновим маслом. Газ очищається, коли проходить безпосередньо через це набивання. За касетою розташовані грати. Вони оберігають задню стінку від розривання і винесення фільтрувального матеріалу. Зверху корпус перекритий кришкою. Такі касетні фільтри використовують для стаціонарних газорегуляторних пунктів з витратою газу до 100 000 м3/год.

image022

Вісцинові фільтри

Вісцинові фільтри з кільцями Рашига застосовують у газорегуляторних пунктах, де вихідний тиск не більший, ніж 1,2 МПа. У корпусі вісцинового фільтра є дві сітки, між якими розміщено дрібні кільця Рашига, змочені вісциновим маслом. Газовий фільтр заповнюють і розвантажують кільцями через спеціальні люки. На вхідному патрубкові укріплений відбійний лист для відокремлення найбільших твердих частинок і для більш рівномірного розподілу потоку газу за всією площею газового фільтра.

 

Комплекс ультразвукового очищення авіаційних фільтрів

image080_upscayl_4x_realesrgan-x4plus

Рис. 1.89. Загальний вигляд комплексу ультразвукового очищення

Призначення

Призначений для повного очищення будь-яких сітчастих фільтроелементів і фільтропакетів паливних, гідравлічних, пневмосистем літальних апаратів, а також для очищення і знежирення різних деталей від операційних, експлуатаційних і технологічних забруднень водними розчинами технічних мийних засобів в умовах авіаремонтних і авіаційних заводів, авіаційних технічних баз, промислових підприємств.

 

Сфера застосування – заводи цивільної авіації, авіаційні технічні бази, аеропорти тощо. Якісний ефект очищення досягається за рахунок утворення в рідині ультразвукової кавітації - імпульсів тиску, що виникають при схлопуванні кавітаційних бульбашок, дії мікропотоків і мікроперебігу кавітуючого мийного розчину в ультразвуковому полі на поверхню і внутрішні порожнини оброблюваних виробів.

 

гід

g3

Ультразвукове очищення фільтра

Джерело:  https://www.youtube.com/watch?v=0QLWVfxbzas

 

Таблиця 1.22

Технічні характеристики

Параметр

Значення

Вихідна потужність однієї ванни, В*А

не менш ніж 1,5

Місткість робочих ванн, л

50

Споживана електрична потужність У*А не більше ніж

19000

Габарити робочих ванн, мм

360×600×200

Площа, займана комплексом, м2

не більш 17,3

 

image057

Технологічна схема процесу очищення:

– ультразвукове очищення водним розчином ТМС;

– ультразвукове очищення проточною (водопровідною) водою;

– споліскування дистильованою водою (або розчином трилону Б);

– сушіння.

Переваги:

– закінчений цикл очищення;

– наявність системи рециркуляції мийних розчинів по замкнутому контуру;

– наявність спеціальних пристроїв обертання фільтрів;

– наявність пристроїв для збирання олив, жирів, паст тощо, які запобігають забрудненню каналізаційних систем;

– компактність, зручність в експлуатації.

 

vopros.gif

Питання для самоконтролю

1. Призначення, загальна будова та принцип роботи нерозбірних паливних фільтрів.

2. Призначення, загальна будова та принцип роботи прямострумних паливних фільтрів.

3. Призначення, загальна будова, принцип роботи та технічні характеристики приймальних паливних фільтрів.

4. Призначення, загальна будова, принцип роботи та технічні характеристики фільтрів під час видачі палива.

5. Призначення, загальна будова, принцип роботи та технічні характеристики фільтрів коагулюючого типу.

6. Призначення, загальна будова, принцип роботи та технічні характеристики сітчастих паливних фільтрів.

7. Призначення, загальна будова, принцип роботи та технічні характеристики паливних фільтрів-сепараторів.

8. Призначення, загальна будова, принцип роботи та технічні характеристики паливних фільтрів картриджного типу.

9. Призначення, загальна будова та принцип роботи газових паливних фільтрів.

10. Призначення, загальна будова та принцип роботи комплексу ультразвукового очищення паливних фільтрів.


Попередня тема

На початок

Наступна тема