|
ЕКСПЛУАТАЦІЯ ЕЛЕКТРОУСТАТКУВАННЯ ЕЛЕКТРИЧНИХ
СТАНЦІЙ ТА ЕЛЕКТРИЧНИХ МЕРЕЖ Електронний посібник |
|||||||||||||||
|
РОЗДІЛ 7 ЕКСПЛУАТАЦІЯ ВТОРИННИХ ПРИСТРОЇВ |
|||||||||||||||
7.1. ЩИТИ КЕРУВАННЯ І ВТОРИННІ ПРИСТРОЇ 7.2. ОБСЛУГОВУВАННЯ
ПРИСТРОЇВ РЕЛЕЙНОГО ЗАХИСТУ, ЕЛЕКТРОАВТОМАТИКИ І ВИМІРЮВАЛЬНИХ ПРИЛАДІВ 7.3. ТЕХНІЧНА І ОПЕРАТИВНА ДОКУМЕНТАЦІЯ 7.4. АКУМУЛЯТОРНІ БАТАРЕЇ ТА ЇХ ОБСЛУГОВУВАННЯ
7.1. ЩИТИ КЕРУВАННЯ І ВТОРИННІ ПРИСТРОЇ Для управління і контролю за роботою
устаткування на станціях і підстанціях споруджуються щити керування:
головні і місцеві. На
щитах керування зосереджуються апарати дистанційного керування вимикачами і
роз’єднувачами, апарати регулювання режиму роботи генераторів і синхронних
компенсаторів, контрольно-вимірювальні і сигнальні прилади, пристрої аварійної
сигналізації, засоби зв’язку. На головних щитах управління (ГЩК) станцій
розташовують також прилади, які контролюють основні параметри теплової
частини станції (тиск, температуру, витрату гострої пари). Звичайно ГЩК є
основним робочим місцем начальника зміни станції і начальника зміни
електроцеху. На
теплових станціях блочного типу крім ГЩК в безпосередній близькості від
турбогенераторів споруджуються блочні щити управління (БЩУ), де розміщують
технічні засоби контролю і управління одним або двома агрегатами. На ГЕС
управління електроустаткування виконується з ГЩК або з агрегатних щитів, що
знаходяться в машинному залі. У
приміщеннях щитів управління електростанцій і підстанцій або поряд з ними в
окремих приміщеннях розміщують панелі пристроїв релейного захисту і
автоматики, реєструючі прилади, осцилографи. Всі апарати управління
сигналізації і регулювання, прилади електровимірювань, реле захисту і
автоматики відносять до вторинних пристроїв. Контрольно-вимірювальну
інформацію про режими роботи первинних ланцюгів вторинні пристрої одержують
від вимірювальних трансформаторів струму і напруги, вторинні обмотки яких
з’єднуються з вторинними пристроями контрольними кабелями. Таким чином,
контрольні кабелі відносяться до вторинних кіл. Панелі
щитів управління і релейних щитів забезпечуються написами, вказуючими
призначення вторинного пристрою і його диспетчерське найменування.
Встановлені на панелях апарати маркуються відповідно до виконавчих схем. На
сигнальних реле, випробувальних блоках, на відключаючих і перемикаючих
пристроях для зручності їх обслуговування оперативним персоналом також наносяться відповідні написи. Під час обслуговування вторинних пристроїв
дотримуються наступних правил: •► всі вмонтовані вторинні пристрої перед
вмиканням в роботу налагоджують і випробовують підвищеною напругою; •► ізоляція
щодо землі електричнозв’язаних вторинних кіл має
витримувати напругу 1 000 В змінного струму упродовж 1 хв. У подальші періоди
експлуатації випробування повторюються; •► вторинні
пристрої, апарати і з’єднуючі їх кола піддають систематичному профілактичному
контролю і відновленню; •► прилади,
що знаходяться в експлуатації, реле захисту і автоматики мають бути закриті і
опломбовані. Розкривати їх дозволяється тільки працівникам місцевої служби
релейного захисту, автоматики і вимірювань, окрім реле, характеристику яких
оперативний персонал змінює залежно від режиму роботи устаткування і схеми
первинних з’єднань; •► персонал
разом з черговим персоналом регулярно оглядає панелі, пульти, вторинні
пристрої і їх кола. При цьому апаратура і панелі очищають від пороху і
забруднень. 7.2. ОБСЛУГОВУВАННЯ ПРИСТРОЇВ РЕЛЕЙНОГО ЗАХИСТУ,
ЕЛЕКТРОАВТОМАТИКИ І ВИМІРЮВАЛЬНИХ ПРИЛАДІВ Справність
і готовність до роботи всіх експлуатованих на станціях і підстанціях
пристроїв релейного захисту (рис. 7.3), електроавтоматики, вимірювальних приладів і вторинних кіл підтримується
шляхом періодичного обслуговування.
Обслуговування включає: •► профілактичний
контроль – перевіряється працездатність вторинних пристроїв; •► профілактичне відновлення – усуваються природне
зношення і старіння окремих елементів вторинних пристроїв, які можуть
поступово призвести до виникнення відмов ; •► випробування
– перевіряється працездатність якнайменш надійних елементів вторинних
пристроїв (реле часу, електромагнітів приводів комутаційних апаратів); •► позачергові
– проводяться при змінах схем і реконструкціях вторинних пристроїв, і післяаварійні перевірки – призначаються у випадках
відмови або неправильної роботи вторинних пристроїв під час порушень
нормальних режимів роботи первинних кіл. Періодичність
профілактичних відновлень вторинних пристроїв від 3 до 8 років. Для
обслуговування вимкнення пристроїв релейного захисту і електроавтоматики
оформляється заявкою і виконується з дозволу вищого оперативного персоналу.
Залежно від характеру робіт черговий послідовно виконує всі ті операції, які
були передбачені заявкою і готує робоче місце. Після
цього черговий проводить інструктаж і допускає до роботи. Роботи у вторинних
пристроях виконуються по виконавчих схемах з нанесеними маркуванням дротів,
затискачів, кабелів. Працюючим не дозволяється відволікатися на інші види
робіт до закінчення робіт на відключеному для профілактики пристрої. Під час
виконання роботи, змінах характеристики реле і готовності вторинного пристрою
до включення в роботу записується в спеціальному журналі, і проводиться
інструктаж оперативного персоналу. Ознайомившись
із записом в журналі, черговий оглядає робоче місце, звертаючи увагу на
відсутність від’єднаних і неізольованих дротів, положення рубильників, кришок
випробувальних блоків, відключаючих пристроїв, сигнальних реле і ін. За
відсутності будь-яких зауважень і ненормальностей
вторинний пристрій включається в роботу. 7.3. ТЕХНІЧНА І ОПЕРАТИВНА ДОКУМЕНТАЦІЯ На
всіх електростанціях і підприємствах електричних мереж є наступна основна
документація: •► технічний паспорт всього енергооб’єкта із старанними кресленнями устаткування і
схемами первинних і вторинних електричних з’єднань; •► технічні паспорти встановленого
устаткування; •► інструкції щодо обслуговування
устаткування і посадові інструкції по кожному робочому місцю; •► оперативна документація. Технічний
паспорт складається окремо по кожному виду основного і допоміжного устаткування.
Він містить параметри і технічні характеристики цього устаткування. У
процесі експлуатації в паспорт записуються результати поточного і
капітального ремонтів, випробувань і перевірок. Ці відомості разом з
висновком, вказуючим на справність і придатність устаткування до подальшої
експлуатації вносять упаспорт безпосередньо після
проведення ремонтних і профілактичних робіт. Записи підтверджуються актами і
протоколами випробувань. •► посадові; •► з
експлуатації устаткування і вторинних пристроїв; •► з
виконання оперативних перемикань і ліквідації аварій; •► з
гасіння пожежі та ін. Ними
забезпечуються всі робочі місця на станціях, підстанціях, диспетчерських
пунктах. У посадових інструкціях (положеннях) висловлюються вимоги до персоналу,
що займає певне робоче місце, вказуються його обов’язки, підлеглість і
відповідальність. В
інструкціях із експлуатації устаткування і вторинних пристроїв вказується порядок пуску, зупинки і
обслуговування устаткування, порядок допуску до ремонтних робіт, порядок
операцій з пристроями релейного захисту і автоматики. В
інструкціях по перемиканнях і ліквідації аварій на станціях і підстанціях проводиться
послідовність дій оперативного персоналу з комутаційними апаратами в
нормальному і аварійному режимах при змінах схем електричних з’єднань і
відділенні вогнищ аварій.
Оперативну
документацію веде черговий персонал станцій і підстанцій диспетчери
підприємств електромереж і персонал. До неї належить наступна документація: •► оперативний журнал – для запису в хронологічному порядку
оперативних розпоряджень і повідомлень про їх виконання. У ньому фіксуються
операції з комутаційними апаратами та пристроями захисту і автоматики;
операції із накладання і зняття заземлень; відомості про порушення режимів
роботи устаткування. За відсутності спеціального журналу допуску ремонтних
бригад в оперативний журнал записується час початку і закінчення роботи
ремонтним і експлуатаційним персоналом; •► журнал дефектів і неполадок устаткування – для запису знайдених дефектів, усунення
яких є обов’язковим; •► журнал релейного захисту, автоматики і
телемеханіки – для
запису результатів профілактичного контролю і відновлення, випробувань і
перевірок вторинних пристроїв; карти уставок релейного захисту автоматики –
для запису уставок, виконаних на реле захисту і автоматики; •► журнал розпоряджень – для запису керівним персоналом
розпоряджень і вказівок, що мають тривалий термін дії; •► оперативна схема первинних з’єднань – для контролю положень комутаційних
апаратів; •► добові відомості режиму роботи устаткування – для періодичних записів показів
контрольно-вимірювальних приладів на щитах управління. Перерахована
оперативна документація надає можливість оперативному персоналу стежити за
станом схеми електричних з’єднань, режимом роботи устаткування і вести облік
ремонтних і експлуатаційних робіт. 7.4. АКУМУЛЯТОРНІ БАТАРЕЇ ТА ЇХ ОБСЛУГОВУВАННЯ
На
станціях і підстанціях
застосовуються головним чином свинцево-кислотні акумулятори у
відкритих скляних посудинах, а акумулятори великої ємності – в дерев’яних
баках, викладених всередині свинцем.
Акумуляторні
пластини різної полярності, що знаходяться в одній посудині, відділяються
одна від одної сепаратором з вініпласту. Посудини заповнюються електролітом
(водним розчином чистої сірчаної кислоти). Позитивні пластини
виконуються з чистого свинцю і мають сильнорозвинену
поверхню. Негативні пластини виготовляються з металевого свинцю, але
мають коробчасту форму. У процесі формування на негативних
пластинах утворюється губчастий свинець.
Разом
з акумуляторами С (СК) вітчизняні заводи випускають акумулятори типу СН. Вони
мають намазні пластини, сепаратори із скловойлока, вініпласту і міпори
(мінпласту), скляні посудини з ущільненими кришками. Акумулятори СН
компактні, мають менші розміри і масу, не вимагають частого доливання
електроліту. Проте ємність їх невелика. Вони виготовляються чотирнадцяти
типорозмірів. В
експлуатації ємність акумулятора залежить від концентрації і температури
електроліту, від режиму розряду. Із зростанням густини електроліту ємність акумулятора
зростає. Підвищення температури електроліту також призводить до зростання
ємності, що пояснюється зниженням в’язкості і посиленням дифузії свіжого
електроліту в пори пластин. Але з підвищенням температури збільшуються
саморозряд акумулятора. Саморозряд
акумулятора це – втрата ним запасеної хімічної енергії унаслідок паразитних хімічних
і електрохімічних реакцій в пластинах. Ці реакції відбуваються як в працюючих, так і у
відключених від мережі акумуляторах. За нормального саморозряду нова батарея
втрачає упротдовж доби не менше 0,3% своєї ємності.
З часом саморозряд зростає. Найчастіше причиною підвищеного саморозряду є
присутність в електроліті домішок заліза, хлору, міді та інших елементів.
Практично неможливо отримати електроліт, вільний від домішок. Режими роботи і обслуговування акумуляторів Акумуляторні батареї мають експлуатуватися в режимі
постійного підзаряду. Сутність цього режиму полягає у тому, що
повністю
заряджена батарея включається паралельно з підзарядним пристроєм, який живить
навантаження і в той же час заряджає малим струмом батарею, компенсуючи її
саморозряд. У разі аварії на стороні змінного струму або зупинки з будь-якої
причини зарядного агрегату батарея приймає на себе все навантаження мережі
постійного струму. Після ліквідації аварії батарея заряджається від зарядного
агрегату і переводиться на роботу в режимі постійного підзаряду. Для
заряду і підзаряду крупних акумуляторних батарей застосовуються
двигуни-генератори, що складаються з трифазних синхронних електродвигунів і
генераторів постійного струму з паралельним збудженням. Генератори,
призначені для підзаряду, мають автоматичні регулятори напруги, що
підтримують задану напругу на шинах з точністю до 1%. Обслуговування
двигунів-генераторів полягає в підтримці правильних режимів їх роботи:
спостереження за температурою щіток, колектора та
інших частин, змащення елементів, що труться, і утримання їх в чистоті. Під
час огляду акумуляторної батареї перевіряється цілість посудин і рівень
електроліту в них, правильність положення покривних стекол, відсутність
викривлення пластин і їх колір, рівень і характер шламу, вимірюється густина і температура
електроліту, напруга контрольних елементів, перевіряється справність
елементного комутатора, вентиляції і опалювання ( у зимовий час)
акумуляторного приміщення. Результати огляду заносять в журнал.
Періодичність огляду установлюється місцевою інструкцією. Основними несправностями акумуляторів є: •► ненормальна сульфітація пластин; •► КЗ між пластинами; •► викривлення позитивних і негативних
пластин; •► несправність сепарації; •► зростання позитивних і ущільнення
активної маси негативних пластин; •► надмірне утворення шламу; •► ненормальний саморозряд; •► забруднення електроліту і пониження
його густини; •► теча електроліту унаслідок пошкодження
посудини. Питання для самоконтролю 1. Проаналізуйте призначення щитів керування. 2. Яких правил необхідно дотримуватися при обслуговуванні вторинних
пристроїв? 3. Що включає в себе обслуговування пристроїв релейного захисту? 4. Проаналізуйте види інструкцій, якими користуються при експлуатації
електроустаткування. 5. Обґрунтуйте призначення технічної і оперативної документації. 6. Проаналізуйте призначення і принцип роботи акумуляторної батареї. 7. Що називають саморозрядом акумулятора? 8. Проаналізуйте
обслуговування і режими роботи акумуляторних батарей. |
||||||||||||||||