1.1.1. Поняття єдиної транспортної системи України, її значення.
Завдання транспортної системи України
Транспорт відіграє важливу роль у життєзабезпеченні
людей, поєднуючи виробництво продукції з її споживачем, зв'язуючи регіони
України між собою, а також з іншими державами, у зміцненні обороноздатності
країни (рис. 1.1).
Кожен вид транспорту– це складний комплекс пристроїв, споруд, машин і механізмів.
Все більше уваги приділяється
питанням удосконалення системи взаємодії кожного окремого виду транспорту з
відправниками вантажу і вантажоодержувачами. Визначальним для фінансового
благополуччя кожного виду транспорту є виконання основної вимоги –
забезпечення своєчасного, якісного і повного задоволення потреб підприємств,
організацій і населення в перевезеннях; залучення додаткового обсягу
перевезень вантажів і пасажирів. Саме в конкурентній боротьбі, що
розвивається, формується сьогодні транспортна система країни.
Рис. 1.1. Роль транспорту у
національній економіці і формуванні
світового господарства
Транспортний процес перевезення
вантажів складається з підготовки вантажів до перевезення, подачі рухомого
складу, навантаження вантажу, оформлення провізних документів, переміщування,
вивантаження і доставки вантажоодержувачу.
·транспорт загального користування (залізничний, морський, річковий, автомобільний і авіаційний, а також міський електротранспорт, зокрема метрополітен);
·промисловий залізничний транспорт;
·відомчий транспорт;
·трубопровідний транспорт;
·шляхи сполучення загального користування.
Рис. 1.2. Види транспорту, що входять до
Єдиної транспортної системи
Рис. 1.3. Вид
транспорту
Рис. 1.4. Види
транспорту
Рис. 1.5. Структура
транспортної системи України
Перегляд відео:
Види транспорту
https://youtu.be/OI2u-rPShj4
Наземний транспорт
https://youtu.be/YGNhd36PFZ0
Єдина транспортна система відповідає
вимогам суспільного виробництва та національної безпеки, має розгалужену
інфраструктуру для надання всього комплексу транспортних послуг, у тому числі
для складування і технологічної підготовки вантажів до транспортування,
забезпечення зовнішньоекономічних зв'язків України.
1.1.2. Характеристика
окремих видів транспорту України
До складу залізничного транспортувходять підприємства залізничного транспорту,
що здійснюють перевезення пасажирів і вантажів, рухомий склад залізничного
транспорту, залізничні шляхи сполучення, а також промислові, будівельні,
торговельні та постачальницькі підприємства, навчальні заклади, технічні
школи, дитячі дошкільні заклади, заклади охорони здоров'я, фізичної культури
та спорту, культури, науково-дослідні, проєктно-конструкторські організації,
підприємства промислового залізничного транспорту та інші підприємства,
установи та організації незалежно від форм власності, що забезпечують його
діяльність і розвиток (рис. 1.6, 1.7).
Рис. 1.6. Залізничний
транспорт
Рис. 1.7. Переваги та
недоліки залізничного транспорту
Перегляд відео:
Залізниця –
найбезпечніший вид транспорту
https://youtu.be/MeG7c-vC_zY
Першим електричним
трамваєм світ завдячує українцеві
https://www.youtube.com/watch?v=YGe2kkOfQ18
До складу морського транспортувходять підприємства морського транспорту, що
здійснюють перевезення пасажирів і вантажів, порти та пристані, судна,
судноремонтні заводи, морські шляхи сполучення, а також підприємства зв'язку,
промислові, торговельні, будівельні й постачальницькі підприємства, навчальні
заклади, заклади охорони здоров'я, фізичної культури, науково-дослідні,
проєктно-конструкторські організації та інші підприємства, установи та
організації незалежно від форм власності, що забезпечують роботу морського транспорту
(рис. 1.8).
Рис. 1.8. Морський
транспорт
До складу річкового транспортувходять підприємства річкового транспорту, що
здійснюють перевезення пасажирів і вантажів, порти і пристані, судна,
суднобудівно-судноремонтні заводи, ремонтно-експлуатаційні бази, підприємства
шляхового господарства, а також підприємства зв'язку, промислові,
торговельні, будівельні та постачальницькі підприємства, навчальні заклади,
заклади охорони здоров'я, фізичної культури та спорту, культури,
проєктно-конструкторські організації та інші підприємства, установи і
організації незалежно від форм власності, що забезпечують роботу річкового транспорту
(рис. 1.9).
Рис. 1.9. Переваги та
недоліки водного транспорту
До складу автомобільного транспортувходять підприємства автомобільного транспорту,
що здійснюють перевезення пасажирів і вантажів, авторемонтні і шиноремонтні підприємства,
рухомий склад автомобільного транспорту, транспортно-експедиційні
підприємства, а також автовокзали і автостанції, навчальні заклади,
ремонтно-будівельні організації та соціально-побутові заклади, інші
підприємства, установи та організації незалежно від форм власності, що
забезпечують роботу автомобільного транспорту (рис. 1.10, 1.11).
Рис. 1.10.
Автомобільний транспорт
Рис. 1.11. Переваги
та недоліки автомобільного транспорту
Перегляд відео:
Прогулянки містом
https://youtu.be/zNR-D3NtXnU
Розробник
українського суперболіда випередив час
https://www.youtube.com/watch?v=fOK5Xk9CINI
До складуавіаційного транспортувходять
підприємства повітряного транспорту, що здійснюють перевезення пасажирів і
вантажів, аерофотозйомки, сільськогосподарські роботи, а також аеропорти,
аеродроми, аероклуби, транспортні засоби, системи управління повітряним
рухом, навчальні заклади, ремонтні заводи цивільної авіації та інші
підприємства, установи та організації незалежно від форм власності, що
забезпечують роботу авіаційного транспорту (рис. 1.12, 1.13).
Рис. 1.12. Повітряний
транспорт
Рис. 1.13. Переваги
та недоліки повітряного транспорту
Перегляд відео:
Ігор Сікорський:
конструкторське бюро у курнику
та щасливий капелюх
https://www.youtube.com/watch?v=V3UIDPWxixc
До складуміського електротранспортувходять підприємства міського
електротранспорту, що здійснюють перевезення пасажирів та вантажів, рухомий
склад, трамвайні і тролейбусні лінії, ремонтно-експлуатаційні депо, службові
приміщення, фунікулери, канатні дороги, ескалатори, заводи з ремонту рухомого
складу і виготовлення запасних частин, споруди енергетичного господарства та
зв'язку, промислові, ремонтно-будівельні, торговельні та постачальницькі
організації, навчальні заклади, науково-дослідні та проєктно-конструкторські
установи, заклади охорони здоров'я, відпочинку, фізичної культури і спорту та
інші культурно-побутові заклади і підприємства, установи та організації
незалежно від форм власності, що забезпечують роботу міського
електротранспорту (рис. 1.14).
Рис. 1.14. Міський
електротранспорт
Перегляд відео:
Історія протяжністю у
47 років: як у Рівному з'явились тролейбуси
https://youtu.be/HZ68kPvVqYg
До складу відомчого транспортувходять транспортні засоби підприємств, установ
та організацій. Підприємства та організації, які мають відомчий транспорт,
мають забезпечувати його розвиток і утримання на рівні, що відповідає вимогам
безпеки під час надання транспортних послуг.
Відносини підприємств, що мають
відомчий транспорт, з підприємствами, установами, організаціями та
громадянами, яким вони надають транспортні послуги, та підприємствами
транспорту загального користування регулюються кодексами (статутами) окремих
видів транспорту.
Перегляд відео:
Трамвай насправді
винайшов українець. Історія забутого творця
https://youtu.be/d3oT8lykgZ4
Міський транспорт
https://youtu.be/HLXRFPMFwM4
Відносини в галузі трубопроводного транспортурегулюються Законом України «Про трубопровідний
транспорт» (рис. 1.15−1.17.).
Рис. 1.15.
Трубопровідний транспорт
Рис. 1.16.
Трубопровідний транспорт
Рис. 1.17. Переваги
та недоліки трубопровідного транспорту
Перегляд відео:
Автомобільний і
трубопровідний транспорт
https://youtu.be/WV4ZM0XIMus
Транспорт в економіці
країни й світу. Види транспорту
https://youtu.be/ou4Nhw25Nsk
Роль транспорту (в цілому) для Української держави
неможливо недооцінювати і це ми спостерігаємо на відповідних
макропоказниках:
1.Економічний.Так, загальновідомо що транспорт забезпечує кровообіг економіки
держави. Він значною мірою визначає чіткість виробничого кооперування,
ефективність господарських зв’язків поміж регіонами, областями,
територіально-виробничими комплексами, забезпечуючи об’єднання їх в єдиний
народногосподарський комплекс.
2.Політичний. Тому, що саме транспорт наближує місто до
села, багато в чому обумовлює нашу участь у міжнародному розподілі праці,
визначає стан нашої обороноздатності та національної безпеки.
3.Психологічний.Як відомо, послугами транспорту щоденно користуються мільйони наших
громадян, отже якість роботи транспорту впливає на психологічну атмосферу значних
мас населення і на трудовий настрій українського народу в цілому.
Для найоптимальнішого з’ясування
властивостей єдиної транспортної системи України вважається необхідним
дослідити і дати характеристику її складових елементів.
1.1.3. Роль спеціалізованого автомобільного
транспорту в єдиній транспортній системі України
·транспортний (загального користування або
універсальний), який виконує перевезення вантажів (бортові автомобілі);
·спеціалізований– це автомобілі, причепи та напівпричепи транспортного
призначення, кузови яких спеціально пристосовані для перевезення одного
певного або декількох однорідних вантажів, а також обладнані засобами для
прискорення процесу виконання навантажувально-розвантажувальних робіт
(рис.1.18);
·спеціальний, який призначений для різних спеціальних транспортних робіт
(санітарних, пожежних), які виконуються за допомогою встановленого на ньому
обладнання (рис. 1.19).
Перегляд відео:
Спеціальний транспорт
https://youtu.be/LhS7ZzYANYU
Спецтехніка для дітей
українською
https://youtu.be/_qkbTLHW_3U
Рис. 1.18. Приклади спеціалізованого рухомого складу
автомобільного транспорту
Рис. 1.19. Приклади спеціального рухомого складу
автомобільного транспорту
Основні переваги спеціалізованого рухомого складу
(далі − СРС)перед
рухомим складом загальнотранспортного призначення:
Øможливість значно збільшити
коефіцієнт використання вантажо-підйомності транспортних засобів під час
перевезення широкої номенклатури народногосподарських вантажів;
Øнайбільш повне використання
провізних спроможностей автомобілів відповідно до конкретних умов
експлуатації;
Øздешевлення перевезень і
прискорення темпів виробництва будівельних і промислових підприємств;
Øможливість перевозити
народногосподарські вантажі з максимальним задоволенням вимог на їхнє
транспортування, включаючи забезпечення збереження їх властивостей, у
результаті чого зводяться до мінімуму втрати вантажів, зберігаються значні
матеріальні цінності;
Øнайефективніше використання
засобів механізації вантажно-розвантажувальних робіт у відправників вантажу
і вантажоодержувачів;
Øскорочення часу простою під
навантаженням і розвантаженням;
Øможливість перевозити всю
номенклатуру народногосподарських вантажів з максимальним задоволенням вимог ДСТУ і правил дорожнього руху;
Øпідвищення культури обслуговування
організацій, підприємств і населення.
ВикористанняСРС має і свої негативні
сторони:
Øвелика первісна вартість спеціалізованих ДТЗ у порівнянні з
базовими моделями (з кузовом бортова платформа);
Øзниження в деяких випадках вантажопідйомності в порівнянні з
базовими моделями;
Øпідвищення трудомісткості обслуговування (очищення і мийка
цистерн, санобробка фургонів тощо);
Øу низці випадків ускладнене використання зворотних порожніх
пробігів, а іноді повна відсутність такої можливості (автоцистерни,
хлібовози, панелевози та ін.).
Однак переваги СРС АТ і
одержуваний від його впровадження народногосподарський економічний ефект
перекривають витрати, що йдуть на його створення й експлуатацію. Основною
класифікаційною ознакою спеціалізованих автомобілів є тип кузова. Саме в типі кузова виявляється
в першу чергу спеціалізація СРС, призначеного для перевезення вантажів
визначеної номенклатури.
Спеціалізація рухомого складу автомобільного
транспорту здійснюється такими методами:
·установкою спеціалізованих кузовів і додаткового устаткування на шасі
базових автомобілів;
·установкою кузовів на спеціальні шасі (самоскиди та ін.);
·створенням несучих систем для підвищення вантажопідйомності (фургони, рефрижератори, цистерни й ін.);
·створенням вузькоспеціалізованих конструкцій (кар'єрні самоскиди й
ін.).
Основними напрямками удосконалювання конструкції
спеціалізованих автомобілів і автопоїздів є:
·забезпечення
максимального використання вантажопідйомності шасі;
·запобігання чи зменшення
зовнішнього впливу на якість вантажу в процесі його перевезення;
·забезпечення
максимальної зручності й ефективності вантажнорозвантажувальних робіт.
Для одержання галузевого (транспортного) економічного
ефекту під час обґрунтування проєктування нових видів СРС АТ варто
враховувати такі фактори, що обумовлюють зниження витрат на перевезення і
безпосередньо впливають на техніко-експлуатаційні показники (ТЭП)
діяльності АТП:
Øпідвищення вантажопідйомності (вантажомісткості)
транспортних засобів у результаті застосування базових шасі більшої несучої
здатності і збільшеної довжини, посилення конструкцій тощо;
Øзбільшення коефіцієнта
використання вантажопідйомності рухомого складу особливо на перевезеннях легковагих
вантажів із застосуванням кузовів збільшеного обсягу, устаткування для
кріплення вантажів, що перевозяться;
Øзниження часу простою рухомого
складу під навантаженням (розвантаженням) tвр
внаслідок застосування власних навантажувально - розвантажувальних пристроїв, розширеннясамоскидного способурозвантаженнятощо;
Øпідвищення коефіцієнта
використання пробігу шляхом створення СРС, що дозволяють розширити
номенклатуру перевезених вантажів тим самим видом транспортного засобу;
Øзбільшення термінів служби автотранспортних
засобів шляхом застосування в конструкціях нових сучасних матеріалів і нових
інженерних рішень;
Øзбільшення середньої технічної
швидкості за рахунок підвищення маневреності рухомого складу.