Рис. 1.92.
Загальний вигляд системи ЦЗЛ в аеропорту
Призначення
Система централізованого заправлення літаків (ЦЗЛ) – це стаціонарна
трубопровідна мережа з комплексом споруд, технологічного обладнання, що
забезпечує подачу кондиційного палива безпосередньо зі складу ПММ у ПК за
відповідного режиму заправлення і необхідної кількості.
Будова
та принцип роботи. Склад основних споруд систем ЦЗЛ визначається необхідністю виконання
всього комплексу технологічних операцій з паливом і для будь-якої системи ЦЗЛ
однаковий. Кількість споруд і обладнання, їх потужність залежать від
технічних характеристик системи, прийнятої технологічної схеми, типів
літаків, що обслуговуються, тощо.
Обов’язково передбачається
наявність:
üвитратних резервуарів з необхідною арматурою;
üнасосної станції з системою керування та пуску;
üфільтраційного пункту;
üобладнання для гасіння гідравлічних ударів;
üсистеми трубопроводів;
üгідрантних колонок;
üзаправних агрегатів;
üстаціонарної системи для зворотного зливання палива;
üнафтовловлювачів.
Технологічна схема ЦЗЛ передбачаєвиконання таких операцій:
– відстоювання та верхній забір палива з резервуарів;
– попередню фільтрацію палива під час його подачі у
витратні резервуари;
– фільтрацію і відокремлення води з палива, що
подається на заправку;
– подачу палива на заправку ПК;
– подачу палива на заповнення рухомих засобів
заправки;
– дозування ПВК-рідини в паливо;
– регулювання режимів подачі палива за витратами та
тиском;
– облік кількості палива, що видається;
– захист обладнання від гідроударів і статичної
електрики;
– відсмоктування палива з роздавальних рукавів;
– вивільнення трубопроводів і технологічного обладнання
від палива.
Залежно від продуктивності ЦЗЛ поділяють
на: автоматизовані, напівавтоматизовані та
спрощені. Заправні агрегати застосовують в ролі кінцевого елемента за
спрощеного типу ЦЗЛ. Вони можуть бути і стаціонарними, і рухомими. Останні
монтуються на шасі автомобіля імають лічильники, фільтри-сепаратори,
регулятори тиску, приймальні та роздавальні рукави, контрольно-вимірювальну
апаратуру та протипожежне обладнання. Кінцевим елементом автоматизованих та напівавтоматизованих систем ЦЗЛ є гідрантніколонки, які забезпечують швидкороз’ємність і герметичність з’єднання з рухомим
заправним агрегатом за допомогою наконечника нижньої заправки.
Паливо з витратного резервуара за допомогою
кількох відцентрових насосів пропускається через фільтри і далі
транспортується магістральним трубопроводом до розподільчого колектора, що обслуговує мережу заправних пунктів.
Відцентровий насос призначений для забезпечення розрахованої подачі
палива з певною продуктивністю. Технологічна схема насосної станції
розробляється з урахуванням можливості вимкнення будь-якого насоса на
період проведення ремонтних робіт, оперативного керування засувками в
аварійних ситуаціях, можливості підключення пересувних засобів
перекачування під час виходу з ладу насосної станції.
Фільтр-сепаратор
СТ-500-2 призначений для видалення
води та механічнихдомішокпід час заправленняпаливозаправників, встановлюють
перед фільтрами тонкого очищеннябезпосередньобіляроздавальнихпристроїв.
Пропускназдатністьфільтра
становить 500 л/хв. Водовідділеннявільної води 85% мас.
Фільтр-сепаратор
ФТВ-1500 призначений для видалення
води та механічнихдомішокпід час заправленнялітаків. Такіфільтривстановлюютьсяпісляфільтрів тонкого очищення з тонкістюфільтрації 5 мкм. Післяфільтра-сепаратора обов’язковомає бути встановленийнейтралізаторстатичноїелектрики.
Пропускназдатністьфільтра
становить 1500 л/хв. Водовідділеннявільної води 100% мас.
Рис. 1.101. Будова
ФТВ-1500:
1 - патрубок виходу рідини; 2 - корпус; 3 -фільтроелементи другого
ступеня; 4 - кришка; 5 - автоматичний клапан випускання повітря; 6 -фільтроелемент першого
ступеня; 7 - патрубок входу рідини; 8 - крани зливання води
Фільтрувальні установки фірми “Facet”
а
б
Рис. 1.102.
Установка під коагулювальні картриджі
Рис. 1.103.
Рух рідини в установках під картриджі
Призначення
Призначений для очищення авіаційного палива від механічних забруднень.
Встановлюється у фільтри ФГ-120, ФГН-120 та ін.
Також може використовуватись для очищення бензину і дизельного палива
від механічних забруднень під час його видавання з бензоколонок у бензобаки
транспортних засобів. ФЕ-III-96/60 встановлюється в бензоколонках "НАРА"
ФЕ-III-96/90" – аналог елемента, встановленого в бензоколонках "ZaltcCotten". Тонкість
очищення 3...40 мкм. Початкова забрудненість
палива не більша від допустимої за 11 класом чистоти ДСТУ ГОСТ 17216:2004.
Призначені для видалення твердих
речовин, таких як бруд, іржа, відкладення на внутрішніх стінках
трубопроводу, пісок, металеві частинки. У стандартній заправній системі
вони розташовуються перед сепарувальними
установками для запобігання потраплянню в них твердих речовин і з метою
подовження терміну служби сепарувальних
картриджів. Ці установки розміщуються стаціонарно в насосно-фільтраційних
пунктах. Ефективно застосовуються для очищення палива для реактивних
двигунів марок РТ, ТС-1, Jet A1, JP 1, JP 4, JP
8. Максимальна пропускна здатність становить 8550 л/хв. Вміст вільної води
у вихідному потоці становить 15 ppm, максимальний
вміст механічних домішок становить 0,26 мг/л.
Установки під сепарувальні
картриджі
Призначення
Ці установки є механічнимипристроями, якіфільтруютьтвердічастинки і відділяють (сепарують) воду відосновноїрідини.
Їхвиготовляютьрізнихрозмірів і продуктивності,
вертикальними, і горизонтальними.
Використовуються вони в процесах, де потрібнийнайвищийступіньвидалення води (наприклад, заправленнялітаків).
Рис.
1.104. Установка підсепарувальнікартриджі
Процескоалесцування та розділення
у фільтрі/водосепараторі
Рис. 1.105: а
– зовнішній вигляд; б, в, г – рух рідини в установках під картриджі
Призначення
Установки для картриджів-моніторів безперервно перевіряють потік палива
на наявність води і твердих частинок. Картриджі-монітори абсорбують вільну
і емульговану воду, видаляють надтонкі частинки,
навіть за наявності поверхнево-активних речовин і присадок, а також
перекривають потік за перевищення максимального рівня води. Ці установки
виготовляють з вуглецевої сталі, вони мають максимальний робочий тиск 10,2 атм.
Установки для картриджів-моніторів
призначені для встановлення на мобільних засобах заправлення (деспенсер чи паливозаправник). Ефективно очищують палива
для реактивних двигунів марок ТС-1, РТ, Jet A1, JP
1, JP 4, JP 8. Максимальна пропускна здатність становить 7720 л/хв.
Максимальний допустимий вміст вільної води після проходження фільтрів
становить 15 ppm, а вміст механічних домішок
становить 0,26 мг/л.
Фільтри фірми Faudi.
Глиняний фільтр
Призначення
Головна функція керамічного фільтра – вилучити поверхнево-активні
речовини (ПАР), залишки фарби та інші домішки, які можуть бути в паливі
після нафтопереробних процесів або потрапити внаслідок транспортування
палива для реактивних двигунів. Ці ПАР можутьакумулюватися в елементахфільтра-сепаратора і зменшитиефективністьїхроботи. Отже, керамічніфільтривстановлюють перед фільтрами-сепараторами.
Для забезпеченняоптимальноїроботифільтра треба, щобпропускназдатність не перевищувала 25 л/хв з розрахунку на один фільтроелемент.
а
б
Рис.
1.106. Глинянийфільтр:
а – зовнішнійвигляд; б
– рух рідини
Максимальна продуктивність становить 3300 л/хв.Застосовується з метою очищення
палив для реактивних двигунів марок Jet A1, JP 1,
JP 4, JP 8.
Авіаційний мікрофільтр
Призначення
Авіаційний мікрофільтр призначений для
очищення палива на нафтопереробних заводах, нафтобазах, складах ПММ
(паливо-мастильних матеріалів) в аеропортах, на перевалочних складах, на
пунктах прийому палива.
а
б
Рис. 1.107.
Вигляд (а) та схема роботи (б) мікрофільтра
Рис. 1.108. Фільтроелементмікрофільтра
Максимальна продуктивність становить 20000 л/хв. Застосовують з метою очищення палив
для реактивних двигунів марок Jet A1, JP 1, JP 4,
JP 8.
Мікрофільтр встановлюється перед фільтром-сепаратором.
Фільтри-сепаратори
фірми Faudi
Призначення
Фільтр-сепаратор призначений
для видалення механічних забруднень і води з палива. Застосовується в
стаціонарних та рухомих засобах заправки: паливозаправниках, заправних
агрегатах, диспенсерах, у безпосередній
близькості від гідрантних колодязів.
Будова
та принцип роботи. Процес фільтрації і сепарації протікає у дві стадії. На першій
стадії – коалесценції, під час проходження палива крізь фільтроелемент
із середини назовні більшість твердих частинок залишаються в гофрованій
частині, у той же час відбувається сепарація емульсії в гофрованих шарах.
Потім паливо-водна суміш проходить крізь коалесціюючу
частину фільтроелемента. Завдяки наявності
гідрофобних та гідрофільних волокон дуже дрібні крапельки збільшуються.
Починається друга стадія очищення – сепарація: внаслідок
збільшення ваги крапель під дією сили тяжіння вони стікають у відстійник.
Фільтрувальні установки фірми “Facet”
а
б
Рис. 1.109.
Вигляд (а) та схема роботи (б) фільтра-сепаратора вертикального
розташування
Фільтр-сепаратор ефективно очищує палива для
реактивних двигунів марок ТС-1, РТ, Jet A1, JP 1, JP 4, JP 8. Максимальна пропускна здатність становить 5000 л/хв. Максимальний
допустимий вміст вільної води після проходження фільтрів становить 15 ppm, а механічних домішок – 0,26 мг/л.
Рис. 1.111. Структура коалесцентногофільтроелемента типу D
üВідповідає вимогам API/IP 1581, 3rd Edition, Group II, Class A, B, C.
üНомінальна фільтрація:1mm.
üПерепад тиску: 1,1 бара (15 psi).
üМаксимальний тиск (тиск розриву): 5,2 бар (75 psi).
üТемпература експлуатації: min.
мінус 30°C / max. плюс 80°C.
üНапрям течії: назовні.
Коалесцентнийфільтроелемент
типу K
Рис. 1.112. Структура коалесцентногофільтроелемента типу К
üНомінальна фільтрація:1mm.
üПерепад тиску: 1,1 бара (15 psi).
üМаксимальний тиск (тиск розриву): 5,2 бара (75 psi).
üТемпература експлуатації: min.
мінус 30°C / max. плюс 80°C.
üНапрям течії: назовні.
üВідповідає вимогам API/IP 1581, 3rd Edition, Group II, Class A, B, C.
Дозатор
ПВК-рідинифірмиAlfonsHaar
Система дозування DKP фірми
AlfonsHaar служить для
дозування присадок у головний продукт у відповідній пропорції.
Дозатор є самостійним
вузлом і виконаний з неіржавіючої сталі, привідний вал і шарніри виставлені
на підшипниках.
Просте керування за
допомогою перемикача з лицьового боку лічильника, контроль циркуляції
рідини дозованої
Рис. 1.113. Схема руху рідиникрізь дозатор
Надійність. Привідний вал,
плунжер, осі поршнів виставлені на підшипники, поршневі кільця виготовлені з
тефлону, що зменшує тертя поверхонь. Змащування відбувається за допомогою
продукту, що перекачується.
Монтаж, принцип роботи. Дозування проводиться з продуктивністю 0; 0,1; 0,2; 0,3% об., управління спереду лічильника
перемикачем/ексцентриковим валом. Він у свою чергу відкриває або закриває
вхідні зворотні клапани.
За відкритого вхідного зворотного клапана в камері
уприскування не створюється тиск, більший за тиск пружини клапана нагнітання,
а тому не відбувається дозування. Один з поршнів дозатора дозує 1% об, другий 2% об. Коли обидва вхідні клапани
не задіяні, відбувається дозування 3% об.
Ексцентриковий вал має чотири положення для дозування: 0; 0,1; 0,2 або 0,3% об.
Типова схема дозатора ПВК-рідини фірми AlfonsHaar
Рис. 1.115. Типова схема дозатора ПВК-рідини
фірми AlfonsHaar:
1 - лічильник;
2 - дозатор;
3 - покажчик циркуляції;
3 а - гвинт-егазатор;
4 - захисний фільтр 2 μm;
5 - кульовий кран;
6 - калібрувальна ємність дозування;
7 - робоча ємність
Перемикати дозування можна
тільки в разі повної зупинки лічильника.Після закінчення
роботи необхідно виставити на положення 0,3% об.
Перед роботою необхідно
перевірити наповненість трубо-проводу. Якщо трубопровід порожній, треба
випустити газ
вентилем-дегазатором покажчика циркуляції. Потім слід почати дозування з
різною швидкістю заправлення до досягнення правильного дозування ПВКР
(контроль за мірним баком).
Під
час роботи (так само без дозування)
стежити за тим, щоб усмоктувальний трубопровід був відкритий (рівень ПВКР у
трубопроводі під час роботи коливається!). Точна область роботи покажчика
циркуляції від 300 л/хв і вище.
Покажчик циркуляції вмонтовується у засмоктувальний
трубопровід. Він сконструйований так, що, незважаючи на коливання ПВКР у засмоктувальному трубопроводі, ротор приводу обертається
тільки під час дозування. Після
роботи (коли лічильник не працює) завжди необхідно виставляти дозатор на 0,3%
об. У цьому випадку закриті всі зворотні клапани і не треба перекривати кульовий
кран засмоктувального трубопроводу.
Гідроамортизатор
Призначення
Гідроамортизатор призначений для захисту системи ЦЗЛ від гідроударів. Вони встановлюються
в насосних станціях, на заправних агрегатах, на пунктах наливання палива в
паливозаправники. Кількість гідроамортизаторів
розраховується з огляду на потужність системи ЦЗЛ.
Рис. 1.116.
Будова гідроакумулятора: 1 – корпус, виконаний з листової сталі ; 2 – змінна
гумова мембрана; 3 – ніпель для закачування повітря;4 – знімний фланець з різьбовою частиною
для підключення до трубопровідної системи
Принцип роботи. У робочому стані в гідроакумуляторі завжди міститься паливо
і повітря, які розділені мембраною. Мембрана виконана з бензостійкої
гуми. Під час роботи система ЦЗЛ працює, паливо витісняється в магістраль під
дією тиску повітря, до моменту ввімкнення насосного устаткування і компенсує
падіння тиску.
Мембрану можна
змінити під час ремонту, технічного обслуговування. За типом установлення
гідроакумулятори можуть бути горизонтальні вертикальні.
Гідрантний клапан
Гідрантне з'єднання
Рис. 1.117. Гідрантний клапан
Рис. 1.118. Гідрантнез’єднання
Призначення
Гідрантні клапани
призначені для регулювання подачі палива в роздавальні рукави.
Гідрантне з’єднання
призначене для сполучення з будь-якими гідрантними
системами, що використовуються в аеропортах усього світу.
Наконечники 64348, 64027, 64200 виробництва фірми «Carter»
(США) призначені для заправки під тиском паливом всіх видів літаків і
вертольотів.
Будова пристроїв
Пристрій має поворотне швидко-рознімне
з'єднання, для простого і надійного під'єднання до літака. Ця модель
забезпечує велику безпеку в роботі і має великий ресурс адаптера.
Наконечник має модульну конструк-цію,
що складається з різних поворотних швидкорознімнихз'єд-нань, регуляторів тиску, сигналізаторів та ін.
Менша кількість елементів наконечника зумовлює зниження витрат з
обслуговування, а дуже міцні пластикові настановні руків’я не мають
металевих частин, що згинаються. На зовнішньому боці стороні наконечника
немає рухомих елементів за винятком робочого важеля, що підвищує надійність
пристрою.
Гідрантнийдиспенсор (сервісер)
призначений для заправлення ПК кондиційним авіапаливом
з використанням паливного гідранта на стоянці літака. Використовують сервісер тільки з одним видом палива. Крім того, він
має бути забезпечений ідентифікаційними написами, видимими з обох боків
заправника (наприклад, JET А1), а також біля контрольної панелі і
дренажного клапана.
Сервісер повинен використовуватися тільки всередині аеропорту (без державних номерних знаків) і пересуватися зі швидкістю
не більш ніж 30 км/год.
üКонтроль тиску всмоктування в роздавальних рукавах
üСистема автоматичного приєднання
üСистема „мертвий оператор”
üСистема нейтралізації
гідроударів
Експлуатуючи паливозаправник,
треба дотримуватись і чітко виконувати загальні правила безпекипри поводженні з
небезпечними речовинами під час транспортування і заправлення
відповідно до інструкції.
Інструкції з проведення заправки і контролю якостіавіаційногопалива:
– не
використовувати будь-який відкритий вогонь біля заправника, слід
забезпечити еквіпотенційне з'єднання між заправником і літаком;
– не
допускати тертя заправного рукава об металеві частини і запобігати
волочінню заправного штуцера і підкрилових
роз'ємів по землі під час заправлення;
–
перевірити точки блокування (Interlock);
– не
зупиняти паливозаправник передом до літака для того, щоб мати можливість
швидко від'їхати вбік у разі небезпеки;.
–
переконатися, що прилад контролю «маси» показує «0»;
– закрити роздавальний клапан, розташований на
кожному боці барабана;
– натискувати кнопку системи „deadman”
для відкриття регулювального клапана пневмомагістралі.
Технологічна схема сервісера наведена на рис.
1.123